معرفی و دانلود کتاب صوتی حرفه: داستان‌نویس 7: صحنه‌پردازی

عکس جلد کتاب صوتی حرفه: داستان‌نویس 7: صحنه‌پردازی
قیمت:
26000 تومان - 3.49€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی حرفه: داستان‌نویس 7: صحنه‌پردازی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی حرفه: داستان‌نویس 7: صحنه‌پردازی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی حرفه: داستان‌نویس 7: صحنه‌پردازی

کتاب صوتی حرفه: داستان‌نویس 7: صحنه‌پردازی مجموعه‌ای است از سه مقاله پیرامون اهمیت صحنه‌پردازی در داستان و روش‌های انجام آن. نویسندگان این اثر فرانک ای. دیکسون و ساندرا اسمیت هستند که از متخصصان حوزه‌ی داستان‌نویسی به شمار می‌روند. شنیدن این کتاب شما را با چیستی، اهمیت و چگونگی صحنه در داستان و رمان آشنا می‌کند.

درباره‌ی کتاب صوتی حرفه: داستان‌نویس 7: صحنه‌پردازی

نه‌تنها در داستان، بلکه در جهان خارج نیز تمامی اتفاقات برای رخ دادن به زمان و مکان نیاز دارند. هرچند در برخی داستان‌های مدرن، عنصر زمان رفته‌رفته رنگ می‌بازد و داستان به آثار سوررئالیستی نزدیک می‌شود اما اهمیت مکان در داستان‌نویسی همچنان به قوت خود باقی است. اصولاً داستان یا رمانی که موقعیت مکانی رخدادها را مشخص نکرده باشد، برای خواننده باورپذیر نخواهد بود. خواه این مکان حقیقی و برای مخاطب شناخته‌شده باشد یا از تخیل نویسنده برآمده باشد، وجود آن در داستان ضروری است. فرانک ای. دیکسون (Frank A. Dickson) و ساندرا اسمیت (Sandra Smythe) در کتاب صوتی حرفه: داستان‌نویس 7: صحنه‌پردازی (The Writer's Digest Handbook of Short Story Writing) طی سه جستار از اهمیت صحنه‌سازی در داستان‌نویسی و روش‌های آن برایتان می‌گویند.

هماهنگی عناصر تصویر با یکدیگر و همچنین با شخصیت‌ها، ترتیب و توالی صحنه‌هایی که وقایع را در خود جای می‌‌دهند، همخوانی مکان‌ها با دوره‌های زمانی و... نکاتی است که به‌عنوان داستان‌نویس یا منتقد باید به آن‌ها توجه کنید. اهمیت صحنه‌پردازی هنگامی افزایش پیدا می‌کند که تمرکز وقایع معطوف به یک منطقه‌ی جغرافیایی خاص باشد یا خود مکان نقش مهمی را در روایت ایفا کند. اینجاست که صحنه را باید به چشم یکی از بازیگران اصلی داستان ببینیم.

باوجود اهمیت مکان در داستان، هرگز این نکته را از یاد نبرید که برای نمایش صحنه نمی‌توانید مستقیماً به سراغ توصیف آن بروید. مکان را باید از نگاه شخصیت‌ها ببینید و توصیف کنید. توجه به این نکته موجب می‌شود قهرمان‌های داستان بنا بر تفاوت‌های شخصیتی خود، برداشت‌های متفاوتی از فضا و محیط داشته باشند و این تفاوت را در توصیفات گوناگون خود از صحنه، به مخاطب القا کنند. در این مرحله خواننده یا شنونده‌ی داستان مکان را از دیدگاه شخصیت‌ها می‌بیند و به‌نوعی با دنیای آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند. چه در داستان‌نویسی باتجربه هستید و چه تازه‌کار، هرگز نقش پررنگ صحنه را در خلق روایت و معرفی شخصیت‌ها دست‌کم نگیرید.

