معرفی و دانلود کتاب دیرآموزان یاد می‌گیرند: تجربه‌ای موفق در آموزش خواندن و نوشتن به کودک دیرآموز

عکس جلد کتاب دیرآموزان یاد می‌گیرند: تجربه‌ای موفق در آموزش خواندن و نوشتن به کودک دیرآموز
قیمت:
۸۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دیرآموزان یاد می‌گیرند: تجربه‌ای موفق در آموزش خواندن و نوشتن به کودک دیرآموز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دیرآموزان یاد می‌گیرند: تجربه‌ای موفق در آموزش خواندن و نوشتن به کودک دیرآموز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دیرآموزان یاد می‌گیرند: تجربه‌ای موفق در آموزش خواندن و نوشتن به کودک دیرآموز

کتاب دیرآموزان یاد می‌گیرند: تجربه‌ای موفق در آموزش خواندن و نوشتن به کودک دیرآموز به قلم فیروز مقیمی، به دنبال آن است که راهی را پیش روی والدین کودکان دیرآموز قرار دهد تا به کمک آن بتوانند توانایی و مهارت فرزندشان را در یادگیری بالا ببرند.

انگیزۀ فیروز مقیمی از نگارش این کتاب مراجعۀ روزانۀ والدین خسته و ناامید کودکانی بود که در مدارس عادی تحصیل می‌کردند اما از اینکه فرزندشان نمی‌تواند همگام با دیگر همسالان یاد بگیرد و در رقابت‌های علمی و فعالیت‌های کلاسی هر روز طعم تلخ شکست را تجربه می‌کند صحبت می‌کردند و نگرانی از اکنون و آیندۀ فرزندشان در آهنگ کلام و اعماق دیده‌های آنان هویدا بود.

به طور کلی کتاب دیرآموزان یاد می‌گیرند دارای چهار بخش است. بخش نخست شامل کلیاتی دربارۀ دانش‌آموزان دیرآموز است که به تعریف دیرآموزی، علت‌های آن و روش‌های کلی و مرسوم آموزش به کودکان دیرآموز می‌پردازد. این فصل اطلاعات کلی را دربارۀ دانش‌آموزان دیرآموز در اختیار شما قرار می‌دهد.

بخش دوم عبارت است از تجربیات مستقیم نویسنده در مراحل گام به گام آموزش خواندن و نوشتن به دانش‌آموز دیرآموز. با مطالعۀ این بخش علاوه بر آشنایی با تکنیک‌های به کار رفته در آموزش، با چالش‌های موجود در فرایند یادگیری و روش‌های موفقیت‌آمیز حل مشکلات موجود نیز آشنا می‌شوید و آموزگار کودکان دیرآموز می‌تواند با کاربست این تجارب و ایجاد تغییراتی چند، متناسب با کودک و موضوع یادگیری، توفیقات بیشتری را در امر آموزش کسب کند.

در بخش سوم، کاربرد نظریات روانشناسی یادگیری و روان‌درمانی را در فرایند یاددهی-یادگیری و ارتباط مبانی نظری و تکنیک‌های به کار رفته در رفتار با دانش‌آموز و تدریس را توضیح می‌دهد.

بخش چهارم این کتاب شامل نتایج حاصل از تجربیات در این مطالعۀ موردی و توصیه‌هایی به معلمان و والدین است. هر چند که توجه به اصل تفاوت‌های فردی مانع از ارائه‌ی نسخۀ واحد و دستورالعمل مشترکی برای آموزش تمام کودکان دیرآموز می‌شود، اما وجود برخی ویژگی‌های مشترک در فرایند یادگیری، کارکردهای مختلف هوش و خصوصیات روانی، عاطفی و هیجانی این گروه از دانش‌آموزان موجب موفقیت بعضی از روش‌های تدریس تجربه شده در اغلب کودکان کُند آموز گشته و راهنمایی امیدبخش برای معلمان و والدین این کودکان محسوب می‌گردد؛ و مربی را از راهبرد خسته کنندۀ آزمایش و خطا و سردرگمی در روش تدریس رها ساخته و با توصیه‌های کاربردی مسیر آموزش را هموار می‌سازد.

