معرفی و دانلود کتاب بمبی در کابین: حماسه خلبان شهید سرلشکر عباس دوران

عکس جلد کتاب بمبی در کابین: حماسه خلبان شهید سرلشکر عباس دوران
قیمت:
25000 تومان - 2.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بمبی در کابین: حماسه خلبان شهید سرلشکر عباس دوران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بمبی در کابین: حماسه خلبان شهید سرلشکر عباس دوران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بمبی در کابین: حماسه خلبان شهید سرلشکر عباس دوران

کتاب بمبی در کابین: حماسه خلبان شهید سرلشکر عباس دوران، تالیف سید حکمت قاضی میرسعید، به روایت زندگی خلبان شهید «عباس دوران» که از سربازان امام زمان (عج) و پاکبازی از یاران ابراهیم زمان بود، می‌پردازد.

سرلشکر خلبان شهید عباس دوران در سال 1329 در شهرستان شیراز در یک خانوادهٔ مذهبی متولد شد و بعد از اتمام دوران ابتدایی و دبیرستان، در سال 1348 در فرماندهی مرکز آموزش‌های هوایی استخدام شد. در سال 1349 به دانشکدهٔ خلبانی نیروی هوایی رفت و پس از گذراندن دوران مقدماتی پرواز در ایران، در سال 1351 برای تکمیل دورهٔ خلبانی به آمریکا سفر کرد.

او ابتدا در پایگاه «لکلند» دورهٔ تکمیلی زبان انگلیسی را گذراند و سپس در پایگاه «کلمبوس» توانست فن خلبانی و پرواز با هواپیماهای بونانزا، تی 41 و تی 37 آموزش ببیند. بعد از گرفتن نشان خلبانی خود در سال 1352 به ایران آمد و به عنوان خلبان هواپیمای اف‌ 4 ابتدا در پایگاه یکم شکاری و سپس در پایگاه سوم شکاری مشغول به کار شد.

خلبان شهید عباس دوران همواره در عملیات جنگی پیشتاز بود و برای دفاع از میهن اسلامی و حفظ و حراست آن تلاش می‌کرد. او سرانجام در سحرگاه روز 30 تیرماه سال 1361 که لیدری دستهٔ پرواز را بر عهده داشت، به قصد ضربه زدن به شبکهٔ دفاعی و امنیتی نفوذناپذیر مورد ادعای صدام به همراه پنج نفر از با مهارت‌ترین خلبانان نیروی هوایی به پالایشگاه «الدوره» حمله کردند و قلب حاکمان عراق را بمباران کردند.

هنگام بازگشت، هواپیمای لیدر توسط موشک دشمن مورد اصابت قرار گرفت و شهید دوران اگرچه اجازهٔ ترک هواپیما را به همرزم خلبانش در کابین عقب داد، اما خود به رغم اینکه می‌توانست با استفاده از چتر نجات، سالم بماند، برق آسا هواپیمایش را بر متجاوزان زد و از اجرای اجلاس سران غیرمتعهدها به ریاست صدام در بغداد جلوگیری کرد.

پس از سال‌ها انتظار در تیر ماه سال 1381 بقایای پیکر شهید دوران به کشور ایران منتقل شد و در پنجم مرداد سال 1381 در مراسمی رسمی در میدان صبحگاه ستاد نیروی هوایی تشییع شد. پیکر مطهر آن شهید تیزپرواز برای خاکسپاری به زادگاهش شیراز انتقال یافت.

در بخشی از کتاب بمبی در کابین می‌خوانیم:

ساعت 9 صبح تازه از خواب بلند شده بودم و در حال صبحانه خوردن بودم که سروان میر، یک فراگ پروازی آورد و گفت که باید به این ماموریت برویم. عده‌ای از خلبانان بودند که گفتم اینجا خطرناک است، به خصوص برای این نوع بمب، چون باید بالا بیایم و به خصوص که میر تا به حال بمب ماوریک نزده بود. به سرگرد ضرابی هم گفتم ولی او گفت که ماموریت باید انجام شود و امروز تانکر هم ندارند. می‌توانید بمب از نوع دیگری ببرید و آن‌ها می‌دانستند نوع دیگر بمب به منظور ارتفاع پایین رفتن است که به هیچ عنوان نمی‌رسیم.

بالاخره با ناراحت شدن میر که دلش می‌خواست اولین پرواز کابین جلو جنگی خود را با ماوریک شروع کند و از طرف دیگر سرگرد محققی در پرواز گذشته او گفته بود که ضعیف است، ولی مجبور بودیم که ماموریت را انجام دهیم.

بعد از بریف کامل، مسیر رفتن را مانور روی هدف با این بمب و تهدیدات شدید منطقه و قبول کردن سروان میر به طرف هدف بلند شدیم. مسیر را تا نفت‌شاه با ارتفاع 20000 پا رفتیم با سرعت کم. قابل توجه است که ماموریت قبلی من تقریباً همین‌جا بود، گفتم که در آن ماموریت چند موشک به طرف ما آتش کردند که شانس آوردیم و به ما نخورد.

