معرفی و دانلود کتاب تاب آوری تحصیلی: گذرگاه‌های بهبودی و ترمیم

عکس جلد کتاب تاب آوری تحصیلی: گذرگاه‌های بهبودی و ترمیم
قیمت:
۱۴,۹۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاب آوری تحصیلی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاب آوری تحصیلی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاب آوری تحصیلی: گذرگاه‌های بهبودی و ترمیم

کتاب تاب آوری تحصیلی نوشته‌ی مسعود غفاری، مجید طاعتی و مرتضی دیدار ما را با مفهومی آشنا می‌کند که می‌تواند پس از رنج‌ها و شکست‌های دانش‌آموزان، آن‌ها را همچنان به حضور در فضای علم و آموزش امیدوار نگه دارد؛ این کتاب درباره‌ی این موضوع است که دانش‌آموزان در برابر مشکلات، خم شدن را تجربه کنند اما نشکنند. این کتاب به‌عنوان اثر برگزیده‌ی شانزهمین جشنواره‌ی ملی پایان‌نامه سال دانشجویی انتخاب شده است.

درباره‌ی کتاب تاب آوری تحصیلی

مفهوم تاب آوری یکی از مفاهیم نوظهور در بررسی شرایط اجتماعی است؛ به بیان دیگر پژوهشگران و محققان در چند دهه‌ی گذشته تمرکز خود را به جای مقابله با خطرات و بحران‌ها، روی مسئله‌ی تاب آوری معطوف کرد و آن را در حوزه‌های مختلفی مورد بررسی قرار داده‌اند؛ بر این اساس تاب آوری یک مؤلفه‌ی محوری برای رهنمون شدن به موفقیت در عین وجود خطرات، آسیب‌ها و بحران‌ها است و در واقع از یک نوع «امیدبخشی» سخن می‌گوید.

کتاب تاب آوری تحصیلی نوشته‌ی مسعود غفاری، مجید طاعتی و مرتضی دیدار این مفهوم امیدبخش را در زمینه‌ی کسب دانش و علم برای دانش‌آموزان بررسی می‌کند؛ تمرکز کتاب بر این است که چگونه دانش‌آموزان با وجود موقعیت‌های دشوار، خطرزا و استرس‌آفرین می‌توانند بر مشکلات فائق بیایند و در ادامه، تحصیلات خود را تا پایه‌ها و مدارج علمی بالا ادامه دهند.

این کتاب با مخاطب قرار دادن تمامی ذی‌نفعان تحصیل دانش‌آموزان اعم از والدین، معلمان، مدیران و محققان این پرسش اساسی را مطرح می‌کند که چگونه و بر اساس چه شرایطی می‌توان به دانش‌آموزان کمک کرد و وظیفه‌ی هر کدام از گروه‌ها برای پدید آوردن شرایط تاب آوری تا چه حد است؟ همچنین نقش خود دانش‌آموزان و محصلان برای تاب آوری چیست و چه لوازم درونی و بیرونی برای ایجاد شرایط لازم است؟

نویسندگان کتاب تاب آوری تحصیلی به این نکته اشاره می‌کنند که ریشه‌ی مفهوم تاب آوری در رویکردی روان‌شناسانه است که به آن روان‌شناسی سلامت یا روان‌شناسی مثبت‌گرا می‌گویند؛ این رویکرد به جای تمرکز بر یافتن و درمان اختلالات و مشکلات بر توانمندی‌ها و استعدادهای انسان‌ها تکیه می‌کند و هدف نهایی خود را شناسایی شیوه‌ها، ساختارها و فرآیندهایی می‌داند که بهزیستی و شادکامی انسان را در پی خواهد داشت.

مؤلفان کتاب تاب آوری تحصیلی پرداختن به موضوع تاب آوری تحصیلی را از آن‌جا مهم و ضروری برمی‌شمرند که دوران نوجوانی و دانش‌آموزی برهه‌ای مهم در حیات فردی و به تبع آن زیست اجتماعی انسان‌ها است؛ چرا که دانش‌آموزان ظرفیت‌ها و استعدادهای مهمی دارند که شکوفا شدن هر کدام از آن‌ها جزو شروط لازم و اساسی برای پیشبرد اهداف اجتماعی و شکوفا شدن جوامع به صورت عمومی است.

