معرفی و دانلود کتاب تفکر سیستمی، رئالیسم انتقادی و فلسفه

عکس جلد کتاب تفکر سیستمی، رئالیسم انتقادی و فلسفه
قیمت:
۳۷,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تفکر سیستمی، رئالیسم انتقادی و فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تفکر سیستمی، رئالیسم انتقادی و فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تفکر سیستمی، رئالیسم انتقادی و فلسفه

جان مینجرز در کتاب تفکر سیستمی، رئالیسم انتقادی و فلسفه به شرح و توصیفِ نظامِ فکری سیستم‌محور پرداخته، و تبعاتِ نظری و عملیِ توسل به این نوع نظام فکری را برای فعالین حوزه‌های فلسفه، علوم اجتماعی و علوم مدیریتی، برشمرده است.

درباره کتاب تفکر سیستمی، رئالیسم انتقادی و فلسفه

تفکر سیستمی به ما می‌آموزد که مقولاتِ پژوهشی و ابژه‌های شناسایی خود را در قالب کلیتی یکپارچه درک و فهم کنیم. کلیتی که در زبان متفکرانِ قائل به تفکر سیستمی، سیستم یا ساختار نامیده می‌شود. اصول نظریه‌ی سیستم‌ها اول‌بار در سال 1940، توسط متفکری به نام برتالنفی تدوین شد. برتالنفی نظریه‌ی سیستم‌ها را به عنوان آنتی‌تزی معرفی نمود که روش‌شناسیِ دو رویکردِ پژوهشی «کل‌گرا» و «جزءنگر» را به هم پیوند می‌زند، و البته، از مدعاهای این دو رویکرد فراتر می‌رود. در نظریه‌ی سیستم‌ها، اجزا همان‌قدر مهم‌اند که کل؛ و کل چیزی جز برهم‌کنشِ اجزایی که در قالب شبکه‌ای تودرتو در رابطه با یکدیگر قرار گرفته‌اند، نیست.

توضیحِ اصول نظریه‌ی سیستم‌ها، ولو به طور مختصر، در چند سطر و به سادگی میسر نیست، و مجالی فراخ می‌طلبد. هدف از ارائه‌ی مقدمه‌ی فوق، صرفاً تأکید بر این نکته بوده است که با ظهور نظریه‌ی سیستم‌ها، به واقع پارادایمی نوین در کار پژوهش علمی پدید آمد. پارادایمی که بر بسیاری از حوزه‌ها، از جمله رشته‌های علوم انسانی تأثیری انکارناپذیر گذاشت. در کتاب تفکر سیستمی، رئالیسم انتقادی و فلسفه (Systems Thinking, Critical Realism and Philosophy) در باب تحولاتی که نظریه‌ی سیستم‌ها در حوزه‌ی فلسفه رقم زده، بحث شده است.

جان مینجرز در اثر مذکور، ضمن بررسی مدعاهای نظریه‌ی سیستم‌ها، به شرح نحوه‌ی کاربرد این مدعاها در زمینه‌ی پژوهشِ فلسفی پرداخته است. کتاب تفکر سیستمی، رئالیسم انتقادی و فلسفه اثری تخصصی‌ست که مطالعه‌ی آن مستلزم آگاهی از پیش‌دانسته‌های بسیاری در زمینه‌ی علوم فلسفی، جامعه‌شناختی و حتی ریاضیاتی‌ست. با این حال، باید اذعان داشت که زبان اثر چندان فنی و دشوار نیست.

تز اصلی مؤلف کتاب تفکر سیستمی، رئالیسم انتقادی و فلسفه از این قرار است: یک فلسفه‌ی سیستمی، علی‌رغم این‌که تاکنون امکان بروز و ظهور نیافته، ممکن است سرانجام از طریق تحولاتِ آتی در مرزهای خود فلسفه محقق شود. اولین مورد از این تحولات، که شاید هنوز در هسته‌ی فلسفه نباشد، چنان‌که مینجرز نوشته، «رویکردی فلسفی است که به رئالیسم انتقادی معروف است.» توضیح دقیق اصطلاح رئالیسم انتقادی و روشن ساختن ارتباط آن با فلسفه‌ی سیستمی، بخش‌های اعظمی از صفحاتِ اثر پیش رو را به خود اختصاص داده است.

کتاب تفکر سیستمی، رئالیسم انتقادی و فلسفه توسط فاطمه دکامینی به زبان فارسی ترجمه شده و از سوی نشر نگرش مدیران در اختیار مخاطبین علاقه‌مند قرار گرفته است.