در واقع کتاب حاضر ماجرای یک تغییر است. تغییری بزرگ در زمانی کوتاه! که می‌تواند سرنوشت یک انسان را دگرگون کرده و او را به سوی نیکبختی هدایت کند؛ بنابراین می‌توانم بگویم این کتاب ماجرای یک تجربۀ واقعی است از آموزش خواندن و نوشتن به کودکی که دیگران او را دیرآموز می‌خواندند و از نظر علمی نوعی مطالعه موردی است.

در بخشی از کتاب دیرآموزان یاد می‌گیرند می‌خوانیم:

به عنوان یک معلم، با دانش‌آموزی مواجه شده بودم که لازم بود برای بهبود وضعیت تحصیلی او برنامه‌های ویژه‌ای را طراحی می‌کردم. پس از شناخت فراگیر، در گام دوم باید راه‌های طی شده و تمام اقدامات انجام شده قبلی توسط والدین را بررسی می‌کردم.

تحلیل دقیق روش‌های بکار رفته و بررسی میزان اثربخشی و مزایا و معایب راهبردهای آن‌ها می‌توانست برای من به عنوان یک راه میانبر به حساب آید. به این ترتیب از یک‌سو، از تکرار اشتباهات گذشته جلوگیری شده و از سوی دیگر با مطالعۀ عکس‌العمل‌ها و موضع‌گیری‌های امین در قبال تصمیمات و اقدامات والدینش، با ظرفیت‌های شناختی، عاطفی و هیجانی دانش‌آموز نیز بیشتر آشنا می‌شدم.

تولد یک کودکِ متفاوت، به خصوص با ویژگی‌هایی که گفته شد در خانواده‌ای که فرزندان قبلی او سالم و معمولی هستند همواره با اضطراب‌ها و نگرانی‌هایی همراه است. هر گونه رفتار اعضاء خانواده و سبک‌های فرزند پروری پدر و مادر می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. خانواده‌ی امین هم از این قاعده استثنا نبود. موج نگرانی از همان ابتدا در رفتارهای کلامی و غیرکلامی مادر به آسانی قابل مشاهده بود. به اعتقاد زیگموند فروید (1939-1856) انسان‌ها هنگام مواجهه با بحران‌های اضطراب‌زا از مکانیزم‌های دفاعی مختلف استفاده می‌کنند. یکی از این مکانیزم‌ها، مکانیزم انکار است.

بدین توضیح که هنگامی که مواجهه با واقعیت تلخ بیرونی، بیش از حد ناخوشایند باشد فرد ممکن است منکر وجود این واقعیات ناخوشایند گردد. مثلاً والدین کودکی که به بیماری علاج ناپذیری دچار است ممکن است اصل قضیه را تکذیب کنند. مثل اینکه هیچ مشکلی وجود دارد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
بخش اول: دربارۀ کودکان دیرآموز
چهار دانش‌آموز متفاوت
هوش و کودکان دیرآموز
دیرآموز یا عقب‌مانده‌ی ذهنی؟
تعریف دیرآموزی
درصد شیوع
جایگاه دیرآموزان در آموزش و پرورش
علت‌های دیرآموزی
تشخیص دیرآموزی
راهکارهای آموزشی
مشکلات رفتاری و اجتماعی در دیرآموزان
آیندۀ شغلی دیرآموزان
افت تحصیلی و دیرآموزی
مهارت‌های زبان‌آموزی
بخش دوم: گام‌های آموزشی
شناخت فراگیر (ارزیابی)
بررسی اقدامات پیشین
رابطۀ عاطفی آموزشی
اولین جلسۀ تدریس
مهارت خواندن و نوشتن
توجه به زبان بدن
آزمایش فراخنای حافظه
تقویت حافظۀ دیداری و شنیداری
کمک‌های والدین
تقویت مهارت نوشتن
جهت شناسی
تمرینات آموزش و تقویت جهت‌یابی
صداها
مقدمات نوشتن نشانه‌ها (حروف)
آموزش به روش چند حسی
بازی الفبا به کمک حس لامسه
تمرین با روش‌های دیداری – شنیداری
آموزش ملموس
ارتباط نوشتاری
تقویت خواندن
تصویرسازی ذهنی
دیکته
تمرین‌های خانوادگی
کلیدهای طلایی در آموزش دیر آموزان
تکرار
تمرین‌های بازشناسی
یادگیری، یادگیری می‌آورد
فراموشی مقطعی
آموزش بر اساس علائق و توانایی‌ها
یادگیری بر اساس بازی
سبک یادگیری
دستورالعمل‌های واضح
آموزش تک مفهومی
آموزش مهارت‌های اجتماعی
احتیاط‌های آموزشی
جشن موفقیت امین در خواندن و نوشتن
پیگیری‌ها
بخش سوم: کاربرد نظریات روانشناسی در آموزش کودکان دیرآموز
اصل رابطه
توجه به موفقیت‌های کودک
چگونه تشویق یا تقویت کنیم؟
استفاده از تکنیک شکل‌دهی رفتار در آموزش
نظریۀ گشتالت و آموزش خواندن
استفاده از نظریۀ معنی‌دار کلامی آزوبل
برانگیختگی و انگیزه
استفاده از روش آموزش برای یادگیری در حد تسلط
خودگردانی و آگاهی فراشناختی
بخش چهارم: راهکار‌هایی برای آموزش دیرآموزان
حیطۀ عاطفی و روانی
حیطۀ تدریس و آموزش
توصیه‌هایی به والدین
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دیرآموزان یاد می‌گیرند: تجربه‌ای موفق در آموزش خواندن و نوشتن به کودک دیرآموز
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات فرنام
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات161
زبانفارسی
شابک978-600-7608-66-1
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دیرآموزان یاد می‌گیرند: تجربه‌ای موفق در آموزش خواندن و نوشتن به کودک دیرآموز

