معرفی و دانلود کتاب تاریخ تفکر سیاسی چین

عکس جلد کتاب تاریخ تفکر سیاسی چین
قیمت:
۸۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ تفکر سیاسی چین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ تفکر سیاسی چین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاریخ تفکر سیاسی چین

یونگمین کیم، استاد دانشگاه سئول، در کتاب تاریخ تفکر سیاسی چین، مفروضات سنتی درباره‌ی هویت چینی و تاریخ آن را به چالش می‌کشد و نشان می‌دهد که چین، کشوری‌ست با هویتی که دائماً در حال تغییر است. او با بررسی وقایع تاریخیْ پیچیدگی‌‌ها و تضادهای سیاست، اقتصاد و جامعه‌ی معاصر چین را نشان می‌دهد.

درباره‌ی کتاب تاریخ تفکر سیاسی چین

اگر کمی با تاریخ یا ادبیات چین آشنا باشید، احتمالاً‌ به چند حکایت حیرت‌انگیز درباره‌ی روش‌های سیاست‌ورزی چینیان باستان برخورده‌اید. شاید در آن‌زمان با خود فکر کرده باشید که کاش می‌شد چنین روش‌هایی را در دولت‌های امروزی پیاده کرد و نتیجه‌ی مطلوبی گرفت. اما آیا تفکر سیاسی چین مشکلات جامعه‌ی امروز را یادآوری می‌کنند و نوید یک نظام سیاسی بدون نقص را به ما می‌دهند؟ بر فرض اگر هم بگوییم با تفکر سیاسی چین باستان به آن جامعه‌ی آرمانی دست پیدا می‌کنیم،‌ در چه منابعی می‌توان طرز تفکر فرمانروایان این تمدن باستان را پیدا کرد؟ اصلاً آیا می‌توان تاریخ اندیشه‌ی سیاسی چین را در یک کتاب خلاصه کرد؟ آیا می‌توان فرهنگ سیاسی این کشور باستانی را به دیگران شناساند؟ یونگمین کیم (Youngmin Kim) چنین کار دشواری را در کتاب تاریخ تفکر سیاسی چین (A History of Chinese Political Thought) انجام می‌دهد. کیم پس از خواندن متون کلاسیک و باستانی چینی، منابعی به زبان‌های مختلفی چون چینی، کره‌ای، ژاپنی و انگلیسی و همچنین تحلیل آثار ادبی و هنری، دست به نوشتن کتابی زد که تاریخ طولانی‌مدت این کشور باستانی را در قالب نظریه‌های تفکر سیاسی روایت می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب تاریخ تفکر سیاسی چین

می‌توان رد دو نظر را در کل کتاب تاریخ تفکر سیاسی چین دنبال کرد: اولاً کیم نشان می‌دهد که رابطه‌ی میان دولت چین و جامعه به‌خوبی بیان نشده است؛ زیرا این کشور بزرگ،‌ بیشتر به اقتدارطلبی گرایش دارد، مخصوصاً در دوره‌ی آخرین امپراتوران. ثانیاً هویت چینی هیچ‌وقت به‌درستی تعریف نشده و مفهوم «چینی‌بودگی» در تاریخ این کشور، همواره در حال تغییر بوده است. یونگمین کیم برای اثبات این دو مدعا، فصل به فصل پیش می‌رود و به ترتیب تاریخی، اندیشه‌ی سیاسی چین را مورد بررسی قرار می‌دهد. موضوعاتی که او مورد بررسی قرار می‌دهد عبارتند از: مفهوم جامعه‌ی سیاسی از نگاه نجبگان و روشنفکران چین باستان، ارتباط جامعه‌ی اشرافی با دولت، هویت چینی در گذر تاریخ، اقتدارطلبی در میان حکمرانان چینی، ارتباط این سرزمین پهناور با دیگر کشورها و... .

کتاب تاریخ تفکر سیاسی چین را نشر نیماژ با ترجمه‌ی علی ربیع روانه‌ی بازار کرده است.

