معرفی و دانلود کتاب بهاء‌الدین محلاتی

عکس جلد کتاب بهاء‌الدین محلاتی
قیمت:
40000 تومان - 4.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بهاء‌الدین محلاتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بهاء‌الدین محلاتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بهاء‌الدین محلاتی

محمدجواد مرادی نیا در کتاب بهاء‌الدین محلاتی که از مجموعه کتاب شخصیت‌های مانا است، او سعی کرده تا با بهره‌گیری از اسناد و مدارک معتبر و در کمال بی‌طرفی، که لازمه هر پژوهش علمی است، به بازشناساندن چهرۀ مردی بپردازد که در تاریخ معاصر کشور ما نقشی و سهمی داشته.

آیت‌الله بهاء‌الدین محلاتی از یاران امام (ره) و رهبر مردم استان فارس در جریان انقلاب اسلامی بودند. شیخ بهاءالدین محلاتی در سال 1314 متولد شد و در سال 1360 شمسی در شیراز درگذشت، او از علمای تراز اول ایران و مرجع تقلید بخش قابل توجهی از اهالی شهر شیراز و استان فارس بود. ایشان پسر آیت‌الله شیخ محمدجعفر محلاتی بود. در هفت سالگی در خدمت پدر به شیراز رفت و تحصیلات ابتدایی را در مدرسه شریعت به پایان رسانید. از آن پس هشت سال در محضر پدرش و میرزا محمدصادق مجتهد فقه و اصول را خواند.

آیت‌الله بهاء‌الدین محلاتی و پدر ایشان افراد مبارزی بوده‌اند و در زمان حمله انگلستان به ایران در زمان جنگ جهانی اول که قصد اشغال جنوب ایران را داشتند پدر ایشان به همراه آیت‌الله بهاء‌الدین محلاتی که نوجوانی بیش نبود از شیراز به دشتستان حرکت کردند تا در مبارزه حضور یابند.

مرحله مهم زندگی آیت‌الله بهاء‌الدین محلاتی زمان بازداشت و دستگیری در خرداد سال 42 همزمان با دستگیری امام خمینی بود که ایشان در شیراز و آقای حسن قمی در مشهد دستگیر شده و به تهران منتقل می‌شودند تا به عنوان رهبران بزرگ تحت نظر باشند، در این مدت با امام بوده و در ادامه، داستان ادامه می‌یابد.

مجموعه پژوهشی «شخصیت‌های مانا» با هدف ارائه الگوهای موفق، به زندگی شخصیت‌های نیک‌نامی می‌پردازد که در عرصه‌های دانش، فرهنگ، سیاست و اجتماع در ایران معاصر زیسته و درگذشته‌اند. این مجموعه که برای عموم مخاطبان به‌ ویژه جوانان و دانشگاهیان تهیه شده برآیند احساس ضرورتی است که در پهنۀ ارائه آثار دقیق و مستند از زندگانی افراد تأثیرگذار پدید آمده است. از این‌ رو پژوهشگران دفتر ادبیات انقلاب اسلامی که تجربه‌ای در شرح‌ حال‌نویسی داشتند، گروهی را در 1388ش با عنوان شخصیت‌های مانا تشکیل دادند. این گروه یک‌ صد تن از شخصیت‌های مشهور یا کم‌آوازه معاصر را برگزید تا در مجموعه‌ای به شرح احوال، فعالیت‌ها، آراء و اندیشه‌ها، آثار و دیگر تکاپوهای زندگی شخصیت‌های مورد نظر پرداخته، آنان را به شیوه‌ محققانه، علمی و مستند، در حدود یک‌ صد صفحه، به مخاطبان معرفی نماید.

در نگارش هر یک از این آثار، ابتدا پرونده‌های موجود در بایگانی فرهنگ ناموران معاصر ایران در اختیار نویسندگانی قرار گرفت که پیشینه‌ای در زندگی‌نامه‌نویسی داشتند. آنان علاوه بر بهره‌گیری از پرونده‌های پیش گفته، از منابع کتابخانه‌ها و مراکز اسنادی نیز استفاده کردند. نیز در صورت نیاز با خانواده و نزدیکان صاحب‌ترجمه مصاحبه‌هایی انجام دادند. حاصل کار که بر اساس منابع اصلی و به‌ شیوه روشمند به نگارش درآمده، پس از کارشناسی توسط اعضای گروه به دست چاپ سپرده شده است.

در بخشی از کتاب بهاء‌الدین محلاتی می‌خوانید:

با فرا رسیدن ماه محرم، مبارزات سیاسی مردم ایران با رژیم پهلوی وارد مرحله جدیدی شد. در این ماه گروه‌های بیشتری از قشرهای مردم به جریان انقلاب پیوسته در دو راهپیمایی آرام و بزرگ تاسوعا و عاشورا، شاه و حامیان خارجی‌اش را از توفیق خاموش کردن شعله‌های خشم مردم ناامید کردند.

