معرفی و دانلود کتاب حرفه: سینماگر 1: فیلمنامه‌نویس

عکس جلد کتاب حرفه: سینماگر 1: فیلمنامه‌نویس
قیمت:
۷۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب حرفه: سینماگر 1: فیلمنامه‌نویس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب حرفه: سینماگر 1: فیلمنامه‌نویس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب حرفه: سینماگر 1: فیلمنامه‌نویس

کتاب حرفه: سینماگر 1: فیلمنامه‌نویس، شامل مصاحبه‌ها و سخنانی است از برخی صاحب‌نظران حوزه‌ی سینما در باب فیلم و فیلم‌نامه‌نویسی. تیم گری یرسن در تهیه‌ی این کتاب سعی کرده وجوه مختلف فیلم‌نامه‌نویسی را از منظر سینماگرانی با عقاید و نظرات متفاوت نشان داده و با لحنی صمیمانه و زبانی ساده، جنبه‌های فلسفی، سیاسی و اجتماعی فیلم‌نامه‌ها را برای مخاطبان شرح دهد. مطالعه‌ی این کتاب حوزه‌ی فیلم‌سازی را به تمامی خوانندگان عام و متخصص پیشنهاد می‌کنیم.

درباره‌ی کتاب حرفه: سینماگر 1: فیلمنامه‌نویس

اگرچه برای تولید هر فیلم، عوامل و افراد گوناگونی دخالت دارند و ساخت فیلم‌ها مراحل متنوعی را شامل می‌شوند، می‌توان ادعا کرد، نخستین مرحله‌ی تهیه‌ی یک فیلم، نگارش فیلم‌نامه و سناریوی آن است. معمولاً فیلم‌ها بر اساس یک فیلم‌نامه‌ی مکتوب جلوی دوربین می‌روند و بازیگران نیز با توجه به متن همان فیلم‌نامه با نقش و دیالوگ‌های خود آشنا می‌شوند. درست است که در برخی از موارد، کارگردانان تصمیم می‌گیرند بدون وجود فیلم‌نامه، فیلم‌برداری یک فیلم را آغاز کنند اما چنین فیلم‌هایی استثنا هستند و انگشت‌شمارند. به‌طور کلی، پیش از آغاز یک فیلم‌نامه و نگارش آن، ساخت هیچ فیلمی آغاز نمی‌شود. بااین‌اوصاف، می‌بینید که فیلم‌‌نامه‌ها نقشی کلیدی در تهیه‌ی یک فیلم دارند. برای این‌که این عنصر اصلی فیلم‌‌نامه‌ها را بهتر بشناسید و دیدگاه برخی از سینماگران مطرح را در رابطه با آن دریابید، مطالعه‌ی کتاب حرفه: سینماگر 1: فیلمنامه‌نویس (Screenwriting) را به شما توصیه می‌کنیم. تیم گری یرسن (Tim Grierson) نگارش این اثر را به عهده داشته است.

معرفی و دانلود کتاب حرفه: سینماگر 1: فیلمنامه‌نویس

در کتاب پیشِ رو مانند سایر کتاب‌های مجموعه‌ی حرفه: سینماگر، دیدگاه گروهی از سینماگران در مورد موضوع محوری کتاب مطرح شده، سپس مصاحبه‌ای از آن‌ها در اختیار خوانندگان قرار گرفته است. در این مصاحبه‌ها، از پرسش‌های مصاحبه‌کننده خبری نیست و تنها پاسخ‌های خود سینماگر به‌صورت جستاروار بیان شده‌اند. چکیده‌ای از زندگی‌نامه‌ی سینماگر مورد نظر و گوشه‌ای از خاطرات سینمایی او نیز در این اثر عرضه شده است. توجه داشته باشید این کتاب، قرار نیست نقشه‌ی راهی باشد که گام‌به‌گام مراحل نوشتن فیلم‌نامه را به شما بیاموزد و اثری آموزشی هم نیست که روش‌های فیلم‌نامه‌نویسی را به شما یاد دهد. اثر حاضر بیشتر به یک جمع صمیمانه شباهت دارد که شما با حضور در آن می‌توانید وسعت دید خود را درباره‌ی برخی از برترین فیلم‌نامه‌های جهان گسترش دهید و نگرشتان را نسبت به صنعت فیلم‌سازی متحول کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌های کتاب حرفه: سینماگر 1: فیلمنامه‌نویس این است که در آن اثری از مطالب تئوری و آموزش‌های مرسوم فضای آکادمیک نمی‌بینید. در این کتاب، همه‌چیز به‌صورت آزادانه بیان شده و مخاطب می‌توان سبک‌بال از صفحه‌ای به سراغ صفحه‌ای دیگر برود، بدون این‌که احساس محدودیت کند. عکس‌هایی که در سراسر کتاب قرار گرفته‌اند و نشان‌دهنده‌ی صحنه‌های به‌یاماندنی فیلم‌ها هستند، بر جذابیت این اثر می‌افزایند. افرادی که پیش‌تر این فیلم‌ها را دیده‌اند، هنگامی که مطالب کتاب را هم مطالعه کنند، بیشتر پی به مقصود نویسنده می‌برند. افرادی هم که تاکنون فرصت تماشای این فیلم‌ها را نداشته‌اند، هنگامی که اولین بار به سراغ آن‌ها بروند، بدون شک مطالب این کتاب را به خاطر خواهند آورد.

