معرفی و دانلود کتاب در خدمت و خیانت زنان: گفتارهایی درباره‌ی زنان

عکس جلد کتاب در خدمت و خیانت زنان: گفتارهایی درباره‌ی زنان
قیمت:
52500 تومان - 5.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب در خدمت و خیانت زنان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب در خدمت و خیانت زنان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب در خدمت و خیانت زنان: گفتارهایی درباره‌ی زنان

پژوهشی در حوزه‌ی روان‌شناسی و مطالعات زنان که بیش از هر چیز خود زنان را محور بررسی‌های آسیب‌شناسانه قرار می‌دهد. کتاب در خدمت و خیانت زنان نوشته‌ی شهلا زرلکی بر خلاف پژوهش‌های مشابه، مردان را در زندگی و شرایط زیست زنانه مورد حمله قرار نمی دهد و تلاش می‌کند نگاهی متفاوت به مسائل فردی و اجتماعی زنان داشته باشد.

درباره‌ی کتاب در خدمت و خیانت زنان

مطالعه و پژوهش در مورد زنان در دهه‌های گذشته آن‌چنان وسیع و پردامنه بوده که امروز حوزه‌ی مستقلی به‌نام مطالعات زنان در اغلب کرسی‌های مطالعاتی ایجاد شده است؛ بااین‌وجود تکثر و تعدد مسائل مرتبط با زنان، از حوزه‌های روان‌شناختی گرفته تا ابعاد اجتماعی و سیاسی، باعث شده تا همچنان این زمینه‌ی پژوهشی محل گفتمان‌ها و سخن‌های بسیاری باشد و هرکدام به نحوی با رد یا قبول نظریه‌ای دیگر، بحث جدیدی را در حوزه‌ی زنان مطرح کنند.

کتاب در خدمت و خیانت زنان نوشته‌ی شهلا زرلکی در میان انبوه کتاب‌هایی که در مورد زنان نوشته و منتشر می‌شوند، نگاه تازه‌ای را مطرح می‌کند و تلاش دارد تا آسیب‌شناسی زن را با تمرکز بر مسائل روان‌شناختی و اجتماعی خودش مورد نقد و بررسی قرار دهد؛ به همین علت در این کتاب کمتر به مسائلی همچون تبعیض‌های جنسیتی، ظلم آشکار مردان به زنان، فرهنگ مردسالارانه و برتری جمعیتی جنس مذکر بر جنس مؤنث پرداخته شده است.

در این کتاب نویسنده می‌کوشد تا بر مسائل زیستی زنان تمرکز داشته باشد و آن‌ها را مورد واکاوی، بازنمایی و کندوکاو قرار دهد؛ همچنین تلاش شده تا در توصیف و تبیین نقطه‌نظرات، از تئوری‌ها و داده‌های مشهور روان‌شناسی و روان‌پزشکی کمک گرفته شود تا مبنایی تازه در زمینه‌ی پرداختن به جسم و روح زنان به‌ دست داده شود. در این کتاب با توجه به این‌که نظرات و دیدگاه‌های فمینیستی بخش عمده‌ای از مطالعات مربوط به زنان را تشکیل می‌دهد، نگاهی نقادانه و موشکافانه نیز به این دیدگاه‌ها صورت گرفته است.

با توجه به این‌که نویسنده‌ی کتاب، خود یک زن است، طرح دیدگاه‌های انتقادی نسبت به ظرفیت جسمانی و روحی زنانه نکته‌ای قابل‌توجه است. بر همین مبنا نویسنده‌ی کتاب با پرداختن به نکاتی از جمله ازدواج، خواهرانگی، خیانت و هم‌جنس‌خواهی نوک پیکان بررسی‌های خود را نه عوامل بیرونی، بلکه «زن» و ویژگی‌های طبیعی او قرار داده است.

