معرفی و دانلود کتاب رابطه قدرت و عدالت در فقه سیاسی

عکس جلد کتاب رابطه قدرت و عدالت در فقه سیاسی
قیمت:
22000 تومان - 2.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب رابطه قدرت و عدالت در فقه سیاسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب رابطه قدرت و عدالت در فقه سیاسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب رابطه قدرت و عدالت در فقه سیاسی

کتاب رابطه قدرت و عدالت در فقه سیاسی نوشته غلام سرور اخلاقی به بررسی قدرت در فقه سیاسی، عدالت در فقه سیاسی و تعامل قدرت و عدالت در فقه سیاسی می‌پردازد.

شناخت یک موضوع، بستگی به تعریف درست واژه‌های آن دارد. بنابراین برای بررسی رابطه‌ قدرت و عدالت در فقه سیاسی، لازم است در ابتدا با مفاهیم آن آشنا باشیم. لذا کوشش می‌شود، تعریف واژه‌های قدرت، عدالت و سیاست از نظر دانشمندان غیر مسلمان و مسلمان، به‌ ویژه فقهای اسلام بیان شده و نیز تعریفی از واژه‌های فقه و فقه سیاسی ارائه شود.

باید دانست کمتر واژه‌ای است که محققان و دانشمندان درباره تعریف آن، وحدت نظر داشته باشند. بنابراین نمی‌توان تعریفی جامع و مانع از این مفاهیم بیان نمود. با توجه به آن‌چه گفته شد، به تعریف و بررسی مفاهیم یاد شده خواهیم پراخت. قدرت توأم با عدالت از دیرباز آرزوی جامعه بشری بوده و اندیشمندان و سیاست‌مداران، نظریات متفاوتی در این زمینه ارائه داده‌اند.

مکاتب و قدرت‌های سیاسی مختلف، هر کدام ادعای تحقق عدالت اجتماعی را سر داده‌اند؛ ولی تاریخ و تجربه‌های عینی نشان داده که چنین ادعایی صرفا جنبه شعاری داشته است. آن‌ چه این آرمان دیرینه بشری را برآورده می‌سازد و عدالت اجتماعی را عملا تحقق می‌بخشد، قدرت و عدالتی است که در سایه فقه سیاسی تشکیل یافته باشد؛ زیرا چنین نظامی، منبعث از قانون الهی است که از هرگونه انحراف و خطا مصون است؛ از این‌ رو سعادت دنیوی و اخروی انسان و شاهراه قرب الی‌الله، فقط از این طریق میسر خواهد بود.

در بخشی از کتاب رابطه قدرت و عدالت در فقه سیاسی می‌خوانید:

صفت «خودخواهی» که از غرایز بسیار قوی در نهاد انسان است، به صورت‌های گوناگون در رفتار و کردار انسان بروز می‌کند و یکی از حالت‌های افراطی و شایع آن، حالت «انحصارطلبی» است که مانع تحقق عدالت اجتماعی می‌شود. اگر این خصلت در پندار و رفتار صاحبان قدرت پدید آید، نظام اجتماعی به سوی ظلم و بی‌عدالتی به پیش خواهد رفت؛ زیرا دست اندرکاران حکومتی را به سوی زیاده‌خواهی و در نتیجه تضییع حقوق دیگران سوق خواهد داد.

در روایات اسلامی از این خصلت به «استیثار» که ضد «ایثار» است، نام برده شده است. یعنی «ایثار» به معنای از خود گذشتگی و مقدم داشتن منافع دیگران بر منافع خود می‌باشد، اما «استیثار» به معنای حق ویژه برای خود در نظر گرفتن و زیاده خواهی و اندیشه دست‌یابی به هر نوع امتیاز و سودی که در اختیار دیگران است، می‌باشد. به عبارت دیگر: کسانی که اموال عمومی و امکانات خدادادی را که برای بهره‌برداری همگانی است، ویژه خود و نزدیکان خود سازند، اهل استیثاراند. انحصارطلبی بیشتر در نظام‌های استبدادی که عدالت در آن‌ها مفهوم ندارد، وجود دارد.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
کلیات و مفاهیم
بخش اول: چارچوب نظری
بخش دوم: قدرت در فقه سیاسی
بخش سوم: عدالت در فقه سیاسی
بخش چهارم: تعامل قدرت و عدالت در فقه سیاسی
ملاحظات نهایی
نتیجه‌گیری
فهرست منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب رابطه قدرت و عدالت در فقه سیاسی
نویسنده
ناشر چاپی مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی
سال انتشار۱۳۹۰
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات320
زبانفارسی
شابک978-964-195-512-2
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی، کتاب‌های فقه و اصول
قیمت نسخه الکترونیک
22000 ت - 2.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب رابطه قدرت و عدالت در فقه سیاسی

Hossein Mohaghegh
۱۳۹۸/۱/۱۱
نظریه‌ی هابز رو به نظر من در صورتی میشه پذیرفت که فطرت رو نادیده گرفت... تا حالا فکر کردید چه چیزی باعث میشه میل به خشونت دروغ به وجود بیاد؟ تکرار و ترویج یه تفکر اشتباه توسط یه گروه خاص باعث میشه چیزی ک ما بهش میگیم گناه و حس گناه عادی به نظر برسه کم کم فطرت کم رنگ میشه اون وقته که دیگه ذات خوبی وجود نداره و نظریه هابز درسته پست تغیر ذات مساله‌ی مهمی ک باید اون هم در نظر گرفت یا علی
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب رابطه قدرت و عدالت در فقه سیاسی

برای دریافت کتاب رابطه قدرت و عدالت در فقه سیاسی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.