معرفی و دانلود کتاب ترویج و آموزش کشاورزی

عکس جلد کتاب ترویج و آموزش کشاورزی
قیمت:
۷۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ترویج و آموزش کشاورزی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ترویج و آموزش کشاورزی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ترویج و آموزش کشاورزی

کتاب ترویج و آموزش کشاورزی، نوشته‌ی امید مهراب قوچانی، خلاصه‌ای از مباحث و نکات کلیدی دروس اختصاصی رشته‌ی ترویج و آموزش کشاورزی را ارائه داده و پرسش‌های آزمون‌های کارشناسی ارشد چند سال گذشته‌ی این رشته را مرور می‌کند. این کتاب آموزشی به مباحثی همچون آموزش کشاورزی، آموزش بزرگسالان، مدیریت در ترویج و آموزش کشاورزی و عمران روستایی می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب ترویج و آموزش کشاورزی

رشته‌ی ترویج و آموزش کشاورزی، یکی از زیرشاخه‌های مهم رشته‌ی کشاورزی و توسعه‌ی روستایی به شمار می‌رود. هدف ترویج کشاورزی، به‌کارگیری تکنولوژی، افزایش توانمندی‌های لازم برای توسعه‌ی پایدار و در نهایت ایجاد فرصت‌های شغلی و درآمدزایی در حوزه‌ی کشاورزی و روستایی است. این رشته، مباحث مطالعات تجاری، بازاریابی کشاورزی و بهداشت را هم در برمی‌گیرد. رشته‌ی مورد بحث از سال 1350 در کشور شکل گرفت و نخستین‌بار دانشکده‌ی کشاورزی دانشگاه تهران بود که در این رشته دانشجویانی را جذب کرد.

در سال 1364 مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ی ترویج و آموزش کشاورزی راه‌اندازی شد. در این رشته دانشجویان با موضوعات مختلفی آشنا می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به روانشناسی تربیتی، جامعه‌شناسی روستایی، مردم‌شناسی عشایری، اصول آموزش و پرورش، اصول مدیریت آموزش و ترویج، اصول برنامه‌ریزی ترویجی، نوآوری و ترویج و آموزش کشاورزی عملی اشاره کرد. کتاب ترویج و آموزش کشاورزی نوشته‌ی امید مهراب قوچانی با هدف آمادگی دانشجویان و داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد این رشته تألیف شده است. در این کتاب، خواننده با چند درس اصلی رشته آشنا شده و خلاصه‌ی مباحث و نکات اصلی آن را فرامی‌گیرد. در ادامه سؤالات کنکور ارشد سال‌های 1387 تا 1392 مرور شده و به‌صورت تشریحی به آن‌ها پاسخ داده می‌شود.

گسترش و ترویج کشاورزی عمری بسیار طولانی دارد و به حدود دو هزار سال پیش بازمی‌گردد. گفته می‌شود چینی‌ها جزء اولین ملت‌هایی بودند که کشاورزی را مستندسازی می‌کردند، آموزش می‌دادند و اصولی مدون درمورد آن داشتند. اما دوران مدرن این رشته مربوط به اواسط قرن نوزدهم میلادی است. در این زمان محصول سیب‌زمینی ایرلندی‌ها به خاطر بیماری و قحطی از بین رفته بود. دولت بریتانیا مدرسانی را به روستاها فرستاد تا به کشاورزان محلی آموزش دهند که چطور محصولاتشان را جمع‌آوری کنند. این ایده چنان جالب و مؤثر بود که موردتوجه دولت‌های دیگر هم قرار گرفت و تا اواخر قرن نوزدهم خیلی از کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند به این شیوه عمل کنند.

