معرفی و دانلود کتاب رسانه، نژاد و بازنمایی: عرب‌ها و مسلمانان در رسانه‌ها پس از یازدهم سپتامبر

عکس جلد کتاب رسانه، نژاد و بازنمایی: عرب‌ها و مسلمانان در رسانه‌ها پس از یازدهم سپتامبر
قیمت:
۱۰۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب رسانه، نژاد و بازنمایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب رسانه، نژاد و بازنمایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب رسانه، نژاد و بازنمایی: عرب‌ها و مسلمانان در رسانه‌ها پس از یازدهم سپتامبر

کتاب رسانه، نژاد و بازنمایی نوشته‌ی اولین السلطانی است که به موضوع نژادپرستی آمریکایی‌ها پس از واقعه‌ی یازده سپتامبر می‌پردازد. پس‌ازآن حادثه عرب‌ها و مسلمانان ساکن آمریکا هدف تبعیض‌های نژادی قرار گرفتند و برخلاف ادعای چند فرهنگی بودن و امکان حضور اقوام متنوع در جامعه بسیاری از آن‌ها نیز مجبور به ترک کشور شدند. نویسنده با نظر به این مسئله کتابی خواندنی را تالیف کرده است.

درباره‌ی کتاب رسانه، نژاد و بازنمایی

تبعیض‌های نژادی در بسیاری از جوامع پدیده‌ای دیرینه است که همواره مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است. تبعیض نژادی در سطوح مختلف و نسبت به گروه‌های متنوع رخ می‌دهد و یکی از اشکال آن در دنیا،‌ تبعیض علیه مسلمانان و همچنین اعراب‌ است از زمان حادثه‌ی یازده سپتامبر شکل جدیدی به خود گرفت.

اولین السلطانی (Evelyn Alsultany) در کتاب رسانه، نژاد و بازنمایی (Arabs and Muslims in the Media) بیان می‌کند که پس از حادثه‌ی 11 سپتامبر ارائه‌ی تصویرهای دلسوزانه و همدلانه نسبت به اعراب و مسلمانان در تلویزیون ایالات‌متحده افزایش یافت. همینطور اگر یک درام تلویزیونی یا فیلم هالیوودی، یک فرد عرب یا مسلمان را به‌عنوان تروریست نشان می‌داد، خط داستانی فیلم‌ها معمولاً بر این پایه استوار بود که یک شخصیت دیگر عرب یا مسلمان را در نقشی مثبت، برای جبران تصویر منفی به فیلمنامه اضافه کند! همین‌طور بسیاری از فیلم و سریال‌ها به موضوعات توهین‌های ناعادلانه‌ی برخی به عرب‌ها و مسلمانان می‌پرداختند و سعی در پاک کردن دیدگاه غلط به‌وجود آمده علیه این گروه و مبارزه با تبعیض داشتند. خبرنگاران با عرب‌ها و مسلمانان آمریکایی مصاحبه می‌کردند و ظاهراً مشتاق بودند تا دیدگاه‌های آنان را در مورد حملات تروریستی درج کنند تا انعکاس خبری این مصاحبه‌ها شکلی از همدلی با مسلمانان را بازنمایی کند. اما اولین السلطانی در کتاب رسانه، نژاد و بازنمایی اشاره می‌کند که هم‌زمان با انتشار تصویرهای دلسوزانه از آمریکایی‌های عرب و مسلمان در تلویزیون ایالات‌متحده‌ی آمریکا،‌ تبعیض نژادی و نفرت‌پراکنی نسبت به مسلمانان شدت می‌گرفت.

در هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های پس از حادثه‌ی 11 سپتامبر، جنایات ناشی از نفرت، تبعیض در محل کار، حوادث جانب‌دارانه و برگرفته از تبعیض‌های نژادی که عرب‌ها و مسلمانان آمریکایی را هدف قرار می‌دادند،‌ به‌طور تصاعدی افزایش یافت. به گفته‌ی اف‌بی‌آی جنایات ناشی از نفرت علیه اعراب و مسلمانان از سال 2000 تا 2001 یعنی به‌واسطه‌ی یک سال 1600 درصد افزایش یافت. ده‌ها مسافر خطوط هوایی که تصور می‌شد عرب یا مسلمان هستند از پروازها حذف شدند و کسی حاضر نبود به مشکلتشان رسیدگی کند. همینطور صدها نفر از عرب‌ها و مسلمانان آمریکایی در محل کار، نامه‌های نفرت‌انگیز دریافت می‌کردند. همچنین تخریب اموال، مساجد و مراکز اجتماعی نیز در گزارش سازمان‌های پلیسی دیده شده‌اند.

در کتاب رسانه، نژاد و بازنمایی نویسنده با بیان این تناقضات میان سیاست‌های دولت آمریکا و اتفاقی که در جامعه‌ی آن رخ می‌داد،‌ به طرح یک سؤال مهم می‌رسد؛ چرا تصویرهای دلسوزانه در چنین لحظات پرتنشی ظاهر می‌شوند؟!