نکوداشت‌های کتاب تاریخ تفکر سیاسی چین

  • یک بررسی مختصر اما عمیق و جامع از اندیشه‌ی سیاسی چین از قدیم تاکنون. یونگمین کیم در این کتاب استدلال می‌کند که از نظر تاریخی چین به صورت کشوری واحد وجود نداشته و در نظر گرفتن این موضوع در مطالعات مرتبط با چین، ضروری است. (کری براون، استاد دانشگاه کینگز کالج لندن)
  • من بسیار خوشحالم که اثری مانند کتاب تاریخ تفکر سیاسی چین نوشته شده است. برای مدتی مدید، فلسفه‌ی سیاسی چین در میان انگلیسی‌زبانان در کنفوسیوسیسم خلاصه می‌شد. در این اثر کیم فراتر از مطالعه‌ی متون کلاسیک باستان و کل تاریخ چین می‌رود و با تیزبینی خاصی، فلسفه و تاریخ و سیاست را با هم پیوند می‌زند. (لی جنکو، استاد دانشکده‌ی اقتصاد و علوم سیاسی لندن)
  • این کتاب قابل‌توجه روایات تاریخی را با نظریه‌های جدید در هم می‌آمیزد. یونگمین کیم بسیاری از تفکرات رایج را به چالش می‌کشد تا مروری کلی و بدیع از تفکر سیاسی چین به دست دهد. (استفان سی. آنجل)
  • کتاب تاریخ تفکر سیاسی چین اثری پربار و ژرف است که در چارچوبی به‌سامان و زیبنده نوشته شده. من آن را به همه‌ی علاقه‌مندان به تفکر سیاسی چین پیشنهاد می‌کنم. (مجله‌ی بین‌المللی مرور کتاب چین)

کتاب تاریخ تفکر سیاسی چین برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب تاریخ تفکر سیاسی چین برای دو دسته نوشته شده است: اولاً دانشگاهیان و پژوهشگرانی که در این حوزه مطالعات تخصصی دارند و ثانیاً‌ افرادی که صرفاً به چگونگی توسعه اندیشه‌ی سیاسی چین علاقه‌مندند.

در بخشی از کتاب تاریخ تفکر سیاسی چین می‌خوانیم

کنفوسیوس را معیار فرهنگ چین یا بنیانگذار کنفسیوسیسم دانسته‌اند. اولین مشکل پیرامون این روش، چارچوب‌بندی آن است، چراکه‌ کنفوسیوس حتی در زمان خودش هم شخصیت قابل‌طبقه‌بندی‌ای نبود. «کنفوسیوسیسم» هرچه‌ باشد، درطول زندگی او وجود نداشت. اگرچه‌ ما تمایل داریم که اندیشمندان چین باستان را بخشی از مکاتب به‌اصطلاح کنفوسیوسی، دائوئیست یا قانون‌پرستی (لگالیسم) بدانیم، اما چنین برچسب‌هایی ساختاری گذشته‌نگر دارد. در زمان کنفوسیوس، هیچ مکتب فکری مشخص و حزب سازماندهی‌شده‌ای وجود نداشت که بتوان به آن‌ها عنوان «کنفوسیوسیسم» اطلاق کرد. واقعیت این است که کنفوسیوس از جایگاه‌ یک معلم موفق برای جوانان جاه‌طلب برخوردار بود که می‌خواستند بدانند چگونه بر دنیا حکومت کنند. از زمان سلسله‌ی هان بود که دولت مرکزی آموزه‌های کنفوسیوس را گرامی و بخشی از تلاش برای توجیه‌ حکومت‌داری در آن زمان دانست.