این کتاب تلاش می‌کند تا با در نظر گرفتن ادبیات میان‌رشته‌ای در حوزه‌های روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و علوم تربیتی یکی از مهم‌ترین مسائل پیش‌روی مسئولان و سیاست‌گذاران را تبیین کند و توجه آن‌ها را به این نکته‌ی کانونی سوق دهد که در دنیای رقابتی برای پیشرفت جهانی، وجود نوجوانان و دانش‌آموزان تاب‌آور چقدر مهم و ضروری است.

کتاب تاب آوری تحصیلی را انتشارات اندیشه احسان به چاپ رسانده است.

کتاب تاب آوری تحصیلی برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای پژوهشگران و علاقه‌مندان حوزه‌ی علوم تربیتی یک منبع ارزشمند است اما به طور عمومی می‌تواند مورد استفاده‌ی والدین، معلمان، مدیران آموزشی و سیاست‌گذاران آموزشی قرار گیرد.

با مسعود غفاری بیشتر آشنا شویم

مسعود غفاری دکترای روانشناسی و از استادان باتجربه‌ی گروه روانشناسی بالینی در دانشگاه علامه طباطبایی است. او مدرک تحصیلی خود را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، از معتبرترین دانشگاه‌های ایران و آمریکا دریافت کرده است. روان درمانی فردی و گروهی، روانشناسی بالینی و خانواده و حضور به‌عنوان کارشناس در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی بخشی از کارنامه فعالیت‌های اوست.

در بخشی از کتاب تاب آوری تحصیلی می‌خوانیم

مفهوم سازوکار دفاعی، که زیگموند فروید به روان‌شناسی معرفی کرد را، جزء جدایی‌ناپذیر روان‌شناسی دانسته‌اند؛ زیرا تقریباً از زمان فروید وسیله‌ای برای توجیه این مسئله هستند که افراد چگونه به محیط خود پاسخ می‌دهند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند. اندیشه‌ بنیادین این مفهوم، که به راه‌های مختلف در سراسر تحول نظریه‌های گوناگون فروید تصریح شده، این بوده است که برای دفع، تحریف یا مبدل‌سازی تکانش‌ها و اندیشه‌های غیرقابل قبول و نگهداشت آن‌ها در خارج از هشیاری، از انواع ترفندهای روانی ناهشیار استفاده می‌شود.

بسیاری از کارهایی که در حیطه‌ سازوکارهای دفاعی انجام شده و با ادبیات تاب‌آوری ارتباط نزدیکی دارد، توسط وایلانت صورت گرفته است. وایلانت بیان کرده که پیامدها نه تنها با استرس‌هایی که فرد در زندگی با آن‌ها مواجه می‌شود، بلکه توسط پاسخی که فرد به این استرس‌ها می‌دهد، تعیین می‌شود و سازوکارهای دفاعی، بخش مهمی از این پاسخ‌ها هستند.

وایلانت سازوکارهای دفاعی را فرآیندهای نظم‌بخش غیرارادی و درونی تعریف کرده است که فرد را قادر می‌سازد ناهماهنگی شناختی نسبت به تغییرات درونی و بیرونی محیط را کاهش دهد. او سازوکارهای دفاعی را به‌عنوان برقرارکننده تعادل روانی و وسیله‌ای جهت کنار آمدن با تعارض‌ها و ناهماهنگی‌های شناختی تلقی می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
فصل اول: چارچوب کلی
صورت‌بندی مقدماتی مسئله
چرا تاب‌آوری تحصیلی دغدغه‌ی مهمی است؟
دانش‌آموزان و خطرات در پیش‌رو
شکست تحصیلی، شکست همگانی
فصل دوم: تعریف مفاهیم
تعریف تاب‌آوری به‌طور عام
تاریخچه‌ مطالعات تاب‌آوری
مفاهیم مترادف و همپوش با تاب‌آوری
مقیاس حس انسجام آنتونوفسکی
مفهوم سرسختی روانی کوباسا
تاب‌وتوان
استقامت
تاب‌آوری: از فردگرایی صرف تا یک دیدگاه فرآیندمحور
خصوصیات فردی افراد تاب‌آور
عزت ‌نفس
امید
خوش‌بینی
خلاقیت
همدلی و علاقه‌ی اجتماعی
فصل سوم: رویکردها و دیدگاه‌های نظری
نظریه‌های تاب‌آوری
نظریه‌ بالبی و سبک دلبستگی
نظریه‌ «تاب‌آوری من» ردل
سازوکارهای دفاعی وایلانت
نظریه‌ آدلر
رویکرد شناختی اجتماعی بندور
نظریه‌ سیستم‌های بوم‌شناختی برونفن‌برنر
مدل‌های تاب‌آوری
مدل‌های آسیب‌پذیری و مکانیسم‌های حفاظتی گارمزی
مدل چالش
مدل ایمنی
مدل مفهومی تاب‌آوری
عوامل خطرآفرین و حفاظتی: مهم‌ترین مؤلفه‌های مرتبط با تاب‌آوری
عوامل خطرآفرین
عوامل حفاظتی
تعریف تاب‌آوری تحصیلی به‌طور خاص
فرآیندهای کلیدی ارتقادهنده‌ تاب‌آوری تحصیلی
فصل چهارم: عوامل ارتقاءدهنده‌ تاب‌آوری تحصیلی
سرمایه اجتماعی
سرمایه اجتماعی خانواده
حمایت اجتماعی
حمایت اجتماعی خانواده
سرمایه اجتماعی مدرسه
حمایت اجتماعی مدرسه
متغیرهای شخصیتی
خودکارآمدی تحصیلی
عزت نفس
انگیزش تحصیلی
انتظارات تحصیلی آینده
فصل پنجم: سخن پایانی
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاب آوری تحصیلی: گذرگاه‌های بهبودی و ترمیم
نویسنده، ،
ناشر چاپیانتشارات اندیشه احسان
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات154
زبانفارسی
شابک978-622-6719-26-1
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تاب آوری تحصیلی

