معرفی و دانلود کتاب در مسیر ناآزادی: روسیه، اروپا، آمریکا

عکس جلد کتاب در مسیر ناآزادی: روسیه، اروپا، آمریکا
قیمت:
137000 تومان - 14.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب در مسیر ناآزادی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب در مسیر ناآزادی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب در مسیر ناآزادی: روسیه، اروپا، آمریکا

تیموتی اسنایدر در کتاب در مسیر ناآزادی، با واکاوی ماهیت نظام تمامیت‌خواه ولادیمیر پوتین در روسیه، به تحلیل خطراتی پرداخته که امروزه حیات لیبرال دموکراسی‌های غربی را تهدید می‌کنند. گفتنی است که این اثر، پس از انتشار اولیه نامزد دریافت جایزه‌ی Lionel Gelber شد.

درباره کتاب در مسیر ناآزادی

با پایان سده‌ی بیستم و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بسیاری از تحلیلگران، با نوعی خوشبینی و اعتماد به نفس کاذب، از «پایان تاریخ» و «پیروزی نهایی لیبرال دموکراسی» سخن گفتند. ادعای ایشان در ابتدا موجه به نظر می‌رسید. چرا که با سقوط شوروی، نظم دو قطبی جهان به نفع هژمونی بی‌رقیبِ غرب، در رأس آن، ایالات متحده‌ی آمریکا، تغییر کرد. با این همه، این پایان کار نبود. نه تاریخ به اتمام رسیده بود، و نه آن‌گونه که جامعه‌شناسان غربی مدعی بودند، عصر ایدئولوژی‌ها به سر آمده بود. این واقعیت، به مرور با حوادثی چند محرز شد: ظهور اسلام سیاسی در خاورمیانه؛ برآمدن چین به عنوان یک قدرت نوظهور اقتصادی و سیاسی، و شاید مهم‌تر از همه، تجدید حیات استبدادِ تمامیت‌خواهانه در روسیه به وسیله‌ی ولادیمیر پوتین.

تیموتی اسنایدر (Timothy D. Snyder) به عنوان یکی از تاریخ‌نگاران و تحلیلگران سیاسی برجسته‌ی عصر ما، در کتاب در مسیر ناآزادی (The Road to Unfreedom) به روشن ساختن فرایند تاریخی‌ای همت گمارده که ظهور نظام‌های غیردموکراتیک را در جهان امروز ممکن و میسر ساخته‌اند. در راستای تحقق این هدف، او تمرکز خود را معطوف به بررسی ماهیت نظام حاکم بر روسیه نموده است. در این مسیر او بیش از همه به شخص ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin) توجه داشته، و اهداف سیاسی خطرناک او را از مجرای بررسی کنش‌هایش در مقام رهبر یکی از نظام‌های قدرتمند جهان امروز، مشخص نموده است.

آنچه در ادامه آمده، برخی از مهم‌ترین پرسش‌هایی‌اند که در کتاب در مسیر ناآزادی طرح شده و مورد تأمل قرار گرفته‌اند: پوتین چگونه از وضعیت نابه‌سامان روسیه، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، در راستای قبضه‌ی قدرت سیاسی سوءاستفاده نمود؟ نظامی که او در روسیه بنیان نهاده، چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با نظام کمونیستی سابق دارد؟ این‌که پوتین و پوتینیسم امروزه یکی از جدی‌ترین تهدیدها در قبال حیات دموکراسی‌های غربی به شمار می‌روند، دقیقاً به چه معناست؟ چگونه می‌توان از ظهور جاه‌طلبانِ قدرت‌پرستی نظیر پوتین در جوامع غربی جلوگیری نمود؟ چگونه می‌توان مقابل میل جنگ‌طلبانه‌ی روسیه‌ی امروز مقاومت کرد؟ شایعه‌ی دخالت دولت روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا تا چه اندازه صحت دارد؟ حمله‌ی نظامی روسیه به خاک اوکراین چه هشداری به مقامات غربی می‌دهد؟ و...

