معرفی و دانلود کتاب بودا (زندگینامه و پندهایش)

عکس جلد کتاب بودا (زندگینامه و پندهایش)
قیمت:
30000 تومان - 3.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بودا (زندگینامه و پندهایش) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بودا (زندگینامه و پندهایش) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بودا (زندگینامه و پندهایش)

مهسا مردانی در کتاب بودا (زندگینامه و پندهایش)، به مبانی اصلی تفکر بودایی، چهار حقیقت اصلی و اصول هشتگانه بودائیسم می‌پردازد. همچنین، افزون‌بر زندگی‌نامه‌ی بودا، گلچینی از سخنان او را نیز ارائه می‌دهد. بودا معلم هندی پانصد سال پیش از میلاد است که در شمال‌شرقی هند آموزه‌هایش را ترویج می‌کرد. کتاب پیش‌رو شما را با سرگذشت و اندیشه‌های این متفکر آشنا می‌کند.

درباره‌ی کتاب بودا (زندگینامه و پندهایش)

در اوایل قرن چهارم پیش از میلاد مسیح، در هند، نارضایتی زیادی از جانب اقشار مختلف جامعه‌، نسبت به رسم قربانی‌ کردن و مراسم‌های برهمنی (طبقه‌ی عالی هندو) ایجاد شد. فاصله‌ی طبقاتی آن دوران در هند بیداد می‌کرد و کسی حق جابه‌جایی در این نظام طبقاتی را نداشت. این فاصله‌ی زیادی که بین برهمن‌ها و مردمان عادی وجود داشت، نهایتاً به فساد منتهی شده بود. در شمال‌غربی هند مرتاضانی بودند که سعی می‌کردند برداشت معنوی متفاوتی از وداها، کتاب مقدس هندو داشته باشند و آن را ترویج کنند. در این دوران شمال شرقی هند که کمتر تحت‌تأثیر سنت ودایی قرار داشت، به محل پرورش بسیاری از فرقه‌های جدید تبدیل شد. در همین زمان بود که بودا ظهور کرد.

مهسا مردانی در کتاب بودا (زندگینامه و پندهایش) به ترجمه و جمع‌آوری اطلاعاتی پیرامون زندگی بودا، معلم دوران باستان پرداخته است. این اندیشمند، دینی را پدید آورد که تا قرن ششم پیش از میلاد، همچنان در هند پیروان خاص خود را داشت. قرن‌ها بعد، پس از کشف اسنادی در باب زندگی بودا، پیروان جدیدی به آیین او روی آوردند. بودیسم با گسترش از هند به سوی آسیای مرکزی و جنوب شرقی، چین، کره و ژاپن، نقشی اساسی در زندگی معنوی، فرهنگی و اجتماعی مردم این نواحی ایفا کرد و در آغاز قرن بیستم به غرب نیز راه یافت. در متون بودایی معمولاً با واژه‌ی «باگاوات» به این متفکر اشاره می‌کنند اما امروزه از بودا به عنوان معلم (The teacher) در غرب یاد می‌شود.

نویسنده در ابتدا به معرفی بودا و زندگی و زمانه‌ی او می‌پردازد. شخصیت تاریخی‌ای که از آن به‌عنوان بودا یاد می‌شود در لبه‌ی شمالی رود گنگ، منطقه‌ای در حاشیه‌ی تمدن باستانی شمال هند، در جنوب نپال امروزی متولد شد. «سیدارتا گوتاما» که بعدها نام خود را به بودا، یعنی «به روشنی رسیده» تغییر داد، آموزه‌هایی را مطرح کرد که پس از گذشت قرن‌ها، تقریباً دست‌نخورده باقی مانده. «نیروانا» مهم‌ترین مبحث در اندیشه‌ی بودیسم است که نویسنده در این کتاب به شرح و توضیح آن می‌پردازد. بودا به فردی اطلاق می‌شود که راه نیروانا یا پایان رنج را کشف کرده و آن را تبلیغ کند تا دیگران نیز به نیروانا دست یابند.

مهسا مردانی در کتاب بودا (زندگینامه و پندهایش)، به بیان چهار حقیقت از آیین بودیسم و اصول هشت‌گانه‌ی آن اشاره می‌کند. سپس به نحوه‌ی گسترش این آیین در کشورهای دیگر می‌پردازد و درنهایت گلچینی از جملات بودا را به کتاب خود پیوست می‌کند. این کتاب در سال 1401 از سوی انتشارات آپریس به چاپ رسیده است.

کتاب بودا (زندگینامه و پندهایش) برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به مطالعه پیرامون آیین‌های باستانی و مباحث معنوی علاقمند هستید، خواندن کتاب حاضر را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ منبعی جامع و بی‌نظیر از بودائیسم و مبانی فکری آن.