معرفی و دانلود کتاب حرفه: سینماگر 1: فیلمنامه‌نویس

در میان صفحات کتاب، بخش‌هایی به‌عنوان «میراث» در نظر گرفته شده است. تیم گری یرسن در این بخش‌ها به معرفی یکی از چهره‌های ماندگار فیلم‌نامه‌نویسی پرداخته؛ هنرمندانی چون پدی چایفسکی، بن هکت، وودی آلن، اینگمار برگمان و... . زبان کتاب چه در نسخه‌ی زبان اصلی و چه در نسخه‌ی ترجمه‌شده‌ی آن ساده و صمیمانه است و موجب کسالت مخاطبان نخواهد شد. پیش از این‌که خواندن فصول کتاب را آغاز کنید، مقدمه‌ی مفصلی در ابتدای این اثر به شما ارائه می‌شود که موجب می‌گردد هم ساختار کتاب را بهتر بشناسید و هم به‌طور کلی موضوعات مطرح‌شده در آن را بهتر درک کنید. در همین مقدمه هم تلاش شده تا زبان و بیان نگارنده از تکلف و پیچیده‌نویسی دور باشد تا خوانندگان عام در درک آن دچار مشکل نشنوند.

تیم گری یرسن کتاب حرفه: سینماگر 1: فیلمنامه‌نویس را به شکلی نوشته که هم متخصصان حیطه‌ی سینما و فیلم‌نامه‌نویسان تازه‌کار و کارکشته بتوانند از آن بهره ببرند و هم علاقه‌مندانی که متخصص نیستند اما می‌خواهند با حال‌و‌هوای فیلم‌نامه‌نویسی بیشتر آشنا شوند. فرزام امین صالحی کار ترجمه‌ی کتاب حاضر را به عهده داشته و متنی روان و خوش‌خوان عرضه کرده که قطعاً مورد توجه مخاطبان قرار خواهد گرفت. نشر چشمه نیز وظیفه‌ی چاپ و انتشار این اثر را به عهده داشته و آن را به‌عنوان یکی از آثار مجموعه‌ی حرفه: سینماگر وارد بازار کتاب کرده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های حرفه: سینماگر

انتشارات آیلکس بریتانیا در سال 2013، یک مجموعه‌ی شش‌جلدی را به چاپ رساند که تمامی مجلدهای آن به یکی از موضوعات مرتبط با حوزه‌ی سینما پرداخته بودند. این مجموعه که در ایران با عنوان «حرفه: سینماگر» شناخته می‌شود، به کوشش نشر چشمه در اختیار فارسی‌زبانان قرار گرفته. «کارگردان»، «تهیه‌کننده»، «تصویرپرداز»، «طراح لباس» و «طراح تولید» سایر عناوینی هستند که در ذیل این مجموعه منتشر شده‌اند. یک نگاه کلی به کتاب حاضر و دیگر کتاب‌های مجموعه‌ی حرفه: سینماگر نشان می‌دهد تولیدکنندگان این مجموعه سعی داشته‌اند تمامی جنبه‌های متنوع صنعت و هنر سینما را مورد تحلیل قرار بدهند. مطالعه‌ی آثار مجموعه‌ی حاضر به تمامی فعالان و دست‌اندرکاران سینما یاری می‌رساند تا بخش‌های گوناگون این هنر را بهتر بشناسند.

