معرفی و دانلود کتاب تجربیات نزدیک به مرگ و اخلاق زیستی

عکس جلد کتاب تجربیات نزدیک به مرگ و اخلاق زیستی
قیمت:
10000 تومان - 1.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تجربیات نزدیک به مرگ و اخلاق زیستی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تجربیات نزدیک به مرگ و اخلاق زیستی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تجربیات نزدیک به مرگ و اخلاق زیستی

پدیده «تجربه نزدیک مرگ» شامل یک سری مولفه های به ظاهر  فراهنجار و غیر عادی است که افراد و بیماران در شرف مرگ، پس از احیای قلبی- تنفسی موفقیت آمیز یا موارد پزشکی مشابه، گزارش نموده اند. از نظر گروهی از اندیشمندان این حوزه، برخی عناصر تجربه نزدیک به مرگ می تواند نشان دهنده این باشد که هشیاری پس از مرگ موقت پزشکی، باز هم ادامه دارد.

مشترکات زیادی بین این تجربه ها و روایت  ها گزارش شده است و در اصل وقوع آن در حال حاضر شک و تردیدی وجود ندارد. به نظر می رسد، با وجود گذشت چند دهه از آشنایی با این پدیده و ورود به حوزه ی پژوهش، آن طور که باید و شاید در مجامع علمی کشور ما به این پدیده پرداخته نشده است.

در واقع می توان گفت در این حوزه ی علمی، در ابتدای راه هستیم؛ به طوری که تعداد مقالات علمی به زبان فارسی، در این حیطه، در زمان تالیف این کتاب، کمتر از تعداد انگشتان دو دست است!

پدیده مذکور، تاکنون عمدتا در شاخه های مختلف پزشکی نظیر روانپزشکی و طب بیمارستانی، روانشناسی، فراروانشناسی و فلسفه دین مورد مطالعه علمی قرار گرفته است.

در این کتاب سعی ما بر این است که تجربه نزدیک به مرگ را از منظر اخلاق زیستی و پزشکی، مورد بحث و بررسی قرار دهیم. رویکردی که در حقیقت، دوران نوپایی و آغازین حیات خویش را شروع کرده است. پرداختن به این موضوع در حوزه پزشکی و اخلاق پزشکی از این حیث اهمیت دارد که می تواند به تبیین بهتری از ماهیت انسان- به عنوان موجودی که درکانون بررسی های دانش طب است - بینجامد. به عنوان مثال، در پرتو این تحقیقات، به تبیین روشن تری از  هویت های سه گانه انسان ( زیستی، عاطفی-ادراکی اولیه و معرفتی ارادی) دست می یابیم. ضمن آنکه، مدل هویت های سه گانه انسان در تبیین بهتر این پدیده راهگشاست. همچنین می توان از این رویداد در بازشناسی و باز تعریف برخی مفاهیم پایه در روانپزشکی و علوم اعصاب نظیر هشیاری بهره برد.

بی شک قدم گذاشتن در این مسیر جدید که احتمالا پنجره ای تازه بر دامنه ی آگاهی های انسان می گشاید خالی از اشکال نیست. در این راستا مولفین با اقرار به بضاعت اندک خویش، پذیرای انتقادات، پیشنهادات و مباحث تکمیلی صاحبنظران خواهند بود.

فهرست مطالب کتاب

پیش گفتار

فصل اول

تجربه ی نزدیک به مرگ

تعریف تجربه ی نزدیک به مرگ

تاریخچه تجربیات نزدیک به مرگ

توصیف عناصر اصلی تجربیات نزدیک به مرگ

تجربه ی خروج از بدن

احساس آرامش

عبور از تونلی تاریک

ملاقات با فردی نورانی

کسب و فراگیری دانشی خاص یا نامحدود

مرور رویدادهای زندگی

ورود به سرزمینی زیبا و غیرزمینی و ملاقات با اموات

روبرو شدن با مانع و بازگشت به بدن

شیوع تجربیات نزدیک به مرگ

معیار تشخیص تجربه ی نزدیک به مرگ

فصل دوم

مدل های تبیینی تجربیات نزدیک به مرگ

تبیین های فیزیولوژیکی

تبیین های روانشناختی

تبیین کوانتومی

تبیین های غیرمادی

فصل سوم

پیامدهای تجربیات نزدیک به مرگ

پیامدهای فیزیولوژیکی

پیامدهای روانشناختی و اجتماعی

پیامدهای معنوی و مذهبی

فصل چهارم

اخلاق و تجربیات نزدیک به مرگ

پیوست 1(مقیاس تجربه نزدیک به مرگ)

پیوست 2 (نمونه‌هایی از گزارش تجربه‌های نزدیک به مرگ تجربه‌گران ایرانی و غربی)

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تجربیات نزدیک به مرگ و اخلاق زیستی
نویسنده،
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات85
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب‌های ماوراء الطبیعه
قیمت نسخه الکترونیک
10000 ت - 1.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تجربیات نزدیک به مرگ و اخلاق زیستی

مریم طالبی
۱۳۹۷/۵/۶
ارزش این کتاب در حد یک مقاله است که با جمع اوری و ترجمه مطالب از کتب خارجی و پایان نامه‌های داخلی تهیه شده و کار جدیدی در ان برای این موضوع انجام نشده است.
به نظر من اثبات مسأله تجربیات نزدیک به مرگ که بیشتر در میان مسیحیان یا بودایی‌ها رایج هست یا کشف و شهودی که در عرفا و علمای مسلمان وجود دارد و
گزارش میشود در اخلاق و قوانین حاکم بر پزشکان و جامعه پزشکی هیچ تاثیری ندارد و این قشر فرهنگ و اعتقاد و قوانین مخصوص به خودش را دارد و تاثیری از این مباحث نمی‌پذیرد. پذیرفتن این تجربیات در کسانی که به ان اعتقاد دارند باعث ارامش خوشایند و لذت بخشی در زندگی میشود و ان شالله باعث میشود که انسان تر و با اخلاق تر باشیم و با ارامش و صبر بیشتری زندگی کنیم و درنتیجه این مسایل احتیاج به پژوهش علمی و تهیه پرسشنامه و اثبات ندارد.
البته با ادای احترام فراوان به نویسندگان محترم و تشکر از زحمات ایشان
حبیب مهربان
۱۴۰۲/۲/۲۹
این هم بیانگر نظریه‌ای هست
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب تجربیات نزدیک به مرگ و اخلاق زیستی

برای دریافت کتاب تجربیات نزدیک به مرگ و اخلاق زیستی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.