اثر پیش رو به طور مفصل به پاسخ این سوال می‌پردازد و مسئله‌ی تبعیض و بازنمایی آن را در رسانه از دریچه‌ی نکاه تازه‌ای به شما ارائه می‌کند. بنابراین چنانچه دوست دارید علل و عوامل این تناقض‌ها را بدانید و تاثیر رسانه را در اذهان عمومی دریابید، پیشنهاد می‌کنیم از خواندن این کتاب غافل نشوید.

کتاب نژاد، رسانه و بازنمایی اثر اولین السلطانی با ترجمه‌ی محمدمهدی وحیدی توسط انتشارات سوره مهر عرضه شده است.

نکوداشت‌های کتاب نژاد، رسانه و بازنمایی

  • این اثر گزارشی انتقادی از شیوه‌های بازنمایی اقلیت‌های عرب و مسلمان در رسانه‌های غربی است. این کتاب با تحلیل موشکافانه در دوران معاصر سهم ارزشمند دیگری درزمینه‌ی وجود نابرابری‌های نژادی ایفا می‌کند. نقدی بسیار باارزش ازآنچه به‌عنوان بازنمایی‌های «مثبت» و مترقی از ایالات‌متحده دیدیم در تقابل با واقعیت و تجربه‌ی مسلمانان و عرب‌های جنوب آسیا. السلطانی کتابی دقیق، بسیار خواندنی و باارزش برای دانشجویان و محققان و حتی خوانندگان عمومی علاقه‌مند به تأثیر رسانه‌ها در جنگ علیه تروریسم تولید کرده است. (آنامیک ساها، پاپیولار کمیونیکیشن)

  • یک کتاب مهم و بسیار خواندنی؛ مطالعه‌ی کتاب السلطانی برای همه‌ی آمریکایی‌هایی که دغدغه‌ی برابری دارند و به دنبال ریشه‌کن کردن کلیشه‌های مضر هستند، باید الزامی شود. (جک جی، نویسنده)

  • این کتاب مهم کمک قابل‌توجهی به تحقیقات رو به رشد در تاریخ فرهنگی و سیاسی پس از 11 سپتامبر در ایالات‌متحده می‌کند. السلطانی با استفاده از درک غنی از بازنمایی اعراب و مسلمانان در قرن گذشته به ما کمک می‌کند تا درک کنیم، چه چیزی در ده سال گذشته تغییر کرده است و چه چیزی تغییر نکرده است. (ملانی مک آلیستر، دانشگاه جورج واشنگتن)

  • کتاب نژاد، رسانه و بازنمایی برای کسانی که به مطالعات فرهنگی معاصر، سیاست، مطالعات نژادی و قومیتی علاقه‌مند هستند، دارای ارزش زیادی است. (مجله سینما)

  • کتاب نژاد، رسانه و بازنمایی اثری شفاف و متقاعدکننده است، توهم یک ایالات‌متحده عاری از نژادپرستی و همگام با جنبش‌های برابری اجتماعی به هم می‌ریزد و خواننده را مجبور می‌کند تا با نقشی که بازنمایی‌های مردمی در ایجاد مشکل و چالش در سیاست‌گذاری‌های دولت آمریکا می‌توانند انجام دهند روبه‌رو شود. (Gretchen Head)

کتاب نژاد، رسانه و بازنمایی مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی این کتاب به علاقه‌مندان کتاب‌های سیاسی و علوم اجتماعی توصیه می‌شود.

با اولین السلطانی بیشتر آشنا شویم

اولین السلطانی، استاد گروه مطالعات آمریکایی و قومیت در کالج دورنسایف دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است. او یکی از ویراستاران کتاب‌های فمینیستی عرب و عرب آمریکایی است که به مباحث جنسیت، خشونت بین خاورمیانه و آمریکا و همچنین سیاست فرهنگی مهاجران می‌پردازد. او به‌عنوان یک کارشناس برجسته در تاریخ بازنمایی اعراب و مسلمانان در رسانه‌های ایالات‌متحده، به سخنرانی پرداخته است و همواره در پی احقاق حقوق مسلمانان و عرب‌های ساکن آمریکا به فعالیت‌های اجتماعی و مدنی دست‌زده است.

