معرفی و دانلود کتاب جامعه شناسی تکنولوژی

عکس جلد کتاب جامعه شناسی تکنولوژی
قیمت:
۵۷,۲۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جامعه شناسی تکنولوژی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جامعه شناسی تکنولوژی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جامعه شناسی تکنولوژی

پیوند میان جامعه و تکنولوژی، همین‌طور اثرات انکارناپذیر فناوری بر زندگی اجتماعی مردم، موضوعاتی هستند که محتوای اصلی کتاب جامعه شناسی تکنولوژی را تشکیل می‌دهند. اسماعیل شیرعلی در این اثر، نه‌تنها تلاقی قلمرو تکنولوژی را با عرصه‌ی حیات جمعی انسان‌ها ترسیم می‌کند، بلکه جنبه‌های اقتصادی، ابعاد سیاسی و پیامدهای منفی آن را نیز مورد واکاوی قرار می‌دهد. برای پی بردن به سیمای حقیقی جهان دیجیتال، با این اثر تحلیلی و جامعه‌شناختی همراه باشید.

درباره‌ی کتاب جامعه شناسی تکنولوژی

در جهان کنونی، تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین آن‌چنان به سطوح مختلف زندگی بشر نفوذ کرده‌اند که دیگر حتی نمی‌توان دنیا را بدون حضور پررنگ آن‌ها تصور کرد. تکنولوژی‌ها با دگرگونی بستر ارتباطات جمعی و میان‌فردی، توانسته‌اند اثرات قابل‌توجهی بر زندگی اجتماعی انسان‌ها داشته باشند. گوشی‌های موبایل، شبکه‌های اجتماعی، انواع اپلیکیشن‌هایی که امکان ارتباط از راه دور را فراهم می‌کنند و سایر موارد این‌چنینی، برخی از نتایج بارز پیشرفت تکنولوژی و ورود آن به عرصه‌ی زندگی جمعی انسان‌ها به شمار می‌آیند. تأثیرگذاری تکنولوژی‌ها بر حیات اجتماعی انسان‌ها موجب شده تا برخی از جامعه‌شناسان، بخشی از مطالعات و پژوهش‌های خود را بر پیوند تکنولوژی و جامعه متمرکز کنند. از میان کتاب‌های فراوانی که مؤلفان و متخصصان ایرانی و خارجی در زمینه‌ی ارتباط علوم اجتماعی و تکنولوژی‌ها نگاشته‌اند، می‌توان به کتاب جامعه شناسی تکنولوژی اشاره کرد که به کوشش اسماعیل شیرعلی به رشته‌ی تحریر درآمده.

هفت فصل کلی، تمامی مطالب کتاب حاضر را دربرگرفته‌اند. در فصل نخست این اثر، سه پدیده‌ی جامعه، علم و فناوری، به همراه تأثیرات متقابلشان مورد توجه بوده‌اند. تغییراتی که فناوری‌ها بر سطح اجتماعی زندگی انسان‌ها اعمال کرده‌اند و تحولاتی که می‌توانند در فرهنگ یک جامعه پدید بیاورند در همین فصل مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. مفهوم «سرمایه‌داری» و تبعات اجتماعی آن نیز با توجه به حوزه‌ی فناوری، از مباحث اصلی این فصل محسوب می‌شود. نویسنده در فصل دوم، شما را با مفهوم جامعه‌ی شبکه‌‌ای و تئوری‌هایی که پیرامون آن وجود دارند، آشنا می‌سازد. دانیل بل، آنتونی گیدنز، هربرت شیلر، امانوئل کاستلز، ون دایک و... برخی از جامعه‌شناسان و نظریه‌پردازانی هستند که دیدگاه‌هایشان در این فصل مطرح می‌شوند. نقش فرهنگ در جامعه‌ی شبکه‌‌ای و زوایای گوناگون آن، موضوع دیگر فصل حاضر به شمار می‌آید. به کمک فصل سوم، مروری خواهید داشت بر نظریه‌ها و رویکردهایی که صاحب‌نظران علوم اجتماعی در مورد نفوذ تکنولوژی در سطوح گوناگون جامعه مطرح کرده‌اند. با مطالعه‌ی این فصل فرصتی خواهید داشت تا با گوشه‌ای از برخی نظریات جامعه‌شناختی آشنا شوید؛ از جمله: نظریه‌ی ابزارگرایی، جبرگرایی، خودگردانی، تکنولوژی وابسته، تعامل‌گرائی، نااطمینانی محیطی، پذیرش فناوری، کنش‌گر شبکه و... . همچنین شناختی نسبی در مورد مبانی فکری و دیدگاه‌های اندیشمندانی چون هایدگر، فوکو، هابرماس، فین‌برگ و مارکوزه به دست خواهید آورد.

