معرفی و دانلود کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابر کتاب «برساخت اجتماعی واقعیت»

عکس جلد کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابر کتاب «برساخت اجتماعی واقعیت»
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابر کتاب «برساخت اجتماعی واقعیت» و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابر کتاب «برساخت اجتماعی واقعیت» و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابر کتاب «برساخت اجتماعی واقعیت»

حامد حاجی‌حیدری در کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابر کتاب «برساخت اجتماعی واقعیت» خوانشی مفصل را بر یکی از مهم‌ترین کتاب‌های جامعه‌شناسی در قرن بیستم ارائه داده است. او در حاشیه‌نگاری منسجم خود، به‌تفصیل به سراغ مفاهیم مطرح‌شده در کتاب نامبرده می‌رود و آن‌ها با نگاهی نقادانه را بررسی می‌کند.

درباره‌ی کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابر کتاب «برساخت اجتماعی واقعیت»

کتاب «برساخت اجتماعی واقعیت» که عنوان فرعی آن «رساله‌ای در جامعه‌شناسی شناخت» ذکر شده است، کتابی بسیار مهم و کلیدی در حوزه‌ی علوم اجتماعی است که در سال 1966 به قلم پیتر ال. برگر و توماس لاکمن تألیف شد و اتفاق جدیدی را در این عرصه رقم زد. این مطالعه‌ی پیشگامانه در مورد دانش که توسط انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی، پنجمین کتاب در فهرست «مهم‌ترین کتاب‌های جامعه‌شناختی قرن بیستم» به شمار می‌رود، برای اولین بار مفهوم «ساخت اجتماعی» را وارد علوم اجتماعی کرد. در این اثر، برگر و لاکمن به تدوین دوباره‌ی زیرشاخه‌ای از جامعه‌شناسی می‌پردازند که از زمان ماکس شلر به عنوان جامعه‌شناسی معرفت شناخته می‌شود. حامد حاجی‌حیدری در کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابر کتاب «برساخت اجتماعی واقعیت» می‌کوشد خوانش و تفسیر مفصلی را از این اثر شاخص ارائه و در اختیار مخاطبان قرار دهد.

کتاب برساخت اجتماعی واقعیت که اثر پیش رو نقد و تحلیل منسجمی بر آن را در اختیار شما قرار می‌دهد، توسعه‌دهنده‌ی ایده‌هایی است که برای اولین بار دورکیم آن‌ها را در اثر خود با عنوان «اشکال ابتدایی اعتقاد دینی» مطرح می‌کند. همچنین برگر و لاکمن در آن نگاهی دارند به این مفهوم که «واقعیت» تابعی از سازمان اجتماعی است. نویسندگان فرض می‌کنند که واقعیت اجتماعی با یک ضرورت عملی آغاز می‌شود: این که نقش‌های اجتماعی مطابق با آنچه که قبیله برای بقا نیاز دارد، پدید می‌آیند، و این انتساب انسان‌ساز کارکردها با این وجود به‌عنوان نظمی عینی در نظر گرفته می‌شود. این همان چیزی است که نویسندگان آن را «دیالکتیک واقعیت اجتماعی» می‌نامند.

حامد حاجی‌حیدری در آغاز کتاب خود عنوان می‌کند که در اثر اصلی، مقدمه و مؤخره‌ی کتاب دو وصله‌ی ناجورند که مخاطب را در فهم هسته‌ی اصلی ایده‌های برگر و لاکمن دچار مشکل می‌کند. او بدون در نظر گرفتن این دو بخش به سراغ حلاجی ایده‌های کتاب رفته و بیست‌وچهار تز مفصل را پیرامون آن‌ها ارائه می‌دهد. حامد حاجی‌حیدری به نوعی بر این ابرکتاب حاشیه‌نگاری صورت داده است. حاشیه‌نگاری به معنای اضافه کردن توضیحات، تفسیرها یا نکات جانبی به یک متن است.

کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابر کتاب «برساخت اجتماعی واقعیت» به کوشش انتشارات سوره‌ی مهر تهیه شده و روانه‌ی بازار کتاب گشته است.

کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابر کتاب «برساخت اجتماعی واقعیت» برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به رشته‌ی جامعه‌شناسی را به مطالعه‌ی این کتاب دعوت می‌کنیم.

