معرفی و دانلود کتاب داستایوسکی و فلسفه: جستارهایی درباره جنایت و مکافات

عکس جلد کتاب داستایوسکی و فلسفه: جستارهایی درباره جنایت و مکافات
قیمت:
۱۱۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب داستایوسکی و فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب داستایوسکی و فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب داستایوسکی و فلسفه: جستارهایی درباره جنایت و مکافات

جایی که فلسفه با داستان گره می‌خورد! کتاب داستایوسکی و فلسفه، اثری است که رابرت گوای آن را گردآوری کرده و دربرگیرنده‌ی‌ جستارهایی است که درمورد فلسفه و فلسفیدن در رمان «جنایت و مکافات»، اثر داستایوسکی، نوشته شده است. این کتاب، جلد چهارم از مجموعه‌ی «از چشم فلسفه» است و همانند دیگر کتاب‌های این مجموعه، فلسفه و ادبیات را به یک همنشینی دلپذیر و جذاب با یکدیگر مهمان می‌کند.

درباره‌ی کتاب داستایوسکی و فلسفه

کتاب داستایوسکی و فلسفه (Dostoevsky's Crime and punishment)، جلد چهارم از چهارگانه‌ی از چشم فلسفه است. این کتاب شامل جستارهایی است که رابرت گوای (Robert Guay) و همکارانش با محوریت ابعاد فلسفی کتاب جنایات و مکافات گردآوری کرده‌اند. کتاب داستایوسکی و فلسفه هفت جستار فلسفی­- ادبی را از نویسندگان گوناگون دربرمی‌گیرد.

رمان جنایت و مکافات، شاهکار ادبی داستایوسکی است که توانسته پا را از قلمرو ادبیات بسیار فراتر بگذارد. بررسی روانشناختی این داستان همواره مورد توجه ادیبان و پژوهشگران حوزه‌ی روانشناسی بوده است اما این‌بار رابرت گوای و نویسندگان دیگری مانند سباستین گاردنر، سوزان فوسو و... در هفت جستار به شما ثابت می‌کنند که این رمان در قلمرو فلسفه نیز اثری درخشان به حساب می‌آید.

در این کتاب، پیش از آنکه به سراغ جستارهای هفت‌گانه بروید، فرصت دارید که با تک‌تک نویسندگان جستارها به خوبی آشنا شوید. در ابتدای کتاب داستایوسکی و فلسفه، آثار و علایق فلسفی نویسندگان به خواننده معرفی می‌شود تا با چشم باز به استقبال جستارهای هفت‌گانه برود.

رابرت گوای به عنوان سرویراستار کتاب داستایوسکی و فلسفه، در مقدمه‌ی این کتاب اشاره کرده است که رمان جنایت و مکافات را اثری مشخصاً فلسفی می‌داند. رمانی که خویشاوندی عمیقی با فلسفه دارد و ایده‌ها و عمل‌های شخصیت‌هایش را از چشم‌اندازی فلسفی به مخاطب عرضه می‌کند. چند و چون این خویشاوندی و چگونگی اشتراک رمان جنایت و مکافات با دیدگاه‌های فلسفی، پرسشی است که نویسندگان کتاب داستایوسکی و فلسفه به دنبال پاسخگویی به آن‌ بوده‌اند. اگرچه هر یک از جستارهای این کتاب از چشم‌انداز خاصی به دنبال نقاط اشتراک رمان و فلسفه در داستان جنایت مکافات هستند اما با قرار گرفتن در کنارهم طیف متنوع پاسخ‌ها را به پرسش اساسی این کتاب نمایش می‌دهند.

ترجمه‌ی این کتاب را زانیار ابراهیمی به عهده داشته و انتشارات خوب آن را به چاپ رسانده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی‌ از چشم فلسفه

مجموعه‌ی کتاب از چشم فلسفه (philosophical perspectives)، چهارگانه‌ای فلسفی-ادبی است که انتشارات «خوب» روانه‌ی بازار کتاب کرده است. از چشم فلسفه 1 به عنوان جلد اول این مجموعه، ردپای فلسفه را در نمایشنامه‌ی «هدا گابلر» اثر «هنریک ایبسن» بررسی کرده است. از چشم فلسفه 2، درباره‌ی چشم‌انداز فلسفی کتاب «محاکمه»، اثر «فرانتس کافکا» نگاشته شده است. از چشم فلسفه 3 به سراغ نمایشنامه‌ی «ادیپوس» از «سوفوکلس» و رنگ‌و‌بوی فلسفی آن رفته و سرانجام از چشم فلسفه 4، کتاب «جنایت و مکافات»، نوشته داستایوسکی را برای ردیابی فلسفه و فلسفیدن در ادبیات برگزیده است.

