معرفی و دانلود کتاب جنگ: جستاری درباره پدیده کهن

عکس جلد کتاب جنگ: جستاری درباره پدیده کهن
قیمت:
۶۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جنگ: جستاری درباره پدیده کهن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جنگ: جستاری درباره پدیده کهن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جنگ: جستاری درباره پدیده کهن

آنتونی کلیفورد گریلینگ در کتاب جنگ: جستاری درباره پدیده کهن نشان می‌دهد که استدلال اخلاقی درباره جنگ هیچ‌گاه ایستا باقی نمانده و مدام در پی سازگاری با شرایط و موقعیت‌های اجتماعی و سیاسی جدید و همچنین تکنولوژی‌های روز بوده است. به بیان دیگر، بررسی تاریخی بهترین راه درک استدلال اخلاقی است.

درباره کتاب جنگ: جستاری درباره پدیده کهن:

در چند سال اخیر، مساله جنگ یکی از معضلاتی بوده که به شدت مورد توجه جامعه بشری قرار گرفته است. نباید از این موضوع به سادگی گذشت. جنگ در گذشته گاه دستاوردهای خوبی داشته، اما درد و رنج فراوانی نیز به بار آورده‌ و همچنان هم به بار خواهد آورد. مثلاً مجموع تلفات جنگ‌های جهانی اول و دوم از صد میلیون نفر هم فراتر رفت، اما امروز حد و مرز بحث به کل تغییر کرده است. جنگ در عصر هسته‌ای حتی امکان نابودی خود تمدن بشری را نیز دارد.

گریلینگ به وضوح می‌گوید استدلال اخلاقی درباره جنگ باید همواره به‌دنبال سازگاری با انواع نوظهور جنگ رو در رو‌ باشد. مثلاً همان‌طور که میدان نبرد هر روز خودکارتر می‌شود، چطور باید در این میان اصولی اخلاقی‌ را شکل داد که همه را در کنترل سلاح‌های کامپیوتری‌ راهنمایی می‌کنند که با گذشت زمان می توانند تصمیم‌های پیچیده‌تری بگیرند و تعیین کنند چه زمانی چه کسی باید زنده بماند و چه کسی باید کشته شود. اما بیش از هر چیز تهدید اتمی است که همه را ملزم به دوچندان کردن تصورات اخلاقی می‌کند. واقعیت وجود چنین سلاح‌هایی بشریت را با تهدیدی وجودی مواجه می‌کند. اگر قرار باشد بشریت بقا داشته باشد، باید به جنگ پایان داد.

در کتاب جنگ: جستاری درباره پدیده کهن (War: An Enquiry) فلسفه جنگ، نظریات پیرامون آن و جنبه های مختلف جنگ بررسی شده است. درون‌مایه‌های کتاب شامل تاریخ جنگ، نظریه‌های جنگ، علل جنگ و تأثیرات آن، تلاش‌های اخلاقی و قانونی که تاکنون برای به حداقل رساندن وقوع جنگ و آسیب ناشی از آن شده است و در نهایت، نکاتی درباره آینده جنگ است.

مطالعه کتاب جنگ: جستاری درباره پدیده کهن به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

علاقه‌مندان به بررسی تاریخ و علل جنگ و تأمل درباره دغدغه‌های اخلاقی ناشی از آن می‌توانند از محتوای این کتاب در جهت کاهش بدی‌های جنگ و قدم برداشتن برای ریشه‌کن کردن آن، استفاده کنند.

با آنتونی کلیفورد گریلینگ بیشتر آشنا شویم:

نویسنده و فیلسوف انگلیسی، ای. سی. گریلینگ (A. C. Grayling) متولد سال 1949 است. او تا سال 2011 به تدریس فلسفه مشغول بود و در همان سال کالج مستقل در سطح کارشناسی به نام نیوکالج علوم انسانی را در لندن بنیان‌گذاری کرد.

او بیش از 30 عنوان کتاب درباره فلسفه به نگارش درآورده است که برخی از آن‌ها به فارسی برگردانده شده‌اند. گریلینگ در زمینه‌های دیگری چون عضویت در انجمن سلطنتی ادبیات، انجمن سلطنتی هنر انگلستان و به عنوان متولی در کتابخانه لندن فعالیت کرده است.

در بخشی از کتاب جنگ: جستاری درباره پدیده کهن می‌خوانیم:

مروری بر تاریخ جنگ نشان می‌دهد که جنگ‌افروزی عموماً دو نوع دارد؛ نوع اول آن است که اعمال جنگجویان را نوعی درک روش و رویه بجا و درخور یا شاید حتی حس جوانمردی یا اخلاقیات مهار و محدود می‌کند و نمی‌گذارد پا را از حدی فراتر بگذارند. اما در نوع دیگر، هدف نهایی، یعنی پیروزی، هر عملی را توجیه می‌کند.

