معرفی و دانلود کتاب دون کارلوس

عکس جلد کتاب دون کارلوس
قیمت:
۶۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دون کارلوس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دون کارلوس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دون کارلوس

کتاب دون کارلوس نمایشنامه‌ای پنج پرده‌ای به قلم فریدریش شیلر است که زندگی یکی از پادشاهان مقتدر اسپانیا، فیلیپ دوم و پسرش دون کارلوس را روایت می‌کند. نویسنده در این تراژدی از منابع تاریخی فراوانی سود برده، اما در بخش‌هایی نیز درام را به تاریخ ترجیح می‌دهد و به تغییرِ مستندات دست می‌زند.

درباره‌ی کتاب دون کارلوس

دون کارلوس (Don Carlos) نمایشنامه‌ای منظوم است که بر اساس وقایع تاریخی قرن شانزدهم و دوران پادشاهی فیلیپ دوم، پدر دون کارلوس و از قدرتمندترین پادشاهان جهان، نگاشته شده است. فریدریش شیلر (Friedrich Schille) پاره‌ای از وقایع سلطنت او و علی‌الخصوص رفتار و معاملاتش با پسر و ولیعهد خود، دون‌کارلوس، را موضوع این نمایشنامه‌ قرار داده است. از جمله کارهای مهم فیلیپ دوم که در ضمن نمایشنامه‌ی دون‌کارلوس بدان اشاراتی رفته است، جنگ دریایی با انگلستان، اقداماتی در هلند به منظور جلوگیری از اصلاحات مذهبی و مساعی ملی مردم و زدوخوردهای بحری با سپاهان دریایی ترکیه، است.

معرفی و دانلود کتاب دون کارلوس

نمایشنامه‌ی دون‌کارلوس از آثار جوانی فریدریش شیلر به‌شمار می‌رود. در زمان نگارش این نمایشنامه، نویسندگان آلمانی سعی می‌کردند قواعد و اصول رایجِ نمایشنامه‌نویسی در فرانسه را کنار بگذارند؛ بنابراین شیلر نیز در کتاب دون‌کارلوس وحدت‌های سه‌گانه (موضوع، زمان و مکان) را رعایت نکرده و از زیر بار قواعد مرسوم شانه خالی کرده است. با وجود این، باز هم نفوذ و تأثیر شکسپیر بر شیلرِ جوان و بر این تراژدی مشهود و هویداست.

دون‌کارلوس چهارمین نمایشنامه‌ای است که به قلم شیلر جوان نوشته شده است. تحریر این نمایشنامه در موقعی انجام گرفت که شیلر از یار و دیار خود دور افتاده و میهمان خانم ادب‌دوستی موسوم به هانریت فون ولزو گن بود که بلاشک در تحریر و تنظیم این نمایشنامه کمک‌های فکری گرانبهایی به شیلر کرده است. شیلر برای آنکه در باب اسپانیای آن زمان و کیفیات و عوالم دربار پادشاهان آن کشور و عادات و رسوم مردم آن سرزمین اطلاعات بیشتری بیابد، به کتب تاریخی متعددی رجوع کرده است. این نویسنده کتاب دون‌کارلوس را در آن تاریخ بهترین نمایشنامه‌ی خود خوانده است. چنانکه می‌گویند، او قهرمان نمایشنامه‌ی خود را چنان در ذهنش وارد کرده بود که گویی با او می‌زیست و هیچ‌گاه با هیچ‌یک از قهرمانان خود بدین درجه همزیست نشده بود.

کتاب دون کارلوس در باب دوستی، عشق، احساسات، تعصب مذهبی، توطئه و فساد درباری نوشته شده و تاروپودهای آن با استبدادهای سیاسی و مذهبی و تعصبات کورکورانه و هولناکی بافته شده است. در چنین درامی، فریدریش شیلر فرصت آن را یافته تا با تمام قوا با ظلم و استبداد پیکار کند و فریاد دادخواهی سر دهد. نکته‌ای که ذکر آن بی‌اهمیت نیست این است که گاهی پاره‌ای مطالب دون‌کارلوس با تاریخ و حقیقت موافقت کامل ندارد. طبیعی‌ست که نمایشنامه‌نویس بنا به دیدگاه خود و به نفعِ داستان، به تغییر برخی رویدادهای تاریخی دست بزند و آن‌ها را به خدمت درام خود درآورد.

این تراژدی به کوشش نشر علمی و فرهنگی و با ترجمه‌ی محمدعلی جمال‌زاده به بازار کتاب عرضه شده است.

کتاب دون کارلوس برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به تمامی اهالی تئاتر و دوست‌داران نمایشنامه پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب دون کارلوس می‌خوانیم

پوزا: مطلب مهم دیگری هم هست که باید به شما بگویم. رازی است که به شما می‌سپارم. سعادتی به من روی نموده که نصیب کمتر موجودی شده است و آن سعادت دوست داشتن شاهزاده است. قلب من که فقط شیفته‌ی یک ‌نفر بود، عالمی را فرا گرفته بود. در روح و روان کارلوس عزیزم و در خیر و صلاح کرورها انسان، بهشتی را آفریده بودم و آوخ که چه خواب و خیال‌های شیرینی داشتم! افسوس که دست روزگار مرا شتابان از آن خلد برین برون انداخت. دیری نخواهد پایید که از رودریک خود دور خواهد افتاد و دوست جای خود را به معشوقه خواهد سپرد. من در اینجا، در اینجا، در مقابل این پرستشگاه مقدس، یعنی قلب مبارک ملکه، آخرین و گرانبهاترین هدیه‌ی خود را نثار می‌نمایم تا آن روزی که من دیگر در این عالم نخواهم بود، به کارلوس عزیز تحویل داده شود. [در‌حالی‌که بغض گلویش را گرفته و اشکش روان است، صورت خود را برمی‌گرداند]

ملکه: شما مانند کسی سخن می‌گویید که در آستانه‌ی مرگ باشد. امیدوارم در اثر تب و هذیان باشد، اما شاید حقیقتی دارد؟

پوزا: [می‌کوشد که بر ضعف‌نفس خود چیره آید و با لحنی استوارتر] به شاهزاده بگویید که سوگندی که در آن دوره‌ی پرجوش و خروش به نان مقدس، که هر یک از ما دو نفر نیمی از آن را خورد یاد کرده‌ایم را از یاد نبرد. من به عهد و سوگند خود وفا کردم و تا دم مرگ به او وفادار ماندم. اینک نوبت اوست که به عهد و سوگند خود وفا نماید.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دون کارلوس
نویسنده
مترجممحمدعلی جمالزاده
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات271
زبانفارسی
شابک978-600-121-532-2
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دون کارلوس

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب دون کارلوس

برای دریافت کتاب دون کارلوس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.