معرفی و دانلود کتاب خاموشی دریا

عکس جلد کتاب خاموشی دریا
قیمت:
۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب خاموشی دریا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب خاموشی دریا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب خاموشی دریا

ژان بروله، نویسنده‌ی مشهور فرانسوی، در کتاب خاموشی دریا داستان یک پیرمرد فرانسوی و خواهرزاده‌اش را به تصویر می‌کشد که چاره‌ای ندارند، جز آن که در زمان جنگ فرانسه، میزبان یک افسر نازی باشند. آن دو در این میان راهی جز مقاومت پیش رو ندارند و برای نیل به این هدف، ابزار عجیبی را بر می‌گزینند: سکوت کردن. گفتنی است اثر نامبرده یکی از مهم‌ترین داستان‌های ادبیات مقاومت است و اقتباس‌های فرهنگی متعددی از آن صورت گرفته است.

درباره‌ی کتاب خاموشی دریا

اثری که پیش روی شماست، با نام خاموشی دریا (Le Silence de la mer) اثر ژان برولر (Jean Bruller)، نویسنده‌ی فرانسوی است که در سال 1942 و با نام مستعار ورکور منتشر شد. ماجراهای کتاب سکوت دریا در طول جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد و نویسنده در آن داستان یک خانواده‌ی فرانسوی (یک پیرمرد به همراه خواهرزاده‌اش) را به تصویر می‌کشد که مجبورند در طول جنگ میزبان یک افسر نازی در خانه‌ی خود باشند.

افسر نازی که «ورنر» نام دارد، زمانی که در خانه‌ی پیرمرد و خواهرزاده‌اش ساکن می‌شود، مشتاقانه تلاش می‌کند تا با میزبانان خود سخن بگوید و نظر آن‌ها را به آلمان نازی و اهداف‌شان جلب کند، اما خیلی زود متوجه می‌شود که میزبانانِ فرانسوی‌اش به این راحت‌ها تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت. خانواده‌ی فرانسوی یک راه غریب را برای نشان دادن مخالفت‌شان بر می‌گزینند و آن راه، سکوت کردن است. مرد فرانسوی و خواهرزاده‌اش مقاومت خود را از طریق احساسات ناگفته و سکوت‌شان ابراز می‌کنند و داستان خاموشی دریا را به صحنه‌ای کم‌نظیر از مقاومت بدل می‌سازند.

ژان برولر با هنرمندی هرچه تمام‌تر مخاطبان داستان خویش را به تأمل درباره‌ی مفهوم مقاومت وا می‌دارد. داستان سکوت دریا کاوشی است ظریف و دقیق از رابطه‌ی میان ظالم و مظلوم، اسیرشونده و به‌اسارت‌گیرنده. گفتنی است این اثر همچنین به بررسی مضمون قدرت در موقعیت‌های مختلف می‌پردازد. به طور کلی، کتاب خاموشی دریا را می‌توان داستانی عمیقاً تکان‌دهنده و تأمل‌برانگیز دانست که گواهی قدرتمند بر انعطاف‌پذیری روح انسان در زمان‌های سختی و تنگاست. سکوت دریا یک اثر ادبی جاودانه به‌شمار می‌رود که امروزه همچنان در میان خوانندگان طنین‌انداز می‌شود و اهمیت همیشگی شفقت، عزت و مقاومت در برابر ظلم را به ما یادآوری می‌کند.

از کتاب خاموشی دریا اغلب به عنوان یکی از مهم‌ترین نمونه‌های ادبیات مقاومت فرانسه یاد می‌کنند و نام آن را در کنار شاهکارهای ادبیات فرانسه، از جمله کتاب «طاعون (The Plague)» آلبر کامو و «خروج ممنوع (No Exit)» ژان پل سارتر قرار می‌دهند.

