معرفی و دانلود کتاب راهنمای عملی آزمون اندریافت موضوع (TAT)

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای عملی آزمون اندریافت موضوع (TAT) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای عملی آزمون اندریافت موضوع (TAT) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب راهنمای عملی آزمون اندریافت موضوع (TAT)

ادوارد آرونو، کیم آلتمن وایس، ماروین رزنیکوف در کتاب راهنمای عملی آزمون اندریافت موضوع (TAT) شما را با یکی از تازه‌ترین و البته کاربردی‌ترین روش‌های آزمون روانی آشنا می‌کنند. شما بوسیله‌ی این روش می‌توانید بیماران و مراجعه‌کنندگان خود را بهتر بشناسید و همچنین اگر تنها به مطالعه‌ی کتاب‌های روانشناسی علاقمند هستید، با خوانش اثر حاضر اطلاعات خود را در زمینه‌ی راهکارهای نوین روان‌درمانی افزایش دهید.

درباره‌ی کتاب راهنمای عملی آزمون اندریافت موضوع (TAT)

می‌دانیم که پیش از آغاز جلسات روان‌درمانی، مشاور یا روانشناس باید ابتدا به جزئیات مشکل بیمار و اختلالی که با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند پی ببرد. آزمون‌ها از ابزار مفیدی هستند که بدون پرسش مستقیم از بیمار، به درمانگر این اجازه را می‌دهند که به ناخودآگاه او راه پیدا کرده و از چند و چون مسائل روانی‌اش آگاه شود. «اندریافت موضوع» از موفق‌ترین و مفیدترین این آزمون‌هاست که برای نخستین‌بار در سال 1935 از سوی «مورگان» و «موری» در دانشگاه هاروارد ابداع شده است. برای آشنایی با نحوه‌ی اجرای آن ادوارد آرونو (Edward Aronow)، کیم آلتمن وایس (Kim Altman Weiss)، ماروین رزنیکوف (Marvin Reznikoff) کتاب راهنمای عملی آزمون اندریافت موضوع (TAT) (A Practical Guide to the Thematic Apperception Test) را نگاشته‌اند تا روانشناسان و درمانگران بتوانند از طریق آن، آزمون TAT را در کلینیک و مطب خود اجرا کنند.

باید بگوییم که آزمون اندریافت موضوع بی‌شباهت به بازی و تفریح نیست. آن هم بازی با کارت‌ها! برای اجرای این آزمون عملی به 31 کارت نیاز داریم که برخی از آن‌ها به مراجعه‌کنندگان خانم و برخی به بیماران آقا اختصاص دارند. در این بین، برخی کارت‌ها هم به هر دو گروه ارائه می‌شوند. بر روی هر کارت تصاویری از لحظات گوناگون زندگی ترسیم شده و در میان آن‌ها یک کارت سفید نیز موجود است. علاوه بر این، پشت هر کارت هم مشخصاتی نوشته شده که افراد واجد آن‌ها می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. خب، می‌بینید که بی‌شباهت به بازی‌های جذاب سرگرم‌کننده نیست!

پایه و اساس این آزمون و روش اجرای آن در یک جمله خلاصه می‌شود: برای بررسی شخصیت فرد، نه‌ صرفاً به رفتارهای بیرونی، بلکه به تمایلات و مقاصد درونی او نیز باید توجه کنیم. آزمون TAT زمانی به کار می‌رود که بخواهیم پی به نیازهای درونی بیمار ببریم یا بدانیم که تحت چه فشارهای روحی و روانی قرار گرفته است. همچنین می‌توانیم به اطلاعاتی درمورد میزان مهارت فرد در رفتارهایی مانند قضاوت، تفکر انتزاعی، استدلال یا قدرت تمرکر دست پیدا کنیم. اگر در حال حاضر به روان‌درمانگری مشغول هستید، این کتاب نکته‌های تازه‌ای را به شما خواهد آموخت اما اگر برنامه‌ای برای اجرای این آزمون ندارید، بازهم مطالعه‌ی آن خالی از فایده نخواهد بود.

میلاد سبزه آرای لنگرودی برگردان کتاب راهنمای عملی آزمون اندریافت موضوع (TAT) را به عهده داشته و انتشارات اندیشه آگاه نیز آن را به مرحله‌ی چاپ و انتشار رسانده است.

