معرفی و دانلود کتاب جنسیت مغز: تفاوت‌های واقعی میان مردان و زنان

عکس جلد کتاب جنسیت مغز: تفاوت‌های واقعی میان مردان و زنان
قیمت:
27000 تومان - 3.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جنسیت مغز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جنسیت مغز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جنسیت مغز: تفاوت‌های واقعی میان مردان و زنان

آن مویر و دیوید جسل در کتاب جنسیت مغز، این نظریه را مطرح می‌کنند که زن و مرد علاوه بر تفاوت‌های فیزیولوژیک، از نظر مغزی هم با تفاوت دارند. نویسندگان این کتاب جنجالی تلاش دارند با استناد به تحقیقات علمی، تمایزهای میانزنان و مردان را از لحاظ ساختار مغز و کارکردهای ذهنی بررسی نمایند و ثابت کنند که این دو جنسیت کاملاً با هم متفاوتند.

درباره‌ی کتاب جنسیت مغز

مسأله‌ی تمایز بین زن و مرد در طول تاریخ همواره مطرح بوده. قرن‌های متوالی این وضعیت به شکل تبعیض علیه زنان خود را نشان داد و مانع از آن شد که توانایی‌شان را بروز دهند. اما در قرن بیستم و با ظهور موج‌های فمینیستی، تلاش شد تا برابری جنسیت‌ها مطرح و پذیرفته شود. جوامع مدرن و پیشرو سعی کردند برابر بودن زن و مرد را به‌صورت اصلی بنیادین بپذیرند. علیرغم این، گاهی تحقیقاتی انجام می‌شد که سعی می‌کرد نشان دهد زن و مرد نه‌فقط از نظر فیزیولوژیک، که احتمالاً از جنبه‌های دیگر هم متفاوتند. آن مویر (Anne Moir) پژوهشگر و تهیه‌کننده‌ی تلویزیونی در دهه‌ی 1980 به این موضوع علاقه‌مند شد و سعی کرد تحقیقات بیشتری را درباه‌ی آن انجام دهد. او که خود در رشته‌ی ژنتیک درس خوانده بود، قصد داشت نشان دهد که تفاوت‌های جنسیتی صرفاً از نظر فیزیکی نیستند، بلکه از نظر حسی و ذهنی هم زن و مرد با هم فرق دارند. او برای تکمیل تحقیقات و ساخت یک برنامه‌ی تلویزیونی، موضوع را با دوست و همکارش در تلویزیون، دیوید جسل (David Jessel) مطرح کرد. جسل که سابقه‌ای طولانی در روزنامه‌نگاری تحقیقاتی داشت و سال‌ها برنامه‌هایی جنجالی در رابطه با پرونده‌های قضایی ساخته بود، پذیرفت که به مویر کمک کند. نتیجه‌ی همکارهای این دو نه به ساخت برنامه‌ای تلویزیونی، بلکه به نوشتن کتابی به نام جنسیت مغز (Brain Sex) منجر شد که در سال 1989 به انتشار رسید و جنجال زیادی به پا کرد.

کتاب جنسیت مغز با این پرسش‌ها شروع می‌شود که چرا مردان و زنان مثل هم فکر نمی‌کنند؟ چرا مردان در نقشه‌خوانی بهتر از زنان عمل می‌کنند؟ چرا زنان در شخصیت‌خوانی متبحرتر هستند؟ آنچه غریزه‌ی زنانه نامیده می‌شود دقیقاً چیست؟ آن مویر و دیوید جسل اعتقاد دارند پاسخ به این پرسش‌ها در تفاوت‌های عمیق زیستی جنس مؤنث و مذکر نهفته است. این تفاوت‌های بنیادین است که باعث می‌شود این دو جنس شبیه به هم فکر نکنند و احساساتی متمایز از یکدیگر داشته باشند. ایده‌ی کتاب بر این پایه بنا شده که زنان و مردان به‌جای اینکه تلاش کنند هر چه بیشتر شبیه به هم شوند، بهتر است هر کدام روی ویژگی‌های ذهنی خاص خود اصرار کنند و آن‌ها را پرورش دهند. به نظر آن‌ها قوه‌ی تخیل و تجسم زنانه آن‌چنان قدرتمند است که بتواند بسیاری از مشکلات را حل کند. نویسندگان در تلاشند بگویند که توجه به تفاوت‌های عمده‌ی مغزی و کارکردهای ذهنی باعث می‌شود زندگی برای انسان‌ها راحت‌تر و شادتر شود.