در بخشی از کتاب رسانه، نژاد و بازنمایی: عرب‌ها و مسلمانان در رسانه‌ها پس از یازدهم سپتامبر می‌خوانیم

مدود ادعا می‌کند که میان آن‌هایی که مردم بی‌گناه را می‌کشند با کسانی که قاتلان مردم بی‌گناه را می‌کشند تفاوتی اخلاقی وجود دارد و با برجسته‌ کردن اعتقاد خودش به روایت‌های موجود درباره بی‌نظیر بودن ایالات متحده معتقد است که این موضوع باید دقیقاً در فیلم‌ها منعکس شود. او به نوعی خاص از اشتباه باور دارد که باعث می‌شود ایالات متحده بی‌گناه و قهرمان باقی بماند و عرب‌ها و مسلمانان با انجام دادن اعمال خشونت‌آمیزِ ابلهانه گفتمان غالب <آن‌ها از ما متنفرند، چون آزادیم> را تأیید کنند. البته لازم نیست مدود از این بابت نگران باشد که جنبه انسانی ‌دادن به تروریست‌ها باعث ایجاد همدلی در بینندگان خواهد شد. به‌رغم طیف وسیعی از راهبردهای بازنمودی که به آن‌ها اشاره شد، واکنش‌های بینندگان نشان می‌دهد در نظر بیشترشان پیام غالب تغییری نکرده است: ایالات متحده در حال جنگ با تروریسم است، زیرا عرب‌ها و مسلمانان یک تهدیدند.

میان نیت‌های نویسندگان و تهیه‌کنندگان از یک‌سو و واکنش‌های منتقدان و بینندگان از سوی دیگر کشمکش وجود دارد. نویسندگان و تهیه‌کنندگان راهبردهای بازنمودی چندگانه‌ای ایجاد می‌کنند تا بر اتهام نژادپرستی فائق بیایند و بیشترین میزان بیننده ممکن را حفظ کنند. با این حال، بیشتر منتقدان این راهبردها را به دلیل سنجیده‌روی سیاسی زیاد، موعظه‌آمیز یا بی‌هنرانه‌ بودن رد می‌کنند و بسیاری از بینندگان، به‌رغم وجود راهبردهای بازنمودی چندگانه‌ای که باید خلاف این پیش‌فرض باشند، این پیام را دریافت می‌کنند که عرب/ مسلمانان تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده‌اند. به‌رغم تلاش‌ها برای ارسال این پیام که همه عرب‌ها و مسلمانان تروریست نیستند، واکنش‌های بینندگان و منتقدان نشان می‌دهد که تأثیر این راهبردهای بازنمودی محدود است.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: به چالش کشیدن کلیشه تروریست
بازنمایی‌های پیچیده ساده‌شده
راهبرد اول: اضافه ‌کردن آمریکایی‌های عرب یا مسلمان میهن‌پرست
راهبرد دوم: همدردی با وضع تأسف‌برانگیز عرب‌ها و مسلمانان آمریکایی در دوران پس از یازدهم سپتامبر
راهبرد سوم: به چالش کشیدن تلفیق عرب/ مسلمان با استفاده از هویت‌های مسلمان متکثر
راهبرد چهارم: چرخاندن دشمن
راهبرد پنجم: انسانی ‌کردن تروریست‌ها
راهبرد ششم: به نمایش درآوردن ایالات متحده به شکل یک جامعه چندفرهنگی
راهبرد هفتم: تخیلی‌ کردن کشور مسلمان یا خاورمیانه‌ای
واکنش به بازنمایی‌های پیچیده ساده‌شده
شکنجه در زمان پربیننده
فصل دوم: سوگواری برای تعلیق حقوق مدنی آمریکایی‌های عرب‌تبار
نژادپرستی دوگانه، نژادپرستی استثنائی
سوگواری خیرخواهانه
عدالت میهن‌پرستانه و آرمان‌های امریکایی
عواطف خیرخواهانه، ملت خیرخواه
فصل سوم: برانگیختن همدلی با زنان مسلمان
زیر حجاب نمایان می‌شود
نجات آمنه لاوال
خشمگین‌ از خشم شما
فصل چهارم: کنترل‌ کردن همدلی نسبت به مردان مسلمان
تبیین علل تروریسم
دگرجنس‌گرایی مغلوب جان واکر لیند
زندگی نژادی‌شده خوزه پادیلا
تبیین‌های پیچیده ساده‌شده
فصل پنجم: عرضه هویت آمریکایی مسلمان
من یک آمریکایی هستم
من یک آمریکایی مسلمان هستم
به مسلمانی کیک سیب
محدودیت‌های میهن‌پرستی تکثرگرایانه
فصل ششم: خاتمه
نژادپرستی پسانژادی در دوران اوباما
به چالش کشیدن بازنمایی‌های پیچیده ساده‌شده
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب رسانه، نژاد و بازنمایی: عرب‌ها و مسلمانان در رسانه‌ها پس از یازدهم سپتامبر
نویسنده
مترجممحمدمهدی وحیدی
ناشر چاپیانتشارات سوره مهر
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات352
زبانفارسی
شابک978-600-03-2894-8
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب رسانه، نژاد و بازنمایی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب رسانه، نژاد و بازنمایی

برای دریافت کتاب رسانه، نژاد و بازنمایی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.