معرفی و دانلود کتاب تاریخ سینما از ابتدا تا 1970

عکس جلد کتاب تاریخ سینما از ابتدا تا 1970
قیمت:
۳۱۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ سینما از ابتدا تا 1970 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ سینما از ابتدا تا 1970 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاریخ سینما از ابتدا تا 1970

کتاب تاریخ سینما از ابتدا تا 1970 مطالعه‌ای تاریخ‌شناسانه از هنر و صنعت سینما به دست می‌دهد و اطلاعات دقیقی را پیرامون ریشه‌شناسی سینما، تکنیک‌های سینمایی و تأثیرات متقابل سینما و جامعه بر یکدیگر ارائه می‌کند. هالیوود در دهه‌ی بیست، نئورئالیسم و جنگ سرد، موج نو و... تنها بخشی از مباحثی است که اریک رد در کتاب عنوان کرده است.

درباره‌ی کتاب تاریخ سینما از ابتدا تا 1970

کتاب تاریخ سینما از ابتدا تا 1970 (A History of the Cinema from Its Origin to 1970) یکی از معدود آثار معتبر تحلیلی است که رشد و تحول سینما را در طول دهه‌ها نشان می‌دهد. اریک رد (Eric Rhode) پس از سال‌ها قلم زدن در زمینه‌ی نقد فیلم و سال‌ها تجربه‌ی در زمینه‌ی روان‌شناسی، تحلیلی روشنگر از تاریخ سینما ارائه داده است. این کتاب پر از اشاره به فیلم‌هایی است که تا دهه‌ی 1970 تولید شده‌اند، بنابراین شاید بیشتر کسانی را جذب کند که اهل تماشای فیلم هستند و به نقد و تحلیل فیلم علاقه دارند.

معرفی و دانلود کتاب تاریخ سینما از ابتدا تا 1970

کتاب تاریخ سینمای اریک رد، در چهار دهه‌ی گذشته، همواره منبع موثقی برای دانشجویان و مدرسان سینمایی کشور بوده است. مطالب کتاب حاضر، با رسیدن به اوایل دهه‌ی 1970 متوقف می‌شود، اما نمونه‌ی بسیار خوبی به لحاظ تحلیل، تشریح و تفسیر سینما به شمار می‌رود و از این‌رو به‌جرئت می‌توان گفت، برای مطالعه‌ی دهه‌های نخستینِ سینما، بهترین نمونه به‌شمار می‌رود. صحبت از آغاز و منشأ سینما کار دشواری است. چراکه در مسیر کشف این سرچشمه، با هم‌زمانی‌های زیادی روبه‌رو خواهیم شد. ما نمی‌توانیم مطمئن باشیم که چه کسی نخستین جلسه‌ی نمایش فیلم را برپا کرده است. شاید نتوانیم میان شمار زیاد مدعیان، اولین نفر را پیدا کنیم، اما می‌توانیم به کمک تحلیل‌های دقیقِ اریک رد تصویری نزدیک به حقیقت به دست آوریم.

دنیای متمدن شیفته‌ی حرکت و ضبط حرکت بود. هر کس با انگیزه‌ای متفاوت دچار این شیفتگی شد و برای قصدی متفاوت از آن سود برد. اریک رد تأثیر انقلاب صنعتی را بر تکامل یافتن حرکت و شکل‌گیری ریشه‌های سینما بررسی می‌کند. دستگاه‌های متعددی برای بازآفرینی حرکت ساخته شدند، نظیرِ فناکیستوسکوپ و زوئوپراکسیسکوپ. نخستین تجربه‌های سینمایی را می‌توان به چنین دستگاه‌هایی منسوب دانست، حتی بسیار پیش‌تر از آنکه لومی لومی‌یر به‌وسیله‌ی سینماتوگراف اولین فیلمش را نمایش دهد. ژرژ سادول گفته است که دقت و وسواس و باریک‌بینی لویی بود که باعث شد به‌عنوان مبتکر حقیقی سینما شناخته شود. برادران لومی‌یر سال 1895 چند جلسه‌ی نمایش نیمه‌خصوصی بر پا کردند؛ و سپس، در پایان سال، یعنی روز 28 دسامبر، یک تالار نمایش عمومی در پاریس گشودند. مردم در چند روزِ اول بی‌اعتنایی کردند؛ سپس توجه‌شان جلب شد و در عرض چند هفته، آوازه‌ی اختراع لومی‌یرها دنیا را درنوردید. اختراع این دو برادر چنان تأثیری به جا گذاشت که اختراع رادیو و هواپیما هیچ‌گاه چنین تأثیری به جا نگذاشتند. اریک رد در ادامه دلایل استقبال حیرت‌آور مردم را، از اختراع لومی‌یر در سال 1896، توضیح می‌دهد.

اریک در فصل دومِ کتاب تاریخ سینما از ابتدا تا 1970، افتادن سینما به دست شومن‌های خرده‌پا و تبدیل شدن آن را به یکی از صنایع عمده و قالب‌های هنری، شرح می‌دهد. این دگرگونی نه به دست هنرمندان و تحصیل‌کردگان، بلکه توسط تجارِ خرده‌پا، خودآموختگان، شعبده‌بازان و دلقکان صورت گرفته بود. اریک رد این تغییر و تحولات را در سال 1905 با بحثی مفصل درباره‌ی آمریکا توضیح می‌دهد؛ چراکه در همین سال بازار آمریکا سلطه‌اش را بر جهان آغاز کرده بود.