شبکه‌های اجتماعی موضوع اصلی مورد بحث در فصل چهارم هستند. این بخش از کتاب جامعه شناسی تکنولوژی به چنین مباحثی پرداخته: نحوه‌ی پیدایش شبکه‌های اجتماعی، تاریخچه‌ی ظهور آن‌ها، چیستی شبکه‌های اجتماعی و تعریف آن‌ها، طیف متنوع شبکه‌های اجتماعی و معرفی نوع مجازی این شبکه‌ها، ویژگی‌های شاخص آن‌ها، کارکردهایی که به دنبال دارند و نقشی که در عصر جهانی شدن ایفا می‌کنند، تأثیرات شبکه‌های اجتماعی بر حوزه‌های اقتصادی، کارکردهای شبکه‌های مجازی در زمینه‌ی فرهنگ جوامع، ابعاد سیاسی آن‌ها، امکانات و قابلیت‌های بالقوه‌ی شبکه‌های اجتماعی، اثرات شبکه‌های اجتماعی بر سواد رسانه‌ای کاربران و... . اسماعیل شیرعلی بخش‌هایی از فصل چهارم را نیز به بررسی‌های آماری شبکه‌های اجتماعی، تحلیل کاربران چهار مورد از پرطرفدارترین شبکه‌های مجازی، یعنی اینستاگرام، تویتر، فیس‌بوک و مای اسپیس، همین‌طور مشابهت‌ها و تفاوت‌های میان انواع شبکه‌های اجتماعی اختصاص داده.

در فصل پنجم کتاب جامعه شناسی تکنولوژی، مطالب مهمی را در مورد اقتصاد دیجیتال خواهید خواند. با مطالعه‌ی این فصل به تعریفی جامع از ماهیت اقتصاد دیجیتال پی می‌برید و اطلاعات مفیدی را نیز در زمینه‌ی تاریخچه‌ی آن به دست می‌آورید. مشخصات و ویژگی‌های این نوع از اقتصاد، مؤلفه‌هایی که به همراه دارد، بازارهای آن و کسب‌و‌کارهایی که در حوزه‌ی دیجیتال شکل گرفته و گسترش یافته‌اند، همچنین تجارت‌های الکترونیکی و مشخصه‌های آن‌ها، سایر مباحث پنجمین فصل کتاب هستند. نویسنده به همان اندازه که رویکردهای و روش‌های فعلی اقتصاد دیجیتال را مورد توجه قرار داده، کوشیده تا صورت‌های در حال ظهور آن را نیز به مخاطبان معرفی کند. اگر تصمیم دارید اطلاعات خود را درباره‌ی بلاکچین‌ها، کارکرد آن‌ها و کاربرانی که به سراغشان می‌روند، ارتقا دهید، کافی است مطالب انتهایی فصل پنجم را بادقت مطالعه نمایید.

بازی‌ها و ارتباط آن‌ها با دنیای تکنولوژی در ششمین فصل کتاب، مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند. با راهنمایی‌های این فصل، تاریخچه‌ی بازی‌ها و شکل‌گیری و تحول آن‌ها را در طول زمان خواهید شناخت. اصول و مبانی تئوری بازی، تبیین آن، طیف متنوع بازی‌ها، استراتژی‌های موجود در نظریه‌ی بازی، کاربردهایی که نظریه‌ی بازی می‌تواند داشته باشد، ارتباط نظریه‌ی بازی با علم جامعه‌شناسی، انواع بازی‌های ایستا و پویا یا همکارانه و غیرهمکارانه و موضوعات مشابه آن‌ها، در همین فصل تشریح می‌گردند.