کاوه فولادی نسب و مریم کهنسال نودهی ترجمه‌ی حرفه: داستان‌نویس 7 را به عهده داشته‌اند. کتاب حاضر به همت نشر چشمه به چاپ رسیده و نشر صوتی رادیو گوشه نیز آن را با صدای کاوه فولادی نسب منتشر کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی حرفه: داستان‌نویس

شاید بتوان گفت نخستین داستان‌های جهان ساخته و پرداخته‌ی غرایز انسانی بودند. نیاکان ما اسطوره‌ها و افسانه‌ها را می‌ساختند تا بتوانند از این طریق تبیینی از طبیعت داشته باشند یا بر ترس‌های وجودی‌شان غلبه کنند. اما با پیدایش تمدن فرآیند خلق داستان‌ها و قصه‌ها شمایلی متفاوت به خود گرفت. تمدن داستان‌سرایی را هم چارچوب‌مند کرد و شاید بتوان نخستین کوشش‌ها را برای ساختارمند کردن داستان در یونانِ قرن‌ها پیش از میلاد جست‌وجو کرد. زمانی که ارسطو بوطیقا یا همان فن شعر را نوشت و برای مهم‌ترین فرم داستانی آن زمان یعنی تراژدی‌های یونانی ساختاری قاعده‌مند تعریف کرد.

اکنون با گذشت هزاره‌ها و از پس پیدایش نحله‌های بی‌شمار ادبی در طول تاریخ ادبیات، پژوهشگران کماکان در حال واکاوی ساختارهای داستان هستند. مجموعه‌ی حرفه داستان‌نویس نیز یکی از آثاری‌ست که در این زمینه نوشته شده است. هر جلد از این مجموعه به‌صورت جداگانه آموزه‌ها و توصیه‌های درخشانی را درباره‌ی یکی از مقوله‌های نگارش داستان در بر می‌گیرد.

کتاب صوتی حرفه: داستان‌نویس 7: صحنه‌پردازی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر می‌خواهید اصول داستان‌نویسی را به‌ویژه در بخش توصیف صحنه بیاموزید، کتاب درستی را انتخاب کرده‌اید. کتاب صوتی حرفه: داستان‌نویس 7 به شما می‌آموزد که چطور صحنه‌ها و تصاویر داستان را متناسب با رخدادها و شخصیت‌ها طراحی کنید.

در بخشی از کتاب صوتی حرفه: داستان‌نویس 7: صحنه‌پردازی می‌شنویم

بارها دیده‌ام که نویسنده‌های تازه‌کار ساختن صحنه توی داستان رو کاری تصنعی و بیهوده می‌دونن و حتی اون رو به ریشخند می‌گیرن. برخلاف نظر این نویسنده‌های عجول، باید بگم که صحنه یکی از عناصر ضروری و ارزشمند داستانه و مهارت پیدا کردن توی خلقش هم کار ساده‌ای نیست و نیاز به تمرین مدام داره.

صحنه توی داستان مزیت‌های فراوونی به وجود میاره. استخوون‌بندی اثر رو شکل می‌ده و بین اجزای اون پیوستگی برقرار می‌کنه. شخصیت و پیرنگ رو پیش می‌بره. توجه و تمرکز نویسنده رو به فصل‌بندی جلب می‌کنه. اهمیت این نکته‌ی آخر وقتی آشکار میشه که بدونیم یکی از مشکلات عمومی و همیشگی نویسنده‌های جوون تفکیک فصل‌ها توی رمانه. در عین حال تغییر صحنه‌ها سپری شدن زمان رو شون میده. همون زمانی که شخصیت‌ها باید پشت سر بذارن تا تغییراتشون باور‌پذیر باشه. استفاده از قواعد خلق صحنه برای ارزیابی و محک داستانی که دارین می‌نویسین روشی قابل‌اطمینانه. گاهی ممکنه احساس کنین هیچی توی داستانتون اتفاق می‌افته.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی
31 دقیقه
صحنه‌پردازی
29 دقیقه
ساخت و پرداخت صحنه
15 دقیقه
داستانتان را با معیار صحنه بسنجید

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی حرفه: داستان‌نویس 7: صحنه‌پردازی
نویسنده،
مترجمکاوه فولادی نسب، مریم کهنسال نودهی
راویکاوه فولادی نسب
ناشر چاپینشر چشمه
ناشر صوتی رادیو گوشه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابMP3
مدت۱ ساعت و ۱۵ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، نگارش
قیمت نسخه صوتی
26000 ت - 3.49 یورو
خرید کتاب صوتی

راهنمای مطالعه کتاب صوتی حرفه: داستان‌نویس 7: صحنه‌پردازی

برای دریافت کتاب صوتی حرفه: داستان‌نویس 7: صحنه‌پردازی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.