آن مویر و دیوید جسل در کتاب جنسیت مغز تلاش می‌کنند به انواع تفاوت‌های مغزی در زن و مرد بپردازند. از تفاوت‌های دوران کودکی تا تغییراتی که در سنین بالاتر در هر یک از جنس‌ها رخ می‌دهد. آن‌ها تفاوت پدر و مادر در مواجهه با کودکان را هم بررسی می‌کنند. حتی آنچه باعث می‌شود مرد و زن در محیط کارشان شبیه به هم نباشند را مورد کندوکاو قرار می‌دهند. این دو مؤلف سعی کرده‌اند از پژوهش‌های علمی و یافته‌های محققان استفاده نمایند.

نویسندگان در کتاب جنسیت مغز معتقدند با به رسمیت شناخته شدن تفاوت‌ها، زنان و مردان یکدیگر را بهتر درک می‌کنند و همدیگر را بیشتر دوست خواهند داشت. ترجمه‌ی این کتاب را مهدى قراچه‌داغى برعهده داشته و نشر لیوسا آن را منتشر کرده است.

در نکوداشت کتاب جنسیت مغز

  • کتابی علمی، سرگرم‌کننده و قطعاً برای عده‌ای عصبانی‌کننده در مورد تفاوت بین جنسیت‌ها. (Kirkus Reviews)

کتاب جنسیت مغز برای چه کسانی مناسب است؟

اگر می‌خواهید درباره‌ی تفاوت بین زن و مرد بیشتر بدانید، خواندن این کتاب به شما توصیه می‌شود.

با آن مویر و دیوید جسل بیشتر آشنا شویم

دکتر آن مویر، پژوهشگر، تهیه‌کننده‌ی تلویزیون و مؤلف انگلیسی است. او در رشته‌ی تحقیقات ژنتیک از دانشگاه آکسفورد فارغ‌التحصیل شده و دوره‌های روانکاوی را گذرانده. آن مویر تا کنون چندین کتاب نوشته که تعدادی از آن‌ها پرفروش بوده‌اند. «جنیست مغز» و «ذهن مجرم» از جمله آثار معروف او هستند که با همکاری دیوید جسل نوشته.

دیوید جسل روزنامه‌نگار، مجری رادیو و تلویزیون و نویسنده‌ی بریتانیایی در سال 1945 به دنیا آمد. او سال‌های زیادی در شبکه‌ی بی‌بی‌سی حضور داشته و برنامه‌هایی جنجالی در مورد پرونده‌های اشتباه قضایی ساخته. از مهم‌ترین برنامه‌های او «آزمون‌وخطا» و «بی‌عدالتی» هستند که در آن‌ها به سراغ متهمینی می‌رفت که اشتباهاً محاکمه شده بودند. تلاش‌های او باعث شد تا پرونده‌های زیادی دوباره مورد قضاوت قرار بگیرند. دیوید جسل تابه‌حال سه بار برنده‌ی جایزه‌ی تلویزیون سلطنتی شده است.

جملات برگزیده کتاب جنسیت مغز

  • بى‌توجهى به واقعیت‌هاى طبعیت انسان مى‌تواند دست‌کم به اندازه‌ى تفسیر نادرست این واقعیت‌ها خطرناک باشد.

  • غیرواقع‌بینانه است اگر نگوییم که مغز زنان و مردان با هم تفاوت دارد. درست همان‌طور که جسم زن و مرد با هم تفاوت دارد... عملکرد مغز دو جنس زن و مرد نیز با هم تفاوت دارد.

  • اگر محدودیتى اجتماعى در کار نباشد، جنس مذکر ممکن است در آنِ واحد با چند زن رابطه داشته باشد. اما جنس مؤنث معمولاً علاقه‌اى ندارد که در آنِ واحد با چند مرد باشد.

  • به رسمیت شناختن اینکه زن و مرد با هم تفاوت دارند، به‌مراتب بهتر از آن است که خبر خوش برابرى زن و مرد را به همه وعده بدهیم.

