معرفی و دانلود کتاب راهنمای خواندن لویاتان هابز

عکس جلد کتاب راهنمای خواندن لویاتان هابز
قیمت:
59000 تومان - 6.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای خواندن لویاتان هابز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای خواندن لویاتان هابز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب راهنمای خواندن لویاتان هابز

لوری ام جانسون بگبی در سال 2007 کتاب راهنمای خواندن لویاتان هابز را به‌عنوان مقدمه‌ای مختصر و قابل‌فهم برای اثر چالش‌برانگیز توماس هابز نوشت. راهنمایی‌های او تجربه‌ی دشوار مطالعه‌ی کتاب هابز را برای شما آسان‌تر کرده و کمک می‌کند به درکی صحیح از فلسفه‌ی سیاسی غرب و کتاب لویاتان دست یابید. گفتنی‌ست این اثر ذیل مجموعه‌کتاب راهنمای متون کلاسیک به انتشار رسیده است.

درباره‌ی کتاب راهنمای خواندن لویاتان هابز

بسیاری از ما وقتی واژه‌ی فلسفه را می‌شنویم، ذهن‌مان سمت کتاب‌های قطور و سختی می‌رود که نمی‌توانیم از آن‌ها سردربیاوریم. لوری ام جانسون بگبی در کتاب راهنمای خواندن لویاتان هابز (Hobbes's 'Leviathan': A Reader's Guide) به سراغ یکی از این متون سخت رفته تا با مهارت استادی باتجربه، ترس شما را از مواجهه با یک اثر کلاسیک از بین ببرد.

وقتی توماس هابز در قرن هفدهم میلادی، لویاتان را نوشت چنان غوغایی به پا کرد که بر بسیاری از فیلسوفان و اندیشمندان بعد از خود اثر گذاشت. ایده‌ی اصلی او درباره‌ی سرشت پلید و خشونت‌بار انسان با مخالفت‌ها و حملات فراوانی روبرو شد؛ به همین دلیل لویاتان یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین متون فلسفه‌ی سیاسی بوده و ارزش آن را داشته که چهار قرن بعد از نگارش همچنان نقل محافل باشد. قدیمی و دشوار بودن متن لویاتان بسیاری از خوانندگان را سرخورده می‌کند. ممکن است بارها تا اواسط کتاب پیش بروید اما سختی زیاد آن باعث شود که از نیمه رهایش کنید؛ پس داشتن راهنمایی که بتواند قدم به قدم دست‌تان را بگیرد تا از فهمیدن یک متن دشوار فلسفی لذت ببرید، فرصتی غنیمت است.

هدف اصلی راهنمای خواندن لویاتان هابز این است که شما را با دستی پر سراغ یک اثر کلاسیک بفرستد؛ به همین دلیل از شما خواسته می‌شود تا ابتدا سری به متن اصلی بزنید و سپس با توشه‌هایی که از راهنما به دست آورده‌اید، مجدداً به آن برگردید. این کار به شما ثابت می‌کند که فهم شما از متن اصلی چقدر تغییر پیدا کرده و آنجاست که حسابی شگفت‌زده می‌شوید!

گام‌های این کتاب، دقیق و هدفمند چیده شده تا شما با کمترین سردرگمی به مقصد برسید. در بخش اول، از خود هابز و زمینه‌ای که کتاب لویاتان در آن نگاشته شده سخن می‌گوید تا بدانیم که این کتاب در چه بستر تاریخی و اجتماعی و از دل چه دغدغه‌ها و پرسش‌هایی بیرون آمده است. پس از آن و در بخش دوم، شما با متن اصلی مواجه می‌شوید.

بگبی برای هر فصل کتاب راهنمای خواندن لویاتان هابز پرسش‌های تمرینی طراحی کرده تا شما را به تفکر و تعمق ژرف‌تر درباره ایده‌ی اصلی هابز عادت بدهد. در این بخش شما می‌فهمید که هابز چطور از ایده‌ی سرشت ستیزه‌جو و پلید بشر به شکل‌گیری دولت مدرن رسیده است. حالا در بخش سوم وقت آن است که بدانید دامنه‌ی این اثر مهم در فلسفه سیاسی تا کجاها کشیده شده و بیش از پیش به اهمیت کتاب لویاتان پی ببرید. ‌ در نهایت، بخش پنجم به راهنمایی‌ها برای مطالعات بیشتر شما اختصاص دارد.

کتاب راهنمای خواندن لویاتان هابز شما را از رجوع به شرح‌های مفصل و سنگین یا دست دوم و سوم از لویاتان هابز بی‌نیاز کرده و از سویی دیگر، مجبور نیستید آن را بیش از حد ساده‌سازی کنید. با این راهنما قرار است یکی از مهم‌ترین آثار فلسفه‌ی غرب را لذت‌بخش‌تر بخوانید و بفهمید.

جالب است بدانید که لوری‌ام جانسون بگبی توجه ویژه‌ای به هابز دارد، تا آن جا که یک‌سال بعد یعنی در سال 2008، مجددا کتابی درباره‌ی او با عنوان «توماس هابز: نقطه‌ی عطف افتخار» (Thomas Hobbes: Turning Point for Honor) می‌نویسد که هنوز به فارسی ترجمه نشده است.

