معرفی و دانلود کتاب روش‌های تدریس برای دانش آموزان با نیازهای ویژه

عکس جلد کتاب روش‌های تدریس برای دانش آموزان با نیازهای ویژه
قیمت:
60000 تومان - 6.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب روش‌های تدریس برای دانش آموزان با نیازهای ویژه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب روش‌های تدریس برای دانش آموزان با نیازهای ویژه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب روش‌های تدریس برای دانش آموزان با نیازهای ویژه

کتاب روش‌های تدریس برای دانش آموزان با نیازهای ویژه اثری‌ست که به اهتمام قربان همتی علمدارلو و ستاره‌ شجاعی تألیف شده است. این کتاب شامل تکنیک‌های آموزشی برای دانش‌آموزانی است که ممکن است از اختلالاتی همچون کم‌توانی ذهنی، آسیب‌های بینایی و شنوایی، معلولیت‌های جسمانی یا مشکلات روانی خاص رنج ببرند.

درباره‌ی کتاب روش‌های تدریس برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

تعلیم و آموزش دانش‌آموزانی که در شرایط عادی قرار دارند، شامل تکنیک‌ها و روش‌های خاصی می‌شود تا به رشد و شکوفایی هر چه بیشتر آن‌ها بینجامد، حال اگر محصلان به هر دلیل دچار اختلالات و آسیب‌های روانی و جسمانی باشند، نیاز به روش‌های تدریس مخصوص به آن‌ها هر چه بیشتر احساس می‌شود. دکتر قربان همتی علمدارلو و دکتر ستاره شجاعی استادیاران دانشگاه شیراز، در اثر تألیفی خود با عنوان روش‌های تدریس برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، به گردآوری روش‌هایی پرداخته‌اند که در امر تعلیم و تربیت محصلانی با الزامات خاص آموزشی، به‌کار می‌آیند.

پارادایم‌های متعددی در بحث تعلیم مطرح است که از آن جمله می‌توان به سازنده‌گرایی (Constructivism) و آموزش‌گرایی (Instructivism) اشاره کرد. مؤلفان با بررسی مزایا و معایب هر کدام از این روش‌ها در مقوله‌ی تعلیم دانش‌آموزان، با نگاهی ویژه به طیفی که در این کتاب به نیازهای خاص آن‌ها پرداخته شده، این دو دیدگاه را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند تا روشن شود کدام روش برای تدریس مفیدتر واقع می‌شود.

آمار جهانی نشان می‌دهد به طور متوسط در هر جامعه‌ای پنج درصد از دانش‌آموزان شامل دریافت آموزش خاص می‌شوند و به خاطر تفاوت‌های زیادی که در اختلالات آن‌ها وجود دارد، ممکن است هر کدام از آن‌ها نیازمند روشی ویژه و منحصربه‌فرد از تعلیم باشند. مؤلفان در گردآوری اثر حاضر تلاش کرده‌اند جدیدترین نظریه‌ها و یافته‌های پژوهشی در رابطه با روش‌های تدریس متناسب با دانش‌آموزانی که نیازهایی ویژه دارند را در اختیار خوانندگان علاقه‌مند قرار دهند. هرچند این کتاب عمدتاً برای معلمان و دانش‌آموزان خاص نگاشته شده، اما در صورت نیاز می‌توان از روش‌های ارائه‌شده برای حل مشکلات دانش‌آموزان عادی نیز بهره برد.

کتاب روش‌های تدریس برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در هفده فصل تألیف شده و خواننده پس از آشنایی با نظریه‌های یادگیری و تدریس، با دو روش تدریس معلم-محور و دانش‌آموز-محور آشنا می‌شود. روش‌های تدریس ارائه شده در کتاب حاضر شامل طیف گسترده‌ای از دانش‌آموزانی با نیازهای خاص می‌شود که از آن جمله می‌توان به دانش‌آموزانی با مشکلات کم‌توانی ذهنی، بیش‌فعالی، اختلالات هیجانی و رفتاری، مشکلات ارتباطی، آسیب‌های شنوایی، بینایی، اوتیسم، آسیب‌های جسمی و ناتوانی‌های چندگانه اشاره کرد. شاید این‌گونه تصور شود که دانش‌آموزان تیزهوش در زمره‌ی این گروه قرار نمی‌گیرند، اما آن‌ها نیز نیازمند دریافت آموزش‌هایی مخصوص به خود هستند تا به خاطر هوش و ذکاوت‌شان که در سطحی بالاتر از دانش‌آموزان معمولی قرار دارد، دچار ملال و سرخوردگی نشوند و تکالیف و آموزش‌هایی در خور استعدادشان به آن‌ها واگذار شود.