  • بى‌توجهى به واقعیت‌هاى طبعیت انسان مى‌تواند دست‌کم به اندازه‌ى تفسیر نادرست این واقعیت‌ها خطرناک باشد.

در بخشی از کتاب جنسیت مغز می‌خوانیم

زنان و مردان با هم تفاوت دارند. زن و مرد تنها به این دلیل که عضو جامعه‌ى بشرى هستند با هم برابرند. اینکه بگوییم آنها در زمینه‌ى هوش و مهارت و رفتار با هم برابرند، یک دروغ بزرگ زیست‌شناختى است. زن و مرد با هم تفاوت دارند زیرا مغزشان با هم متفاوت است. مغز که مرکز فرماندهى و اندام احساسى در زندگى انسان است، در زنان و مردان ساختارى متفاوت دارد، اطلاعات را به‌طرزى متفاوت پردازش مى‌کند و در نتیجه استنباط‌ها، اولویت‌ها و رفتارهاى متفاوتى شکل مى‌گیرند.

در ده سال گذشته بررسى‌هاى علمى فراوانى درباره‌ى تفاوت‌هاى میان زن و مرد صورت گرفته است. پزشکان، دانشمندان، روان‌شناسان و جامعه‌شناس‌ها هر کدام به‌طور جداگانه به یافته‌هایى دسترسى پیدا کرده‌اند که تصویرى کاملاً متفاوت از زن و مرد را به نمایش مى‌گذارد. سرانجام جوابى براى این سؤال که چرا زن نمى‌تواند با مرد برابر باشد، پیدا کرده‌ایم. واقعیت این است که اسطوره‌ى برابرى زن و مرد را باید متلاشى کنیم. زن و مرد در شرایط برابر قرار ندارند.

تا همین چندى پیش تفاوت‌هاى رفتارى میان زن و مرد را به حساب شرطى شدن متفاوت آنها در زندگى مى‌گذاشتند. مى‌گفتند انتظارات متفاوت پدر و مادر از فرزندان دختر و پسر بازتاب انتظارات متفاوت جامعه از زن و مرد است. به پسرهاى کوچک گفته مى‌شود که نباید گریه کنند. پسرها باید برخوردى تهاجمى با مسائل داشته باشند. کسى به این موضوع توجه نداشت که زیست‌شناسى زن و مرد متفاوت است. اما امروزه به اطلاعات زیست‌شناختى وسیعى پى برده‌ایم. امروزه در چارچوبى قرار گرفته‌ایم که در محدوده‌ى آن مى‌دانیم چرا این‌گونه رفتار مى‌کنیم.

اگر توضیحات اجتماعى کافى به‌نظر نمى‌رسد، بحث شرایط زیست‌شیمیایى موجه‌تر مى‌نماید. به‌عبارت دیگر، بحث بر سر هورمون‌هایى است که سبب مى‌شود ما رفتارهایى ویژه بروز دهیم. اما همان‌طور که خواهیم دید، هورمون‌ها هم به‌تنهایى کل موضوع را روشن نمى‌کنند. مهم رابطه‌ى این هورمون‌ها با مغز زن و مرد است که در مردها و زن‌ها به یک شکل نیست.

فهرست مطالب کتاب

برگرفته از مقدمه: زنان و مردان با هم تفاوت دارند
پیشگفتار
مقدمه
فصل اول: ‌ تفاوت‌ها
فصل دوم: تولد تفاوت
فصل سوم: جنسیت مغز
فصل چهارم: تفاوت‌هاى دوران کودکى
فصل پنجم: مغز با سن رابطه دارد
فصل ششم: خلاء توانایى
فصل هفتم: دل و ذهن
فصل هشتم: ازدواج دو ذهن
فصل نهم: چرا مادران با پدران تفاوت دارند
فصل دهم: ذهن‌ها در محیط کار
فصل یازدهم: تعصب در کار
خلاصه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جنسیت مغز: تفاوت‌های واقعی میان مردان و زنان
نویسنده،
مترجممهدی قراچه داغی
ناشر چاپیانتشارات لیوسا
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات176
زبانفارسی
شابک978-600-340-186-0
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک
27000 ت - 3.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جنسیت مغز