برای این‌که با چهره‌ی سیاه و جنبه‌ی مخرب جامعه‌ی دیجیتالی آشنا شوید، مطالعه‌ی فصل هفتم این اثر انتخاب بسیار خوبی خواهد بود. اسماعیل شیرعلی در این فصل، تهدیدات سایبری و اقتصاد دیجیتالی را برشمرده، جامعه‌ و هویت مجازی را موشکافی کرده و سبک و شیوه‌ی متداول زندگی در فضای مجازی را شرح داده. شناخت نتایج فناوری در جامعه و کاربرد آن و پی بردن به معنای مفاهیم «داده‌کاوی» و «کلان‌داده» در بررسی‌های جامعه‌شناختی، پیامدهای مطالعه‌ی دقیق هفتمین فصل کتاب خواهند بود.

اگر در حال انجام تحقیقات آکادمیک با محوریت جامعه و فناوری هستید یا صرفاً تمایل دارید در زمینه‌ی نتایج جامعه‌شناختی فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جهان امروزی به مطالعه بپردازید، در هر دو صورت، خواندن کتاب جامعه شناسی تکنولوژی را به شما توصیه می‌کنیم. کتابی که به همت انتشارات اندیشه احسان، در اختیارتان قرار می‌گیرد.

کتاب جامعه شناسی تکنولوژی برای چه کسانی مناسب است؟

مخاطبان کتاب‌های جامعه‌شناختی و علاقه‌مندان موضوعات مرتبط با فناوری‌های روز و تکنولوژی، با مطالعه‌ی کتاب جامعه شناسی تکنولوژی، نکته‌های فراوانی را می‌آموزند.

در بخشی از کتاب جامعه شناسی تکنولوژی می‌خوانیم

توسعه شبکه‌های تکنولوژی اطلاعاتی در سراسرجهان، اهمیت جریان‌های اطلاعاتی را برای سازماندهی اجتماعی و اقتصادی افزایش و در عین حال اهمیت نقاط خاص جغرافیایی را کاهش می‌دهد. در نتیجه در اقتصاد اطلاعاتی نگرانی عمده سازمان‌ها مدیریت و چگونگی پاسخگویی به جریان‌های اطلاعات است. اولویت سازمان‌های سرمایه‌داری به گونه فزاینده‌ای مدیریت و پیشبرد جریان اطلاعات است که از راه آن فرصت‌های بازار، تصمیم‌های مربوط به سرمایه‌گذاری، تدارک و تأمین کار مورد نیاز، قابلیت ادغام تعیین قیمت و... تحکیم می‌یابد. ضمن اینکه ایجاد شبکه‌های اطلاعاتی باعث تمرکززدایی از بسیاری از جنبه‌های سازماندهی اجتماعی و اقتصادی همراه با تمرکز در تصمیم‌گیری می‌شود. وی به شهر پست مدرنیزم اشاره می‌کند و معتقد است که گرچه تهیه کنندگان اطلاعات که یک طبقه نو حرفه‌ای/ مدیریتی را شکل می‌دهند، از نظر تعداد اندک هستند ولی از نظر فرهنگی در موضع مسلطی قراردارند‌.

