معرفی و دانلود کتاب درس‌هایی از زندگی اینشتین: آشنایی با جهان‌ بینی یک نابغه

عکس جلد کتاب درس‌هایی از زندگی اینشتین: آشنایی با جهان‌ بینی یک نابغه
قیمت:
۶۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب درس‌هایی از زندگی اینشتین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب درس‌هایی از زندگی اینشتین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب درس‌هایی از زندگی اینشتین: آشنایی با جهان‌ بینی یک نابغه

دانیل اسمیت در کتاب درس‌هایی از زندگی اینشتین، رویکرد منحصربه‌فرد این دانشمند شهیر را برای حل معماهای علمی بزرگ عصرش بررسی کرده و ایده‌ها و عوامل متفاوتی را که به شکل‌گیری شخصیت و دیدگاه‌های او کمک کرده‌اند، ردیاب کرده است. اسمیت اینشتین را نه فقط یک متفکر علمی خارق‌العاده، بلکه انسانی بشردوست معرفی می‌کند، شخصیتی بزرگ و قابل‌احترام که قطعاً اندیشیدن مثل او، دستاورد بزرگی در زندگی محسوب می‌شود.

درباره‌ی کتاب درس‌هایی از زندگی اینشتین

اگر به دهه‌های 40 و 50 میلادی بازگردید و تاریخ پرفراز و نشیب آن دوره را بررسی کنید، بی‌شک نام‌های آشنای بسیاری به گوشتان خواهد خورد که با عقاید و افکار خود دنیا را برای همیشه دچار تحول کردند. افرادی که جنگ‌هایی جهانی را آغاز و مردم سرتاسر دنیا را درگیر رکود اقتصادی، فقر و حتی بیماری‌های همه‌گیر کردند. در این میان اما نام آشنای دیگری نیز وجود دارد؛ آلبرت اینشتین (Albert Einstein)، دانشمند بزرگ و آلمانی‌تباری که به‌عنوان خالق معروف‌ترین معادله‌ی جهان، E=mc2 شناخته می‌شود.

معرفی و دانلود کتاب درس‌هایی از زندگی اینشتین

به ادعای دانیل اسمیت (Daniel Smith)، نویسنده‌ی شناخته‌شده و مطرح انگلیسی، در کتاب درس‌هایی از زندگی اینشتین (How to Think Like Einstein)، او نه تنها یک متفکر علمی فوق‌العاده بود، بلکه انسانی نوع‌دوست و از جنگ متنفر بود. علی‌رغم اینکه میزان دانش و فعالیت‌های گسترده‌‌ی این دانشمند، دستیابی به سلاح‌های اتمی را برایش آسان کرده بود، او تمام تلاش خود را کرد تا از گسترش سلاح‌های مخربی که تا آن زمان غیرقابل تصور بودند، جلوگیری کند. آلبرت یک عمر را صرف مبارزه با اقتدارگرایی و ترویج آزادی شخصی کرد و فداکارانه در مقابل کسانی ایستاد که تهدیدی برای این آرمان‌ها بودند.

نظریه‌‌ی نسبیت آلبرت اینشتین که به‌عنوان خالق یکی از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین معادلات فیزیکی دنیا، یعنی E=mc2 شناخته می‌شود، نظریات دانشمند بزرگی چون نیوتن را به چالش کشید و حقیقت غیرقابل‌انکار این است که بدون کارهای پیشگامانه‌ی او در نسبیت و فیزیک کوانتومی، دانش بشر از کیهان ممکن بود چندین دهه از جایگاهی که امروز به آن دست پیدا کرده، عقب بماند. او همچنین یک ستاره‌ی پرطرفدار، مهربان و با حسن‌نیت بود. شخصی که شاید حتی برای میلیون‌ها نفر که کمترین درک درستی از پیچیدگی‌های نظریات علمی او ندارند، قابل تشخیص و شناخته‌شده باشد. حتی تا همین امروز هم، تصویر "پروفسور دیوانه" با موی آشفته و به‌هم‌ریخته که زبانش را به سمت دوربین بیرون آورده، برای جهانیان آشناست!

