معرفی و دانلود کتاب رسوایی آرمانشهر: افشای اسطوره سوسیالیسم نوردیک

عکس جلد کتاب رسوایی آرمانشهر: افشای اسطوره سوسیالیسم نوردیک
قیمت:
۵۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب رسوایی آرمانشهر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب رسوایی آرمانشهر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب رسوایی آرمانشهر: افشای اسطوره سوسیالیسم نوردیک

کتاب رسوایی آرمانشهر نوشته‌ی نیما سنندجی، دیدگاه‌های طرفداران سوسیال‌دموکراسیِ معروف به مدل نوردیک را از منظر لیبرال-محافظه‌کاری مورد بررسی انتقادی قرار می‌دهد و اعلام می‌کند که برخلاف نظر حامیان سوسیال‌دموکراسی، مدل نوردیک مدل اجتماعی و اقتصادی موفقی نیست.

درباره‌ی کتاب رسوایی آرمانشهر

شاید شنیده باشید که برنی سندرز و برخی سیاستمداران مشابه او خواهان بهداشت و آموزش رایگان برای همه، افزایش حمایت‌های قانونی از مشاغل، افزایش مالیات و خدمات عمومی دیگر هستند. این مطالبات جزوی از آرمان‌های سوسیال‌دموکراسی محسوب می‌شود و مدل سوسیال‌دموکراسی نوردیک (دولت رفاه) نیز همین خدمات عمومی را دربرمی‌گیرد. سوسیال‌دموکراسیِ مدل نوردیک نظام اقتصادی و سیاسی کشورهای نوردیک واقع در اروپای شمالی (فنلاند، سوئد، دانمارک و نروژ) است و ترکیبی از دولت رفاه و اقتصاد بازار آزاد را تشکیل می‌دهد.

نیما سنندجی (Nima Sanandaji) نویسنده‌ی لیبرال - محافظه‌کار و بنیانگذار اندیشکده‌ی کپتوس در سوئد، در کتاب رسوایی آرمانشهر: افشای اسطوره سوسیالیسم نوردیک (Debunking Utopia: Exposing the Myth of Nordic Socialism) دولت‌ رفاه را یک مدل دروغین از آرمانشهر چپ‌گرایان معرفی می‌کند و آن را محکوم به شکست می‌داند.

این کتاب شامل مقدمه‌ی مترجم و نویسنده و چهار بخش کلی می‌شود: آرمان‌شهر نوردیک، فرهنگ موفقیت نوردیک، شکست سوسیالیسم نوردیک و فقر رفاهی.

محور اصلی کتاب رسوایی آرمانشهر اثبات آسیب‌ها و ناکارآمدی‌های سوسیال‌دموکراسی در برابر اقتصاد بازار آزاد است. نویسنده به عنوان کسی که در سوئد زندگی کرده و از نزدیک با شرایط موجود در این کشور آشنایی دارد، به شرح و ترسیم وضعیت اجتماعی کشورهای نوردیک می‌پردازد و مشکلاتی که از طریق تجربیات شخصی و پژوهش‌هایش با آنها مواجه شده است را در اثبات ناکارآمدی‌های سوسیال‌دموکراسی عنوان می‌کند. به اعتقاد او سوسیال دموکراسی حتی در خود کشورهایی که این سیستم بر آن‌ها حاکم است نیز درخشش و جذابیت خود را از دست داده است.

معرفی و دانلود کتاب رسوایی آرمانشهر

کتاب رسوایی آرمانشهر عنوان می‌کند که دلیل اصلی پایین بودن سطح فقر و نرخ جرم یا بالا بودن میزان امید به زندگی و انسجام اجتماعی در کشورهای نوردیک، فرهنگ این کشورها و اخلاق پروتستانی حاکم بر تاریخ و اجتماعشان است. ارزش‌های اخلاقی مثل مشارکت مدنی، آزادی‌های کاری، ارزش‌های خانواده‌محور، رژیم سالم غذایی مبتنی بر ماهی، تعلق خاطر زیاد به ورزش و همچنین محدودیت تنوع نژادی و مذهبی همگی از ویژگی‌های بنیادین کشورهای شمال اروپاست و همین دلیل موفقیت این کشورها محسوب می‌شود. نویسنده می‌پذیرد که مراقبت‌های بهداشتی دولت رفاه و تشویق سیستم‌های آموزشی این دولت‌ها به رژیم غذایی سالم و ورزش نیز می‌تواند تأثیرات زیادی داشته باشد، اما لزوماً نمی‌تواند به افزایش امید به زندگی بینجامد. سیستمی که کار، مسئولیت‌پذیری و خانواده‌های مستحکم را تشویق می‌کند، رشدی قدرتمندتر خواهد داشت و دلیل اصلی موفقیت امروزین کشورهای نوردیک به زعم نویسنده این است که چنین فرهنگی را درون مرزهای خود شکوفا ساخته‌اند.