کتاب در خدمت و خیانت زنان در چهار بخش تنظیم شده است. در بخش نخست که با عنوان «ازدواج، توهم یک ضرورت» نامیده شده به واکاوی ازدواج به مثابه‌ی یک هدف برای زنان پرداخته شده است. در بخش دوم با عنوان «گهواره‌اى که هر ماه ویران مى‌شود» حوزه‌های فیزیولوژیکی و تنانه‌ی زنان مورد بررسی قرار گرفته و در بخش سوم با نام «در خدمت و خیانت زنان» روی مواردی هم‌چون ویژگی‌های جنسیتی، مادرانه و عواطف زن تمرکز شده است. در بخش پایانی نیز که با عنوان «جنس سوم» نام‌گذاری شده نتیجه‌گیری فصل‌های پیشین انجام شده است.

کتاب در خدمت و خیانت زنان نوشته‌ی شهلا زرلکی از سوی نشر چشمه منتشر شده است.

در نکوداشت کتاب در خدمت و خیانت زنان

  • کار خانم شهلا زرلکی در تنظیم و انتشار این کتاب یک تابوشکنی است و ایشان هم این شهامت را داشته‌اند و هم بسیار خوب از عهده‌اش بر آمده است. (محمود صفریان، نویسنده، شاعر و منتقد)

کتاب در خدمت و خیانت زنان برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای پژوهشگران حوزه‌ی مطالعات زنان، به‌خصوص آن‌دسته از محققان و دانشجویان که بیشتر بر مسائل روان‌شناسی زنان تمرکز دارند کتابی قابل‌توجه و خواندنی است.

با شهلا زرلکی بیشتر آشنا شویم

شهلا زرلکی متولد سال 1355، نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبی اهل ایران است. او فارغ‌التحصیل رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی است و نوشتن را به‌صورت حرفه‌ای از همان دوران آغاز کرد. او در سال‌های پایانی دهه‌ی هفتاد با نشریات و روزنامه‌های متعددی در زمینه‌ی مقاله و نقد ادبی همکاری و مطالب خود را در نشریاتی همچون همشهری، شرق، کتاب ماه ادبیات و فلسفه و نقد سینما منتشر کرد. زرلکی در سال 1385 جایزه‌ی «نقد ادب و هنر» در حوزه‌ی نقد ادبی را از سوی بنیاد نویسندگان و هنرمندان دریافت کرد. کتاب‌های «جادوگر سرزمین سامبا»، «چراغ‌ها را من روشن می‌کنم»، «خلسه خاطرات» و «انسان‌گرای تمام‌عیار» از آثار این نویسنده هستند.

جملات برگزیده‌ی کتاب در خدمت و خیانت زنان

  • انسان گاهى پخته مى‌شود، گاهى فاسد مى‌گردد ولى هیچ‌گاه به کمال نمى‌رسد. (سیمون دوبووار)

  • زن، طعمه‌ى زندگى سمج و بیگانه‌اى است که هر ماه در او گهواره‌اى مى‌سازد و خراب مى‌کند. (سیمون دوبووار)

  • گوته به زنان احترام مى‌گذاشت. موسولینى از آنان متنفر بود. به هر کجا که نگاه مى‌کردى مردان درباره‌ى زنان فکر مى‌کردند و نظر متفاوتى داشتند. (ویرجینیا وولف)

  • افراد مسئول شکست ازدواج نیستند. بلکه برخلاف آن‌چه بونال کنت و تولستوى ادعا مى‌کنند خود نهاد است که در اصل فاسد است... شکل سنتى ازدواج در حال تغییر است. اما ازدواج هنوز هم نوعى ستمکارى پدید مى‌آورد. (سیمون دوبووار)

