معرفی و دانلود کتاب درآمدی بر تدریس و یادگیری در کلاس‌های چند پایه

برای دانلود قانونی کتاب درآمدی بر تدریس و یادگیری در کلاس‌های چند پایه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب درآمدی بر تدریس و یادگیری در کلاس‌های چند پایه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب درآمدی بر تدریس و یادگیری در کلاس‌های چند پایه

کتاب درآمدی بر تدریس و یادگیری در کلاس‌های چند پایه نوشته‌ی کتایون حمیدی زاده و مرتضی رستمی، تلاش دارد ضمن شرح مفاهیمی نظیر مفهوم کلاس‌های چند پایه و چالش‌های این آموزش، نگاهی جدید به معضلات تدریس در کلاس‌های چند پایه داشته باشد.

درباره کتاب درآمدی بر تدریس و یادگیری در کلاس‌های چند پایه

در برخی از مناطق دورافتاده و روستایی کشور، مدارس معمولاً به صورت چند پایه برگزار می‌شوند. در این مناطق به علت تعداد کم دانش آموزان در هر پایه یا فاصله روستا و منطقه‌ی زندگی دانش‌ آموزان با مدارس که تعداد دانش آموزان برای هر پایه کافی است، مدارس چند پایه تشکیل می‌شود. در اکثر این مدارس معلم هم وظیفه‌ی آموزش دانش آموزان را دارد و هم اینکه مدیریت و پرورش و سازماندهی مدرسه را عهده‌دار است.

کلاس‌های چند پایه همانطور که از نام‌گذاری آن مشخص است، کلاس‌هایی هستند که دانش آموزان از چند پایه تحصیلی در یک کلاس حضور دارند و معلم به صورت همزمان به همه‌ی دانش آموزان در یک کلاس در تمام طول سال تحصیلی آموزش می‌دهد. این نوع آموزش با فلسفه‌ی عدالت آموزشی و بهره‌مندی همه‌ی دانش‌آموزان از آموزش تشکیل شده است و در اکثر کشورهای توسعه یافته اروپایی، آمریکایی و استرالیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این همه برداشت‌های گوناگونی نسبت به کلاس‌های چند پایه وجود دارد.

عده‌ای کلاس‌های چند پایه را از ملزومات نظام‌های آموزشی می‌دانند که فرصت آموزش را برای همه‌ی دانش آموزان فراهم می‌کند و اجازه نمی‌دهد هیچ دانش آموزی از تحصیل محروم شود. گروهی دیگر این نوع آموزش را معضلی برای آموزش می‌دانند که چالش‌های آموزشی فراوانی را برای معلمان ایجاد می‌کند. چالش‌هایی مانند کمبود زمان و حجم بالای محتوا، کمبود امکانات آموزشی و بهداشتی و....

در نظام تعلیم و تربیت ما در سرفصل دروس دانشگاهی دانشگاه فرهنگیان برای گروه آموزشی، آموزش ابتدایی سه واحد درسی تحت عنوان برنامه‌ریزی کلاس‌های چندپایه قرار داده شده است. در این واحد درسی اساتید سعی می‌کنند دانشجو معلمان را برای تدریس در کلاس‌های چند پایه آماده سازند. اما محتواهای تولید شده در این موضوع در اکثر موارد بسیار گذرا از کنار مفاهیم عملیاتی عبور کرده‌اند. لذا معلمین آینده با نکات کاربردی در این کلاس‌ها آنگونه که باید آشنا نمی‌شوند.

به همین دلیل کتاب درآمدی بر تدریس و یادگیری در کلاس‌های چند پایه بنا دارد مفاهیم مرتبط با آموزش در کلاس‌های چند پایه را با تکیه بر کاربردی بودن شرح دهد. بنابراین آنچه کتاب حاضر را با سایر آثار در حوزه آموزش در کلاس‌های چند پایه متمایز می‌کند، محتوای کاربردی و راهکارهای عملی است که برای معلمان کلاس‌های چند پایه ارائه داده شده است. در این کتاب تلاش شده در طراحی و سازماندهی کلاس‌ها با در نظر گرفتن چالش‌ها به عنوان فرصت، به معلمان کمک کند از تدریس در کلاس‌های چند پایه نهراسند و با ایجاد محیطی سازنده با توجه به منابع محیطی و تطبیق برنامه درسی ملی با شرایط محلی، آموزشی موفق در کلاس‌های چند پایه داشته باشند.

معلمان در این کلاس‌ها با چالش‌های فراوانی مواجه هستند که مهم‌ترین آن‌ها پاسخگویی به نیازهای آموزشی و تربیتی دانش آموزان با توجه به تفاوت‌های فردی است که این امر در کلاس‌های چند پایه با افزایش تعداد پایه‌ها به طور پیچیده‌تری جلوه می‌کند. لذا آموزش چگونگی مدیریت کلاس‌های چند پایه، نحوه تدریس، مدیریت زمان، گروه بندی و مشارکت دانش آموزان در فرایند یاددهی و یادگیری، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین باید کانون توجه آموزش و تربیت این معلمان قرار گیرد.

کتاب درآمدی بر تدریس و یادگیری در کلاس‌های چند پایه به کوشش کتایون حمیدی زاده و مرتضی رستمی در کنار سایر آثار و پدیده‌های علمی، تلاشی در این راستاست تا ضمن تبیین فرصت‌ها و چالش‌های کلاس‌های چند پایه به تشریح مدیریت این کلاس‌ها، تدریس و یادگیری و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی با بهره‌گیری از منابع علمی و تجربه زیسته معلمان این کلاس‌ها را به بهترین شکل ممکن ارائه نمایند.