یکی از نکاتی که در کتاب حاضر مورد بررسی قرار گرفته، مسئله‌ی مدیریت زمان و فضای آموزشی و اهمیت این دو عامل بر روند تعلیم و تربیت دانش‌آموزانی با نیازهای ویژه‌ است. آخرین فصل از کتاب به ارزیابی یادگیری این دانش‌آموزان اختصاص یافته تا معلوم شود روش‌های به‌کاررفته تا چه حد در آموزش آن‌ها موفق بوده‌ است. کتاب روش‌های تدریس برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه توسط نشر «آوای نور» روانه‌ی بازار کتاب ایران شده است.

کتاب روش‌های تدریس برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مناسب چه کسانی است؟

خواندن کتاب روش‌های تدریس برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، به دست‌اندرکاران امر آموزش و کسانی که به هر نوع با دانش‌آموزانی با نیازهای خاص سروکار دارند، توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب روش‌های تدریس برای دانش آموزان با نیازهای ویژه می‌خوانیم

به‌طور کلی، زمانی که سخنرانی با استفاده از مواد و وسایل آموزشی دیداری از قبیل اسلاید، ویدئو و پاورپوینت ارائه شود، اثر‌بخشی آن بیشتر شده و دانش‌آموزان نیز بهتر و مؤثر‌تر توجه می‌کنند. همچنین همراه کردن سخنرانی با فعالیت‌هایی که مستلزم تعامل دانش‌آموزان با مواد و وسایل آموزشی سخنرانی باشد (برای مثال یادداشت‌برداری از سخنرانی، مطرح کردن یک مسئله در رابطه با موضوع سخنرانی و پاسخ دادن به آن سؤال به صورت انفرادی یا گروهی) نیز بسیار سودمند است و اثر‌بخشی سخنرانی را بهبود می‌بخشد.

سخنران می‌تواند قبل از شروع سخنرانی یک برگه پاسخ به سؤالات سخنرانی فراهم کند و در طول سخنرانی (هر ده دقیقه یک بار) سؤال‌هایی را طرح کند و از دانش‌آموزان بخواهد که به سؤالات پاسخ دهند، فعالیت‌هایی را انجام دهند یا حتی در مورد مطالب ارائه‌شده سؤال بپرسند. همچنین می‌توان این الگو را در سطحی بالاتر نیز اجرا کرد که بدین منظور معلم می‌تواند به‌جای سخنرانی محض از روش سخنرانی-بحث استفاده کند. در چنین مواردی، سخنران اطلاعات را در مدت زمان کوتاهی ارائه می‌کند و سپس دانش‌آموزان در مورد مطالب ارایه شده به بحث آزاد می‌پردازند. سرانجام جلسه با خلاصه کردن و جمع‌بندی مباحث سخنرانی و برجسته‌سازی نکات اصلی سخنرانی و بحث به پایان می‌رسد.

به‌طور کلی، دلیل سودمند نبودن سخنرانی برای برخی از دانش‌آموزان ممکن است به خود دانش‌آموزان برگردد. در واقع ممکن است دانش‌آموزان صرف نظر از چگونگی ارائه سخنرانی، به سخنرانی توجه نکنند.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار مؤلفان
فصل 1: نظریه‌های یادگیری و تدریس
فصل 2: روش‌های تدریس معلم-‌محور
فصل 3: روش‌های تدریس دانش‌آموز-‌محور
فصل 4: تدریس به دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی
فصل 5: تدریس به دانش‌آموزان با نارسایی‌های یادگیری ویژه
فصل 6: تدریس به دانش‌آموزان با اختلال نارسایی توجه-بیش‌فعالی
فصل 7: تدریس به دانش‌آموزان با اختلال‌های هیجانی و رفتاری
فصل 8: تدریس به دانش‌آموزان با اختلال‌های ارتباطی
فصل 9: تدریس به دانش‌آموزان با آسیب شنوایی
فصل 10: تدریس به دانش‌آموزان با آسیب بینایی
فصل 11: تدریس به دانش‌آموزان با اختلال‌های طیف اتیسم
فصل 12: تدریس به دانش‌آموزان با ناتوانی‌های چندگانه
فصل 13: تدریس به دانش‌آموزان با آسیب‌های جسمی
فصل 14: تدریس به دانش‌آموزان تیزهوش و بااستعداد
فصل 15: معلمان دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
فصل 16: مدیریت زمان و فضای آموزشی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
فصل17: ارزیابی یادگیری دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
منابع فارسی
منابع انگلیسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب روش‌های تدریس برای دانش آموزان با نیازهای ویژه
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات آوای نور
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات336
زبانفارسی
شابک978-600-309-059-0
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی
قیمت نسخه الکترونیک
60000 ت - 6.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب روش‌های تدریس برای دانش آموزان با نیازهای ویژه

برای دریافت کتاب روش‌های تدریس برای دانش آموزان با نیازهای ویژه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.