در هر کدام از کتاب‌های مجموعه، برخی از سینماگران مطرح جهان معرفی شده‌اند و زندگی‌نامه و مصاحبه‌ای کوتاه از آن‌ها ارائه شده. برای تهیه‌ی این مجموعه سعی شده سینماگرانی با دیدگاه‌های متنوع و افق فکری متفاوت انتخاب شوند تا مخاطبان را با بینش‌ها و نگرش‌های گوناگون آشنا کنند. توجه به مباحث اجتماعی، فنی، فرهنگی، فلسفی و سیاسی حوزه‌ی سینما در تمامی کتاب‌های حرفه: سینماگر به چشم می‌خورد.

کتاب حرفه: سینماگر 1: فیلمنامه‌نویس برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویان رشته‌ی ادبیات نمایشی، علاقه‌مندان دنیای سینما و افرادی که می‌خواهند با راه و چاه فیلم‌نامه‌نویسی و سناریونویسی بیشتر آشنا شوند، نکته‌های مفیدی را از کتاب حرفه: سینماگر 1: فیلمنامه‌نویس دریافت خواهند کرد.

در بخشی از کتاب حرفه: سینماگر 1: فیلمنامه‌نویس می‌خوانیم

هنرمندان سینمایی انگشت‌شماری به اندازه‌ی وودی آلن پُربار، باقریحه و به‌کُلی بی‌اعتنا به مجموعه‌ی آثارشان بوده‌اند. او یک‌بار گفت: «وقتی به خانه می‌روم و در بستر دراز می‌کشم و چیزی می‌نویسم، این فکرهای عجیب‌وغریب به سرم می‌زند. تصور می‌کنم که هر لحظه قرار است تروفرز همشهری کین دست‌اولی بنویسم، و این نوشته قرار است خیلی محشر باشد. فیلم را می‌سازم و سپس از آن‌چه می‌بینم بسیار شرمسار می‌شوم. از خودم می‌پرسم: “کجای راه را اشتباه رفته‌ام؟ ”»

او بی‌نهایت متواضع است. آلن، که در دسامبر 1935 در برانکسِ نیویورک به دنیا آمد، از سال 1969 مدام مشغول نوشتن و کارگردانی (و اغلب بازی در) فیلم‌های خودش بوده و توانایی‌اش در عرضه‌ی کمد‌ی‌های خیلی خنده‌دار و درام‌های تأمل‌برانگیز را به یک میزان اثبات کرده است. هر دوی این‌ها از دوران کودکیِ‌ آلن او را سر شوق می‌آوردند: او در نوجوانی به روزنامه‌های محلی لطیفه می‌فروخت، ولی فیلم‌های اروپایی محشر هم که داشتند به سینماهای امریکا راه پیدا می‌کردند او را به وجد می‌آوردند. آلن تعریف می‌کند: «ناگهان دیدم که سینما به‌راستی می‌تواند چیز ذاتاً معرکه‌ای باشد.» سلوک او در فیلم‌سازی به ‌طور جدی وقتی شروع شد که در سال 1965 کمدی تازه چه خبر گربه‌ی ملوس؟ را نوشت، ولی سرخوردگی او از فیلمی که روی پرده آمد عزمش را جزم کرد که در آینده خودش فیلم‌نامه‌هایش را کارگردانی کند. بنابراین، او ترازی از نظارت بر اثر هنری را بنا نهاد که مایه‌ی رشک چندین نسل از فیلم‌سازان بوده است.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجم
مقدمه
حسین امینی
گی‌ یرمو آریاگا
جان آگست
میراث: وودی آلن
مارک بامبک
ژان‌ کلود کَری‌ یر
لی چانگ ‌دونگ
میراث: اینگمار برگمان
استیون گاگان
کریستوفر همپتن
دیوید هِر
میراث: پَدی چایفسکی
آندرس تامس ‌ینسن
بیلی رِی
ویت استیلمن
میراث: بن هِکت
رابین سوایکورد
کارولین تامپسن
دیوید وب پیپلز
میراث: بیلی وایلدر و آی. اِی. ال. دایموند
واژه ‌نامه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب حرفه: سینماگر 1: فیلمنامه‌نویس
نویسنده
مترجمفرزام امین صالحی
ناشر چاپیانتشارات گیلگمش
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات287
زبانفارسی
شابک978-622-7858-25-9
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب حرفه: سینماگر 1: فیلمنامه‌نویس

برای دریافت کتاب حرفه: سینماگر 1: فیلمنامه‌نویس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.