معرفی و دانلود کتاب جنگ سیاهچاله

عکس جلد کتاب جنگ سیاهچاله
قیمت:
۹۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جنگ سیاهچاله و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جنگ سیاهچاله و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جنگ سیاهچاله

لئونارد ساسکیند در کتاب جنگ سیاهچاله نظریه‌ی استیون هاوکینگ درباره‌ی ماهیت سیاهچاله‌ها و ناپدید شدن اطلاعات در کیهان را به چالش می‌کشد. او با زبانی ساده و قابل فهم از فیزیک کوانتوم و اصل هولوگرافیک برای اثبات جبرگرایی و حفظ اطلاعات در کیهان استفاده می‌کند. لس‌آنجلس تایمز این کتاب را به‌عنوان کتاب برگزیده‌ی علم و تکنولوژی انتخاب کرده است.

درباره‌ی کتاب جنگ سیاهچاله

در سال 1974 یک فیزیکدان جوان به نا استیون هاوکینگ ادعا کرد که سیاهچاله‌ها همه‌چیز را می‌بلعند. با این نظریه تمام دانش بشری در مورد فیزیک و قوانین اساسی جهان دچار تغییر شد. فیزیکدانان بسیاری مانند لئونارد ساسکیند (Leonard Susskind) نیز به مخالفت جدی با این نگاه پرداختند. جنگ علمی بین دانشمندانی که بر اصول نسبیت تأکید دارند و طرفداران مکانیک کوانتومی مسئله‌ی اصلی کتاب جنگ سیاهچاله (The Black Hole War) است. نظریه‌ی استیون هاوکینگ یکی از اساسی‌ترین قوانین علمی جهان یعنی ایده‌ی حفظ اطلاعات را نقض می‌کند. از نظر لئونارد ساسکیند ادعای هاوکینگ تهدیدی برای دانش بشری است. او در واکنش به نظریه‌ی هاوکینگ درباب عملکرد سیاهچاله‌ها اصل هولوگرافیک را بر اساس نظریه‌های جرارد ت هوفت (Gerard 't Hooft) مطرح می‌کند و باعث تغییر مسیر دانش فیزیک می‌شود. از نظر لئونارد ساسکیند اطلاعات نه‌تنها از بین نمی‌روند بلکه در مرز یک نظام ذخیره می‌شوند.

لئونارد ساسکیند در کتاب جنگ سیاهچاله با زبانی ساده و با وضوح بی‌نظیری مباحث علمی پیچیده را توضیح می‌دهد. او با استفاده از داستان‌هایی از زندگی خود و فیزیکدانان دیگر جذابیت متن‌های داستانی را وارد مباحث علمی کرده است. لئونارد ساسکیند تلاش می‌کند تا در آغاز کتاب، اطلاعاتی که یک مخاطب عام برای درک این دعوای علمی نیاز دارد را به‌خوبی شرح دهد. از سوی دیگر استفاده از اصطلاحات مربوط به جنگ و ارجاع به جنگ جهانی دوم باعث می‌شود خواننده‌ی کتاب جنگ سیاهچاله این درگیری علمی مهم در قرن بیستم را مانند جنگ‌های نظامی ویرانگر درک کند. از نظر لئونارد ساسکیند اهمیت نظریه‌های علمی در شکل دادن به جهان و بحث‌های پیرامون این نظریه‌ها به‌اندازه‌ی مباحث و جنگ‌های سیاسی است. او معتقد است که این نظریه‌ها به‌اندازه‌ی مناقشات انسانی در شکل دادن به جهان امروز و تصور ما از این جهان نقش داشته‌اند.

نبرد لئونارد ساسکیند و استیون هاوکینگ بر سر پاسخ‌های متفاوتی شکل گرفته که برای توصیف سیاهچاله‌ها و چگونگی عملکردهای آن‌ها مطرح کرده‌اند. لئونارد ساسکیند در کتاب جنگ سیاهچاله با استفاده از فیزیک کوانتوم، نظریه‌ی رسیمان و اصل هولوگرافیک توضیح می‌دهد که نگاه استیون هاوکینگ به کیهان کاستی‌های فراوانی دارد. برای چند دهه بحث بین این دو فیزیکدان یکی از مباحث مهم در محافل علمی محسوب می‌شد و درنهایت با عقب‌نشینی استیون هاوکینگ پایان یافت.

