معرفی و دانلود کتاب تغذیه ورزشی - جلد اول

برای دانلود قانونی کتاب تغذیه ورزشی - جلد اول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تغذیه ورزشی - جلد اول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تغذیه ورزشی - جلد اول

کتاب تغذیه ورزشی - جلد اول حاوی به‌روزترین دستورالعمل‌های تخصصی تغذیه است. در این کتاب می‌آموزید چگونه بر پایه‌ی نوع تغذیه‌ی خود به حداکثر سازگاری در تمرینات ورزشی دست پیدا کنید. آسکر جاکندروپ و مایکل گلیسون سعی داشته‌اند نقش تغذیه و انتخاب نوع آن را مطابق با رشته‌های ورزشی مختلف ارائه کنند.

درباره‌ی کتاب تغذیه ورزشی - جلد اول

این کتاب با هدف آموزش اصول پایه‌ی تغذیه به ورزشکاران، مربیان و دانشجویان رشته‌های ورزشی تالیف شده و کمک می‌کند در میان حجم انبوهی از اطلاعات درست و غلط درباره‌ی تغذیه سردرگم نشوید. تلاش آسکر جاکندروپ (Asker Jeukendrup) و مایکل گلیسون (Michael Gleeson) در کتاب تغذیه ورزشی - جلد اول (Sport Nutrition: An Introduction To Energy Production And Performance)، ارائه‌ی مبانی علمی، و پیشینه و چرایی دستورالعمل‌های تغذیه است.

برای فهم مبانی کتاب لازم است کلیت برخی مفاهیم پایه، همچون خواص فیزیکی و شیمیایی سلول‌ها و بافت‌ها را بدانید. بنابراین توصیه می‌شود پیش از آغاز کتاب پیوست A را مطالعه کنید تا با اصطلاحاتی نظیر فرآیندهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی پایه و ساختار مولکول‌ها، غشاها و سلول‌ها که ممکن است برایتان ناشناخته باشند، آشنایی کافی پیدا کنید. واژه‌نامه‌ی کتاب به شما کمک می‌کند درباره‌ی مطالب ارائه‌شده کمترین ابهامی در ذهنتان باقی نماند.

درمجموع این کتاب به شما کمک می‌کند ارتباط تغذیه و ورزش را دریابید و تاثیر آن بر عملکرد خود را در تمرینات ورزشی به خوبی احساس کنید. پیش از خواندن کتاب بهتر است بدانید هر ورزشی نوعی خاص از تغذیه را می‌طلبد. برای مثال در رشته‌های استقامتی در طول مسابقات خوردن کربوهیدرات به عملکرد بهتر ورزشکاران کمک می‌کند، اما مثلا همین برنامه برای ورزش‌های قدرتی جواب نمی‌دهد.

برای دانستن این تفاوت‌ها، در فصل‌های مختلف کتاب با اصول کلی تغذیه، منابع سوختی برای متابولیسم، هضم و جذب غذا، آب مورد نیاز بدن و تعادل مدیریت وزن و بسیاری مباحث مهم دیگر آشنا خواهید شد. این کتاب با ترجمه‌ی گروهی یونس خادمی، محمدرضا ساده، هما حاجی صادقی، محمدرسول ذورقی، مریم مهبودی و علی اکبر مرادی از سوی نشر مبانی منتشر شده است.

کتاب تغذیه ورزشی - جلد اول مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به دانشجویان رشته‌های تربیت بدنی و نیز ورزشکاران، مربیان و کارشناسان تغذیه توصیه می‌شود.

با آسکر جاکندروپ و مایکل گلیسون بیشتر آشنا شویم

آسکر جاکندروپ، استاد دانشگاه و و یکی از بنیان‌گذاران و مدیر عامل شرکت CORE Nutrition Planning است. او پس از اخذ مدرک در دانشگاه ماستریخت هلند، یک سال را در دانشگاه تگزاس گذراند و سپس در دانشگاه بیرمنگام انگلستان مشغول به کار شد. در دانشگاه بیرمنگام، او به مدت 12 سال به عنوان مدیر آزمایشگاه عملکرد انسانی، سرپرستی گروه تحقیقاتی متابولیسم ورزشی را بر عهده داشت. تحقیقات او بر پاسخ‌های متابولیک به ورزش، تنظیم متابولیسم کربوهیدرات و چربی در طول ورزش، سازگاری با تمرین، و تأثیر تغذیه بر متابولیسم و ​​تغذیه متمرکز بوده است.