قربان
۱۴۰۲/۳/۶
به نام خدا....
کتاب تاب آوری تحصیلی از نظر من کتاب خیلی خوبی بود...
البته من قبل از خرید کتاب تصور می‌کردم پروتوکل و راه کارهای عملی برای افزایش تاب آوری دانش آموزان داده شده....
کتاب بیشتر شامل بررسی آسیب شناسی تاب آوری در دانش آموزان است...
مفهوم تاب آوری از دیدگاه‌های مختلف بررسی شده و و
به عوامل مهم اساسی موثر بر تاب آوری تحصیلی اشاره است...
ای کاش از مطالب و یافته‌های تحقیقات اینچنینی بتوان پروتوکل‌های عملی برای افزایش تاب آوری کودکان و نوجوانان در مدارس استفاده کرد...
تمام موارد اشاره شده در کتاب براب افزایش تاب آوری قابل بحث و بررسی علمی است.... و می‌توان در جامعه عملی کرد.
با توجه به وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور ما و همچنین سیستم آموزش و پرورش فرسوده و ناکارآمد چه قدر عالی می‌شد بحث تاب آوری در سطح بالا و در تمام مدارس پیگیری و به صورت عملی کار میشد....
امروز با توجه به آمار بالای مصرف سیگار و مواد مخدر، درصد بالای افسردگی و اضطراب در نوجوانان و کودکان، خودکشی، مهاجرت، انواع بزهکاری و.... که اغلب به دلیل نبود تاب آوری در کودکان و نوجوانان ایجاد می‌شود
مسئولان کشور در هر رده و بالاخص در آموزش و پرورش باید به این مهم توجه کنند
و تدابیر لازم برای جلوگیری از خسارت‌های بیشتر به قشر نوجوان و جوان که سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند و باید به نحو احسن مراقبت‌های لازم انجام گیرد تا انشاءلله نسل آگاه و تاب آور بتوانند بر مسائل و مشکلات پیش رو فائق آیند و ایرانی آباد تر از همیشه با کمک نسل جوان سالم از نظر روان بسازیم....
چه بسا بتوانیم با بالا بردن تاب آوری در نوجوانان که سرمایه‌های اصلی کشور هستند، از فرار مغزها و مهاجرت مغزهای نخبه جوان جلوگیری کنیم...
با تشکر
shirin Hasanpoor
۱۴۰۱/۱۱/۱۳
بسیار عالیه، تاب آوری تحصیلی مولفه‌ی خیلی مهمی در موفقیت تحصیلیه یعنی با وجود مشکلات و چالش‌ها ما انگیزهری تحصیلمون رو از دست ندیم و تلاش کنیم، خم بشیم ولی نشکنیم، بیفتیم ولی زود پاشیم
مجتبی سلیمی
۱۴۰۲/۳/۲۱
آسیب شناسی و سبب شناسی علمی تاب آوری اجتماعی
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب تاب آوری تحصیلی

برای دریافت کتاب تاب آوری تحصیلی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.