آن‌ها به اصطلاح او یک طبقه اجتماعی برتری خواه هستند که شاید به ضرورت بر کشور حکومت نمی‌کنند ولی اساساً جامعه مدنی را شکل می‌دهند. شهرپست مدرن شهری است که دو طبقه بالا و پایین در مقابل هم قراردارند مثلاً درحالی که زندگی تولیدکنندگان نوی اطلاعاتی با شبکه رایانه عجین شده و با فعالیت‌های جهانی همسو شده‌اند و بسیاری از آنان بازرگانانی همیشه در گردش‌اند که رفت و آمدشان جنبه روزمرگی دارد، افراد طبقه پایین همواره به الگوی مناسبات پایدار و مأنوس محله‌ای با مناطق محدود و معین گره می‌خورند و اغلب فاقد ابزارها یا انگیزه‌های سفر به سایر مناطق دور از قلمرو خود می‌باشند‌. بعد دیگر این بخش‌بندی، دسترسی متفاوت آن دو به اطلاعات مربوط و تجربیات گروهی است. افراد واقع در طبقات بالای اجتماعی هم می‌دانند که چگونه به اطلاعات دسترسی داشته باشند و هم چگونه آن را از منابع گوناگون به دست آورند، درحالی‌که فرد فقیر قصد دارد جهان را برای حفظ و پاسداری از فرهنگ ویژه خود و تجربه‌های زندگی محدود، کوچک کند و تنها تحت تأثیر تصاویر تلویزیونی استاندارد شده قرار دارد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: جامعه، علم و فناوری
هدف
مقدمه
علم
فناوری
فناوری، جامعه و تغییرات اجتماعی
فناوری اجتماعی
فناوری و فرهنگ
جامعه‌شناسی فناوری
سرمایه‌داری و فناوری
فناوری دیجیتال
نتیجه‌گیری
منابع
فصل دوم: جامعه شبکه‌ای
هدف
مقدمه
جامعه شبکه‌ای
نظریه‌ها
‌دانیل بل ‌
‌آنتونی گیدنز
‌هربرت شیلر
‌یورگن هابرماس
رویکرد پست‌مدرن
‌امانوئل کاستلز
ون دایک
فرهنگ در جامعه شبکه‌ای
خلاصه فصل
‌منابع
فصل سوم: نظریه‌ها و رویکردها
هدف
مقدمه
نظریه ابزارگرایی
نظریه جبرگرایی
رویکرد ساخت‌گرایی اجتماعی
نظریه خودگردانی
نظریه تکنولوژی وابسته
نظریه تعامل‌گرائی
نظریه نااطمینانی محیطی
نظریه پذیرش فناوری
دیدگاه هایدگر
نظریه کنشگر- شبکه
دیدگاه فوکو
رویکرد انتقادی
دیدگاه مارکوزه
دیدگاه هابرماس
دیدگاه فین‌برگ
نتیجه‌گیری
منابع
فصل چهارم: شبکه‌های اجتماعی
هدف
مقدمه
تولد شبکه‌های اجتماعی
تاریخچه مختصر از شبکه‌های اجتماعی
تعریف شبکه‌های اجتماعی
انواع شبکه‌های اجتماعی
شبکه‌های اجتماعی مجازی
ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی
کار‌کردهای شبکه‌های اجتماعی
کارکرد شبکه‌های اجتماعی در عصر جهانی‌شدن
1- کارکردهای حوزه اقتصادی
2- کارکردهای حوزه فرهنگ
3- کارکردهای حوزه سیاست
قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی
شبکه‌های اجتماعی و سواد رسانه‌ای
آمارهایی درباره‌ شبکه‌های اجتماعی
نگاهی به کاربران چهار شبکه اجتماعی توییتر، فیس‌بوک، مای‌اسپیس، لینکدین و اینستاگرام
اشتراک‌ها و تفاوت‌های شبکه‌های اجتماعی
خلاصه فصل
منابع
فصل پنجم: اقتصاد دیجیتال
هدف
تاریخچه اقتصاد دیجیتال
تعریف اقتصاد دیجیتال
ویژگی‌های اقتصاد دیجیتال
اثرات گسترش اقتصاد دیجیتال
مولفه‌های اقتصاد دیجیتال
بازاراهای دیجیتال
کسب و کارهای دیجیتال
تجارت الکترونیک
فناوری‌های دیجیتال در حال ظهور در اقتصاد دیجیتال
بلاک چین
برخی از کاربردهای بلاک‌چین
خلاصه فصل
منابع
فصل ششم: نظریه بازی‌ها
هدف
مقدمه
تاریخچه نظریه بازی
نظریه بازی
اصول تئوری بازی
انواع بازی
تبیین نظریه بازی
استراتژی نظریه بازی
کاربردهای نظریه بازی
نظریه بازی در جامعه‌شناسی
بازی‌های ایستا و پویا
بازی همکارانه و غیرهمکارانه
اطلاعات و نظریه بازی
نظریه معکوس بازی‌ها
نظریه بازی و ارزهای رمزنگاری شده
خلاصه فصل
منابع
فصل هفتم: جامعه‌ی دیجیتال؛ آسیب‌ها، پیامدها
هدف
مقدمه
تهدیدهای اقتصاد دیجیتال
تهدیدهای سایبری
جامعه مجازی
هویت مجازی
سبک زندگی در فضای مجازی
کلان داده
استفاده آژانس امنیت ملی آمریکا از کلان داده
داده‌کاوی
انواع منابع داده برای داده‌کاوی
فناوری؛ اثرات و کاربردها
خلاصه فصل
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جامعه شناسی تکنولوژی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات اندیشه احسان
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات238
زبانفارسی
شابک978-622-6719-95-7
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی، کتاب‌های علمی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جامعه شناسی تکنولوژی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب جامعه شناسی تکنولوژی

برای دریافت کتاب جامعه شناسی تکنولوژی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.