جاکندروپ تاکنون جوایز متعددی را به‌خاطر دستاوردهایش دریافت کرده و با بسیاری از ورزشکاران و باشگاه‌های نخبه ازجمله تیم‌های دوچرخه‌سواری حرفه‌ای و باشگاه فوتبال چلسی، اف سی بارسلونا؛ ردبول سالزبورگ، دو و میدانی انگلستان، انجمن المپیک بریتانیا و چندین قهرمان المپیک و جهان همکاری داشته است. از آسکر جاکندروب مقالات متعددی در زمینه‌ی تغذیه ورزشی نیز منتشر شده است. او در شمار اعضای کالج آمریکایی پزشکی ورزشی و کالج اروپایی علوم ورزشی قرار دارد.

مایکل گلیسون، دارای مدرک دکترا و استاد بیوشیمی دانشکده‌ی ورزش دانشگاه لافبورو در انگلستان است. او به‌عنوان یک متخصص جهانی در زمینه‌ی بیوشیمی ورزش و تغذیه با ورزشکاران و باشگاه‌های فوتبال حرفه‌ای زیادی در سطح جهانی کار کرده است. گلیسون تدریس تغذیه‌ی ورزشی را در سطح دانشگاه گذرانده و چندین کتاب و بیش از 250 مقاله علمی در مجلات علمی و پزشکی به چاپ رسانده است. او رئیس و معاون انجمن بین‌المللی ورزش و ایمونولوژی و از اعضای کالج اروپایی علوم ورزشی، انجمن علوم ورزش بریتانیا و... محسوب می‌شود.

در بخشی از کتاب تغذیه ورزشی - جلد اول (ویرایش سوم) می‌خوانیم

آب، فراوان‌ترین مولکول موجود در سطح زمین است که برای زنده ماندن همه‌ی گونه‌های زنده‌ی شناخته‌شده ضروری است. یک مولکول آب دارای دو اتم هیدروژن است که به یک اتم اکسیژن متصل هستند. اکسیژن الکترون‌ها را بسیار قوی‌تر از هیدروژن جذب می‌کند و موجب بار خالص مثبت اتم‌های هیدروژن و بار خالص اتم اکسیژن می‌شود. وجود بار الکتریکی در هر یک از این اتم‌ها به هر مولکول آب خاصیت لحظه‌ای دوقطبی خالص می‌دهد و بسیاری از خواص آب را توضیح می‌دهد. حدود 60٪ وزن بدن افراد بزرگسال از آب تشکیل شده است. بنابراین، فردی با وزن 70 کیلوگرم 154 پوند، حدود 40 کیلوگرم آب دارد. درصد آب در نوزادان بیشتر است و به طور کلی با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد. مقدار آب در بین بافت‌های مختلف بدن متفاوت است. خون حدود 90٪، عضله حدود 75٪، استخوان حدود 25٪ و بافت چربی حدود 5٪ آب است.