بد نیست اشاره کنیم کتاب خاموشی دریا چهل‌ویکمین مجلد از مجموعه کتاب تجربه‌های کوتاه است؛ مجموعه‌ای که در ادامه به معرفی مختصر آن پرداخته‌ایم. گفتنی است در ایران داستان خاموشی دریا را نشر چشمه با ترجمه‌ی حسینعلی طباطبایی در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب تجربه‌های کوتاه

نشر چشمه مجموعه کتاب‌های تجربه‌های کوتاه را برای آن گروه از مخاطبانی منتشر کرده که یا فرصت مطالعه‌ی رمان‌های بلند و چندجلدی را پیدا نمی‌کنند یا مدام کتاب‌ها را نیمه‌خوانده باقی می‌گذارند. مجلدهایی که ذیل مجموعه‌ی نامبرده منتشر می‌شوند، عمدتاً آثاری کم‌حجم و کوتاه هستند که اغلب می‌توان آن‌ها را در یک نشست به پایان رساند.

مجموعه کتاب‌های تجربه‌های کوتاه بهترین فرصت برای مطالعه در زمان‌هایی همچون زمان حضور در مترو، تاکسی، فاصله‌ی بین محل کار تا خانه یا دانشگاه و... هستند. آنچه در ادامه ملاحظه می‌کنید، نام برخی از عناوین منتشرشده ذیل این مجموعه است: خاموشی دریا، «دسته گلی برای الجرنون (The Flowers for Algernon)»، «صمیمیت (Intimacy)»، «میموزاهای الجزایر (Les mimosas d'Algérie)» و «محاکمه (Prozess)».

اقتباس‌های فرهنگی از کتاب خاموشی دریا

  • مشهورترین اقتباس از داستان سکوت دریا فیلمی به همین نام، ساخته‌‌ی ژان - پیر ملویل (Jean-Pierre Melville)، فیلم‌ساز فرانسوی است که در سال 1949 به نمایش در آمد.

  • در تاریخ هفتم ژوئن سال 1946، تلویزیون بی‌بی‌سی یک اقتباس انگلیسی‌زبان از کتاب خاموشی دریا ساخت که نخستین برنامه‌ی شبانه‌ی این رسانه پس از به پایان رسیدن جنگ جهانی دوم به شمار می‌آمد.
  • در سال 1981، یک برنامه‌ی انگلیسی‌زبان دیگر توسط بی‌بی‌سی در سال 1981 با اقتباس از اثر نامبرده ساخته شد و به نمایش در آمد.

  • نمایشی با اقتباس از کتاب سکوت دریا توسط جان کروتر ساخته شد و با عنوان «گفت‌وگو در شب» در تئاتر پیترهاوس کمبریج به روی صحنه رفت.

  • در سال 2004، یک فیلم تلویزیونی فرانسوی‌زبان با اقتباس از داستان سکوت دریا، با نام «Silence de la Mer» ساخته شد که توانست جایزه‌های متعددی، از جمله جایزه‌ی بهترین موسیقی، بهترین بازیگر زن و بهترین فیلم تلویزیونی را از آن سازندگان خود سازد.

نکوداشت‌های کتاب خاموشی دریا

  • دارای نثری ظریف و ستودنی... کتاب خاموشی دریا یکی از عمیق‌ترین و زیباترین آثار ادبیات مقاومت فرانسه است. (نشریه‌ی نیویورک تایمز)
  • شاهکار ادبیات در دوران جنگ. (The Independent)
  • کتاب خاموشی دریا بهتر از هر کتاب دیگری حال و هوای فرانسه‌ی دوران جنگ را به تصویر می‌کشد. (The Paris Review)
  • کتاب خاموشی دریا نه‌تنها یک اثر داستانی برجسته، بلکه یک گزارش درخشان از مقاومت کشور فرانسه است. (French Review)
  • داستانی بسیار قدرتمند درباره‌ی توانایی روح انسان برای مقاومت در برابر استبداد. کتاب خاموشی دریا در دوران کنونی ما، با آشفتگی‌های سیاسی و افراط‌گرایی ایدئولوژیک‌اش، با شدت بیشتری طنین‌انداز می‌شود. (نشریه‌ی گاردین)

با ژان بروله بیشتر آشنا شویم

ژان بروله نویسنده‌ی مشهور فرانسوی‌ است که در بیست‌وششم فوریه‌ی سال 1902 در پاریس دیده به جهان گشود و در دهم ژوئن سال 1991 رخت خویش از جهان بربست. او آثار خود را با نام مستعار «ورکور (Vercors)» منتشر می‌کرد.

