معرفی و دانلود کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد نهم: فلسفه علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم

عکس جلد کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد نهم: فلسفه علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم
قیمت:
۱۴۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد نهم: فلسفه علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد نهم: فلسفه علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد نهم: فلسفه علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم

در کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد نهم: فلسفه علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم به موضوعاتی چون فلسفه‌ی منطق و ریاضیات، فلسفه‌ی فیزیک، فلسفه‌ی علم، پوزیتیویسم منطقی و سایبرنتیک پرداخته شده و آرای فیلسوفانی چون فرگه و ویتگنشتاین توضیح داده می‌شود. استوارت جی. شانکر، استاد فلسفه‌ی دانشگاه یورک کانادا، ویراستار جلد نهم تاریخ فلسفه‌ی راتلج است.

درباره‌ی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد نهم: فلسفه علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم

بیشتر کسانی که در تاریخ فلسفه‌ی علم سررشته دارند، می‌دانند اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم دو دوره‌ی تأثیرگذار در این حوزه هستند. در این دوران تعامل میان علومی چون ریاضی، فیزیک، زیست‌شناسی و علوم اعصاب به اوج خود رسیده بود و مرتباً آثاری نگاشته می‌شد که باعث دگرگونی جهان علم می‌گشت. دانشمندانی چون ماکس پلانک، آلبرت انیشتین، ارنست رادرفورد، الکساندر فلمینگ، ریچارد فاینمن و... جملگی در این عصر می‌زیستند و به جامعه‌ی علمی خدمات زیادی کردند. استوارت جی. شانکر (Stuart G. Shanker) در جلد نهم تاریخ فلسفه‌ی راتلج مجموعه‌ای از مقالات را گرد آورده که بیشتر در حوزه‌ی فلسفه‌ی علم، منطق و ریاضیات هستند. شانکر خود استاد فلسفه و روان‌شناسی دانشگاه یورک کاناداست و در باب فلسفه‌ی ویتگنشتاین و هوش مصنوعی آثاری ارزنده نگاشته است.

معرفی و دانلود کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد نهم: فلسفه علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم

موضوعات کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد نهم: فلسفه علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم (Routledge History of Philosophy Volume IX) عبارتند از: فلسفه‌ی منطق، فلسفه‌ی ریاضیات، فلسفه‌ی فرگه، فلسفه‌ی ویتگنشتاین، پوزیتیویسم منطقی، فلسفه‌ی فیزیک، فلسفه‌ی علم، نظریه‌ی احتمالات، سایبرنتیک و مناقشات ماشین‌گرا / حیات‌گرا. استوارت جی. شانکر در ابتدای این جلد یک گاه‌شماری از رویدادهای بزرگ علمی و فلسفی قرن بیستم آورده است که برای علاقه‌مندان به فلسفه‌ی علم، بسیار مفید خواهد بود. همچنین پس از مقاله‌ها، واژه‌نامه‌ای از اصطلاحات فنی استفاده‌شده در کتاب آمده است تا خوانندگانی که رشته‌شان با فلسفه و ریاضیات نیز مرتبط نیست، بتوانند مقاله‌ها را به‌راحتی مطالعه کنند.

هر کدام از مقاله‌های کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد نهم: فلسفه علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم (Philosophy of the English-Speaking World in the Twentieth Century :Science, Logic and Mathematics) را یکی از برجسته‌ترین استادان فلسفه به نگارش درآورده‌ است. کسانی از جمله: جوزف آگاسی، اندرو ایروین، راینر بورن، جیمز بوگن، مایکل دتلفسن، کنت ام. سایر، استوارت. جی شانکر، جف کولتر، رم هری و اسوالد هنفلینگ. نشر چشمه این جلد از تاریخ فلسفه‌ی راتلج را با ترجمه‌ی علی سیاح روانه‌ی بازار کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی تاریخ فلسفه‌ی راتلج

تاریخ فلسفه‌ی راتلج (Routledge History of Philosophy) مجموعه‌ای ده‌جلدی است که به مرور تاریخ فلسفه‌ی غرب می‌پردازد و می‌کوشد مهم‌ترین اتفاقات و تحولات آن را توضیح دهد. این دوره، از قرن ششم پیش از میلاد آغاز می‌کند و تا پایان قرن بیستم ادامه می‌دهد. این کتاب‌ها بر روی شاخص‌ترین ایده‌های فلسفی تاریخ متمرکز شده‌اند و چهره‌های تأثیرگذار و حتی چهره‌های کمتر شناخته‌شده‌ی فلسفه‌ی شرق و غرب را معرفی می‌کنند. هر کتاب، ویراستاران و نویسندگان متفاوتی دارد که در رشته‌ی فلسفه، اساتیدی سرشناس و معتبر محسوب می‌شوند.