بعد از نفت‌شاه ارتفاع را سریع کم کردیم و در ارتفاع 100 پایی و سرعت 500 نات پرواز کردیم. در جنگلی در حدود 10 مایلی هدف «PUP UP» کردیم و شماره 2 سمت چپ من بود و بعد از ارتفاع 9000 پا شروع به پایین آمدن کرد و با دیدن هدف خیلی خوشحال شدم. به او گفتم و او هم جواب داد که دیده است.

بعد از زدن چهار تانک که همه منفجر شدند، از سمت راست برگشتیم و صدا زدم که شماره 2 دیگر جلو نرو، چون آتش زیاد است و نمی‌خواهد تمام موشک ماوریک خود را بزنی ولی کابین عقب می‌گفت که بعد از زدن دومین بمب، دو موشک به طرف ما آمد که یکی از آن‌ها به شماره 2 خورد و هواپیمای او را تا برخورد با زمین نگاه کرده و آن‌ها موفق به بیرون پریدن نشدند و در آن موقع به من نگفته، چون فکر کرده من ناراحت می‌شوم.

فهرست مطالب کتاب

تشکر و قدردانی
زندگی‌نامه
ابلاغ ماموریت
23 تیرماه 1361، ساعت 10 صبح معاونت عملیات نیروی هوایی
داوطلب ماموریت
هدف؛ پالایشگاه الدوره
آخرین شب
تصمیم آخر
نجات میهن
درنگ جایز نیست
لحظات پر اضطراب
اشتیاق آمیخته با اضطراب
بمبی در کابین
مراسم خواستگاری
اردوگاه ساحلی بیشه‌کلا
بمباران مهرآباد
31 شهریورماه 1359 پایگاه یکم شکاری ساعت 14:20 دقیقه
یاد یار
عباس توبیخ شد
دعای پیرمرد آذری
تجلیل از عباس
پیام ایستگاه رادار
بازتاب جهانی تغییر محل کنفرانس اجلاس سران غیرمتعهدها
تهران خبرگزاری جمهوری اسلامی، 6/5/1361
بلگراد خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران
رادیو کویت 24/5/61
داکا خبرگزاری جمهوری اسلامی
روزنامه «تایمز او ایندیا»
روزنامه الانباء طی سرمقاله‌ای نوشت
لوزاکا خبرگزاری آلمان غربی
کنت کواندا، رئیس جمهوری زامبیا
بلگراد خبرگزاری جمهوری اسلامی
رادیو بی‌بی‌سی ساعت 45/19
رادیو ایران ساعت 17
خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از خبرگزاری عراق از کلمبو در تاریخ 10/5/1361
تفسیر رادیو بی‌بی‌سی پیرامون شکست تلاش‌های رژیم صدام برای تشکیل هفتمین کنفراس سران غیرمتعهدها در بغداد
رادیو بی‌بی‌سی 45/19 20/5/1361
تهران خبرگزاری جمهوری اسلامی، 20/5/1361
تحلیلی بر عملیات استشهادی شهید عباس دوران
دست‌نوشته‌ها
ضمیمه
تاریخچة جنبش عدم تعهد
بنیان‌گذاران جنبش غیرمتعهدها
اهداف جنبش
اولین کنفرانس سران غیرمتعهدها
عضویت ایران در جنبش عدم تعهد
اسناد و تصاویر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بمبی در کابین: حماسه خلبان شهید سرلشکر عباس دوران
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات صریر
سال انتشار۱۳۹۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات232
زبانفارسی
شابک978-600-5156-38-6
موضوع کتابکتاب‌های انقلاب و دفاع مقدس
قیمت نسخه الکترونیک
25000 ت - 2.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بمبی در کابین: حماسه خلبان شهید سرلشکر عباس دوران

رویا حسینی
۱۴۰۲/۷/۲
درباره شهید دوران عزیز هر چه بنویسیم باز هم کمه از بابت اینکه قهرمانان رو اینگونه معرفی میکنید بی نهایت ممنونم. کتاب منطبق با واقع بود خلاصه و مفید اجرتون با خود شهید دوران عزیز
هادی حسن ابادی
۱۳۹۹/۳/۲۰
تمام مطالب این کتاب در اینترنت هست و حتی بیستر. من ارتباط نگرفتم با کتاب. ممنونم
Xavi Iniesta
۱۴۰۲/۱۲/۱۷
کتاب خوبیه شاید بعد‌ها اگر فرصتی شد دوباره بخوانم
علی همدانیان
۱۴۰۲/۱۲/۲۵
خوب بود درود بر قهرمانان ایران زمین
مشاهده همه نظرات 4

راهنمای مطالعه کتاب بمبی در کابین: حماسه خلبان شهید سرلشکر عباس دوران

برای دریافت کتاب بمبی در کابین: حماسه خلبان شهید سرلشکر عباس دوران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.