معرفی و دانلود کتاب جامعه شناسی پست مدرنیسم

عکس جلد کتاب جامعه شناسی پست مدرنیسم
قیمت:
۱۱۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جامعه شناسی پست مدرنیسم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جامعه شناسی پست مدرنیسم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جامعه شناسی پست مدرنیسم

کتاب جامعه شناسی پست مدرنیسم منبعی معتبر و مهم در باب پست‌مدرنیسم، معنا و اهمیت آن در نظام‌های مختلف فکری و همچنین تفاوت‌های آن با مدرنیسم به شمار می‌رود. اسکات لش اولین تحلیل جامعه‌شناختی از پست‌مدرنیسم را در این کتاب ارائه می‌دهد.

درباره‌ی کتاب جامعه‌شناسی پست‌مدرنیسم

پست‌مدرنیسم به‌عنوان پارادایمی فرهنگی در هر دورانی قابل بحث است. کتاب جامعه‌شناسی پست‌مدرنیسم (Sociology of Postmodernism) به این پارادایم از رویکرد نظریه‌ی اجتماعی توجه نشان می‌دهد. اسکات لش (Scott Lash) در این کتاب از سه برنهاد به‌هم‌پیوسته سخن می‌راند؛ برنهاد تغییر فرهنگی، برنهاد نوع فرهنگی و برنهاد قشربندی اجتماعی. برنهاد تغییر فرهنگی از فرآیند تفکیک‌زدایی فرهنگی پست‌مدرنیسم دربرابر فرآیند تفکیک فرهنگی مدرنیسم حرف می‌زند. منظور از برنهاد نوع فرهنگی، صورت‌بندی فرهنگی شکلیِ پست‌مدرنیسم است که دربرابر صور ت‌بندی گفتاری مدرنیسم قرار می‌گیرد. این مفهوم به عرصه‌ی سینما و نقاشی نیز وارد می‌شود و غالب شدن عنصر شکل یا فیگور را به این عرصه‌ها مطرح می‌کند. و در آخر، برنهاد قشربندی اجتماعی به مولدان و مخاطبان فرهنگ مدرنیستی و پست‌مدرنیستی مربوط می‌شود.

معرفی و دانلود کتاب جامعه شناسی پست مدرنیسم

کتاب جامعه‌شناسی پست‌مدرنیسم شامل نُه فصل است که فصل اول به جزئیاتِ سه برنهادِ مذکور می‌پردازد و تفاوت‌های میان مدرنیسم و پست‌مدرنیسم را از زوایای مختلف برمی‌شمارد. فصول دو تا پنج به بررسی و تحلیلِ پست‌مدرنیسم از منظر نظریه‌ی اجتماعی می‌پردازد. اسکات لش در فصل دوم که «تبارشناسی و بدن» نام دارد، انتزاع مدرن را در برابر دلالت پست‌مدرن قرار می‌دهد که این دلالت با استناد بر آراء متفکرانی همچون فوکو، دولوز و نیچه در بدن تجسم یافته است. فصول سه و چهار به مفهوم پست‌مدرنیستی «میل» اختصاص دارد و در نهایت، فصل پنجم به بررسی آثار ماکس وبر و نظریه‌ی اجتماعی معاصر می‌پردازد. فصول شش تا نُه به مباحثی همچون نظام دلالت پست‌مدرنیسم، مدرنیسم و هویت بورژوازی، پست‌مدرن در آثار بوردیو و... اختصاص دارد. قابل ذکر است که در فصل هشتم انواع مدرنیسم فرهنگ در پاریس، برلین و وینِ قرن بیستم مقایسه و تحلیل می‌شوند.

پست‌مدرنیسم به کلمه‌ای پرتکرار و مستعمل تبدیل شده که گاه حتی معنای خود را از دست داده است. پست‌مدرنیسم برای برخی نهله‌های فکری همچون چپ‌گرایان تعبیری تمسخرآمیز دارد و در مقابل، برای برخی روشن‌فکرانِ دیگر هنوز از جذبه و کشش برخوردار است. بااین‌که پست‌مدرنیسم موضوع گفتار زیبایی‌شناختی، گفتار اخلاقی و گفتار سیاسی بوده، هنوز مطالعه‌ای جدی و نظام‌مند از آن صورت نگرفته است. بنابراین کتاب جامعه‌شناسی پست‌مدرنیسم با ارائه‌ی تحلیلی جامعه‌شناختی این خلأ را پر می‌کند.