در بخشی از کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابر کتاب «برساخت اجتماعی واقعیت» می‌خوانیم

مشروعیت‌بخشی به هدف هم‌سازی نهادها با یکدیگر

«ایجاد وحدت و متناسب با آن، مسئله موجه‌نمایی ذهنی به دو سطح اشاره می‌کنند: نخست، کل نظام نهادی باید برای کسانی که در فرایندهای نهادی گوناگون شرکت دارند معنی و مفهوم هماهنگی داشته باشد. در اینجا، مسئله موجه‌نمایی، راجع است به تصدیق ذهنی مفهومی جامع در پس انگیزه‌های خود شخص و همچنین، انگیزه‌های همنوعان او». «این، یک سطح افقی ایجاد وحدت و موجه‌نمایی است، که نظام نهادی کلی را به افراد مختلفی که در قالب نقش‌های مختلف در آن شرکت دارند. همچنین موجه‌نمایی، به فرایندهای نهادی جزئی مختلفی که در آن‌ها ممکن است فردی واحد در هر زمان معینی شرکت داشته باشد، ارتباط می‌دهد». به عبارت دیگر، کل زندگی فرد، یعنی گذشت پیاپی انواع مختلف نظام نهادی، باید از حیث ذهنی معنی‌دار شود (سطح عمودی).

«در نتیجۀ درجات متفاوت تغییر نهادها و خرده جهان‌ها، مسائل خاصی پدید می‌آید». «این امر، هم مشروعیت‌بخشی عام نظم نهادی، و هم مشروعیت‌بخشی‌های خاص نهادهای جزئی یا خرده جهان‌ها (جهان‌های فردی) را دشوارتر می‌سازد». «در چنین شرایطی، کار برخی مشروعیت‌بخشان به تلاش فوق‌العاده زیادی نیاز دارد».

«حوزه‌های معنا... بر طبق سلسله مراتبی از واقعیت‌ها نظم می‌یابند.... این یگانه شدن واقعیت‌ها... دارای اهمیتی فراوان است، زیرا، این موقعیت‌ها، شدیدترین تهدید برای وجود زندگی مسلم فرض شده و راهوار گردیده در جامعه به شمار می‌روند. اگر مورد اخیر را سمت روشن زندگی انسانی تصور کنیم، پس، موقعیت‌های حاشیه‌ای، سمت تاریک را تشکیل می‌دهند».

فهرست مطالب کتاب

معرفی پیتر لودویگ برگر
اول: درآمد «بازخوانی» برساخت اجتماعی واقعیت رساله‌ای در جامعه‌شناسی معرفت
دوم: «زندگی روزمره» و دیگر هیچ
سوم: ضرورت پدیدارشناسی
چهارم: قصدمندی زندگی روزمره
پنجم: واقعیت نظم‌یافته در زندگی روزمره
ششم: «وجهه‌نظر طبیعی»
هفتم: ارکان سه‌گانه نظم‌یافتگی زندگی روزمره
هشتم: ادغام و محو موقعیت‌های مسئله‌دار تا حفظ وجهه‌نظر طبیعی
نهم: فایق آمدن «دیگری» در ساحت زندگی روزمره
دهم: ساختار اجتماعی در متن برساخت اجتماعی
یازدهم: برساخت زبانی واقعیت اجتماعی
دوازدهم: تأمل در برساخت اجتماعی خویشتن
سیزدهم: جامعه فراورده‌ای است انسانی جامعه واقعیتی است عینی انسان فراورده‌ای است اجتماعی
چهاردهم: ارکان شش‌گانه دیالکتیک کامل زندگی اجتماعی
پانزدهم: رسوب‌گذاری معرفت برای زندگی
شانزدهم: «تعین اجتماعی/ انسجام منطقی» معرفت
هفدهم: شکل‌گیری هویت خویشتن بافته در نقش
هجدهم: معناشناسی جهان‌های نهادی
نوزدهم: استمرار نهادهای اجتماعی
بیستم: «مشروعیت‌بخشی درجه دوم» و ظهور ابزارهای عقلی استمرار نهادهای اجتماعی
بیست‌ویکم: ابزارهای‌عقلی‌شناختی ‌برای ‌استمرار نهادهای ‌اجتماعی
بیست‌ودوم: ابزارهای‌ عقلی‌ هنجاری ‌برای ‌استمرار نهادهای ‌اجتماعی
بیست‌وسوم: درونی گردانیدن واقعیت
بیست‌وچهارم: توفیق/ عدم‌توفیق در پرورش اجتماعی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابر کتاب «برساخت اجتماعی واقعیت»
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات سوره مهر
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات100
زبانفارسی
شابک978-600-03-2768-2
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابر کتاب «برساخت اجتماعی واقعیت»

برای دریافت کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابر کتاب «برساخت اجتماعی واقعیت» و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.