معرفی و دانلود کتاب درس‌هایی از زندگی اینشتین

دنیل اسمیت کتاب درس‌هایی از زندگی اینشتین را با بخش پیش‌گفتار آغاز می‌کند. به عقیده‌ی او «نابغه» واژه‌ی پرتکراری است، اما آلبرت اینشتین یکی از معدود افرادی بوده که این واژه را می‌توان به او نسبت داد. در واقع، نام این دانشمند بزرگ همیشه برای نوع بشر یادآور کلمه‌ی نابغه است. می‌توان با اطمینان ادعا کرد که در تاریخ علم هیچ شخصیتی به اهمیت و اثرگذاری اینشتین وجود نداشته و ایفای چنین نقشی قطعاً نیازمند هوشی فوق‌العاده بوده است. پس از آن نویسنده گاه‌شماری از زندگی اینشتسن را در اختیار خوانندگان قرار داده و بعدتر نیز روایت خاطرات زندگی او را از زمان تولد و کودکی‌اش شروع کرده است.

کتاب پیش رو از مجموعه‌ای الهام‌بخش است که اسمیت با هدف ایجاد انگیزه در خوانندگان خود به رشته‌ی تحریر درآورده است. بی‌شک تبدیل شدن مغز یک انسان معمولی به مغز دانشمندی بزرگ، غیرممکن است اما می‌توان با مطالعه‌ی شیوه‌ی فکری و الگوبرداری از عقاید و خط مشی‌ او، ذهن خود را شبیه به ذهن او کرد. اندیشیدن چون بزرگان و دانشمندان قطعاً کاری سخت است اما همانطور که خود اینشتین نیز می‌گوید، قطعیتی غیر از «عدم قطعیت» در دنیا وجود ندارد، پس هیچ‌وقت نباید دست از تلاش کشید و ناامید شد.

انتشارات سبزان کتاب درس‌هایی از زندگی اینشتین را با ترجمه‌ی فاریا جنیدی منتشر و روانه‌ی بازار کتاب کرده است.

نکوداشت‌های کتاب درس‌هایی از زندگی اینشتین

  • ترکیبی وسوسه‌انگیز از کتاب زندگی‌نامه و کتاب خودیاری، این کتاب تحلیل‌ها را با زبان ساده ارائه می‌دهد و تفکر اینشتین را نمایان می‌کند. (Good Book Guide)
  • کتاب درس‌هایی از زندگی اینشتین کتاب عجیبی است، از این نظر که در قالب یک کتاب خودیاری به بازار عرضه شده است، اما به وضوح شرح‌حال اجمالی خود اینشتین است. (کن ریچاردز، نویسنده)
  • کتابی بسیار زیبا برای همه‌ی کسانی که می‌خواهند اینشتین را بشناسند. (یوگاناند کولکارنی، نویسنده)

کتاب درس‌هایی از زندگی اینشتین برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به مطالعه‌ی زندگی دانشمندان و مردان بزرگ تاریخ علاقه‌مند هستید، کتاب پیش رو انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

در بخشی از کتاب درس‌هایی از زندگی اینشتین: آشنایی با جهان‌ بینی یک نابغه می‌خوانیم

زندگی اینشتین برای پدر و مادرهایی که سعی می‌کنند با بهترین مراقبت‌ها، موفقیت فرزندشان در آینده را تضمین نمایند، نکته‌ی خوبی را یادآوری می‌کند: اینکه بروز نبوغ در افراد نیاز به زمان دارد. روزی یکی از معلمان مدرسه‌ی آلبرت به نام دکتر ژوزف دگنهارت در مورد این دانش‌آموز خودسر خود گفت: مطمئنم او هیچ‌گاه به جایی نخواهد رسید. با این اظهارنظر اشتباه در مورد اینشتین، نام دگنهارت نیز در تاریخ ماندگار شد.

آلبرت اینشتین در 14 مارچ 1879 در شهر اولم آلمان متولد شد. او در یک خانواده‌ی یهودی و از پدر و مادری به نام‌های هرمان و پائولین چشم به جهان گشود. دو سال بعد، خواهر آلبرت به نام ماریا (که او را مایا صدا می‌کردند) به دنیا آمد. در اواخر قرن نوزدهم، در آلمان، یهودیان را به چشم بیگانه می‌نگریستند و این موضوع نه‌تنها بر ذهن و روح اینشتین، بلکه بر رفتار دیگران با او در سراسر عمر، تأثیر عمیقی باقی گذاشت.