پیش از فیزیک نیوتونی و در نگاه ارسطویی به جهان، اگر یک جسم متحرک تحت تکانه‌ای پیوسته نباشد درنهایت ساکن خواهد شد. بنابراین اگر جسمی را در حالت سکون بیابیم هیچ راهی برای تشخیص حرکت‌های پیشین آن نداریم. این نگاه به معنای از بین رفتن اطلاعات در فیزیک است. در چنین نگاهی به کیهان بسیاری از گذشته‌های متنوع می‌توانستند به وضعیت حال منتهی شوند درحالی‌که اگر حفظ اطلاعات را در نظر بگیریم یعنی ادعا کرده‌ایم که هر گذشته‌ی ممکن دقیقاً به یک وضعیت خاص در زمان حال منتهی شده است. بین ایده‌ی حفاظت از اطلاعات در فیزیک و جبرگرایی در فلسفه رابطه‌ی مهمی وجود دارد و این جبرگرایی یکی از پایه‌های تفکر مدرن است. نظریه‌ی استیون هاوکینگ این پایه‌ی مهم در توصیف کیهان و فیزیک مدرن را به لرزه درآورده است. لئونارد ساسکیند در کتاب جنگ سیاهچاله تلاش می‌کند دوباره بر اهمیت حفظ اطلاعات و دستاوردهای فیزیک مدرن تأکید کند.

کتاب جنگ سیاهچاله شرح مفیدی از نگاهی معتبر به کیهان و بحث‌های فیزیک نظری است که توسط رامین جعفری آزان به فارسی ترجمه شده است. انتشارات مازیار این کتاب را به‌عنوان بخشی از مجموعه‌ی قلمرو علم منتشر کرده است.

افتخارات کتاب جنگ سیاهچاله

  • برنده‌ی جایزه‌ی کتاب لس‌آنجلس تایمز برای علم و تکنولوژی
  • یکی از بهترین کتاب‌های سال از نظر واشنگتن‌پست
  • یکی از بهترین کتاب‌های سال از نظر نیوساینتیست

نکوداشت‌های کتاب جنگ سیاهچاله

  • ساسکیند به خاطر ظرافت طبع و توانایی قصه‌گویی‌اش مشهور است... جنگ سیاهچاله به هرکسی که زمان را صرف اندیشیدن به پیچیدگی‌های موضوعاتش کند پاداش بزرگی خواهد داد. (شون کارول – نویسنده کتاب «چیزی عمیقاً پنهان»)

  • جنگ سیاهچاله فراز و نشیب‌های این مناقشه‌ی طولانی، اما همراه با حسن‌نیت را به‌صورت سازماندهی‌شده نشان می‌دهد. ساسکیند ماهرانه ریزه‌کاری‌های فیزیک تشکیل‌دهنده‌ی اساس این مسئله را توضیح می‌دهد و داستان‌هایی در مورد روح بخشیدن به جزئیات فنی را به آن می‌افزاید. (پل دیویس – نویسنده کتاب «شبح در ماشین»)

  • جنگ سیاهچاله در دو سطح موفق عمل می‌کند: به‌عنوان خاطره‌ای سرگرم‌کننده از زبان یک قصه‌گوی ماهر؛ و به‌عنوان یک معرفی جذاب از بعضی ایده‌های علمی گیج‌کننده و درعین‌حال فریبنده. (جان پرسکین – فیزیکس ورلد)

  • لئونارد ساسکیند خیلی نزدیک به زمین حرکت می‌کند و راهنمایی آسان و سرگرم‌کننده برای هیجان‌انگیزترین مرزهای فیزیک نظری فراهم می‌کند. (آماندا گفتر – نیوساینتیست)

  • ساسکیند کار فوق‌العاده‌ای را در محدوده‌ای شگفت‌انگیز انجام می‌دهد. از کار انیشتین در نسبیت تا قوانین ترمودینامیک تا ایده‌های خارق‌العاده‌ی پشت نظریه‌ی ریسمان در کیهان‌شناسی. وقتی این بحث درنهایت تمام شود، خواننده دیدگاه‌های نسبتاً سرگرم‌کننده‌ای به دنیای فیزیک و پایه‌ی خیلی خوبی در علم به دست می‌آورد. (دبورا بلوم – تریبیوت)

  • پیچاننده‌ی ذهن... این جهان شماست روی اسید... لئونارد ساسکیند این فکر گیج‌کننده را تقریباً به واضح‌ترین صورتی که احتمالاً ممکن است توضیح می‌دهد. (جورج جانسون – نیویورک‌تایمز)

  • ساسکیند استادانه کار ترجمه‌ی پیچیده‌ی باورنکردنی نسبیت عام، فیزیک کوانتومی، نظریه‌ی ریسمان و نظریه‌ی سیاهچاله را با بازی پرنشاطی از طریق دنیای اندازه‌های خیلی بزرگ و خیلی کوچک انجام می‌دهد. (شیلا جونز – تورنتو گلوب اند میل)

کتاب جنگ سیاهچاله برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به مباحث فیزیک نظری، نظریه‌های کوانتوم و نسبیت و دستاوردهای کیهان‌شناسی از خواندن این کتاب لذت خواهند برد. اگر دوست دارید مباحث علمی مهم را با زبانی ساده بخوانید و درک کنید این کتاب به شما توصیه می‌شود.