این اثر توسط انتشارات ققنوس و با ترجمه‌ی شاپور بهیان منتشر شده است.

کتاب جامعه‌شناسی پست‌مدرنیسم برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به علاقه‌مندان به کتب جامعه‌شناسی و مباحث مربوط به حوزه‌ی انسان‌شناسی فرهنگی توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب جامعه شناسی پست مدرنیسم می‌خوانیم

دو موضوع در سال‌هاى اخیر اهمیت پیدا کرده است. در «مطالعات فرهنگى» بحث بر سر مدرنیته در مقابل پست‌مدرنیته و مدرنیسم در مقابل پست‌مدرنیسم بوده است بحثى که به سرعت به موضوع مطالعه‌ی جامعه‌شناختى‌تر فرهنگ تبدیل شده است. در نظریه‌ی اجتماعى و بیش از پیش در نظریه‌ی جامعه‌شناختى در مناظرات میان نظریه‌ی انتقادى و پساساختارگرایى، مکتبى از نویسندگان، که اصلاً آلمانى‌اند و چهره‌هاى شاخص آن‌ها هابرماس، آدرنو و بنیامین هستند، در برابر نویسندگانى با پیشینه‌ی فرانسوى قرار گرفتند که چهره‌هاى شاخص آن‌ها عبارتند از فوکو، دریدا و لیوتار. در این بحث‌هاى موازى که سخن‌گویان آن‌ها معمولاً یکى هستند، فرضى اغلب ناگفته وجود دارد مبنى بر این‌که قرار داشتن در جانب مدرنیته و مدرنیسم یعنى قرار داشتن در جانب نظریه‌ی انتقادى، و پست‌مدرن بودن درعین‌حال حاکى از همدلى با پساساختارگرایى است. کارى که من مى‌خواهم در این مقاله انجام دهم مصاف با این فرض است.

از میان سه چهره‌ی اصلى و مهم نظریه‌ی انتقادى که ذکرشان رفت، کسى که بیش‌تر از بقیه به ارائه‌ی نوعى جامعه‌شناسى فرهنگ نزدیک شد، والتر بنیامین بود. یورگن هابرماس، به دلیل خلق و خوى خود و بنا به اعتراف خودش، چندان در‌باره‌ی حوزه‌ی زیبایى‌شناختى نیندیشیده است. برعکس، شاید تئودور آدرنو نظرگیرترین و مؤثرترین و مطول‌ترین تحلیل را از هنر مدرنیستى به دست داده باشد، اما این تحلیل‌ها فرمالیستى بودند و قلمرو فرهنگ مردمى را نادیده مى‌گرفتند و کانون توجهشان بیشتر منحصراً صورت‌هاى فرهنگى بود تا مبانى اجتماعى دریافت این صورت‌ها تنها بنیامین است که در نوشته‌هایش درباره‌ی شهر و در مقالاتش درباره‌ی سوررئالیسم و در آثار دیگرش، پیوسته بین فرهنگ و پدیده‌هاى اجتماعى زندگى روزمره رابطه برقرار مى‌کند.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مترجم
مقدمه
1. پست‌مدرنیسم: به‌سوى تبیینى جامعه‌شناختى
بخش اول. پست‌مدرنیسم و نظریه‌ی اجتماعى
2. تبارشناسى و بدن: فوکو/ دولوز/ نیچه
3. پست‌مدرنیته و میل
4. عقلانیت ارتباطى و میل
5. مدرنیته یا مدرنیسم؟ وبر و نظریه‌ی اجتماعى معاصر
بخش دوم. فرهنگ پست‌مدرنیستى
6. نظریه‌ی انتقادى و فرهنگ پست‌مدرنیستى
7. گفتار یا شکل؟
بخش سوم. مدرنیسم و پست‌مدرنیسم: همبستگى‌هاى اجتماعى
8. مدرنیسم و هویت بورژوازى: پاریس/ وین/ برلین
9. مدرن شدن و پست‌مدرن شدن
یادداشت‌ها
منابع
نمایه‌ی نام‌ها
نمایه‌ی موضوعی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جامعه شناسی پست مدرنیسم
نویسنده
مترجمشاپور بهیان
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات416
زبانفارسی
شابک978-964-311-496-1
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جامعه شناسی پست مدرنیسم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب جامعه شناسی پست مدرنیسم

برای دریافت کتاب جامعه شناسی پست مدرنیسم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.