در نکوداشت‌ کتاب داستایوسکی و فلسفه

  • عالی! همه‌ی نه فصل این جلد انگیزه‌ی خاصی به مخاطب می‌دهند که به رمان بزرگ داستایوسکی نزدیک شود. این کتاب به طور قابل ملاحظه‌ای فلسفی است اما در عین حال به برخورد رسمی و نمایشی با محتوای رمان نیز اهمیت می‌دهد. نویسندگان این اثر روش‌های گوناگونی دارند اما با‌این‌حال یکنواختی شگفت‌انگیزی در سبک فلسفی و حساسیت ادبی ایشان وجود دارد؛ به طوری که خواننده تصور می‌کند به جای شنیدن مجموعه‌ای از صداهای متفاوت درمورد یک موضوع مشترک، در حال گوش دادن به یک مکالمه است. (جان گیبسون، دانشگاه لوئیزول، مجله‌ی زیبایی‌شناسی و نقد هنر)

کتاب داستایوسکی و فلسفه برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب داستایوسکی و فلسفه برای تمامی علاقمندان و مخاطبان کتاب‌های فلسفی با کمی چاشنی ادبیات مناسب است. اگر به آثار پررمزوراز داستایوسکی علاقه‌مندید و این‌بار قصد دارید که از منظری فلسفی به موشکافی شاهکار او، کتاب جنایت و مکافات بپردازید، این کتاب بهترین انتخاب شما خواهد بود.

با رابرت گوای بیشتر آشنا شویم

رابرت گوای، زاده‌ی 29 اکتبر 1970، نویسنده، فیلسوف و استاد فلسفه در دانشگاه بینگهامتون در کشور آمریکاست. حوزه‌ی‌ پژوهش این فیلسوف آمریکایی، فلسفه اروپایی در قرن نوزدهم، به‌ویژه موضوعات عاملیت، تاریخ و اخلاق در فلسفه این دوره است. آثار فلسفی و پژوهشی این نویسنده در نشریات گوناگونی از جمله: کتاب راهنمای نیچه آکسفورد (2013) و مجله‌ی مطالعات نیچه به چاپ رسیده است.

در بخشی از کتاب داستایوسکی و فلسفه می‌خوانیم

این نکته بسیار اهمیت دارد که داستایوسکی از طریق کلماتی که راسکلنیکوف را لحظاتی پیش از قتل پیرزن با تبر به گفتن آن‌ها وامی‌‌دارد، کلماتی که راسکلنیکوف حتی ذره‌‌ای بر آن‌ها کنترل ندارد کذب بودن این تعریف از خود و بی‌‌ثباتی واقعی آن را در قالب نمونه‌‌ای کوچک فراچنگ می‌‌آورد: «قصد نداشت این را بگوید، اما انگار به میل خود از دهان او بیرون پریده بود.» درواقع، راسکلنیکوف چنان ازخود‌‌بی‌‌خود می‌‌شود که در حین ارتکاب قتل «به‌زحمت از آنچه می‌‌‌‌کرد آگاهی داشت و تقریباً ماشین‌‌وار» ضربه را فرود می‌‌آورد. و تنها چند دقیقه قبل از آن است که کذب بودنِ عمیقِ عزم به عمل از درون مثل چکش به ذهنش ضربه می‌‌زند: «وحشتی که او را فراگرفت بیشتر و بیشتر می‌‌شد، به‌ویژه پس از این لحظه که مرتکب قتلی ازپیش‌‌نیندیشیده شده بود» و بدتر از آن، «تکه‌‌ها و خرده‌‌های جداشده‌‌ای از ایده‌‌ها توی سرش می‌‌چرخید، اما به‌رغم همه‌ی تلاش‌‌هایش دستش به هیچ‌‌کدامشان نمی‌‌رسید، یا با هیچ‌‌کدامشان ور نمی‌‌رفت.»

با این توصیفات از زندگی ذهنی قطب مخالف یکپارچگی نویافته‌‌ و باثبات ذهن و زبان ما خوانندگان درمی‌‌یابیم که «او می‌‌خواست هرچه زودتر از آنجا بگریزد.» البته این را نیز می‌‌فهمیم که گریزی برای او متصور نیست: ذهن راسکلنیکوف او را رها نخواهد کرد. داستایوسکی در ترسیم پیوسته‌ی این تصویر از ذهن بارها به عنصر مرکزی خود بودن انسان بازمی‌‌گردد: روابط ما با کلماتمان. ویتگنشتاین، آستین و کاول این مسئله را با دقت تحلیلی فراوان و عمقی آگاهی‌‌بخش بررسی کرده‌‌اند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار سرویراستار مجموعه
درباره‌ی نویسندگان
مقدمه: جنایت و مکافات به‌مثابه‌ی رمانی فلسفی: رابرت گوای
توصیفاتی از ذهن: راسکلنیکوف، پارفیری و بازپرسی روان‌شناختی در جنایت و مکافات: گری ال. هاگبرگ
عشق، رنج و ارج نهادن به وجود: عواطف اخلاقی و وجودی در جنایت و مکافات: ریک آنتونی فورتاک
جنایت و بیان‌مندی: داستایوسکی و ماهیت عاملیت: رابرت گوای
انگیزه‌ی متافیزیکی: جنایت و مکافات در پرتوی شلینگ: سباستیان گاردنر
خانواده در جنایت و مکافات: واقع‌گرایی و آرمان‌شهر: سوزان فوسو
راسکلنیکوف، فراسوی خیر و شر: راندال هاواس
رمان چند‌صدایی درخشان باختین، جهان گفت‌وگومحور منحط راسکلنیکوف: کاریل امرسون
کتاب‌شناسی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب داستایوسکی و فلسفه: جستارهایی درباره جنایت و مکافات
نویسنده
مترجمزانیار ابراهیمی
ناشر چاپینشر خوب
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات280
زبانفارسی
شابک978-622-6983-91-4
موضوع کتابکتاب‌های ادبیات جهان، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب داستایوسکی و فلسفه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب داستایوسکی و فلسفه

برای دریافت کتاب داستایوسکی و فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.