با مهسا مردانی بیشتر آشنا شویم

مهسا مردانی، نویسنده و مترجم ایرانی است. وی مدیریت انتشارات آپریس را برعهده دارد. مردانی در طی سال‌های فعالیت خود، توانسته است آثار مختلفی را در حوزه‌ی روانشناسی، کودک و نوجوان، حقوق، رمان، داستان و شعر و... به چاپ برساند. از اهداف اصلی این ناشر، حفظ زبان‌های محلی ایرانی است. کتاب «در زندگی جسور باش»، اثر دیگری است که با ترجمه‌ی مهسا مردانی منتشر شده.

در بخشی از کتاب بودا (زندگینامه و پندهایش) می‌خوانیم

در این مکاشفه بودا زندگی‌های گذشته‌ی خودش را در قالب انسان و حیوان و… دید و فهمید تا روحش آرامش نگیرد، اسیر این تولدها و مرگ‌ها است. آنجا زیر درخت انجیر بود که سیدارتا گوتاما، بودا شد. امروزه این مکان هر روز زیارتگاه هزاران طرفدار آیین بودا است. بودا به نیروانا رسیده بود. نیروانا حالتی از رهایی ناب است که مستقیم از درون تجربه می‌شود. حسی فوق‌العاده و غیرقابل توصیف از رهایی!

بودا به ذهنش مسلط شده بود و از طرفی توانسته بود زیاده‌خواهی و نفرت و توهم را از خودش دور کند. معنای واژه‌ی نیروانا در اصل یعنی خاموش کردن آتش و مقصود بودا این بوده که تمام پریشانی‌ها و نگرانی‌ها خاموش می‌شوند و از بین می‌روند. نیروانا پایان حرص و طمع، پایان نادانی و خودپسندی، پایان کینه و نفرت بود. البته بودایی‌ها اعتقاد دارند هیچ‌کس قادر نیست واژه‌ی نیروانا را توصیف کند؛ چراکه حس خاص آرامش ذهن به دور از تمام بدی‌ها و مملو از عشق است.

بودا احساس می‌کرد حالا رسالت تازه‌ای هم دارد، اینکه تجربه‌اش را در اختیار آدم‌های دیگر بگذارد تا آن‌ها زجر کمتری بکشند. پس اول به سراغ آن پنج جوکی که یارانش بودند، رفت. آن‌ها ابتدا تمایلی به دیدنش نداشتند ولی بعد که متوجه دگرگونی بودا شدند، به راهش اعتقاد پیدا کردند.
بودا اعتقاد پیدا کرده بود که انسان‌ها به‌واسطه‌ی بازتاب کردار و رفتارشان یعنی همان کارما می‌توانند در سرنوشت زندگی‌شان نقش داشته باشند و متناسب با این کارما در تولدهای بعدی جایگاه بهتر یا بدتری داشته باشند. برای رسیدن تمام مردم به نیروانا بودا یافته‌هایش را که به عنوان ۴ حقیقت انکارناپذیر بود، با بقیه درمیان گذاشت.

فهرست مطالب کتاب

آشنایی با بودا
شرایط خانوادگی بودا
بودا و 6 سال مهم و تاثیرگذار زندگی‌اش
دومین نقطه عطف زندگی بودا
بودا به نیروانا رسید
۴ حقیقت آیین بودیسم چیست؟
اصل اول از اصول هشت‌گانه
اصل دوم از اصول هشت‌گانه
اصل سوم از اصول هشت‌گانه
اصل چهارم از اصول هشت‌گانه
اصل پنجم از اصول هشت‌گانه
اصل ششم از اصول هشت‌گانه
اصل هفتم از اصول هشت‌گانه
اصل هشتم از اصول هشت‌گانه
افزایش روزافزون طرفداران آیین بودیسم
پیروان من نیاز به پیشوا ندارند
آموزه‌های بودا چگونه در کشورهای دیگر فراگیر شد؟
گلچینی از جملات بودا

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بودا (زندگینامه و پندهایش)
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات آپریس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات62
زبانفارسی
شابک978-622-7430-83-7
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه، کتاب‌های ادیان
قیمت نسخه الکترونیک
30000 ت - 3.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بودا (زندگینامه و پندهایش)

داود وفایی شیرازی
۱۴۰۲/۱/۳۰
با درود اصلا به کسی توصیه نمیکنم اگر در اینترنت سرچ میکردیم بیشتر اطلاعات دریافت میکردیم معنی کتاب نوشتن رو هم فهمیدیم
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب بودا (زندگینامه و پندهایش)

برای دریافت کتاب بودا (زندگینامه و پندهایش) و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.