معرفی و دانلود کتاب درس‌هایی از زندگی هاوکینگ: نگاهی به زندگی و دستاوردهای علمی یک نابغه‌ی افسانه‌ای

عکس جلد کتاب درس‌هایی از زندگی هاوکینگ: نگاهی به زندگی و دستاوردهای علمی یک نابغه‌ی افسانه‌ای
قیمت:
۶۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب درس‌هایی از زندگی هاوکینگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب درس‌هایی از زندگی هاوکینگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب درس‌هایی از زندگی هاوکینگ: نگاهی به زندگی و دستاوردهای علمی یک نابغه‌ی افسانه‌ای

دانیل اسمیت در کتاب درس‌هایی از زندگی هاوکینگ، به بازگویی سرگذشت مردی پرداخته که از برجسته‌ترین دانشمندان هم‌عصر ما محسوب می‌شد. به جرئت می‌توان ادعا کرد همه‌ی کسانی که با نام «استیون هاوکینگ» آشنا هستند، با این واقعیت که او تا چه اندازه مردی شگفت‌انگیز و نمادین بود و نظریه‌هایی پیشگامانه در علم فیزیک ارائه داد، موافق هستند. تمام این‌ها با وجود موانع و ناملایماتی بود که در طول زندگی خود با آن‌ها روبه‌رو شد اما هرگز تسلیم نشد و دست از تلاش نکشید. حقیقتاً چه کسی دوست ندارد مثل او فکر کند؟!

درباره‌ی کتاب درس‌هایی از زندگی هاوکینگ

پیشرفت روزافزون علم و دستیابی به حقایق پنهان جهان هستی، بی‌شک مرهون زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی دانشمندان است که پا به عرصه‌ی وجود گذاشته و نام خود را بر صفحات تاریخ جاودانه کرده‌اند. یکی از این دانشمندان که هم‌عصر ما بود و شانس بهره‌مندی از حضورش نصیب اهل علم شد، استیون هاوکینگ (Stephen Hawking) نام داشت. این فیزیک‌دان و اخترشناس نام‌آشنای انگلیسی با نظریات پیشگامانه‌ی خود، علم فیزیک را دستخوش تغییرات زیادی کرد و جامعه‌ی علمی تا سال‌ها مدیون زحمات او خواهد ماند. هدف دانیل اسمیت (Daniel Smith) نویسنده‌ی مشهور اهل انگلیس، از تألیف کتاب درس‌هایی از زندگی هاوکینگ (How to Think Like Stephen Hawking) این بوده که بتواند خط مشی و طرز فکر این مرد بزرگ را به نحوی مورد بررسی قرار دهد تا خوانندگان قادر باشند از آن الگوبرداری کرده و ذهن خود را مطابق با ذهن هوشمند او پرورش دهند. گذر از زندگی چنین انسان الهام‌بخشی، از آغاز، تا رسیدن به مقطع دکتری و حرفه‌ی استادی در دانشگاه، انتشار کتاب‌های علمی ارزشمند و مشارکت‌هایش در جامعه‌ی نخبگان، زندگی شخصی و روابطش با همسر و اعضای خانواده؛ اطلاع از تمام این‌ها برای اهل علم و کسانی که دوست دارند مانند او فکر کنند، بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

معرفی و دانلود کتاب درس‌هایی از زندگی هاوکینگ

هاوکینگ به عقیده‌ی بسیاری مشهورترین دانشمند روی کره‌ی زمین و چهره‌ی شناخته‌شده‌ی علم فیزیک در نیم‌قرن اخیر است و این ادعا دلایل زیادی دارد، از جمله این‌که او درحالی‌ به تلاش خود برای رسیدن به دستاوردهای علمی ادامه داد که به‌دلیل ابتلا به بیماری‌ لاعلاج ای.ال.اس، حتی قادر به انجام ساده‌ترین فعالیت‌های روزمره‌ی خود نیز نبود. او به‌طور قاطع به نوع بشر ثابت کرد که اگر انسان ذهن خود را روی هدفی متمرکز کند، بدون توجه به وضعیت جسمانی و محدودیت‌های دیگر، می‌تواند به هر مرتبه‌ای برسد. البته اگر ذهنی مانند ذهن او داشته باشد! پس چه چیز بهتر از این‌که بتوان مثل هاوکینگ فکر کرد و ذهنی شبیه به او داشت؟ اسمیت در این کتاب نه‌تنها در مورد مقاطع مختلف از زندگی باورنکردنی یک انسان بزرگ، بلکه در مورد طرز فکر و تلاش‌های بی‌وقفه‌اش برای رسیدن به مدارج غیرقابل‌تصور صحبت می‌کند. فصل‌های این کتاب کوتاه و مختصر و گاه همراه با نقل‌قول‌هایی‌ از خود هاوکینگ است که راه‌گشا و آموزنده هستند.