روز نهم آذر در شیراز، در آستانه فرا رسیدن ماه محرم، آیت‌الله بهاءالدین محلاتی و عده‌ای دیگری از روحانیون مخالف شاه، در جلسه‌ای چگونگی تشکیل مجالس روضه‌خوانی در دو ماه محرم و صفر را بررسی کرده تصمیم گرفتند اعلامیه‌ای با امضای آیت‌الله بهاءالدین محلاتی مبنی بر جایز نبودن اجازه گرفتن از مقامات حکومت نظامی برای برگزاری مجالس سوگواری صادر شود.

درگیری نیروهای نظامی و انتظامی با مخالفین در محرم و کشته شدن جمعی از مردم بهانه‌ای برای صدور اعلامیه بیست و ششم آذر آیت‌الله محلاتی شد. وی در آن اعلامیه ضمن اظهار تأسف از تبدیل ایران به قتلگاه اندیشمندان، زندان آزادگان و جولانگاه اوباش و اراذل، روز دوشنبه 57/9/27 را به نشانه یاد بود و تجلیل از شهدای چند روز اخیر، خاصه کشتار فجیع قریه سعدی در شیراز، عزای عمومی اعلام کرده از همگان خواست در آن روز بر سر کار حاضر نشوند.

رهبر روحانی مردم فارس در سوم دی ماه 1357 به منظور ملاقات و شرکت در جلسه‌ای که قرار بود با شرکت تعدادی از آیات درجه یک کشور تشکیل گردد به تهران و قم رفت.

آیت‌الله محلاتی در تهران به همراه تعدادی دیگر از علمای مبارز اعلامیه‌ای صادر نمود که مسئولیت هر نوع مضیقه در مایحتاج عمومی مردم را از دسایس دولت دانسته مسئولیت مستقیم آن را بر عهده رژیم حاکم دانست.

آیت‌الله محلاتی پس از ورود به قم در 11 دی ماه در منزل آیت‌الله وحیدی ساکن شد و آیت‌الله سید کاظم شریعتمداری و بعضی دیگر از روحانیون به دیدار وی رفتندش.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مجموعه
سال‌شمار
مقدمه
معرفی، نقد و بررسی منابع
پدر آیت‌الله محلاتی
تولد و کودکی
تحصیلات
ازدواج و فرزندان
کارنامه علمی
انجمن دین و دانش
کارنامه سیاسی
همراهی با دلیران تنگستان علیه اشغالگران انگلیسی
دوره رضاشاه
همراهی با نهضت ملی
آیت‌الله محلاتی زیر ذره‌بین ساواک
حمایت از اعتراضات دانشجویان
انجمن‌های ایالتی و ولایتی
مخالفت با انقلاب سفید
محکوم کردن حمله به مدرسه فیضیه
خیزش خرداد
بازداشت و انتقال به تهران
واکنش روحانیون به بازداشت آیت‌الله محلاتی
حبس خانگی در تهران
انتقال از حبس به حصر
آزادی و بازگشت به شیراز
تحریم اعیاد تا آزادی آیت‌الله خمینی
ارزیابی ساواک از شخصیت آیت‌الله محلاتی
دیدار با امام خمینی
واکنش به تبعید امام خمینی
تداوم مبارزه
مبارزه با اسرائیل
انتخاب به مرجعیت تقلید
جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی و اعدام تعدادی از مجاهدین
تلاش ساواک برای تضعیف و تخریب شخصیت آیت‌الله محلاتی
تبعید فرزند آیت‌الله محلاتی
نامه‌ای از لبنان
تغییر دیدگاه نسبت به مجاهدین خلق
مخالفت با برگزاری جشن هنر
درگذشت آیت‌الله سید مصطفی خمینی
واکنش به حمله خونین مأموران به اجتماع نمازگزاران روزه‌دار
حمله مأموران با تانک به مسجد حبیب شیراز
محرم 1357 ش
تصرف ساواک فارس
پیروزی انقلاب اسلامی؛ دستمزد یک عمر جهاد
تخریب شخصیت آیت‌الله محلاتی به وسیله جُهال و مغرضین
درگذشت
منابع و مآخذ
الف- کتب
ب- نشریات
اسناد و تصاویر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بهاء‌الدین محلاتی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات سوره مهر
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات136
زبانفارسی
شابک978-600-175-995-6
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک
40000 ت - 4.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بهاء‌الدین محلاتی

Mohammad Reza Zarei nejad
۱۳۹۸/۱/۲۸
بهم کمک کرد وقتی توی شیراز قدم میزنم یکم بدونم چه اتفاقاتی قبلا در پس پرده افتاده. و سعی کردم یه نگاه آگاهانه‌ای رو نسبت به اتفاقات اون روزها بدست بیارم
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب بهاء‌الدین محلاتی

برای دریافت کتاب بهاء‌الدین محلاتی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.