کتاب راهنمای خواندن لویاتان هابز مناسب چه کسانی است؟

این کتاب برای دانشجویان و علاقمندان فلسفه که از قدم برداشتن به سمت متون کلاسیک می‌ترسند پیشنهاد فوق‌العاده‌ای است. راهنمای خواندن لویاتان هابز حتی برای آن دسته از اساتیدی که فلسفه‌ی سیاسی و ایده‌های هابز را مهم و پرسش‌برانگیز دانسته اما نمی‌دانند چطور شاگردان‌شان را راهنمایی کنند انتخابی هوشمندانه است.

با لوری ام. جانسون بگبی بیشتر آشنا شویم

لوری ام. جانسون بگبی (Laurie M. Johnson Bagby) استاد علوم سیاسی در دانشگاه کانزاس و نویسنده‌ی ده کتاب و مقالات متعدد است. او توجه ویژه‌ای به فلسفه‌ی سیاسی، روانشناسی سیاسی، الهیات سیاسی و روابط بین‌الملل دارد.

تاریخ فلسفه سیاسی، ایدئولوژی‌ها و اندیشه سیاسی از موضوعاتی است که او در دانشگاه تدریس می‌کند. لوری ام. جانسون بگبی در سال 1994 جایزه‌ی هیئت علمی برجسته و در سال 2017 جایزه عملکرد حرفه‌ای را به پاس پژوهش‌های خود دریافت کرد. جدیدترین کتاب او «مالکیت ایدئولوژیک و ظهور راست جدید: اندیشه‌ی سیاسی کارل یونگ» بوده که در سال 2019 منتشر شد؛ هم‌چنین او از اندیشمندانی است که در فضای مجازی بسیار فعال است. کانال یوتوبی با ایده‌ی اشتراک‌گذاری اندیشه‌ی سیاسی، بیش از 18 هزار دنبال‌کننده دارد.

در بخشی از کتاب راهنمای خواندن لویاتان هابز می‌خوانیم

به ‌یاد داشته باشید که هر چیزی که انسان‌ها به آن فکر می‌کنند یا احساس می‌کنند، در اصل، از علت‌های فیزیکی ناشی می‌شود، از واکنش حواس انسان‌ها به چیزهای اطرافشان در جهان. امیال نیز همین‌طور است؛ امیال از ساختار داخلی و فیزیکی خود ما تأثیر می‌پذیرند. هابز در اینجا ادعا می‌کند که وقتی ما چاره‌جویی می‌کنیم، وقتی به‌واسطۀ کاری که می‌خواهیم انجام دهیم فکر می‌کنیم، این امیال ماست که بیش از هر چیزی درگیر می‌شود، نه خرد و استدلال ما. او به ما می‌گوید که اراده «آخرین میل در جریان تأمل و چاره‌جویی» است و خواستن و ارادۀ ما درواقع چیزی جز نمود و بروز آخرین میل ما نیست.

از آن جا که اراده محصول زنجیره‌ای از علت‌های فیزیکی است، هابز ما را با این فکر تنها می‌گذارد که آیا انسان واقعاً ارادۀ آزاد دارد یا نه، و خودش غالباً در لویاتان و جاهای دیگر استدلال می‌کند که انسان‌ها ارادۀ آزاد ندارند. اما در مواردی هم به نظر می‌رسد، بر اساس همان فروض و ساختار استدلال خود، ارادۀ آزاد را فرض گرفته است. اگر افراد انتخاب آزاد ندارند، اصلاً خود هابز چرا می‌کوشد خوانندگانش را قانع کند به ‌نحوی دیگر بیندیشند و عمل کنند؟

هابز در فصل 7 می‌خواهد بگوید که هیچ دانش مطلقی نمی‌تواند وجود داشته باشد حتی در علوم طبیعی، چون اشیای حسیِ اصلی با استفاده از حافظه در فکرمان ساخته و پرداخته می‌شوند. اگر این‌گونه باشد، پس کل دانش‌ و معرفت امری مشروط خواهد بود. چیزی که دانش را محصولی علمی می‌کند فرایندی است که از طریق آن دانش کسب می‌شود. اگر بحث با تعاریف شروع شود و به‌صورت منطقی به تعمیم، قیاس منطقی و نتیجه‌گیری ختم شود، آن را علم می‌خوانیم.

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
سپاسگزاری
 [1]: معرفی و زمینه
 [2]: نمای کلی
 [3]: مطالعۀ متن
بخش اول: در باب انسان
پرسش‌های تمرینی
بخش دوم: در باب دولت
پرسش‌های تمرینی
بخش سوم: در باب دولت مسیحی
پرسش‌های تمرینی
بخش چهارم: در باب مملکت ظلمت
پرسش‌های تمرینی
مرور و نتیجه‌گیری هابز
پرسش‌های تمرینی
 [4]: تفسیرها و تأثیرها
معاصران هابز
تأثیر هابز بر فلسفۀ سیاسی
تفاسیر نوین از اندیشه‌های هابز
 [5]: راهنمایی برای مطالعۀ بیشتر
نسخه‌های مختلف لویاتان
پی‌نوشت‌ها
منابع
کتاب‌نامه
واژه‌نامه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب راهنمای خواندن لویاتان هابز
نویسنده
مترجممجتبی هاتف
ناشر چاپیانتشارات ترجمان علوم انسانی
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات248
زبانفارسی
شابک978-600-8091-65-3
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک
59000 ت - 6.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب راهنمای خواندن لویاتان هابز

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب راهنمای خواندن لویاتان هابز

برای دریافت کتاب راهنمای خواندن لویاتان هابز و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.