در کتاب درس‌هایی از زندگی هاوکینگ می‌خوانید که او پیچیده‌ترین و دشوارترین ایده‌های علمی‌اش را در دوره‌ای که توانایی صحبت کردن را از دست داده بود، ارائه داد و در سطح جهانی به شهرت رسید. اسمیت به بیان نظریات علمی این دانشمند نپرداخته، بلکه انگیزه‌ها، خواسته‌ها و فلسفه‌های کلیدی‌ای را با خوانندگان خود به اشتراک گذاشته که هاوکینگ را به یکی از ماندگارترین چهره‌های جهان تبدیل کردند. با مطالعه‌ی راهکارهای هاوکینگ برای چگونگی غلبه بر ناملایمات زندگی، نحوه‌ی برخورد و سازش او با مخالفانش، و نگاهی مختصر به نظریات او درباره‌ی منشأ جهان، شما نیز می‌توانید یاد بگیرید که مانند آن مرد بزرگ فکر کنید؛ مردی که ادعا می‌کرد «فکر کردن» را بلد است!

فاریا جنیدی کتاب درس‌هایی از زندگی هاوکینگ را به زبان فارسی برگردانده و انتشارات سبزان آن را ذیل مجموعه‌ی «درس‌هایی از زندگی» منتشر و روانه‌ی بازار کتاب کرده است.

در نکوداشت کتاب درس‌هایی از زندگی هاوکینگ

  • بینشی عالی درباره‌ی دنیای استیون هاوکینگ از زاویه دیدی متفاوت! این کتاب به شما یاد می‌دهد که چگونه می‌توان با سخت‌ترین مشکلات و رنج‌ها مبارزه کرد و همچنان موفق بود. (جاناتان وایت، نویسنده)

کتاب درس‌هایی از زندگی هاوکینگ برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به سرگذشت و زندگی‌نامه‌ی دانشمندان علاقه‌مندید و در پی تغییر نگرش خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم کتاب دانیل اسمیت را مطالعه کنید.

در بخشی از کتاب درس‌هایی از زندگی هاوکینگ: نگاهی به زندگی و دستاوردهای علمی یک نابغه‌ی افسانه‌ای می‌خوانیم

آیا تقدیر چنین رقم خورده بود که هاوکینگ به شخصیت علمی بزرگی تبدیل شود؟

روز تولد استیون هاوکینگ درست مصادف با سیصدمین سال‌مرگ گالیله، اخترشناس مشهور ایتالیایی بود. برخی این تقارن زمانی را اعجاب‌آور می‌دانستند و اعتقاد داشتند حکمتی در این تصادف وجود داشته است، اما هاوکینگ چنین نظری را به‌طور قطع مردود می‌دانست. او می‌گفت 200.000 کودک در این روز به دنیا آمده‌اند که اکثر قریب به‌اتفاق آن‌ها در تمام عمر و از هیچ طریقی کوچک‌ترین ارتباطی با گالیله پیدا نکرده‌اند. به هر حال، تولد در چنین روزی، چه مهم باشد چه بی‌اهمیت، باید اذعان کرد که استیون هاوکینگ بیشتر از همه‌ی کودکان زاده‌شده در آن روز پا جای پای این دانشمند ایتالیایی گذاشت.

خانواده‌ی هاوکینگ در اواخر جنگ به هایگیت، حومه‌ی سرسبز شمال لندن، نقل‌مکان کردند. زندگی در هایگیت راحت اما به دور از گشاده‌دستی و ولخرجی بود. تولد خواهران استیون - ماری در سال 1943 و فیلیپا در سال 1947 - و همچنین قبول سرپرستی یک برادر به نام ادوارد در سال 1947، جمعیت خانواده را افزایش داد و آن‌ها در شهر تاریخی سنت آلبنس در بیست مایلی لندن اقامت گزیدند. دو خواهر استیون که اختلاف سنی کمی با او داشتند، هم‌بازی‌های اصلی او در دوران کودکی بودند، اما او همواره خود را با آن‌ها مقایسه می‌کرد. به استناد گفته‌ی خود استیون، ماری بچه‌ی باهوش‌تری از او بود. مثلاً ماری در چهارسالگی تسلط کاملی بر خواندن داشت، اما استیون تازه در هشت‌سالگی شروع به آموختن خواندن و نوشتن کرده بود. البته او تأخیر در این زمینه را ناشی از اشتباه والدینش در انتخاب مدرسه‌ی بایرون هاوس می‌دانست که مدرسه‌ای با روش تدریس سنتی بود.