Fahim
۱۴۰۲/۵/۲۴
نتایج تحقیقات تازه‌ای که در نشریه آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده، می‌گوید که مغز انسان جنسیت ثابت ندارد. بر خلاف تصور عامه مردم، نمی‌توان گفت که مغز افراد بر اساس جنسیت عمل می‌کند و مغز افراد مذکر «مردانه» و مغز انسان‌های مونث «زنانه» است. مغز در این دو گانه جنسیتی نمی‌گنجد و رفتاری مجزا از جنسیت بدن فرد از خود بروز می‌دهد. دانشمندان مغز ۱۴۰۰ نفر را با دستگاه‌ام آر آی اسکن کردند و متوجه شدند که مغز افراد بیشتر از آنکه زنانه یا مردانه باشد، بین این دو جنسیت «شناور» است تنها تعداد بسیار اندکی از نمونه‌های مطالعه شده مغز کاملا زنانه یا مردانه داشتند و اکثریت مغزها، خصوصیات مشترک هر دو جنسیت را دارا هستند. نتایج این تحقیق می‌گوید که مغزهایی که به طور مدام خاصیت زنانه یا مردانه را به طور کامل داشته باشند بسیار کمیاب‌اند. در حالیکه اغلب مغزها یک «موزاییک» یا همچینی از ویژگی‌های مردانه یا زنانه‌اند. این همچینی در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است
مینو رحمتی
۱۴۰۲/۵/۱۲
با احترام، از نظر من کتابی با مطالب تازه و بروز بود چ بسا ما وراثت و طبیعت مونو نادیده می‌گیریم و به خود و جامعه آسیب می‌زنیم که فکر می‌کنیم مردان با زنان برابر هستند و تفاوتی ندارن ولی دارن و باید به این موضوع توجه کرد..، اینکه ساختار مغز زنان و با مردان متفاوته و هورمونها باعث این تفاوت میشن خیلی جالب بود، جنسیت رو عملکردها تاثیرگذاره و علت موفقیت کمتر و محرومیت زنان در مشاغل مدیریتی و اقتصادی به جنسیت و دریافت هورمونها در زمان جنینی بر می‌گرده، چ بسا خانمی با دریافت هورمون مردانه در زمان جنینی از بدن مادرش موفقیت‌های شغلی و مدیریتی کسب کرده، و اینکه زنان استعداد‌های خاص خودشون دارن مهارت ارتباطی و کلامی، درک و فهم، توجه به ظرافت و زیبایی، مراقبت و پرستاری کردن، توانایی چند کار به طور همزمان وااووو این عالیه و مردان در این زمینه ضعیف هستن. اگه هر دو جنس به تفاوت‌های هم احترام بگذارن و عرصه رو بر هم تنگ نکنن دنیا گلستان میشه...
ن د ا ز ر ن د ی
۱۴۰۲/۹/۲۰
دیوید جسل، حتی در کتاب خودش، جنسیت مغز، از رشد مغز انسان و حیوانات شبیه انسان و موش آزمایشگاهی نیز تعریف و مثال می‌آورد که کمی دردناک بود، اما آگاهی برای رشد و تحول مغز انسان و حیوانات در رحم و قبل از تولد داشت، که برای ما تکامل مغز موش بعد از به دنیا آمدن جالب بود.
زن و مرد حتی در کلمه و نگارش و
نیز متفاوت هستند باید نیز بسا در جنسیت، کارکرد مغز، رشد، تفکر، خلاقیت و ذهنیت فرق داشته باشند.
در برخی مسائل از افزایش هورمون مردانه یا زنانه در دوران بارداری مادر صحبت کرده است که برخی مفید و برخی مضر بود و البته من تخصص ندارم اما فکر می‌کنم با خوبیهاش بشه بعضی از کمبودهای روانی را پربار کرد.
بحث تفاوت دستمزد و رقابت دنیای زنان و مردان در تمام کشورهای جهان وجود دارد و البته کار و فیزیک و تفکر و رشد دنیای آقایان و بانوان نیز تغییر کرده است.
E
۱۴۰۳/۱/۸