دغدغه‌ی اصلی تیموتی اسنایدر از پرداختن به پرسش‌های فوق، روشن ساختن خطراتی بوده که بقای دموکراسی را در سرزمین‌های غربی تهدید می‌کنند. درست است که عمده‌ی حجم کتاب پیش رو به بحث در باب روسیه‌ی پوتینی اختصاص یافته، اما موضوع اصلی این کتاب، همانا شیوه‌های محافظت از دموکراسی در کشورهای غربی بوده است.

کتاب در مسیر ناآزادی ذیل شش فصل تنظیم شده است. ترجمه‌ی فارسی این کتاب به همت هادی شاهی فراهم آمده، و انتشار آن توسط نشر کتاب پارسه انجام گرفته است.

جوایز و افتخارات کتاب در مسیر ناآزادی

  • کتاب منتخب ویراستاران نیویورک تایمز
  • نامزد دریافت جایزه‌ی نگاه کرکوس در سال 2018
  • حضور در فهرست پرفروش‌ترین عناوین نیویورک تایمز
  • نامزد دریافت جایزه‌ی Lionel Gelber در سال 2019
  • و...

نکوداشت‌های کتاب در مسیر ناآزادی

  • کتاب در مسیر ناآزادی تحلیلی درخشان و هشداردهنده است، که باید توسط هر آن کسی که نگران وضعیت سیاسی فعلیِ حاکم بر جهان است، خوانده و درک شود. (Yuval Noah Harari, author of Sapiens)

  • این کتاب نسبتاً کوتاه، با ترکیبی از گزارش‌های متنوع و تحلیل‌های درخشان در باب بسیاری از اصیل‌ترین ایده‌های سیاسی و فلسفی، گستره‌ی وسیعی از موضوعات را شامل می‌گردد. (The Economist)

  • کتاب در مسیر ناآزادی اثری پیچیده و چندوجهی است که در آن، مسیر امروز ایالات متحده در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی، به لحنی هشداردهنده واکاوی شده است. شاید برخی از نظرات تیموتی اسنایدر در این اثر اغراق‌آمیز به نظر برسند. با این حال، او قویاً می‌تواند مدعی باشد که خطرات بسیاری را به درستی پیش‌بینی نموده است... او در این اثر روشنگر، درباره‌ی آنچه در پیش است با ما سخن می‌گوید. (David Frum, The Atlantic)

  • تیموتی اسنایدر در کتاب در مسیر ناآزادی تاریخچه‌ای مختصر اما دقیق از قدرت‌گیری پوتین در روسیه، حمله‌ی او به خاک اوکراین و دخالت دولت روسیه در انتخابات آمریکا ارائه داده است. (The Chicago Tribune)

  • تیموتی اسنایدر در جدیدترین کتاب خود، با قدرت و شیوایی استدلال می‌کند که «ما در جهانی خطرناک زندگی می‌کنیم.» هشدار او در باب پوتین و پوتین‌گرایی است. به باور اسنایدر، برای فهم اعمال پوتین، نخست باید ذهنیت او را درک کنیم. (Margaret MacMillan, The New York Times Book Review)

  • وحشت تیموتی اسنایدر از اتفاقاتی که در روسیه به وقوع پیوسته است، و خطراتی که این اتفاقات متوجه جوامع غربی، خاصه آمریکا، می‌کنند، شوق تحلیل‌گری و نویسندگی را در او برانگیخته است. (Gideon Rachman, The Financial Times)

  • مطالعه‌ی کتاب در مسیر ناآزادی ضرورتی تام و تمام دارد. (The Guardian)

کتاب در مسیر ناآزادی مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به آشنایی با وضعیت سیاسیِ امروز جهان، مخاطبین اصلی تیموتی اسنایدر در کتاب در مسیر ناآزادی به شمار می‌روند.

با تیموتی اسنایدر بیشتر آشنا شویم

تیموتی اسنایدر (متولد سال 1969) زاده‌ی ایالت اوهایوی آمریکاست. تحصیلات آکادمیک اسنایدر، به ترتیب در دانشگاه‌های براون و آکسفورد، در دو رشته‌ی تاریخ و علوم سیاسی، پی گرفته و تکمیل شد. وی هم‌اینک استاد رشته‌ی تاریخ در دانشگاه ییل، از اعضای ثابت انستیتوی علوم انسانی وین، و همچنین، عضو شورای روابط خارجی ایالات متحده‌ی آمریکاست.