گرچه استیون در ظاهر خیلی بچه‌ی کتاب‌خوان و اهل مطالعه‌ای به نظر نمی‌رسید، ولی نسبت به ماهیت پدیده‌ها و کارکرد آن‌ها بسیار کنجکاو بود. مثلاً در کودکی عاشق قطار و راه‌آهن بود و یک بار تمام پس‌انداز کودکانه‌ی خود را برای خرید یک قطار برقی اسباب‌بازی پرداخت کرد (که البته از بخت بد، آن اسباب‌بازی هیچ‌وقت درست کار نکرد). با ورود به دوران نوجوانی، او همین علاقه را به قایق و هواپیماهای مدل (شبیه‌سازی‌شده) پیدا کرد و اوقات فراغتش را صرف ساخت آن‌ها محرک می‌کرد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی ناشر
پیشگفتار
گاه‌شمار زندگی هاوکینگ
مسیر خود را دنبال کن
آیا تقدیر چنین رقم خورده بود که هاوکینگ به شخصیت علمی بزرگی تبدیل شود؟
قطعاً استعداد بی‌تأثیر نیست ...
... اما استعداد، بدون تلاش و استقامت، فایده‌ای ندارد
هاوکینگ و مهندسی سخت‌افزار
دورنمای کلی آینده را ترسیم کن
خیره در ژرفنا
بازنویسی کتاب
در پی پاسخ سؤالات بزرگ باش
دانشجویی که یک‌شبه استاد شد
بر شانه‌ی غول‌ها بایست
هاوکینگ و اینشتین
جرئت نقد بزرگان را داشته باش
برای خواسته‌ها و اهدافت مرزی قائل نشو
جهان را در ذهنت مجسم کن
تفسیر دنیاهای چندگانه
اجازه نده بداقبالی‌ها زندگی تو را تعریف کنند
بیانیه‌ای درباره‌ی قدرت روح
بیماری ای.ال.اس چیست؟
ناملایمات را واژگون کن
روحیه‌ی طنز
گوش کردن به سبک هاوکینگ
هاوکینگ و واگنر
دو مغز بهتر از یکی کار می‌کند
همبستگی و همکاری
دانشمندان هم به عشق و عاطفه نیاز دارند
زیبایی‌پسندی‌های هاوکینگ
تاریخچه‌ی مختصر یک ازدواج و یک جدایی
هیچ مسیری خودبه‌خود ایجاد نمی‌شود، باید آن را ساخت
آیا نوبل، هاوکینگ را نادیده گرفت؟
اشتباه کردن گناه نیست
مطالعه به سبک هاوکینگ
برای باورهایت به پا خیز
به آنچه به تو الهام می‌شود اعتماد کن
نوشتن به سبک هاوکینگ
چطور تاریخچه‌ی مختصر زمان به یک پدیده تبدیل شد
از شهرت خود لذت ببر
زندگی هیجان‌انگیز
هاوکینگ، ستاره‌ی تلویزیون
نگاه به آینده: آیا سفر در زمان امکان‌پذیر است؟
حدس حفاظت از تاریخ
هشدار! که پایان جهان نزدیک است
(البته نه خیلی نزدیک)
آیا پیشرفت محکوم به فناست؟
آیا بیرون از اینجا کسی هست؟
هرگز دست از چالش برندار
آیا یک قدم به فضا نزدیک‌تر شده‌ایم؟
هاوکینگ و خدا
میراث هاوکینگ
کتاب‌شناسی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب درس‌هایی از زندگی هاوکینگ: نگاهی به زندگی و دستاوردهای علمی یک نابغه‌ی افسانه‌ای
نویسنده
مترجمفاریا جنیدی
ناشر چاپیانتشارات سبزان
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات176
زبانفارسی
شابک978-600-117-686-9
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب درس‌هایی از زندگی هاوکینگ

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب درس‌هایی از زندگی هاوکینگ

برای دریافت کتاب درس‌هایی از زندگی هاوکینگ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.