در نکوداشت کتاب راهنمای عملی آزمون اندریافت موضوع (TAT)

  • یک نمایش مختصر، قابل‌درک و شفاف از سطح TAT در این کتاب ارائه شده است. (نشریه‌ی روانشناسی معاصر)

کتاب راهنمای عملی آزمون اندریافت موضوع (TAT) برای چه کسانی مناسب است؟

علاقمندان کتاب‌های علمی روانشناسی و متخصصانی که قصد اجرای آزمون‌های روانی را دارند از خواندن کتاب راهنمای عملی آزمون اندریافت موضوع (TAT) بهره‌ی بسیاری خواهند برد.

در بخشی از کتاب راهنمای عملی آزمون اندریافت موضوع (TAT) می‌خوانیم

در مواقعی که برخی ابهامات یا عناصری خاص در پاسخ‌ها وجود دارد، می‌توان از مرحله وارسی به‌عنوان مکمل پاسخ‌های آزاد آزمودنی استفاده کرد. در این مواقع، آزمونگر می‌تواند پاسخ‌ها را شفاف کرده و اطلاعات بیشتری کسب کند. بلاک و آبرامز (1997) پیشنهاد کردند که آزمونگر تداعی‌های مرتبط با نام‌ها، تاریخ‌ها، مکان‌ها یا هر مطلب خاص دیگری که توسط آزمودنی ارائه شده است را وارسی کند. با این حال، به نظر می‌رسد که اطلاعات به دست آمده در مرحله وارسی به‌اندازه مطالبی که به صورت خودجوش توسط آزمودنی ارائه شده‌اند از نظر تفسیری مفید نیستند (روزنوالد، 1968).

راپاپورت و همکاران (1968) برخی وارسی‌هایی که می‌توان انجام داد را شرح داده‌اند. اولاً، زمانی می‌توان به وارسی پاسخ‌های ارائه شده پرداخت که ابهاماتی در پاسخ آزمودنی وجود داشته باشد. ثانیاً، وقتی عدم وضوح ادراکی مشاهده می‌شود و درک آزمودنی از تصاویر موجود در کارت‌ها مبهم است، وارسی می‌تواند برای کشف آسیب‌شناسی و احتمالاً روان‌پریشی با اهمیت باشد. لازم به ذکر است که عدم وضوح ادراکی شامل تحریف ویژگی‌های برانگیزاننده موجود در تصاویر یا نادیده گرفتن ویژگی‌های برانگیزاننده‌ای است که در تصاویر برجسته و مشخص هستند.

همچنین وارسی می‌تواند به تشخیص لغزش‌های زبانی و متمایز کردن آن‌ها از تحریفات ادراکی که نشان‌دهنده آسیب‌شناسی‌هایی متفاوت هستند، کمک کند. در وارسی ابهامات کلامی از آزمودنی در خصوص لغزش‌های زبانی پرسیده می‌شود تا بفهمیم منظور وی از آنچه گفته چیست.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: تاریخچه مختصری از تکنیک‌های اندریافتی
فصل دوم: اجرای آزمون
فصل سوم: تفسیر
فصل چهارم: ویژگی‌های برانگیزاننده‌ی کارت‌های تی‌ای‌تی
فصل پنجم: یافته‌های پژوهشی
فصل ششم: مسائل مرتبط با تفاوت‌های فردی و فرهنگی در استفاده از تی‌ای‌تی و جایگزین‌های آن
فصل هفتم: تی‌ای‌تی و روان‌درمانی
فصل هشتم: ارائه گزارش
فصل نهم: نمونه‌هایی از پروتکل‌های تی‌ای‌تی
پیوست
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب راهنمای عملی آزمون اندریافت موضوع (TAT)
نویسنده، ،
مترجممیلاد سبزه آرای لنگرودی
ناشر چاپیانتشارات اندیشه آگاه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات223
زبانفارسی
شابک978-622-92760-5-1
موضوع کتابکتاب‌های تست روانشناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب راهنمای عملی آزمون اندریافت موضوع (TAT)

سمیرا آزادپیما
۱۴۰۱/۱۱/۱۳
در مورد تی‌ای تی دو سه مورد کتاب با تالیف نویسنده‌های ایرانی وجود داره که خب کتابهاشون به دلیل نداشتن تجربه و تخصص لازم اون نویسنده‌ها جامعیت و عمق لازم برای آموزش این آزمون باقدمت، مهم و رایج روانشناسی رو نداره. ترجمه این کتاب که نوشته درمانگران معتبر در این حوزه هست تونسته منبع کاربردی، معتبر و مفیدی رو برای علاقمندان روانشناسی فراهم کنه.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب راهنمای عملی آزمون اندریافت موضوع (TAT)

برای دریافت کتاب راهنمای عملی آزمون اندریافت موضوع (TAT) و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.