از آن زمان به‌بعد بسیاری از مفسران بیش از پیش درمورد آموزه‌های کنفوسیوس اظهارنظر کرده‌اند. به یک معنا، بقای تاریخی کنفوسیوس همیشه‌ مرهون روندهای بسترسازی طی قرن‌ها تلاش دفاعی و تفسیری بوده‌ است. سخن گفتن او به‌روشی قابل‌قبول برای زمان‌های بعد، بخش عمده‌ای از تاریخ فکری متعاقب آن را تشکیل می‌دهد. درنتیجه کنفوسیوس با معنای خاص فرهنگی خود، به لوحی برای نسل‌های آینده‌ تبدیل شد تا عقاید خود را درمورد چگونگی حکومت بر دنیا بر آن بنگارند. بنابراین جای تعجب نیست که روش‌های مختلفی برای تعبیر عقاید کنفوسیوس وجود داشته‌ است. این مسأله‌ کار ارزیابی جایگاه‌ آن‌ها را در سنت چین بسیار پیچیده‌ می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

فهرست تصاویر
یادداشتی درمورد رسم‌الخط‌ها
سلسله‌ها و دوره‌ها
دیباچه
فصل اول: مقدمه
چین چیست؟
رویکردهای چینی‌بودگی
اشکال دولت خودکامه
کنفوسیوسیسم
رویکرد نوع‌شناختی درمقابل رویکرد نماینده‌ محور
روایتگری
سررشته‌ها
فصل دوم: اجتماع معمول روشنفکر
از حکومت خداپادشاهی تا اجتماع معمول روشنفکر
نماینده‌ی آئینی و شناختی
نماینده‌ی آئینی و عاطفی
نخبگان سیاسی
دولت کوچک
فصل سوم: جامعه‌ی سیاسی
مفهوم جامعه‌ی سیاسی
نگرش‌های متضاد
موزی
شونجی
لائوزه
هانفیزی
یانگ زو
منسیوس
ژوانگزی
فصل چهارم: دولت
روابط خارجی
شانگ یانگ
جیا یی
مباحثات آهن و نمک
فصل پنجم: جامعه‌ی اشرافی
شرایط تاریخی نو
نظام تانگ
چینی‌بودگی جهان وطنی
امپراتوری متعالی
پذیرش مذهبی
دیوان‌سالاری باز
چارچوب قانونی
هم‌زیستی دولت و اشراف
افول نظام تانگ
انطباق کورکورانه‌ به‌عنوان ایدئولوژی سیاسی
امپراتور
اشراف
بودیسم
هان یو
داستان اوریول
شخص درمقابل خود
فصل ششم: جمهوری متافیزیکی
پرسش هویت چینی سونگ جنوبی
پدیداری نخبگان نو
طریقت دائو و جمهوری فرادنیایی
جمهوری فرادنیایی
فصل هفتم: جهان یکپارچه‌ی بزرگ‌تر
نظام تجارت تکریمی
پاسخ به حکمرانی مغول
یلو چوچای
ژائو کانگیون و ژائو منگفو
ما ژیوان
چین مرکزی وارونه
فصل هشتم: اقتدار مطلق
حکمرانی در تاریخ چین
رویکردهای مرتبط با استبداد مینگ
رویکرد جایگزین
وانگ تینگشیانگ
فصل نهم: جامعه‌ی مدنی یا بدنه‌ی سیاسی؟
بحث درمورد جامعه‌ی مدنی چین
هشت‌مرحله
رویکردهای موجود نسبت به هشت‌مرحله
هشت‌مرحله‌ به‌عنوان متن و طرح‌واره‌ی سیاسی
دو بینش از کالبد سیاست
پندی برای شاهزادگان
پندی برای مردمان عادی: تفکر سیاسی وانگ یانگمینگ[6]
فصل دهم: امپراتوری
هویت سیاسی حکمرانان چینگ
طریقت آشکار
حاکمیت خوب و اقتدار محلی
غرب‌زدگی با متن چینی
کلام آخر: چین در زمینه‌های بزرگ‌تر
مرکزیت مورد رقابت در اوایل دوره‌ی مدرن در آسیای شرقی
مرکزیت مورد رقابت در آسیای شرقی مدرن
مرکزیت مورد رقابت در یک دنیای معاصر
فهرست منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاریخ تفکر سیاسی چین
نویسنده
مترجمعلی ربیع
ناشر چاپیانتشارات نیماژ
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات376
زبانفارسی
شابک978-600-367-651-0
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی، کتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تاریخ تفکر سیاسی چین

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب تاریخ تفکر سیاسی چین

برای دریافت کتاب تاریخ تفکر سیاسی چین و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.