عمده‌ی شهرت تیموتی اسنایدر در ایران مرهون کتابی از او با عنوان «در برابر استبداد: بیست درس قرن بیستم» است. اسنایدر در این اثر تحسین‌شده، موشکافانه به بررسی ماهیت نظام‌های استبدادی و تمامیت‌خواه پرداخته، و نسبت به احتمال ظهور اینگونه از نظام‌ها در جوامع غربی هشدار داده است. به این منظور، او تمرکز خود را معطوف به بررسی تاریخ پرآشوب سده‌ی بیستم نموده است.

زبان ساده و بینش عمیقِ نهفته در نوشته‌های تیموتی اسنایدر، سبب شده که آثار او همواره جزو پرفروش‌ترین عناوین سیاسی و تاریخی در سراسر جهان باشند. از میان این آثار، جز کتاب در برابر استبداد: بیست درس قرن بیستم، می‌توان به عناوینی چون «در مسیر ناآزادی»، «در باب قرن بیستم» و «ناخوشی ما: درس‌هایی در باب آزادی و همبستگی» اشاره نمود.

در بخشی از کتاب در مسیر ناآزادی می‌خوانیم

پسرم در وین متولد شد. زایمان سختی بود، و دغدغۀ اصلی پزشک متخصص اتریشی و مامای لهستانی، سلامت بچه بود. بچه با چشمان کبود باز و خیره‌اش به من نگاه می‌کرد، و جراحان با سرعت از کنارمان می‌گذشتند، با صدای پاها، گیرۀ ماسک‌ها و کدریِ سبزرنگ روپوش‌هایشان.

روز بعد همه‌چیز ظاهراً خوب شد. پرستارها از من خواستند بخش را در ساعت همیشگی، پنج بعدازظهر، ترک کنم تا مادر و بچه تا صبح تحت مراقبت‌شان باشند. حالا می‌توانستم با کمی تأخیر، خبر تولد را با ایمیل بفرستم. بعضی از دوستان این خبر خوش را درست زمانی خواندند که فاجعه‌ای زندگی دیگران را دربر گرفته بود. حتی یکی از دوستان، که از همکارانم بود و در قرن قبلی در وین با او دیدار کرده بودم، در ورشو با عجله سوار هواپیما شده بود تا به دیدارم بیاید. اما با وجود سرعت پیام‌رسان، پیامم به دستش نرسیده بود.

سال 2010، زمان تأمل بود. بحران مالی دو سال پیش از آن، بیشترِ ثروت جهان را نابود کرده بود، و بهبودیِ شکننده و بی‌ثبات پس از آن، جانب ثروتمندان را داشت. یک سیاهپوست رئیس‌جمهور ایالات متحده شده بود و ماجراجوییِ بزرگ اروپا در دهۀ 2000، گسترش اتحادیۀ اروپا به شرق این قاره، به نظر تکمیل شده بود. یک دهه در دل قرن بیست‌ویکم، دو دهه پس از پایان کمونیسم در اروپا و هفت دهه پس از شروع جنگ جهانی دوم؛ سال 2010 به نظر سالی برای تسویه‌حساب و مکافات بود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمۀ مترجم
پیشگفتار (سال 2010)
فصل یکم: فردگرایی یا توتالیتاریسم (2011)
فصل دوم: جانشینی یا شکست (2012)
فصل سوم: یکپارچگی یا امپراتوری (2013)
فصل چهارم: نوظهوری یا تقدیر ازلی و ابدی (2014)
فصل پنجم: حقیقت یا دروغ‌ ها (2015)
فصل ششم: برابری یا اُلیگارشی (2016)
پی‌ گفتار
پی‌ نوشت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب در مسیر ناآزادی: روسیه، اروپا، آمریکا
نویسنده
مترجمهادی شاهی
ناشر چاپیبنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات416
زبانفارسی
شابک978-600-253-449-1
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی، کتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک
137000 ت - 14.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب در مسیر ناآزادی

Nahid Hosseyni
۱۴۰۱/۱۱/۱۵
این کتاب بینشی به ما می‌دهد که سطحی و کلیشه‌ای در مورد مسائل روز قضاوت نکیم
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب در مسیر ناآزادی

برای دریافت کتاب در مسیر ناآزادی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.