ابتدای کتاب تا اواسط به تفاوت وشباهت‌های از روی استدلال سخن گفته شده اما قضاوت این حجم از تبعیض در اواخر با شما! (دوم اینکه برای موفق شدن معنا ومفهوم جدیدی پیدا کنند. زنان می‌توانند کمتر حقوق بگیرند اما مجله‌ی تایم ۵۷ عکس آن هارا به عنوان مادر نمونه روی جلد مجله چاپ کند).
(در نظر مردان، آوازه به
موفقیت وپول هم متصل‌اند، چون پول یک نماد است وتاییدی بر موفقیت مردبه حساب می‌آید. برای زنان آوازه وشهرت در محل کار اهمیت کمتری دارد. به همین شکل پول هم اهمیتش کمتر است. زنان در محیط کار دنبال رضایت خاطر وخشنودی‌های دیگر هستند) در دنیای امروزه سعی داریم تا هر دو گروه با تمام تفاوت‌ها با ارزش خوانده شوند با اینکه کتاب برای سالیان پیش است اما مطالب تا حدی قابل قبول وتاحدی منسوخ شده‌اند.
Elham Kazemi
۱۴۰۲/۵/۵
این کتاب سال 1989 نوشته شده یعنی 1367 شمسی. همون موقع هم خیلی نظرات علمی مخالف این کتاب وجود داشت. الان که دیگه توی خیلی جوامع این قبیل موضوعات حل شده و اشتباه بودنشون اثبات شده. اگر کتاب میخونید یاد بگیرید چه کتابی بخونید، تفاوت علم و شبه علم رو بدونید و تفکر نقاد داشته باشید. متاسفم.
فائقه
۱۴۰۲/۵/۱۱
این که زن ومرد تفاوت‌هایی با هم دارن قبول ولی فکر کنم حالا هی قرار نیست تکرار کنیم اجازه بدیم واقعا برابری زن ومرد باشه زنان بتونن وارد جامعه بشن تا فرزندانی مدیر ومدبر تربیت کنن ومردا هم بتونن گریه کنن وابراز احساسات کنن زمونه عوض شده فقط اون شخص گورستا که گفته مغز زنان پاریسی در حد گوریل است یعنی شانس آورداااا اول فکر کردم نوشته زنان پارسی با دقت نگاه کردم دیدم نه زنان پاریسی رو میگه به هر حال حتی برای زن پاریسی هم این گفته درست نیست کتابی هست که الان هیچ کاربردی نداره وهیچی به شما اضافه نمیکنه وفقط متوجه میشید در گذشته زنان از دست مردان دیوانه میشدن این کتاب پیشنهاد نمیشه
حامد جامه بزرگی
۱۴۰۲/۱۱/۱۱
خوب ما انسان ها تکامل نیافته هستیم و در مورد کاربرد مغز و بازتاب آن برایم جالب بود و حالا با مطالعه این کتاب و بخش‌های آن جذابیت و کارکرد استفاده از این نوع قدرت خالق العاده برایم جذاب تر از پیش شوه، در روابط اجتماعی امروز و برداشت خانم و آقا و مبحث نگرش فکری جالب و جذابیت فکری در هر فرد خیلی زیبا به آن پرداخته شد، البته در روابط اجتماعی امروز این مهارت خیلی مهم بوده و نبودن آن خلع در روابط ما ایجاد میکند و من به شخصه از دیدن و مطالعه و همچنین آشنایی با این کتاب لذت بردم و مطالعه این کتاب خالی از لطف نمیبینم
Ehsan Abazadeh
۱۴۰۲/۵/۱۶
راستش حق با این کتابه مرد و زن کاملا متفاوت هستن ولی خب از جهاتی شبیه به هم هستن و این قضیه نمیشه انکار کرد مثلا هر دو انسان هستن:)
اما در کل مرد و زن مکمل همدیگر هستن یعنی مثل هم نیستند بلکه کامل کننده یکدیگر هستند نیاز‌های مرد در زن وجود داره و نیاز‌های زن در مرد هر دو همدیگر رو برآورده میکنن و
میتونن به رضایت از زندگی برسن. این کتاب رو به علاقه مندان توصیه می‌کنم، کتابی نیست که همه با خوندنش کیف کنن
زهرا زرآبادی
۱۴۰۲/۵/۷