اوایل قرن بیستم در آمریکا رشته‌ی کشاورزی وارد دانشگاه‌ها شد. چند سال بعد، ایده‌ی ترویج کشاورزی به محافل دانشگاهی راه پیدا کرد و تدریس آن به‌صورت آکادمیک آغاز شد. در این مدت، این رشته تغییرات بسیاری به خود دیده و گسترش زیادی پیدا کرده. اکنون بحث‌های جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، آماری و اقتصادی هم به آن اضافه‌شده و دانشجویان با این حوزه‌ها نیز آشنا خواهند شد. در ایران نیز، دانشگاه‌های بسیاری در مقطع تحصیلات تکمیلی به تدریس این رشته مشغولند و آن را آموزش می‌دهند. دانشجویانی که قصد دارند در مقطع کارشناسی ارشد این گرایش را ادامه دهند، می‌بایست درس‌های اصلی و بسیار مهم این رشته، یعنی اصول ترویج کشاورزی، آموزش کشاورزی، آموزش بزرگسالان، مدیریت در ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه‌ی کشاورزی، همچنین عمران روستایی را مطالعه کنند. کتاب ترویج و آموزش کشاورزی نوشته‌ی امید مهراب قوچانی این دروس را خلاصه کرده و نکات کلیدی و طلایی آن‌ها را ارائه می‌دهد. بنابراین، می‌توان در زمانی کوتاه این دروس را مرور کرده و با مباحث مهم و پرتکرار آن‌ها آشنا شد.

کتاب ترویج و آموزش کشاورزی را مؤسسه‌ی فرهنگی هنری دیباگران تهران به انتشار رسانده است.

کتاب ترویج و آموزش کشاورزی برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به دانشجویان رشته‌ی ترویج و آموزش کشاورزی و داوطلبین آزمون کارشناسی ارشد این رشته توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب ترویج و آموزش کشاورزی می‌خوانیم

دهه 1970 تا 1980 دهه توسعه نام گرفته بود، توجه کلیه کشورها به‌ویژه کشورهای توسعه‌نیافته به مبارزه جدی با بی‌سوادی جلب شد. از سواد به عنوان اولین گام به سوی دانش نام می‌برند و سواد بنیادی است که فرهنگ، دانش و تکنولوژی بر آن استوار است و بخشی از فرآیند نظام آموزشی کشورها به شیوه رسمی یا غیررسمی به بازماندگان تحصیل اختصاص یافت که ویژگی‌های خاص این افراد، آموزش خاصی را که امروزه به نام آموزش بزرگسالان خوانده می‌شود، طلب می‌نمود.

آموزش بزرگسالان به اندازه عمر انسان‌ها قدمت دارد. آموزش بزرگسالان مختص قرن ما نیست، بلکه از زمان‌های دور وجود داشته و تنها شیوه‌ها و محتوای آن بنا بر ضرورت همگانی انسان‌ها، با پیشرفت علم تغییر کرده است. امروزه از سواد به عنوان یکی از بارزترین شاخص‌های فرهنگ‌ساز و پویایی فرهنگی یک کشور نام می‌برند و مفهوم و کارکردی فراتر از فرآیند محدود سوادآموزی دارد، اما تحقق اهداف آموزش بزرگسالان برای تأمین اهداف، مستلزم سوادآموزی است و از لحاظ سازمانی نیز چنین آموزش‌هایی لزوماً از سوی سازمان خاصی ارائه نمی‌شود، بلکه به دلیل کارکرد وسیع آن و نقشی که در رشد و توسعه جوامع دارد، همه سازمان‌ها و مؤسسات و نهادهای اجتماعی باید بر اساس نوع فعالت خود به نیازهای آموزشی بزرگسالان بپردازند.

هدف اصلی آموزش بزرگسالان تکامل و تعالی افراد بوده و در جهت حل مشکلات فردی و اجتماعی آن‌ها تنظیم و ارائه می‌شود و به دلیل وسعت هدف آموزش بزرگسالان ارائه تعریفی دقیق و جامع از آن مشکل است، اما می‌توان آموزش بزرگسالان را به منظور ایجاد آگاهی، شناخت و مهارت در آنها، فرآیند سازمان‌یافته دانست تا بتوانند در جهت تکامل و تعالی حرکت کنند و در سرنوشت جامعه خود از لحاظ اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مشارکت داشته باشند.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: اصول ترویج کشاورزی
فصل دوم: اصول آموزش کشاورزی
فصل سوم: اصول آموزش بزرگسالان
فصل چهارم: مدیریت در ترویج و آموزش کشاورزی
فصل پنجم: توسعه کشاورزی و عمران روستایی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ترویج و آموزش کشاورزی
نویسنده
ناشر چاپی موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات365
زبانفارسی
شابک978-600-124-264-9
موضوع کتابکتاب‌های کنکور کارشناسی ارشد
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ترویج و آموزش کشاورزی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ترویج و آموزش کشاورزی

برای دریافت کتاب ترویج و آموزش کشاورزی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.