در بخشی از کتاب در خدمت و خیانت زنان: گفتارهایی درباره‌ی زنان می‌خوانیم

طبیعت، زندگى زن را متناقض خواسته است. او باید براى رسیدن به سهمى از خوشبختى و سرخوشى، رنج بکشد. وجوه تناقض در زندگى زن بسیار است. او همواره از کودکى تا پیرى میان احساسات متضاد وجود خود سرگردان است. بلاتکلیفى میان انتخاب زندگى دخترانه در خانه‌ى پدرى و رفتن به خانه‌ى شوهر، ترس از تغییر شکل اندام و میل شدید به بچه‌دار شدن، نمونه‌هاى آشکار این تناقض و سرگردانى است. در این جدالِ همیشگى، سرانجام انتخاب شکل مى‌گیرد؛ انتخابى شبهه‌ناک و آمیخته با بدبینى و تردید. دست‌وپا زدن‌هاى این موجود خسته و درمانده در گرداب انتخاب، غالبا به گرایش‌هاى مازوخیستى (آزارخواهانه) تعبیر مى‌شود. رنج خودخواسته‌ى زن با تمایلات بیمارگونه‌ى خودآزارى شباهت و تفاوت دارد. در حقیقت مرز باریکى حس ایثارگرىِ مادرانه را از مظلوم‌نمایى مازوخیستى جدا مى‌کند.

نخستین جلوه‌ى تفاوت، در آگاهانه بودن فداکارى‌هاى مادر یا زن عاشقْ آشکار مى‌شود. درحالى‌که بیمار مازوخیست به تظاهرات و علایم خودآزارى خود چندان آگاه نیست. بیمار رفتار غیرارادى و ناآگاهانه دارد. اما مادر کاملاً به حس خودجوش فداکارى و ازخودگذشتگى خودآگاه است و حضور چنین حسى را در درون خویش، از نشانه‌هاى ناپایدار کمال مى‌داند. اما گذشته از آگاهى مادرانه و ناآگاهى بیمارگونه، رفتار بیرونى زن در مواجهه با تغییرات فیزیکى یا بیمارى‌ها، خودآزارنده به‌نظر مى‌رسد. مى‌توان براى توجیه نشانه‌هاى این خودآزارى آگاهانه به انگیزه‌هاى غریزى‌تر و طبیعى‌تر متوسل شد. زیرا تنها نیروى غریزه مى‌تواند شکنجه‌ى زایمان، دردهاى قاعدگى و رنج‌هاى بچه‌دارى را براى زن تحمل‌پذیر کند. آن‌چه غریزى و طبیعى است بسیار سریع و آسان، ارگانیسم را به هماهنگى وا مى‌دارد؛ البته این هماهنگى همیشه از دل انبوهى از ناهماهنگى‌ها، تناقض‌ها و نابرابرى‌ها بیرون مى‌آید و بسیارى از اوقات به طور کامل ظهور نمى‌یابد.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
بخش اول: ازدواج، توهم یک ضرورت
شوهران و پدران
مردى به نام پدر
خارپشت‌هاى عاشق
پسر یا دختر؟
بخش دوم: گهواره‌اى که هر ماه ویران مى‌شود
کروموزوم افسرده
زبان زنان
جنون ماهانه
شوهر کتک‌خورده
زن گرسنه
رنج و سرمستى
زیبایى هیستریک
فرمان‌رواى قلمرو تاریک
بخش سوم: در خدمت و خیانت زنان
زن خانگى، زن اجتماعى
خیانت خانگى
ناآگاهى تحمیلى تاریخ یا؟...
کژکارى‌هاى فمینیسم تعریف‌گریز
همجنس‌خواهى
خواهران ابدى
زنان علیه زنان
مادر؛ زن یا فرشته
بخش چهارم: جنس سوم
زن سى و نُه‌ساله
سرزمین هرز
آشیانه‌اى خالى

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب در خدمت و خیانت زنان: گفتارهایی درباره‌ی زنان
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات چرخ
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات200
زبانفارسی
شابک978-600-229-782-2
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک
52500 ت - 5.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب در خدمت و خیانت زنان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب در خدمت و خیانت زنان

برای دریافت کتاب در خدمت و خیانت زنان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.