با سلام. اگر نگاه منطقی به این کتاب کنیم کاملا واضح است که نویسنده فقط به تفاوت‌های بین زن و مرد اشاره کرده نه برتری مرد از زن و این حساسیت‌ها نشان دهنده این است که ما زنان خودمان به این ضعف فرهنگی دامن می‌زنیم. گل یاس و گل رز خیلی با هم فرق دارند و هر دو بسیار زیبا هستند، ولی دلیل بر برتری هیچکدام نیست. با تشکر
nazi
۱۴۰۲/۶/۱۸
این کتاب واقعاااا عالی بود و اطلاعات خیلی خیلی مفیدی راجب توانایی‌های زن و مرد داشت و راجب چگونگی ساختار مغز و مخصوصا هورمون‌ها اطلاعات خوب و مفیدی داشت ولی باید در نظر بگیریم که این کتاب تقریبا کمی قدیمی هست و تحقیقات وسیع تری بعد از این کتاب انجام شده و چیزهای بیشتری راجب ساختار مغز زن و مرد ثابت شده ولی همین اطلاعاتی هم که داده تا الان درست بوده فقط میتونست کامل تر بشه
منصور قاسملو
۱۴۰۲/۵/۱۱
کتاب بسیار کامل و دقیق و ارزشمندی است. و اگر شاید کمی بیشتر توسعه یابد و فراگیر باشد، به نظر من این ظرفیت را دارد که به عنوان کتابی
همه‌گیری تدریس شود... به امید روزهایی که انسانها و مخصوصاً زن‌ها به عنوان وسیله مورد بهره برداری واقع نشوند و همه‌کس و همه‌چیز در جایگاه خود واقع شود.. یعنی آنگونه که هست، باشد. با سپاس از همه عوامل تهیه و توزیع این کتاب در هر گوشه جهان. 🙏💫✨🕊️
N Sh
۱۴۰۲/۲/۱۳
این کتاب یکی از بهترین کتابای بود که من مطالعه داشتم سلیس بودن مطالب از نظر بار علمی و فصیح بودن ترجمه دو فاکتور مهمی بود که من بشدت از این کتاب لذت بردم
ضمن اینکه شما حتی اگر اطلاتی در زمینه علم تجربی نداشته باشید میتوانید مطالب علمی این کتاب را درک کنید
ایراندخت
۱۴۰۲/۶/۱
برابر دانستن زن و مرد عین بی عدالتی و ظلم بخصوص در حق زنان است و تفاوتهای بین زن و مرد نه به معنای برتری یک جنس بلکه به معنای تناسب و مکمل بودن آنهاست. این کتاب رو بیشتر به فمنیستها پیشنهاد میکنم. انکار این تفاوتها توهین و تحقیر زنان است چون ویژگیهای حقیقی زنان را یک نوع نقض میدانند که میخواهند آن را نادیده بگیرند و با مردان برابر بدانند.
zahhraesmailpour
۱۴۰۲/۱۲/۴
به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌کنم.
طرح روی جلد توهین آمیزه و مطالب هم قدیمی و منسوخ شده.
در عصری که ما به برگشتن به اصل وجودیم نیازمندیم تا زخم‌های ناشی از فرد گرایی رو درمان کنیم. اگر کتابی هم در باب جنسیت نوشته بشه باید مفاهیم بدون سو گیری یا کم کردن ارزش وجودی هردو جنس باشه، که این کتاب کاملا برخلاف این استاندارد هست.
معصومه حاجبی
۱۴۰۲/۹/۳۰
این کتاب در مورد تفاوت مغز زن و مرد، در این کتاب آمده‌، مغز مردها یه رابط بین نیمکره چپ و راست مغز وجود داره و این باعث میشه مردها وقتی فکر میکن متمرکز موضوع بشن و بهتر عمل کن ولی زن‌های رابط‌های بین نیمکره راست و چپ مغز شون بیشتر هست و همین موضوع باعث پیچیدگی مغز زن میشه و وقتی فک میکن سردرگم میشن....
کتاب جالبی بود برام
مشاهده همه نظرات 70

راهنمای مطالعه کتاب جنسیت مغز

برای دریافت کتاب جنسیت مغز و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.