با لئونارد ساسکیند بیشتر آشنا شویم

لئونارد ساسکیند فیزیکدان آمریکایی، متولد جوئن 1940 در نیویورک است. او استاد فیزیک نظری در دانشگاه استنفورد و بنیان‌گذار موسسه‌ی فیزیک نظری دانشگاه استنفورد است. لئونارد ساسکیند درزمینه‌ی نظریه‌ی ریسمان، فیزیک کوانتوم، محاسبات کوانتومی و کیهان‌شناسی کوانتوم تخصص دارد. او به‌عنوان یکی از پدران نظریه‌ی ریسمان شناخته می‌شود و اولین کسی است که در سال 1995 تفسیر نظری دقیقی از اصل هولوگرافیک ارائه کرد. لئونارد ساسکیند در سال 1998 به خاطر مشارکت پیشگام در الگوهای ریسمان هادرونیک، نظریه‌های شبکه‌ای، کرومودینامیک کوانتومی و شکستن تقارن دینامیکی جایزه‌ی جی‌جی ساکورای (J. J. Sakurai) را دریافت کرد. مدال اسکار کلاین (Oskar Klein) یکی دیگر از جوایز علمی ارزشمند لئونارد ساسکیند است. کتاب‌های «منظر کیهانی (The Cosmic Landscape)» و «مجموعه کتاب‌های حداقل نظری (The Theoretical Minimum book series)» از نوشته‌های تأثیرگذار او در ارتباط با فیزیک نظری است.

در بخشی از کتاب جنگ سیاهچاله می‌خوانیم

میخوام توجهتون رو جلب کنم به یه دعوای جدی بین اصول که اولین بار حدود سی پنج سال پیش استیون هاوکینگ اونو توضیح داد. دلیلم واسه اینجا آوردنش اینه که اشاره داره به بحرانی که باید حل می‌شد، اونم قبل از این‌که ما امیدی به درک عمیق‌ترین سوال‌های فیزیک و کیهان‌شناسی داشته باشیم. این سؤالات از یه‌طرف شامل گرانش می‌شدن و از یه‌طرف شامل نظریه‌ی کوانتوم.

ممکنه بپرسین اصلاً چرا لازمه که این دوتا قلمرو تجربی رو با هم ترکیب کنیم؟ هرچی نباشه گرانش با چیزای خیلی بزرگ و خیلی سنگین کنار می‌آد، درحالی‌که مکانیک کوانتومی فرمانروای جهان چیزای خیلی کوچیک و سبکه. هیچی هم‌زمان هم سنگین و هم سبک نیست، پس چطوری هردوتا نظریه می‌تونن توی یه زمینه مهم باشن؟

بیاین با ذرات بنیادی شروع کنیم. همون‌طور که همه‌تون می‌دونین، نیروی گرانشی بین الکترون‌ها و هسته‌ی اتم‌ها در مقایسه با نیروی الکتریکی‌ای که اتم رو منسجم نگه می‌داره، فوق‌العاده ضعیفه. مشابه همین، حتی بیشتر، برای نیروهای هسته‌ای که کوارک‌ها رو توی یه پروتون کنار هم نگه می‌داره، صدق می‌کنه.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
بخش اول: توفان دورهمی
1. پرده اول
2. ستاره‌ی تاریک
3. با هندسه‌ی پدربزرگت نمی‌شه
4. «واسه خدا تعیین تکلیف نکن اینشتین!»
5. پلانک معیار بهتری می‌سازه
6. تو یکی از بارای برادوی
7. انرژی و انتروپی
8. پسران ویلر
9. نور سیاه
بخش دوم: حمله غافلگیر کننده
10. چطوری استیون بیت‌هاش رو گم کرد و نمی‌دونست کجا پیداشون کنه
11. مقاومت هلندی
12. کی اهمیت می‌ده؟
13. بن‌بست
14. کشمکش در آسپن
بخش سوم: ضدحمله
15. نبرد سانتا باربارا
16. صبر کنین! سیم‌کشی رو برعکس عوض کنین
17. شاه آحاب در کمبریج
18. جهان به عنوان یک هولوگرام
بخش چهارم: بستن حلقه
19. سلاح کاهش جرم
20. هواپیمای آلیس، یا آخرین ملخ مرئی
21. شمردن سیاهچاله‌ها
22. آمریکای جنوبی پیروز جنگ می‌شه
23. فیزیک هسته‌ای؟ شوخی می‌کنی!
24. فروتنی
حرف آخر
فرهنگ اصطلاحات
نمایه
در تحسین کتاب

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جنگ سیاهچاله
نویسنده
مترجمرامین جعفری آزان
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات425
زبانفارسی
شابک978-622-7061-00-0
موضوع کتابکتاب‌های نجوم و اختر شناسی، کتاب‌های فیزیک
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جنگ سیاهچاله

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب جنگ سیاهچاله

برای دریافت کتاب جنگ سیاهچاله و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.