کتاب تاریخ سینما از ابتدا تا 1970 بحث‌هایی را که پیرامونِ ارتباط سینما با هنرهای دیگر وجود داشته، مطرح می‌کند. عده‌ای سینما را ملهم از تئاتر می‌دانستند و عده‌ای دیگر تئاتر را حتی عاملی منفی و سد راه سینما می‌پنداشتند! برخی دیگر نیز تصاویر فیلم را به طور جدی با هیروگلیف‌های مصری مقایسه می‌کردند. اریک رد علاوه‌بر تحلیل ماهوی و تاریخ‌شناسانه‌ی سینما، تکنیک‌های مختلفِ فیلمبرداری، تدوین و ترکیب‌بندی را نیز از نظر می‌گذراند. در آخر می‌توان این اثر را یکی از بهترین و جامع‌ترین کتب تاریخ سینما دانست که تا سال 1970 تمام مطالب را پوشش می‌دهد.

نشر گیلگمش کتاب تاریخ سینما از ابتدا تا 1970 را با ترجمه‌ی وازریک درساهاکیان منتشر کرده است.

کتاب تاریخ سینما از ابتدا تا 1970 برای چه کسانی مناسب است؟

تمام دوست‌داران سینما و فعالان این حوزه اطلاعات فراوانی را از اثر حاضر دریافت خواهند کرد.

در بخشی از کتاب تاریخ سینما از ابتدا تا 1970 می‌خوانیم

خواست جاه‌طلبانه‌ی دیتریش در زمینه‌ی تأمین بودجه‌ی کمیته درست از آب درنیامد. زیرا با این‌که کمیته همه‌ی یهودیان را از صنعت فیلم بیرون رانده، فعالیت اتحادیه‌ای را ممنوع کرده و فعالیت‌های کارکنانش را به‌دقت تحت نظارت داشت، برخی از آنان موفق شدند در 29 فیلم تولیدی 1940، 78 فیلم سال 42 و 20 فیلم ساخته‌شده در 1944 پیام‌هایی مخفی و گاه رمزی به حمایت از فرانسه‌ی آزاد بگنجانند. نخستین این فیلم‌ها (که روحیه‌ی مردم را در سراسر فرانسه تقویت کرد) فیلمی بود به نام ما و بروبچه‌ها (1941) ساخته‌ی لویی داکن. سایر فیلم‌ها عبارت بودند از مهمانان شب (1942) از کارنه، زندگی از آن شماست (1944) از گرمیون و بچه‌های بهشت (1945) از کارنه. تماشاگران در برابر نکات ظریف سیاسی حساسیت پیدا کردند، و شاید هم کمی بیش از حد معمول؛ و این بود که دو فیلم کلاغ (1943) از کلوزو و بازگشت ابدی (1943) از دلانوآ، قدری نامنصفانه، متهم به اشاعه‌ی تبلیغات سیاسی به نفع نازی‌ها شدند. اما گاه نیز سینماروها حق داشتند فکر کنند که تبلیغات سیاسی نازی‌ها به‌ خوردشان داده می‌شود، مانند موقعی که مجبور بودند پس از خاتمه‌ی بیگانگان در خانه (1942) در تالار سینما بمانند و نطق ضدسامی مارشال پتن را گوش کنند.

طی دو مقاله درباره‌ی سینمای فرانسه در دوره‌ی اشغال، که در شماره‌های بهار و تابستان 1946 سایت اند ساوند به چاپ رسید، هیزل هکت نوشت که سینماروها در 1942 بیش‌تر به منتقدان سینمایی شبیه بودند تا به تماشاگران فیلم، زیرا می‌بایست مفاهیم فیلم‌ها را از میان تارهای به‌هم‌تنیده‌ی اشاره‌ها و کنایه‌ها ببافند. خانم هکت می‌گوید سانسور حکومت ویشی صنعت سینما را عمدتاً به موضوع‌های تاریخی، افسانه‌ها و پرداخت‌های سمبلیک محدود کرده بود و تنها آزادی عمل آن در «نادیده گرفتن واقعیت» بود.

فهرست مطالب کتاب

پیش ‌گفتار
بخش یک: پیش از 1920
فصل یک: اختراع‌ ها و کشف‌ ها
فصل دو: تلاش‌ های اولیه
فصل سه: عصر گریفیث
بخش دو: دهه‌ ی 1920
فصل چهار: نگاهی به سینمای شوروی
فصل پنج: تأثیر جنبش آوانگارد فرانسه
فصل شش: وایمار و اسکاندیناوی
فصل هفت: هالیوود در دهه ‌ی بیست
بخش سه: دهه ‌ی 1930
فصل هشت: پذیرش صدا
فصل نه: بحران اقتصادی: رسانه‌ های گروهی و آگاهی اجتماعی
فصل ده: خیال ‌پردازی و نومیدی
بخش چهار: 1956 1940
فصل یازده: جنگ جهانی دوم
فصل دوازده: نئورئالیسم و جنگ سرد
بخش پنج: 1970 1956
فصل سیزده: انترناسیونالیسم
فصل چهارده: موج نو
فصل پانزده: سازش رادیکال
یادداشت‌ ها
منابع
واژه نامه ی فارسی به انگلیسی
واژه نامه ی انگلیسی به فارسی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاریخ سینما از ابتدا تا 1970
نویسنده
مترجموازریک درساهاکیان
ناشر چاپیانتشارات گیلگمش
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات575
زبانفارسی
شابک978-622-7858-58-7
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تاریخ سینما از ابتدا تا 1970

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب تاریخ سینما از ابتدا تا 1970

برای دریافت کتاب تاریخ سینما از ابتدا تا 1970 و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.