معرفی و دانلود کتاب به خاطر پنج قروش: داستان کوتاه

عکس جلد کتاب به خاطر پنج قروش: داستان کوتاه
قیمت:
۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب به خاطر پنج قروش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب به خاطر پنج قروش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب به خاطر پنج قروش: داستان کوتاه

کتاب به خاطر پنج قروش به قلم عزیز نسین، داستان یک روز از زندگی مردی رفیق‌باز و آداب‌دان به نام «روحی بیگ» را روایت می‌کند که به دلایلی نامعلوم درگیر یک جنایت می‌شود. نویسنده در این اثر با بیانی طنزآمیز از فقر و آداب‌و‌رسوم‌های دست‌و‌پاگیر اجتماعی انتقاد می‌کند.

درباره کتاب به خاطر پنج قروش

پنج قروش چه ارزشی دارد که آدم به خاطرش کسی را با چاقو زخمی کند؟

قروش از واحدهای کم‌ارزش پول ترکیه است اما روحی بیگ شخصیت اصلی این داستان به خاطر بازپس‌گیری پنج‌تا از آن، دست به جنایت می‌زند. داستان کتاب به خاطر پنج قروش با همین صحنه آغاز می‌شود. عزیز نسین (Aziz Nesin) در این داستان کوتاه ما را با روحی بیگ همراه می‌کند تا از فقر، نداری و مشکلات او خبردار شویم؛ معضلاتی که در نهایت او را به استفاده از خشونت سوق می‌دهد و او به خاطر پنج قروش بلیط‌فروشی را با چاقو زخمی می‌کند.

در این داستان پیش از آنکه ما قضاوتی در مورد روحی بیگ کنیم، عزیز نسین ما را به بردباری دعوت می‌کند و اجازه می‌‌دهد به جای ملامت او کمی با احوالات زندگی‌اش آشنا شویم. با پیش رفتن هر چه بیشتر داستان درمی‌یابیم شاید علت فقر روحی بیگ، سنت‌های اجتماعی و آداب‌ورسوم او و هم‌شهریانش باشد.

طنازی‌های جذاب عزیز نسین در کتاب به خاطر پنج قروش نیز هم‌چون بسیاری از آثارش به‌خوبی نمایان است. او از اعتقادات غلط اجتماعی، محبت‌های پوشالی و تعارف‌های توخالی انتقاد می‌کند تا عقب‌ماندگی مردم را به دلیل اعتقاد به باورهای اشتباه به ما نشان دهد.

اما از ترجمه‌ی روان صمد بهرنگی نیز نباید غافل شویم که بر جذابیت بیش از پیش داستان افزوده. او که خود از نویسندگان مطرح ادبیات معاصر ایران است، در ترجمه‌ی آثار عزیز نسین به‌قدری موفق عمل کرده که مخاطب فارسی‌زبان هرگز متوجه اختلافات فرهنگی خود با نویسنده‌ی کتاب نمی‌شود.

گفتنی‌ست کتاب به خاطر پنج قروش، پیش از این به‌عنوان یکی از داستان‌های کوتاه کتاب «آه، ما الاغ‌ها!» به چاپ رسیده بود. نشر گیوا انتشار این کتاب را به عهده داشته است.

کتاب به خاطر پنج قروش برای چه کسانی مناسب است؟

اگر شما هم از علاقه‌مندان داستان‌های کوتاه با درون‌مایه‌ی اجتماعی هستید، مطالعه‌ی کتاب به خاطر پنج قروش را از دست ندهید.

با عزیز نسین بیشتر آشنا شویم

عزیز نسین نویسنده، طنزپرداز و فعال سیاسی اهل ترکیه است که قلم را در راه مبارزه با ظلم و ناآگاهی به کار می‌بست. محمد نصرت، با نام هنری عزیز نسین، از برجسته‌ترین و مشهورترین‌ داستان‌نویسان ترک، در سال 1915 متولد شد. او پس از اینکه چندی به‌عنوان افسر مشغول به کار بود، راه نویسندگی و هنرنمایی در دنیای داستان را پیش گرفت. این نویسنده به سبب انتقادات تندی که نسبت به اوضاع نابه‌سامان اقتصاد کشورش داشت، بارها روانه‌ی زندان شد. بااین‌حال، هرگز از آفرینش ادبی باز نایستاد. کسب نخل طلا در مسابقه‌ی بین‌المللی طنز کشور ایتالیا و همچنین جایزه‌ی خارپشت طلایی از کشور بلغارستان برخی از افتخارات و جوایز اوست.

شماری از آثار او را می‌توان در کتاب‌های «دندان‌های مردم را نشمارید»، «خانه‌ای روی مرز»، «عروس محله»، «خاطرات یک‌مرده» و... خواند.

در بخشی از کتاب به خاطر پنج قروش: داستان کوتاه می‌خوانیم

روحی‌بیگ تو دلش می‌گفت: ای روحی‌بیگ! مردیکه‌ی الاغ، تو آدم نمیشی. تو کجا و «امیرقان» کجا؟ اگه تو خونه کپه مرگتو میذاشتی! خوب، گرفتیم که اومدی اینجا، یارو رو ولش کن پول تاکسی رو بده دیگه. خوب، گرفتیم که تو دادی، دیگه چرا میذاری راننده سرت کلاه بذاره؟ بیست و دو لیره و نیم کرایه گرفت و سرت کلاه گذاشت. خوب، گرفتیم که سرت کلاه رفت، آخه الاغ، باز چرا پنج لیره روش میذاری و انعام میدی؟

خیلی پکر بود. چایی را زهرمار کرد و طرف‌های عصر پا شدند که بیرون بروند. هر دوتاشان یک‌دفعه هجوم بردند که پول چایی را بدهند.

تو ولش کن.
نه، تو ولش کن.

محض رضای خدا، ولش کن. دست نگهدار!
اگه خدا رو می‌شناسی، ولش کن.

پاتو بوسیدم، دست نگهدار.
غلام حقله به گوشتم، تو ولش کن.

آخر روحی‌بیگ دست بردار نشد و قرار شد که پول را او بدهد.

پولش چند، پسر جون؟

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب به خاطر پنج قروش: داستان کوتاه
نویسنده
مترجمصمد بهرنگی
ناشر چاپیانتشارات گیوا
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات9
زبانفارسی
شابک978-600-451-961-8
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی، کتاب‌های طنز
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب به خاطر پنج قروش

Ehsan Hosseinzadeh
۱۴۰۲/۴/۱۵
داستان عجیبی بود آدمی که به خاطر رودرواسی و حفظ ظاهر بی حساب خرج می‌کنه و از طرف دیگه به خانوادش گیر می‌ده و دم از قناعت پیشگی می‌زنه، قدرت نه گفتن هم مهمه که روحی بیگ بدبخت این توان رو تو وجود خودش نداشت عبرت نگرفتن هم یکی دیگه از عوامل بدبختی آدماست که روحی بیگ عبرت گیر نبود و حسابی تو کاسه‌ی سوپ خودش بد بیاری ریخت، این داستان کوتاه ولی آموزنده بود پیشنهاد می‌کنن این کتاب رو از کتابراه بخرید و بخونیدش
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب به خاطر پنج قروش

برای دریافت کتاب به خاطر پنج قروش و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.