کتاب رسوایی آرمانشهر در ادامه به برابری جنسیتی در کشورهای نوردیک می‌پردازد و اذعان می‌دارد که برای مثال موفقیت‌های فمینیسم سوئدی به دلیل مبارزات بی‌وقفه‌ی فعالین حقوق زنان یا راه‌حل‌های سوسیالیستی از قبیل تأمین عمومی مراقبت از کودکان، اعطای مرخصی‌های زایمان سخاوتمندانه و ... نیست، بلکه ریشه در جوامع باستانی شمال اروپا دارد. نویسنده از جوامع ابتدایی این کشورها یاد می‌کند که از شخصیت‌های زن جنگجو مملو بود و زنان در آن می‌توانستد زمین و املاک به ارث ببرند.

کتاب رسوایی آرمانشهر: افشای اسطوره سوسیالیسم نوردیک ترجمه‌ی محمدامین عامری در سال 1400 توسط انتشارات دنیای اقتصاد منتشر شده است.

کتاب رسوایی آرمانشهر برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به دانشجویان و علاقه‌مندان به سیاست و سیستم‌های اقتصادی پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب رسوایی آرمانشهر: افشای اسطوره سوسیالیسم نوردیک می‌خوانیم

منابع تاریخی نشان می‌دهند که برای نسل‌ها، مردم نوردیک، سخت‌کوش و صادق در نظر می‌آمدند. به‌عنوان‌مثال یک دائره‌المعارف از سال 1834 به ما می‌گوید، «سوئدی‌ها... دارای شخصیت ملی شجاع، صریح، صادق و مهمان‌نواز هستند... این مردان به‌طورکلی قدبلند، مقاوم، صمیمی و سخت‌کوش هستند.» در یک کتاب دیگر که در همان سال منتشر شده، مالت-برون، جغرافی‌دان و روزنامه‌نگار دانمارکی-فرانسوی در مورد جاده‌های عالی ساخته‌شده در سوئد و چگونگی حمایت از حقوق مدنی دهقانان در سوئد و همچنین فنلاند (که بخشی از سوئد در آن زمان بود) نوشت. یک کتاب تاریخی در مورد نوردیک‌ها، که در سال 1838 منتشر شد، توصیف مشابهی را برای نروژی‌ها بسط می‌دهد: «نروژی‌ها ممکن است مردمی زحمت‌کش محسوب شوند، اما از فقر و منابع محدود کشور، نبوغ آن‌ها مجبور به فعالیت در یک حوزه محدود است و به ندرت می‌تواند از پیشرفت‌های گسترده بهره‌مند شود.» مضمون مشترک منابع تاریخی این است که مردم نوردیک صادق و سخت‌کوش هستند، تمام تلاش خود را برای بقا و رشد در کشورهای خود صرف‌نظر از اقلیم نامساعد آن انجام می‌دادند. این میراث تاریخی است که بیشترِ موفقیتِ فعلیِ منطقه بر آن استوار گشته است. شاید تعجب نکنیم که همین مردمان در نسل‌های گذشته، اگرچه سرزمین‌های آن‌ها بسیار حاصل‌خیز نبوده است، اما قسمت اعظم شمال اروپا را فتح کردند، جزایر دوردست را آباد نمودند و حتی قبل از تولد کریستف‌کلمب مستعمرات خود را در آمریکای شمالی تأسیس کرده‌اند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار مترجم
مقدمه
بخش اول. آرمان‌شهر نوردیک
فصل اول. حسرت آمریکایی در مورد سوسیال‌دموکراسی نوردیک
فصل دوم. موفقیت نوردیک، به پیش از دولت رفاه‌های بزرگ بازمی‌گردد
بخش دوم. فرهنگ موفقیت نوردیک
فصل سوم. اعتیاد به مصرف قهوه
فصل چهارم. مقایسۀ دو نمونه یکسان
فصل پنجم. چگونه نوردیک‌ها می‌توانند مالیات‌های بالا پرداخت کنند؟
بخش سوم. شکست سوسیالیسم نوردیک
فصل ششم. موفقیت بازار آزاد نوردیک و شکست سوسیالیسم راه سوم
فصل هفتم. چرا زنان اهل نوردیک خیلی کمتر رشد می‌کنند؟
بخش چهارم. فقر رفاهی
فصل هشتم. تلۀ سخاوتمندانۀ رفاهی
فصل نهم. رویای آمریکایی کجا به واقعیت می‌پیوندد؟
فصل دهم. بحران خودخواستۀ مهاجرت در سوئد
فصل یازدهم. جوامع نوردیک به کجا می‌روند؟
یادداشت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب رسوایی آرمانشهر: افشای اسطوره سوسیالیسم نوردیک
نویسنده
مترجممحمدامین عامری
ناشر چاپیانتشارات دنیای اقتصاد
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات195
زبانفارسی
شابک978-600-497-129-4
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب رسوایی آرمانشهر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب رسوایی آرمانشهر

برای دریافت کتاب رسوایی آرمانشهر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.