خانواده‌ی او یک خانواده‌ی بورژوا بود. پدرش ریاضی‌دان بااستعدادی بود و در صنعت روبه‌رشد برق کار می‌کرد، ولی از شم تجاری چندانی برخوردار نبود. در واقع، در پیشینه‌ی خانوادگی اینشتین، نشانه‌ای وجود نداشت که حاکی از نام‌آوری او در آینده باشد. آلبرت در هنگام صحبت کردن بسیار کند بود و خدمتکار خانه او را آقاگیجه صدا می‌کرد. او همچنین به عارضه‌ی پژواک‌گویی مبتلا بود و مرتب سخنان دیگران را تکرار می‌کرد. البته نشانه‌ی قوی‌ای از اوتیسم در او وجود نداشت (در واقع، دلایل محکمی وجود دارند که نشان می‌دهند اینشتین اوتیسم نداشته) ولی به خاطر پژواک‌گویی، برخی معتقدند احتمالاً درصدی از اوتیسم در او وجود داشته است.

آلبرت رؤیاپرداز و خیال‌باف بود و همین باعث می‌شد از بچه‌های هم‌سن‌وسال خود فاصله بگیرد. اما آلبرت، روزی در سن پنج‌سالگی، نشانه‌ای از هوش سرشار خود را نشان داد. اتفاقی که تجربه‌ای شگرف برای اینشتین خردسال و شاید کل بشریت بود. یک روز وقتی آلبرت بیمار بود و در تختخواب استراحت می‌کرد، پدرش به‌عنوان هدیه، یک قطب‌نما به او داد. گردش همیشگی عقربه‌ی قطب‌نما به سمت شمال، و ثابت ماندن در همان جهت، توجه اینشتین را به خود جلب کرد. او این خاطره را چنین بازگو می‌کرد: لحظه‌ای که متوجه شدم عقربه همیشه در یک جهت می‌ایستد، احساس سرما کردم و لرزیدم. (لحظه‌ای حیاتی برای دانش بشر، ولی احتمالاً ناخوشایند برای کودکی پنج‌ساله). اینشتین در آن لحظه به‌وضوح مشاهده کرد که چطور یک شیء می‌تواند تحت تأثیر نیروهای نامرئی فیزیک قرار گیرد. از آن لحظه به بعد، افکار اینشتین همواره پیرامون نیروهای نامرئی موجود در جهان هستی دور می‌زد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی ناشر
پیشگفتار
گاه‌شمار زندگی اینشتین
زندگی دوی ماراتن است، دوی سرعت نیست
کنجکاو باش
از ادراک شهودی غافل نشو
به دنیا از زاویه‌ای متفاوت نگاه کن
تجربه‌های تخیلی
کاوش کن تا بیابی
آکادمی المپیا
تکالیفت را انجام بده!
قواعد و اصول را به چالش بکش
... اما برای خودت دشمن‌تراشی نکن
تلاش برای دستیابی به درجه‌ی استادی
جوانی بهترین فصل شکوفایی است
مقالات اینشتین در سال 1905
چگونه مثل اینشتین مطالعه کنیم؟
نویسندگان و کتب مورد علاقه‌ی اینشتین در زمینه‌ی علوم
با تمام وجود کار کن
نزدیکانت را نادیده نگیر
شوهر پرایراد
اینشتین و خدا
اینشتین، یهودیت و صهیونیسم
برای مراقبه زمان بگذار
ویلن‌نوازی اینشتین
اینشتین و غذا
بلندنظر باش
تئوری نسبیت عام
پشتیبان خود باش
جایزه‌ی نوبل
برخلاف جریان آب شنا کن
نبرد اینشتین علیه مکانیک کوانتیک
آرزوهای بزرگ داشته باش
فعالیت سیاسی مهم است
شهروند جهانی باش
اینشتین و صلح‌طلبی
اینشتین و فاشیسم
اینشتین و سوسیالیسم
اخلاقیات را فراموش نکن
اینشتین و بمب
متمایز عمل کن
سبک پوشش پروفسور عجیب‌وغریب
با زمان مبارزه نکن
با کائنات صلح کن
پنج نقل‌قول درباره‌ی اینشتین
کتاب‌شناسی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب درس‌هایی از زندگی اینشتین: آشنایی با جهان‌ بینی یک نابغه
نویسنده
مترجمفاریا جنیدی
ناشر چاپیانتشارات سبزان
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات184
زبانفارسی
شابک978-600-117-668-5
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب درس‌هایی از زندگی اینشتین

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب درس‌هایی از زندگی اینشتین

برای دریافت کتاب درس‌هایی از زندگی اینشتین و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.