معرفی و دانلود کتاب جایگاه بنگاه‌های کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی ایران

عکس جلد کتاب جایگاه بنگاه‌های کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی ایران
قیمت:
88000 تومان - 9.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جایگاه بنگاه‌های کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جایگاه بنگاه‌های کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جایگاه بنگاه‌های کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی ایران

کتاب جایگاه بنگاه‌های کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی ایران به قلم عبدالله رحیم لوی بنیس، مسائلی مانند توسعه اقتصادی، کارآفرینی و ... را مورد مطالعه قرار داده و سپس به بررسی جایگاه شرکت‌های کوچک و متوسط در نظام اقتصادی کشور می‌پردازد.

امروزه اقتصاد هر کشوری ترکیبی از کشاورزی، صنعت و خدمات است که با توجه به دیدگاه‌های فلسفی و ایدئولوژیکی، رویکرد اساسی هر نظام اقتصادی در دولتی یا خصوصی بودن و یا ترکیبی از این دو، تعریف شده و شکل می‌گیرد. با شروع انقلاب صنعتی دوم در دهه 1980، ساختار کلاسیک تقسیمات بازار جهانی کالاهای صنعتی که به نحوی در انحصار کشورهای پیشرفته صنعتی بود، تغییر کرد.

به دلیل تورم زیادی که در دهه‌های 1970 و 1980 وجود داشت مصرف کنندگان به سمت و سوی خرید محصولات ارزان قیمت در کشورهای صنعتی گرایش پیدا کردند. اما با پیدایش تحولات در اقتصاد جهانی و شروع دوره جدید اقتصادی در دهه 1990، گرایش مصرف کنندگان به قیمت به عنوان مهم‌ترین عامل تعیین کننده در انتخاب کالا کاهش یافت و مصرف کنندگان خواهان کیفیت بیشتر با قیمت مناسب‌تر شدند.

نویسنده در کتاب جایگاه بنگاه‌های کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی ایران (The position of small and medium-sized enterprises in economic development of Iran) نشان می‌دهد که روند رو به رشد این گرایش جدید در بازار باعث شد تا کشورهای صنعتی برای اینکه بتوانند پاسخگوی بازار باشند، سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در نوسازی صنایع انجام دهند. بیشتر تلاش حمایتی دولت‌ها از صنایع، بر تقویت بخش خصوصی و بخصوص صنایع کوچک متمرکز بوده است.

کشورهای پیشرفته صنعتی و در حال توسعه، سیاست‌های گوناگونی را برای حمایت از صنایع کوچک اتخاذ کرده‌اند که هدف اصلی آن‌ها ارتقاء سطح بهره‌وری، کیفیت و قدرت رقابتی این صنایع در عرصه اقتصاد جهانی بوده که در چند سال گذشته نیز این بنگاه‌های کوچک و متوسط بسیار مورد توجه قرار گرفته و اهمیت و نقش آن‌ها روز به روز در حال افزایش است.

با پیدایش فناوری‌های جدید که سبب تغییر و تحول در تولید، توزیع، ساختار تشکیلاتی بنگاه‌ها و ... شده، میزان اهمیت بنگاه‌های کوچک و متوسط نیز به میازان قابل توجهی افزایش یافته است. در پی آن نیز دولت‌ها سیاست‌های ویژه‌ای را اتخاذ کرده‌اند تا هم رقابت در بازار آزاد و جلوگیری از انحصار بنگاه‌های بزرگ را تضمین کنند و هم در جهت ارتقاء بنگاه‌های کوچک و متوسط گام بردارند.

در بخشی از کتاب جایگاه بنگاه‌های کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی ایران می‌خوانیم:

در مدل پورتر، عوامل تولید فراتر از عوامل سنتی شامل نیروی کار، سرمایه و زمین بوده و شامل پنج عامل منابع انسانی، منابع طبیعی، منابع دانش، منابع سرمایه‌ای و زیرساخت‌ها می‌گردد. منابع مزبور پویا بوده و در نتیجه تغییر می‌کنند، خلق می‌شوند و در آن‌ها تخصص ایجاد می‌گردد.

در خلق مزیت، تحقیق و توسعه از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و ماندگاری یک کشور در صحنه رقابت جهانی را تعیین می‌کنند. شرایط حاکم بر تقاضای داخلی هر کشور برای تولیدات داخلی، می‌تواند در رقابت‌پذیری بین‌المللی موثر باشد. میزان توجه به نیازهای خریداران داخلی، اندازه بازار و الگوی رشد آن، شبکه توزیع و غیره، همگی به عنوان عوامل زمینه‌ساز برای رقابت‌پذیری یک بنگاه و کشور در بازارهای جهانی محسوب می‌گردند.

عرضه کنندگان نهاده‌های تولید، می‌توانند در جهت تقویت صنایع و با توجه به نیاز بنگاه‌های پایین دستی، طرح‌های تولیدی خود را طراحی نموده و بنگاه‌های پایین دستی نیز قادر به تغییر طرح‌های مهم خود جهت استفاده از مزیت نوآوری عرضه کنندگان نهاده‌های تولید خواهند بود.

صنایع مرتبط به طور افقی نیز به عنوان یکی از منابع ایجاد مزیت رقابتی می‌باشند، زیرا فعالیت‌ها را در زنجیره ارزش هماهنگ نموده و منجر به تولید محصولاتی همگن می‌شوند. ساختار بنگاه و راهبردی که بنگاه برای خود انتخاب می‌کند و ماهیت رقابت داخلی صنعت در کشور، تأثیر شگرفی بر موقعیت بنگاه در رقابت بین المللی دارد. ساختار بنگاه و استراتژی، شرایطی که طبیعت و جوهره رقابت را در سطح کلان اجتماع تحت کنترل دارد و همچنین راه و روشی که بنگاه‌ها و سازمان‌ها تأسیس، سازماندهی و مدیریت می‌شوند بر رقابت پذیری تأثیر بسزایی دارد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه مولف
فصل اول: توسعه اقتصادی چیست؟
فصل دوم: نظریه‌های توسعه اقتصادی
فصل سوم: راهبردهای توسعه اقتصادی
فصل چهارم: توسعه اقتصادی و صنایع کوچک
فصل پنجم: شناخت کارآفرینی و صنایع کوچک
فصل ششم: نقش و جایگاه شرکت‌های کوچک و متوسط در نظام‌های اقتصادی
ضمیمه 1: جایگاه و نقش بنگاه‌های کوچک و متوسط در اقتصاد ترکیه
ضمیمه: کسب و کارهای کوچک و متوسط در کشور چین

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جایگاه بنگاه‌های کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی ایران
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
سال انتشار۱۳۹۳
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات199
زبانفارسی
شابک978-964-468-444-9
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد
قیمت نسخه الکترونیک
88000 ت - 9.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جایگاه بنگاه‌های کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی ایران

مهدی ماندگار
۱۴۰۱/۲/۴
در زمینه تحقیقات اقتصادی کتاب خیلی خوبی هست.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب جایگاه بنگاه‌های کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی ایران

برای دریافت کتاب جایگاه بنگاه‌های کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی ایران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.