زهرا احمدی
۱۴۰۱/۴/۱۹
سلام وقتتون به خیر بنده دنبال یک منبع جامع درمورد دیر آموزان بودم و خوشبختانه در کتابراه تونستم پیداش کنم. بسیار کتاب جامع و کاربردی برای دیر آموزان هست. منابع مناسب زیادی در این کتاب وجود داره که برای کارهای تحقیقی خیلی به درد میخوره. از خریدش پشیمون نمیشد👌🏻👌🏻👌🏻
مهتاب مقدسی
۱۴۰۱/۹/۱۵
این کتاب بامطالب بسیار دقیق، ارائه راهکارهای مناسب و جزئی و بار علمی زیاد نویسنده همراه است من از این نویسنده دلسوز و بسیار مسئولیت پذیر نهایت تشکر را دارم واقعا اگاهی بخش بود برای من بعنوان مادر یک کودک دیراموز
فرزانه ابراهیم زاده
۱۴۰۲/۱۱/۲۲
کتاب خیلی خوبی بود راهکارهای خیلی خوبی داشت برای دانش آموزان دیر آموز.. با سپاس از نویسنده گرامی و کتابراه عزیز
صبا سپاهی
۱۴۰۱/۱۰/۶
کتاب خوبی هستش درکنار توضیحات برای خود کودک هم اموزش قرار داده شود تا کمی عملی کار شود
حسین آقا
۱۴۰۱/۷/۱۳
سریع به بچه هاتون برچسب نزنید
خیلی از بچه‌ها موقتا دیر آموزن
اینم بخاطر تربیت غلطی هست که دارید
بهناز آتش زر
۱۴۰۱/۱۰/۸
من با این کتاب در حال آموزش هستم
واقعا راهکارها مثل معجزه عمل میکنه
جعفر تزوال
۱۴۰۰/۷/۱۴
با تشکر واقعا مباحثی مفیدی ارائه شده ممنون
سولماز فرشیدپور
۱۴۰۱/۱۰/۱۹
کتاب بسیار خوبیه.
مریم عباسی
۱۳۹۹/۱۱/۲۰
عالی هست...
مشاهده همه نظرات 9

راهنمای مطالعه کتاب دیرآموزان یاد می‌گیرند: تجربه‌ای موفق در آموزش خواندن و نوشتن به کودک دیرآموز

برای دریافت کتاب دیرآموزان یاد می‌گیرند: تجربه‌ای موفق در آموزش خواندن و نوشتن به کودک دیرآموز و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.