معرفی و دانلود کتاب جامعه شناسی پیشرفت

عکس جلد کتاب جامعه شناسی پیشرفت
قیمت:
۵۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جامعه شناسی پیشرفت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جامعه شناسی پیشرفت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جامعه شناسی پیشرفت

اسماعیل شیرعلی با هدف ارائه‌ی مفهومی نوین از توسعه، اقدام به تألیف کتاب جامعه شناسی پیشرفت نموده است. کتاب حاضر در هشت فصل نوشته شده است و می‌تواند در شمار منابعی قرار گیرد که علاقه‌مندان به شناخت ماهیت توسعه‌ی اسلامی از ‌آن استفاده خواهند کرد.

درباره کتاب جامعه شناسی پیشرفت

کتاب جامعه شناسی پیشرفت، تألیف اسماعیل شیرعلی، با هدف ارائه‌ی مفهومی نوین از توسعه نوشته شده است. در این نوع از توسعه برای شئونات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ارزش خاصی قائل می‌شود. این کتاب در هشت فصل و با این عناوین تهیه و تنظیم شده است: مفهوم‌شناسی و تبیین پیشرفت، فلسفه توسعه و پیشرفت، آسیب‌شناسی جهان‌بینی توسعه غربی و گرایش به پشیرفت، پیشرفت اسلامی - ایرانی: رویکردی نو در توسعه، جامعه پیشرفته اسلامی - ایرانی، انسان پیشرفته، دولت و حاکمیت پیشرفته اسلامی، سیاست و سیاست‌گذاری پیشرفت جامعه.

در فصل نخست این کتاب نسخه‌ای بومی برای توسعه و پیشرفت ایرانی _ اسلامی ارائه می‌شود.

فصل دوم به ارائه‌ی مطالبی در راستای تفهیم دو مفهوم توسعه و پیشرفت و مقایسه‌ی این دو اختصاص داده شده است.

در فصل سوم کتاب جامعه شناسی پیشرفت ابتدا به مفهوم توسعه، مبانی توسعه‌ی غربی و ویژگی‌های جهان‌بینی آن پرداخته می‌شود؛ سپس ابعاد مختلف جهان‌بینی پیشرفت و علل گرایش به آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

هدف از فصل چهارم بیان چرایی و علل مختلف انتخاب واژه‌ی «پیشرفت» و تشریح ابعاد مختلف آن است. در این فصل تاریخچه‌ای از مفهوم «پیشرفت» در اسلام و قرآن ارائه می‌شود.

فصل پنجم کتاب حاضر به ترسیم یک جامعه‌ی پیشرفته اسلامی _ ایرانی می‌پردازد. در این فصل مسائلی از این قبیل مطرح می‌شود: تعریف جامعه، ویژگی‌های جامعه‌ی توسعه‌یافته، سیاست‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی که مانع از پیشرفت جوامع است، معرفی مؤلفه‌هایی که جامعه‌ی پیشرفته‌ی اسلامی - ایرانی را از جوامع غربی متمایز می‌کند و...

در فصل ششم کتاب جامعه شناسی پیشرفت مبانی انسان‌شناختی انسان پیشرفته در جوامع غربی و جوامع اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد، و به تعریفی از انسان پیشرفته و ویژگی‌های او پرداخته می‌شود.

فصل هفتم کتاب به این مسائل می‌پردازد: تعریف دولت مدرن و ریشه‌های تاریخی پیدایش آن، ویژگی‌های دولت مدرن، بررسی ویژگی‌های دولت پیشرفته، ویژگی‌های دولت اسلامی و...

و سرانجام، فصل هشتم شامل این موضوعات می‌باشد: سیاست‌‌گذاری‌های صحیح در جامعه، اهداف این سیاست‌گذاری‌ها، رویکردهای سیاست‌گذاری و آسیب‌های سیاست‌گذاری بعد از انقلاب اسلامی، اهمیت مسائل عمومی در سیاست‌گذاری و ویژگی‌های سیاست‌های کارآمد در یک جامعه.

کتاب جامعه شناسی پیشرفت مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی این کتاب را به دوست‌داران رشته‌ی جامعه‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب جامعه شناسی پیشرفت می‌خوانیم

در دیدگاه اومانیستی، آنچه در کانون ارزش قرار دارد انسان است. نه خدا و دین برای بشر است نه بشر برای دین‌، درحقیقت این گزاره که دین از ما چه می‌خواهد و تکلیف ما در برابر دین چیست؟ منسوخ شده است. مهم این است ما از دین چه می‌خواهیم‌؟ آیا دین پاسخگوی نیازهای دنیوی و برآورده کردن حس لذت‌طلبی ما هست و یا نیست؟ پس اگر دین نتواند به نیازهای زیستی ما پاسخ گوید بی گمان به درد آخرت نیز نخواهد خورد. بدیهی است در مکتب اسلام‌، خلقت انسان دارای هدف است‌ و دین خدا منشور چگونه زیستن است و پاره‌ای ازآموزه‌های وحیانی‌، مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها است‌. و انسان موجوی مکلف است. لذا دین برای هدایت بشر است و تکلیف انسان را در برابر خالق کائنات روشن می‌کند. در تعلیمات دین مبین اسلام انسان «بنده مکلف در برابر خداوند» توصیف شده است که هدف آن تسلیم شدن در برابر اوامر حضرت پروردگار است. در این قاموس دین نسخه بی‌بدیلی است که برای هدایت و نجات بشر توسط انبیاء الهی آورده شده و چراغ راه بشریت برای گذر از تاریکی‌هاست.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: مفهوم‌شناسی و تبیین «پیشرفت»
فصل دوم: فلسفه توسعه و «پیشرفت»
فصل سوم: آسیب‌شناسی جهان‌بینی توسعه غربی و گرایش به "پیشرفت"
فصل چهارم: پیشرفت اسلامی - ایرانی، رویکردی نو در توسعه
فصل پنجم: جامعه پیشرفته اسلامی - ایرانی
فصل ششم: انسان پیشرفته
فصل هفتم: دولت و حاکمیت پیشرفته اسلامی
فصل هشتم: سیاست و سیاست‌گذاری «پیشرفت» جامعه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جامعه شناسی پیشرفت
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات اندیشه احسان
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات238
زبانفارسی
شابک978-622-7303-70-4
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جامعه شناسی پیشرفت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب جامعه شناسی پیشرفت

برای دریافت کتاب جامعه شناسی پیشرفت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.