کتاب درآمدی بر تدریس و یادگیری در کلاس‌های چند پایه مناسب چه کسانی است؟

معلمان و علاقه‌مندان به تدریس مخاطبین اصلی این کتاب هستند.

در بخشی از کتاب درآمدی بر تدریس و یادگیری در کلاس‌های چند پایه می‌خوانیم

معلم چند پایه برای مدیریت کلاس نیازمند برنامه ریزی صریح و روشن است که این برنامه را با دقت و کامل اجرا کند. قوانین کلاس را واضح تدوین کند و الزامات اجرایی آن را فراهم کند. مهم‌ترین نکته در مدیریت کلاس چند پایه و در نهایت مدیریت زمان در این کلاس‌ها، استفاده از آموزش همزمان است. این رویکرد به معلم این امکان را می‌دهد تا موضوعاتی که بیشترین میزان همپوشانی را دارند و هدف مشابه‌ای را دنبال می‌کنند، به طور همزمان آموزش دهد و همه‌ی دانش آموزان به طور همزمان در امر یادگیری مشغول شوند. مدیریت کلاس زمانی موفق است که معلم اهداف روشن، متناسب برای کلاس ترسیم کند و در کلاس بر تحقق اهداف از پیش تعیین شده نظارت کند. مدیریت کلاس‌های چندپایه شامل سازماندهی همه چیز در یک کلاس است. این مسئولیت معلم است که با برنامه ریزی و سازماندهی کلاس خود بهترین نتیجه را از فضا و منابع موجود بدست آورد.

مدیریت کلاس چند پایه حول سه محور اصلی یعنی معلم، دانش آموز و کلاس صورت می‌گیرد. معلم کلاس چند پایه، کلید برنامه ریزی، طراحی و مدیریت طیف وسیعی از فعالیت‌های کلاس است تا دانش آموزان را درگیر یادگیری کند. اثربخشی یک معلم زمانی ایجاد می‌شود که از طریق فعالیت‌های مهیج و تحریک کننده یک کلاس درس مناسب برای یادگیری ایجاد کند. یک قسمت مهم از برنامه ریزی کلاس چندپایه، سازماندهی فضای کلاس است که امکان حرکت آزادانه را فراهم کند. امکان فعالیت‌های مختلف دانش آموزان به صورت انفرادی، گروه‌های کوچک، گروه‌های بزرگ را ممکن کند. برای یک معلم چندپایه بسیار مهم است که از سوابق خانوادگی هر دانش آموز مطلع باشد و تفاوت‌های ناشی از آن را در علاقه و توانایی یادگیری دانش آموزان مدیریت کنند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
فصل اول: آشنایی با مفاهیم و کلیات کلاس‌های چندپایه
آموزش در کلاس‌های چندپایه چیست؟
وجه مشترک و تفاوت‌های کلاس‌های چندپایه در مقایسه با کلاس‌های تک پایه
چالش‌های آموزش چندپایه
از میان برداشتن چالش‌های کلاس‌های چندپایه
چالش‌ها را به عنوان فرصت ببینید
کلاس‌های چندپایه و نظریه‌های یادگیری
خلاصه فصل
فصل دوم: آماده سازی و مدیریت کلاس‌های چندپایه
مدیریت کلاس‌های چندپایه
درک زمینه فعلی و ایجاد چشم اندازی به آینده
آماده سازی کلاس چندپایه
نقش‌ها و وظایف معلم چندپایه
معلمان کلاس‌های چندپایه چه ویژگی‌هایی دارند؟
خلاصه فصل
فصل سوم: تدریس و یادگیری در کلاس‌های چندپایه
مقدمات و پیش نیازهای تدریس در کلاسهای چندپایه
توسعه تدریس و مواد یادگیری
ارتقای راهبردهای تدریس
تدریس به زبان مادری
راهبردهای یادگیری فعال
یادگیری خود راهبر
خلاصه فصل
فصل چهارم: ارزشیابی در کلاس‌های چندپایه
نقش ارزشیابی در ارتقای آموزش کلاس‌های چندپایه
تعریف ارزشیابی و یادآوری اهداف آن
اهداف ارزشیابی توصیفی
ویژگی‌های ارزشیابی توصیفی
ارزشیابی توصیفی در یک نگاه
ارزیابی عملکرد و یادگیری در کلاس‌های چندپایه
خلاصه فصل
فصل پنجم: تجارب زیسته معلمان در کلاس‌های چندپایه
تجربیات سایر کشورها در آموزش کلاس‌های چندپایه
نمونه برنامه‌های برتر کلاس‌های چندپایه
قاعده‌ی طلایی
خلاصه فصل
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب درآمدی بر تدریس و یادگیری در کلاس‌های چند پایه
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات جهاد دانشگاهی استان مرکزی
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات124
زبانفارسی
شابک978-622-5702-07-3
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی
قیمت نسخه الکترونیک
50000 ت - 5.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب درآمدی بر تدریس و یادگیری در کلاس‌های چند پایه

امیر حسین اسدی
۱۴۰۱/۶/۱۲
بسیار کاربردی و مفید برای معلمین. تشکر از دکتر حمیدی زاده.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب درآمدی بر تدریس و یادگیری در کلاس‌های چند پایه

برای دریافت کتاب درآمدی بر تدریس و یادگیری در کلاس‌های چند پایه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.