مثال نوع اول را می‌توان در داستان دوک سونگ در جنگی به سال 638 پیش از میلاد میان دولت‌های چو و سونگ دید. وزیر جنگ دوک متوجه شد که نیرو‌های چو آماده نبرد نیستند و ازآنجاکه تعدادشان از سربازان سونگ فراتر بود به این نتیجه رسید که حمله به آن‌ها پیش از سازماندهی‌ نیروهایشان به نفع سونگ تمام خواهد شد. او از دوک اجازه‌ حمله خواست و با جواب منفی او روبه‌رو شد. وزیر بار دیگر درخواستش را تکرار کرد و دلایلش را توضیح داد و باز هم جواب منفی شنید. نبرد تا زمانی که نیروهای چو آماده نبودند شروع نشد. در نهایت سونگ شکست خورد و خود دوک هم در نبرد مجروح شد. بعدها که از او پرسیدند چرا با توجه به شرایط با درخواست وزیرش مخالفت کرد، دوک پاسخ داد: «انسان شریف به مجروح زخم جدید نمی‌زند، یا پیرمردهای ریش‌سفید را به اسارت نمی‌گیرد... گرچه من هیچ نیستم جز بازمانده نالایق سلسله‌ای به‌خاک‌نشسته، محال است طبل‌های جنگی‌ام را برای حمله به دشمنی به صدا درآورم که آرایش صفوف نیروهایش به اتمام نرسیده است.»

مثال نوع دیگر جنگ‌افروزی را می‌توان در اظهارات ژنرال پتن به نیروهایش در سال 1944 یافت که در آغاز این کتاب نیز آورده شده است؛ یا در این دیدگاه فرماندهان آتنی در میلوس که عمل زورمند تابع میل است و زجر ناتوان زاده اجبار؛ یا در اعمال مغول‌ها تحت فرماندهی چنگیز خان که بخش زیادی از موفقیت نظامی‌اش را مدیون بی‌علاقگی و بی‌توجهی تمام‌عیارش به ظرافت‌ها و آداب اخلاقی جنگ بود. پیروزی برای آن‌ها همه‌چیز بود و ازهمین‌رو مغول‌ها در جنگ‌افروزی خود رویه پیروزی به هر قیمت را پیش گرفتند. شکی نیست جنگجویانی که با چنین دیدگاهی وارد نبرد می‌شوند نسبت به کسانی که در میدان نبرد انتظار رعایت بعضی از آداب و تناسبات را دارند از مزیت قابل‌توجهی برخوردارند. مغول‌ها در مواجهه با ضدحمله عقب‌نشینی می‌کردند که به ‌نظر دشمنانشان بزدلانه می‌آمد، اما عقب‌نشینی آن‌ها درواقع فریبی برای به دام انداختن دشمن بود. آن‌ها به شکست‌خوردگان به‌هیچ‌وجه رحم نمی‌کردند، مجروحان را درجا سلاخی می‌کردند و حتی از مردم عادی هم نمی‌گذشتند. مغول‌ها علاقه و اعتقادی به رفتارهای قهرمانانه و ملاحظات نداشتند. «پیروزی همه‌چیز است» برایشان به معنای واقعی کلمه معنی و مفهوم داشت و از آن پیروی می‌کردند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار: ریچارد جی. نیوهاسر و جفری مارتین
پیش‌درآمد
مقدمه
بخش اول: جنگ در تاریخ و نظریه
فصل اول: جنگ در عهد باستان
فصل دوم: جنگ از قرون وسطا تا عصر مدرن
فصل سوم: نظریه‌های جنگ و تاریخ جنگ‌های اخیر
بخش دوم: علت‌ها و معلول‌های جنگ
فصل چهارم: علت‌های جنگ
فصل پنجم: معلول‌های جنگ
بخش سوم: اخلاقیات، قانون و جنگ
فصل ششم: اخلاقیات، قانون و جنگ
فصل هفتم: آیندۀ جنگ
سخن پایانی
یادداشت‌ها
کتاب شناسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جنگ: جستاری درباره پدیده کهن
نویسنده
مترجمامیرحسین رزاق
ناشر چاپینشر خوب
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات307
زبانفارسی
شابک978-622-742527-7
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جنگ: جستاری درباره پدیده کهن

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب جنگ: جستاری درباره پدیده کهن

برای دریافت کتاب جنگ: جستاری درباره پدیده کهن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.