معرفی و دانلود کتاب خلقیات نیما

عکس جلد کتاب خلقیات نیما
قیمت:
۲۱,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب خلقیات نیما و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب خلقیات نیما و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب خلقیات نیما

کتاب خلقیات نیما نوشته‌ی ابراهیم قیصری به بررسی زندگی شخصی و روحیات نیما یوشیج، این شاعر بزرگ معاصر ایران می‌پردازد. طنین روح بلند و باعظمت نیما در آثارش هر خواننده‌ای را به مطالعه‌ی زندگی و خلق‌وخوی او مشتاق می‌کند. بسیاری از علاقه‌مندان به نیما در این کتاب می‌توانند شاعر محبوب‌شان را بهتر بشناسند.

درباره‌ی کتاب خلقیات نیما

قطعاً زندگی و روزمره‌ی بسیاری از بزرگان و ادیبان نکات جالب‌توجهی در خود دارد. خلقیات، روحیات، علایق و سلایق نیز در جزئیات زندگی انسان‌های بزرگ همواره می‌تواند ما را در فهم بهتر آثار آن‌ها رهنمون سازد. دریافتن حساسیت‌ها و نگرانی‌های زندگی روزمره‌ی شاعران نام‌آشنا می‌تواند برخی از ابهام‌ها و گره‌هایی که در نوشته‌ها و سروده‌های آنان پیدا می‌شود را برای ما رمزگشایی کند.

نیما یوشیج قطعاً یکی از آن ادیبان و انسان‌های بزرگی‌ست که مطالعه‌ی زندگی‌اش از نکات مهمی برخوردار است. اهمیت شخصیتی چون نیما در آن است که او جریان‌ساز و مبدع سبکی نو در شعر فارسی بوده است. این نکته ما را بیشتر به بررسی زندگی شخصی این شاعر بزرگ مشتاق می‌کند.

ابراهیم قیصری در کتاب خلقیات نیما با بررسی زندگی شخصی این شاعر بزرگ و همچنین استفاده از روایت‌های نویسندگان دیگر درباره‌ی نیما، همانند مقاله‌ای از جلال آل احمد، با نگاهی متفاوت زوایای مختلف نیما و رفتارش را بررسی می‌کند. حساسیت نیما یوشیج نسبت به بسیاری از مسائل و عدم ارتباط با محیط شهری نیز از نکات قابل‌توجه زندگی او هستند که در این کتاب کامل به آن‌ها پرداخته می‌شود. همچنین دکتر ابراهیم قیصری چند شعر مهم نیما را که نشان‌دهنده‌ی روحیات این ادیب بزرگ هستند را انتخاب کرده و به تحلیل آن می‌پردازد.

کتاب خلقیات نیما برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب خلقیات نیما به تمام علاقه‌مندان به شعر فارسی و همچنین دوستداران کتاب‌های زندگینامه و جستار پیشنهاد می‌شود. تمامی علاقه‌مندان به شعر نیما یوشیج نیز از خواندن این کتاب لذت خواهند برد.

با ابراهیم قیصری بیشتر آشنا شویم

ابراهیم قیصری، از نویسندگان معاصر بندر ماهشهر، متولد سال 1315 است. تحصیلات شش‌ساله‌ی ابتدایی را در دبستان حافظ بندر ماهشهر و دوره شش‌ساله‌ی دبیرستان را به‌صورت شرکت در امتحانات متفرقه در دو سال گذرانید. پس‌ از آن، در رشته‌ی ادبیات فارسی دانشگاه مشهد به تحصیل پرداخت و سپس چند سال پس‌ از آن موفق به اخذ مدرک کارشناسی‌ارشد و متعاقباً دکتری ادبیات فارسی در سال 1353 از دانشگاه تهران شد.

ابراهیم قیصری از ابتدا به رشته‌ی ادبیات و تدریس در این زمینه علاقه داشت. او معلمی خوب و ادیبی قابل‌احترام در بندر ماهشهر است. پس از اخذ مدرک دکتری جزء هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گردید و هم‌اکنون چند سالی است که بازنشسته شده است. ایشان علاوه بر تدریس، آثار، کتب و مقالات بسیاری را تألیف کرده است. از ابراهیم قیصری تاکنون کتاب‌های زیادی منتشر گردیده که از میان آن‌ها می‌توان کتاب‌های «قند مکرر»، «یک تکه از این معنی» و «شرح بی‌نهایت» را نام برد.

در بخشی از کتاب خلقیات نیما می‌خوانیم

عشقبازی او با گل‌ها خواندنی است. در نامه‌ای از خواهرش می‌پرسد:

«آیا روی تپه‌ها گل‌های زرد ارژن که تذکار کدروت‌های طبیعت‌اند باز شکفته می‌شوند؟ سلام من به تمام گل‌ها از این‌جا تا به آن‌جا. چشم‌های من به آن‌ها خیره شده است. عن قریب می‌آیم، لب‌هایم را به ساقه‌های وحشی آن‌ها می‌چسبانم و روی پای آن‌ها بر فراز تخته‌سنگ‌ها می‌افتم. می‌خواهم چشم‌هایم را ببندم و در حالی‌که باد بالای سرم آواز می‌خواند به خواب بروم. پاییز، برگ‌های زرد خود را به من هدیه می‌دهد و من غمگینی خود را به او.»

[کشتی و توفان: 78]

در نامه‌های نیما از زندگی دلخواه و دنیای آرمانی او هم آگاه می‌شویم. این‌جا هم طبیعت بیشترین سهم را دارد. در سطور زیرین عقیده و پسند او را درباره‌ی ازدواج می‌خوانید:

«... هروقت زناشویی را درنظر می‌گیرم آشیانه‌ی ساده و محقری را روی درخت‌ها به‌خاطر می‌آورم که دو پرنده‌ی هم‌جنس، بدون این‌که به هم استبداد و زورگویی به‌خرج دهند روی آن قرار گرفته‌اند. پرنده‌ها چطور هم‌جنس‌شان را انتخاب می‌کنند بدون این‌که پدر و مادرشان برای‌شان رأی بدهند. به‌جای این‌که الفاظ دیگران بین آن‌ها عقد بندد، قدری خودشان آواز می‌خوانند، آن وقت محبت و یگانگی در بین آن‌ها این عقد را محکم می‌کند. شیرینی آن‌ها به شاخه‌های درخت‌ها چسبیده است. خودشان با هم می‌خورند و مسئول خوراک دیگران نیستند. به‌جای آینه و قالی نمایش دادن، بساط آشیانه‌شان را با هم مرتب می‌کنند. راستی و دوستی دارند. بعدها بچه‌هاشان هم با همان اخلاق بزرگ می‌شوند. ولی خدا به انسان آن تقوی و شادی را نداده است که مثل پرنده زندگی کند...»

فهرست مطالب کتاب

فهرست توصیفی
تعلیقات
پیوست
ققنوس
مرغِ غم
غراب
مرغ مجسمه
آقا توکا
می‌تراود مهتاب
نیما و شهریار
نمایه‌ی عام

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب خلقیات نیما
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات96
زبانفارسی
شابک978-600-6043-33-3
موضوع کتابکتاب‌های ادبیات پارسی، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب خلقیات نیما

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب خلقیات نیما

برای دریافت کتاب خلقیات نیما و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.