در نکوداشت کتاب تفکر سیستمی، رئالیسم انتقادی و فلسفه

  • کتاب تفکر سیستمی، رئالیسم انتقادی و فلسفه، اثر جان مینجرز، بی‌شک با استقبال گسترده‌ی مجامع علمی و دانشگاهی در سراسر جهان روبه‌رو خواهد شد. (آمازون)

کتاب تفکر سیستمی، رئالیسم انتقادی و فلسفه مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به مباحث فلسفی مخاطبین اصلی کتاب تفکر سیستمی، رئالیسم انتقادی و فلسفه به شمار می‌روند.

با جان مینجرز بیشتر آشنا شویم

جان مینجرز (John Mingers) فیلسوف و استادِ دانشگاهِ اهل بریتانیاست. او در حوزه‌ی نظریه‌ی سیستم‌ها فعالیت می‌کند. مینجرز هم‌اینک در دانشکده‌ی بازرگانی دانشگاه کنت به تدریس مشغول است. کتاب تفکر سیستمی، رئالیسم انتقادی و فلسفه بهترین اثر ترجمه‌شده از وی به زبان فارسی است.

در بخشی از کتاب تفکر سیستمی، رئالیسم انتقادی و فلسفه می‌خوانیم

در طول 500 سال گذشته، علم در تولید دانش در مورد جهان و تولید طیف گسترده‌ای از فناوری که اکنون هر دقیقه از زندگی ما را شکل می‌دهد، بسیار موفق بوده است. بنابراین جای تعجب نیست که دانش علمی (طبیعی) به‌عنوان تنها شکل معتبر دانش در نظر گرفته شود. علم امروزی در دوران روشنگری با این ایده بدیع آغاز شد که ما می‌توانیم دانش و درک را نه از سنت یا جزم مذهبی یا تفکر ذهنی، بلکه با مشاهده و آزمایش با خود جهان طبیعی به دست آوریم. منشأ دانش این بود که به جای متافیزیکی، تجربی باشد، اصلی که در نهایت منجر به فلسفه‌های تجربه‌گرایی و پوزیتیویسم شد که در اوایل قرن بیستم به اوج خود رسید. برای تجربه‌گرایی، منبع همه دانش‌ها باید تجربی باشد – یعنی مرتبط به حواس و قابل مشاهده توسط دیگران. چیزی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق ابزار قابل مشاهده نیست، در نهایت نمی‌تواند وجود داشته باشد.

پوزیتیویست‌های منطقی اصرار داشتند که مشاهدات باید از نظر ریاضی قابل کمیت و بیان باشند و بحث در مورد هر چیز دیگری در واقع بی‌معنی است. علوم اجتماعی همچنین با کار کامپت و دورکیم در جامعه‌شناسی و رفتارگرایی اسکینر در روانشناسی تلاش کرد تا از علوم طبیعی تقلید کند. با این حال، تجربه‌گرایی و به ویژه پوزیتیویسم پس از آن مورد انتقادات عمده فیلسوفان قرار گرفت، روانشناسان و جامعه‌شناسان، و تقریباً تمام اصول اصلی آن‌ها تا حدی بی‌اعتبار شد. در علوم طبیعی، درجه‌ای از حمایت حول آنچه به عنوان مدل فرضی- قیاسی شناخته می‌شد، ایجاد شد، اما علوم اجتماعی به شدت به آنچه به عنوان پارادایم‌های متقابل ناسازگار تلقی می‌شد تقسیم شد.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: بنیاد‌ها
فصل دوم: مبانی فلسفی: رئالیسم انتقادی
فصل سوم: تفکر سیستمی و واقع‌گرایی
فصل چهارم: مسائل هستی‌شناختی
فصل پنجم: ظهور، قوای زایشی و علیت
فصل ششم: آیا سیستم‌های اجتماعی می‌توانند خودساز باشند؟
فصل هفتم: سیستم‌های مشاهده
فصل هشتم: معرفت و اشکال حقیقت
فصل نهم: روش‌شناسی (چه کاری ممکن است انجام دهیم؟)
فصل دهم: اخلاق (چه کار باید بکنیم؟)
فصل یازدهم: نتیجه‌گیری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تفکر سیستمی، رئالیسم انتقادی و فلسفه
نویسنده
مترجمفاطمه دکامینی
ناشر چاپیانتشارات نگرش مدیران
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات337
زبانفارسی
شابک978-622-94687-7-7
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تفکر سیستمی، رئالیسم انتقادی و فلسفه

برای دریافت کتاب تفکر سیستمی، رئالیسم انتقادی و فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.