نسبت آب در بخش‌های بدن نیز متفاوت است. حدود دو سوم آب بدن درون سلول‌ها به‌عنوان مایع داخل سلولی یافت می‌شود. یک سوم باقی‌مانده خارج از سلول‌ها به‌عنوان مایع خارج سلولی یافت می‌شود. مایع خارج سلولی شامل آب در خون، لنف و مایع مغزی نخاعی است، همچنین در مایع بین سلول‌ها، مایع بینابینی نامیده می‌شود (برای توضیحات با جزییات بیشتر به ضمیمه A مراجعه کنید). آب مواد مغذی را انتفال می‌دهد، نقش حفاظتی فراهم می‌کند، به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند، در واکنش‌های بیوشیمیایی مشارکت می‌کند و شرایطی را فراهم می‌کند که این واکنش‌ها اتفاق می‌افتد (انتقال خون، مواد مغذی و اکسیژن را به بافت‌ها و دی اکسید کربن و دفع مواد زائد را از بافت‌ها انتقال می‌دهد). آب موجود در ادرار مواد زائد مانند اوره، نمک بیش از حد و کتون‌ها را از بدن به بیرون منتقل می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل 1: مواد مغذی و میزان‌های توصیه شده 
عملکرد مواد مغذی
کربوهیدرات‌ها
چربی‌ها
پروتئین
آب
الکل
ویتامین‌ها، مواد معدنی و عناصر کمیاب
شبه مغذی‌های گیاهی (مواد معدنی)
میزان توصیه شده برای مواد مغذی
توسعه میزان دریافتی توصیه شده مواد مغذی
میزان توصیه شده کنونی
تجزیه و تحلیل مصرف مواد غذایی
فصل 2: تغذیه سالم
تأثیرات مصرف بیش از حد مواد مغذی بر سلامتی
دستورالعمل‌های عملی برای رژیم غذایی متعادل و سالم
توصیه‌هایی برای یک رژیم غذایی سالم و شیوه زندگی
برچسب‌های غذایی
محتوای مواد مغذی و ادعاهای سلامتی در بسته بندی مواد غذایی
غذاهای فرآوری شده و مواد افزودنی
جایگزین‌های چربی
فصل 3: منابع سوختی برای متابولیسم عضله و ورزش
ساختار زیر سلولی عضله اسکلتی
تولید نیرو در عضله اسکلتی
انواع تارها
انرژی برای تولید نیروی عضله
ذخایر سوختی در عضلات اسکلتی
تنظیم متابولیسم انرژی
پاسخ‌های متابولیک به ورزش
سازگاری متابولیک با تمرینات ورزشی
فصل 4: انرژی 
کارآیی انرژی
اندازه گیری محتوای انرژی مواد غذایی
اندازه گیری هزینه انرژی
اجزاء هزینه انرژی
تعادل انرژی
فصل 5: تخلیه معده، هضم و جذب 
آناتومی دستگاه گوارش
تنظیم دستگاه گوارش
هضم
جذب
میکروبیوتا روده
تنظیم تخلیه معده
مشکلات دستگاه گوارش حین و پس از ورزش
فصل 6: کربوهیدرات
تاریخچه
نقش کربوهیدرات
توصیه‌هایی برای مصرف کربوهیدرات
توصیه‌های دریافت کربوهیدرات پس از ورزش
دریافت کربوهیدرات 30 تا 60 دقیقه قبل از فعالیت
دریافت کربوهیدرات حین فعالیت
دریافت کربوهیدرات پس از فعالیت
فصل 7: چربی 
متابولیسم چربی حین ورزش
محدودیت اکسیداسیون چربی
چربی به عنوان سوخت حین ورزش
تنظیم متابولیسم کربوهیدرات و چربی
اثرات رژیم بر متابولیسم چربی و عملکرد
فصل 8: پروتئین و اسید آمین 
اسیدهای آمینه
تکنیک‌های مطالعه‌ی متابولیسم پروتئین و اسید آمینه
نیازهای پروتئینی برای فعالیت بدنی
تمرین ورزشی و متابولیسم پروتئین
اثر دریافت پروتئین بر تولید پروتئین
اسید آمینه‌ها به عنوان مواد نیروزا
دریافت پروتئین و خطرات سلامت

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تغذیه ورزشی - جلد اول
نویسنده،
مترجمیونس خادمی، محمدرضا ساده، هما حاجی صادقی، محمدرسول ذورقی، مریم مهبودی، علی اکبر مرادی
ناشر چاپیانتشارات مبانی
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات293
زبانفارسی
شابک978-622-6882-05-7
موضوع کتابکتاب‌های تغذیه، رژیم و تناسب اندام، کتاب‌های ورزشی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تغذیه ورزشی - جلد اول

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب تغذیه ورزشی - جلد اول

برای دریافت کتاب تغذیه ورزشی - جلد اول و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.