مجلدهای مجموعه‌ی راتلج عبارت‌اند از: «از آغاز تا افلاطون»، «از ارسطو تا آگوستین»، «فلسفه‌ی سده‌های میانه»، «رنسانس و عقل‌باوری قرن هفدهم»، «فلسفه‌ی انگلیسی و عصر روشنگری»، «عصر ایده‌آلیسم آلمانی»، «فلسفه‌ی سده‌ی نوزدهم»، «فلسفه‌ی قاره‌ای در سده‌ی بیستم»، «فلسفه‌ی علم، منطق و ریاضیات در سده‌ی بیستم» و «فلسفه‌ی معنا، شناخت و ارزش در سده‌ی بیستم».

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد نهم: فلسفه علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به فلسفه‌ی علم و ریاضیات علاقه دارید، کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد نهم: فلسفه علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم را بخوانید.

در بخشی از کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد نهم: فلسفه علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم می‌خوانیم

یکی از مورخان برجسته‌ی فلسفه‌ی قرن بیستم می‌نویسد: «پوزیتیویسم منطقی مُرده است، یا در مقام یک جنبش فلسفی مُرده است.» بسیاری از فیلسوفان امروزه، و در واقع مدت‌هاست، این گفته را تأیید می‌کنند. به یک معنا، پوزیتیویسم منطقی کاملاً مُرده است، زیرا در واقع با از هم‌ پاشیدن گروه فیلسوفان موسوم به «حلقه‌ی وین» به خاطر فشارهای سیاسی در دهه‌ی 1930 اعضای متحدش را از دست داده است. همین ‌جا بود که فلسفه‌ای موسوم به پوزیتیویسم منطقی شکل گرفت، بسط یافت و حضورش را به جامعه‌ی فلسفی سراسر جهان اعلام کرد.

بااین‌حال «مرگ» این جنبش علاوه‌بر پراکنده ‌شدن اعضای آن، به سبب بازشناسی گسترده‌ی کاستی‌های انگاره‌هایش نیز بود. حال به این معنا شاید بخش زیادی از فلسفه‌ای که در دانشگاه‌ها مطالعه می‌کنیم مُرده است، زیرا بخش اعظمی از آن به نقدهای کمابیش مرگ‌باری راه می‌دهند؛ نقد و سنجشگری یکی از رویکردهای عمده به جنبش‌ها و فیلسوفان بزرگ گذشته قلمداد می‌شود. بااین‌حال، آن‌چه مخالفت گسترده با پوزیتیویسم منطقی را شتاب بخشید صرفاً کشف (قابل‌پیش‌بینی) این نکته نبود که آموزه‌های آن به نقد راه می‌دهند، بلکه شیوه‌ی پرخاش‌جویانه و متفرعنانه‌ی طرح آن آموزه‌ها برای جهان بود. آموزه‌ی اصلی در این میان عبارت بود از «حذف متافیزیک». اعضای این جنبش مدعی بودند متوجه نکته‌ای درباره‌ی فلسفه‌ی موجود و سنتی شده‌اند که آن را کاملاً از اعتبار ساقط و تا حد زیادی از دور خارج می‌کند. مقالاتی با عناوینی همچون «حذف متافیزیک از طریق تحلیل منطقی زبان» و «نقطه‌ی عطف در فلسفه» منتشر شد. کارناپ این پرسش را مطرح کرد که «آیا می‌تواند چنین باشد که انسان‌های بسیار از دوره‌ها و ملیت‌های متفاوت و اذهانی درخشان در میان‌شان تلاش فراوان و در واقع شوقی گران را مصروف متافیزیک کرده‌اند، حال آن‌که متافیزیک چیزی نیست جز کلماتی ردیف‌شده در کنار همدیگر بی‌هیچ معنایی؟»

فهرست مطالب کتاب

توضیحی درباره‌ی جلد نُهم
پیش گفتار ویراستاران اصلی
سپاس گزاری
درباره ی نویسندگان
گاه شماری
مقدمه
1. فلسفه ی منطق: ای. دی. ایروین
2. فلسفه ی ریاضیات در قرن بیستم: مایکل دتلفسن
3. فرگه: راینر بورن
4. رساله ی ویتگنشتاین: جیمز بوگن
5. پوزیتیویسم منطقی: اسوالد هنفلینگ
6. فلسفه ی فیزیک: رُم هَرِی
7. فلسفه ی علم امروز: جوزف آگاسی
8. تصادف، علت و رفتار: نظریه ی احتمال... و تبیین کنش انسان: جف کولتر
9. سایبرنتیک: کی. ام. سایر
10. میراث دکارت: مناقشات ماشین گرا / حیات گرا: استوارت جی. شانکر
کتاب‌شناسی
واژه نامه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد نهم: فلسفه علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم
نویسنده
مترجمعلی سیاح
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات700
زبانفارسی
شابک978-622-01-0982-2
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد نهم: فلسفه علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم

برای دریافت کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد نهم: فلسفه علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.