او در اوایل دهه‌ی 1920 در یک دانشکده‌ی معتبر مهندسی به تحصیل پرداخت، اما طولی نکشید که آن را رها کرد و هیچ‌گاه وارد حرفه‌ی مهندسی نشد. ژان بروله در ابتدا وارد حرفه‌ی گرافیک شد و به طراحی جلد کتاب‌ها و تبلیغات پرداخت. او فعالیت ادبی خود را از دهه‌ی 1930 آغاز کرد و در وهله‌ی اول به انتشار چند داستان کوتاه و مقاله پرداخت. اولین کتاب منتشرشده‌ی او «Les Animaux denaturés» نام داشت که در زبان انگلیسی به You Shall Know Them (شما باید آن‌ها را بشناسید) ترجمه شد. ژان بروله در این کتاب به بررسی مضامین مختلفی همچون هویت انسان‌ و رابطه‌ی حیوان و انسان پرداخته بود. بااین‌حال، عمده‌ی شهرت ژان بروله برای کتاب سکوت دریا است که آن را نیز با نام مستعار ورکور در سال 1942 منتشر کرده بود. این اثر از آن زمان به زبان‌های مختلفی ترجمه شده است.

پس از جنگ، ژان بروله انتشارات Éditions de Minuit را تأسیس کرد که به یکی از مهم‌ترین ناشران پس از پایان جنگ فرانسه تبدیل شد. این انتشارات آثار مهمی را از نویسندگانی مطرح، همچون ساموئل بکت و مارگاریت دوراس منتشر کرد. بروله تا آخر عمر به کار نوشتن مشغول بود. آخرین کتاب او با نام «نامه به یک دوست آلمانی (Letter to a German Friend)» اندکی پیش از مرگش به انتشار رسید.

در بخشی از کتاب خاموشی دریا می‌خوانیم

در مملکت ما، مردان سیاسى هم این‌طور‌اند. به همین دلیل با وجود نامه‌هاى دوستان‌ام نخواستم با آن‌ها هم‌صف بشوم. مدام به من مى‌نوشتند: «بیایید به ما ملحق شوید» نه! ترجیح مى‌دادم همیشه در خانه‌ى خودم بمانم. البته براى پیش‌رفت‌ام در موسیقى خوب نبود. ولى مهم نیست، موفقیّت در مقایسه با وجدان آسوده اهمیتى ندارد. من این را خوب مى‌دانم که دوستان‌ام و پیشوامان اندیشه‌هاى والائى دارند. اما این را هم مى‌دانم که دست‌وپاى پشه‌ها را یکى‌یکى قطع خواهند کرد. آلمانى‌ها همیشه وقتى خیلى تنها مى‌مانند به این بیمارى مبتلا مى‌شوند... خوش‌بختانه حالا دیگر تنها نیستند. در فرانسه هستند. و فرانسه آن‌ها را مداوا خواهد کرد. و باید نزد شما اعتراف کنم که آلمانى‌ها خوب مى‌دانند که فرانسه به آن‌ها خواهد آموخت که چه‌طورى مردمانى واقعاً بزرگ و ناب باشند.

به طرف در مى‌رود. با صدائى فروخورده، گوئى با خود حرف مى‌زند:

ولى براى این کار عشق و تفاهم لازم است.

یک لحظه در را باز نگه مى‌دارد. صورت‌اش را بر مى‌گرداند و از فراز شانه، به گردن دختر که مشغول دوخت‌ودوز است نگاه مى‌کند و با لحنى قاطع و آرام مى‌افزاید:

عشقى دوطرفه.

سپس سرش را بر مى‌گرداند. در، پشت سرش بسته مى‌شود، در همان‌حال به‌سرعت مى‌گوید:

شب خوشى براى‌تان آرزو مى‌کنم.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب خاموشی دریا
نویسنده
مترجمحسینعلی طباطبایی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات42
زبانفارسی
شابک978-600-229-638-2
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب خاموشی دریا

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب خاموشی دریا

برای دریافت کتاب خاموشی دریا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.