معرفی و دانلود کتاب ردیف موسیقی ایرانی برای عود

عکس جلد کتاب ردیف موسیقی ایرانی برای عود
قیمت:
106000 تومان - 11.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ردیف موسیقی ایرانی برای عود و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ردیف موسیقی ایرانی برای عود و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ردیف موسیقی ایرانی برای عود

کتاب ردیف موسیقی ایرانی برای عود اثر منصور نریمان، از مهم‌ترین کتب در زمینۀ ردیف موسیقی ملی ایران محسوب می‌شود. استاد نریمان در این روایت با توجه به ویژگی‌های ساز بر بط، دستگاه‌ها و آوازها را در محدوده‌ای از ساز اجرا کرده‌ که ضمن ایجاد فضای هارمونیکی بهتر، به سهولت اجرا در ارائه‌ی گوشه‌ها و حفظ توالی آن‌ها هنگام اجرا نیز توجه خاصی شده است.

"بخشی‌ها" گروهی از هنرمندان خراسانی هستند که مردم معتقدند پروردگار هنر را به این گروه از مردمان خود بخشیده و بیش از مردم عادی هنر را به وجودشان جاری ساخته است. آن‌ها هنرمندانی هستند که خود شعر می‌گویند، آواز می‌خوانند، داستان روایت می‌کنند، نمایش داستان را اجرا می‌کنند، ساز می‌نوازند و حتی خود سازشان را می‌سازند. بخشی، کسی که خدا وجودش را با هنر مانوس ساخته و گوشه‌ای از کمالات خود را به او بخشیده است.

یکی از آخرین بخشی‌ها را می‌توان استاد منصور نریمان پدر عود ایران دانست که استعداد ویژه‌ای دارد و هنر در وجود این استاد بزرگ اخلاق در موسیقی ایرانی جاری‌ست. از هنرهایی که خداوند به نریمان بخشیده می‌توان ساخت ساز و آهنگ، نوازندگی، آواز خوانی، شعر، عکاسی، نقاشی و خطاطی را نام برد. علاوه بر این کسانی که با استاد خاطره‌ای دارند می‌دانند که بارزترین هنر نریمان انسانیت است. استاد نریمان در طول سال‌ها فعالیت هنری خود علاوه بر اینکه تک نوازی برجسته بوده‌اند و آثار بسیاری از خود به یادگار گذاشته‌اند، در زمینه‌ی فعالیت آکادمیک نیز بسیار پرکار بوده‌اند. نتیجه‌ی 50 سال تدریس ایشان که بخش اعظمی از آن در هنرستان‌ها و دانشگاه‌های موسیقی بوده است در قالب کتاب آموزشی برای هنرجویان ساز بربط ارائه شده که سال هاست در مراکز آکادمیک موسیقی به عنوان کتاب مرجع آموزشی تدریس می‌شود.

منصور نریمان سال 1314 در مشهد متولد شد. او نوازندگی سه‌تار را نزد پدر آموخت و با تلاش بسیار در سن 14 سالگی به عنوان نوازنده‌ی رادیو مشهد مشغول به کار شد. وی با ممارست بسیار توانست ساز قدیمی عود را بعد از نیم قرن در میان سازهای موسیقی و سنتی ایرانی جای دهد. از جمله تالیفات این هنرمند فقید در حوزه‌ی موسیقی، شیوه‌ی بربط‌نوازی، 42 قطعه برای عود و ردیف موسیقی ایرانی برای بربط است. استاد نریمان به دلیل عارضه‌ی ریوی تیر ماه 94 در بیمارستان بهمن دار فانی را وداع گفت.

ردیف‌سازی و آوازی در گذشته به صورت سینه به سینه (فرهنگ شفاهی) تدریس و منتقل می‌گردید ولی خوشبختانه در حال حاضر مطالب (هفت دستگاه و پنج آواز) به صورت مکتوب در آمده و در اختیار شما هنرجویان عزیز قرار دارد. برای یک موسیقی‌دان ایرانی (خواننده، نوازنده و آهنگساز) لازم است که به طور عمیق، هفت دستگاه و متعلقات آن را کاملا از حفظ داشته باشد تا در موقع نوازندگی و خوانندگی مورد استفاده قرار گیرد. هر قدر تسلط هنرمند در دانایی ردیف‌ها بیشتر باشد در آهنگسازی و خوانندگی و نوازندگی نتیجه مطلوب‌تر خواهد بود و چه بهتر که هر سازی با توجه به وسعت و صدا دهندگی و قدرت نوازنده، سبک خاص خود را رعایت کند و تداوم داشته باشد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
سیستم کوک عود
دستگاه شور
آواز ابوعطا
آواز بیات ترک
آواز دشتی
آواز افشاری
دستگاه سه گاه
دستگاه چهارگاه
دستگاه ماهور
دستگاه همایون
آواز اصفهان
دستگاه نوا
دستگاه راست پنجگاه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ردیف موسیقی ایرانی برای عود
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات سوره مهر
سال انتشار۱۳۹۰
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات357
زبانانگلیسی
شابک979-0-9014514-8-3
موضوع کتابکتاب‌های آموزش موسیقی
قیمت نسخه الکترونیک
106000 ت - 11.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ردیف موسیقی ایرانی برای عود

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ردیف موسیقی ایرانی برای عود

برای دریافت کتاب ردیف موسیقی ایرانی برای عود و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.