معرفی و دانلود کتاب رشد و تکامل وضعیت بدنی در کودکان

عکس جلد کتاب رشد و تکامل وضعیت بدنی در کودکان
قیمت:
۴۹,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب رشد و تکامل وضعیت بدنی در کودکان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب رشد و تکامل وضعیت بدنی در کودکان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب رشد و تکامل وضعیت بدنی در کودکان

مهدی قیطاسی و مریم قوجقی در کتاب رشد و تکامل وضعیت بدنی در کودکان، با بررسی روند رشد جسمی کودکان، عواملی را برمی‌شمرند که ممکن است توانایی‌های حرکتی ایشان را در سنین پایین مختل کنند. همچنین راه‌کارهایی را برای بهبود وضعیت جسمانی کودکان ارائه می‌کنند که بیشتر جنبه‌ی بازی و سرگرمی دارند. این اثر خواندنی، راهنمایی جامع برای والدین، مربیان و تمامی مخاطبانی است که برای اصلاح حرکات فیزیکی و رشد بدنی کودکان می‌کوشند.

درباره‌ی کتاب رشد و تکامل وضعیت بدنی در کودکان

در سال‌هایی که دهه‌شصتی‌ها و بعضاً دهه‌هفتادی‌ها دوران کودکی خود را می‌گذراندند، هم بزرگ‌تر بودن فضای خانه‌ها به کودکان این اجازه را می‌داد تا جنب‌و‌جوش و فعالیت فیزیکی بیشتری داشته باشند و هم گسترده‌تر بودن روابط اجتماعی خانواده‌ها، موجب می‌شد که بچه‌ها امکان بیشتری داشته باشند تا در کنار یکدیگر به بازی‌های گروهی بپردازند. البته در آن دوران از گوشی‌های هوشمند و بازی‌های کامپیوتری هم خبری نبود و تمام انرژی کودکان صرف فعالیت‌های جسمانی و بازی‌هایی می‌شد که مستلزم تحرک و پویایی بالایی بودند. بااین‌حال، امروزه هم گنجایش خانه‌ها کمتر شده، هم دیگر خانواده‌ها آن رفت‌و‌آمد سابق را با یکدیگر ندارند و هم وجود انواع و اقسام بازی‌های آنلاین و آفلاین باعث شده تا بچه‌ها کمتر به سراغ بازی‌های فیزیکی بروند. همین موضوع سبب شده تا متخصصان رشد و صاحب‌نظران علوم ورزشی از سلامت جسمانی کودکان و فرایند رشد در ساختار بدنی آن‌ها، ابراز نگرانی کنند. همان‌طور که می‌دانید، هرگونه اختلال در رشد جسمی کودک می‌تواند سلامت جسمانی او را در دوران بزرگسالی به خطر بیاندازد.

حساسیت موضوع رشد در دوران کودکی باعث شده تا از سال‌ها پیش، مؤلفان و متخصصان این حوزه به فکر نگارش کتاب‌های آموزشی برای والدین و مربیان ورزش باشند. یکی از بهترین نمونه‌های چنین کتاب‌هایی «وضعیت بدنی خوب در کودکان» نام دارد که توسط دفتر کودکان در ایالات متحده تهیه و تدوین شده و در حقیقت کتابچه‌ی راهنمایی برای مادران و پدران به شمار می‌رود. با این‌که مدت زیادی از انتشار این کتاب می‌گذرد اما هنوز هم برخی از مطالب آن سودمند و کاربردی هستند. این اثر به کوشش مهدی قیطاسی و مریم قوجقی به فارسی ترجمه و بازنویسی شده‌ تا هم‌اکنون در قالب کتاب رشد و تکامل وضعیت بدنی در کودکان، در اختیارتان قرار بگیرد.

توجه داشته باشید که اگرچه مسئله‌ی رشد و معضلات آن از اهمیت فراوانی برخوردارند اما آن‌طور که شایسته بوده، پژوهشگران و نویسندگان فارسی‌زبان حیطه‌ی رشد و سلامت جسمانی کودکان، در آثار خود بدان توجه نکرده‌اند. کتابی که پیش رو دارید، از معدود آثاری است که با محوریت وضعیت فیزیکی کودکان و برای کمک به بهبود فرایند رشد در سال‌های کودکی، توسط نویسندگان ایرانی تألیف شده. نویسندگان و یا به عبارتی، مترجمان این اثر سعی داشته‌اند تا با هدف آشناسازی عموم مردم، به‌ویژه والدین کودکان، با مفاهیم و جنبه‌های علمی مقوله‌ی رشد، گامی بلند در جهت بهبود سلامتی جسمانی کودکان این مرزوبوم بردارند. از دیگر اهداف مؤلفان برای نگارش اثر حاضر، می‌توان این موارد را نیز برشمرد: ایجاد پیوند میان دو حوزه‌ی رفتارهای حرکتی و حرکات اصلاحی، شرح و بسط دیدگاه‌های جدید در زمینه‌ی رشد جسمانی-حرکتی کودکان، آموزش‌ روش‌های بی‌خطر به والدین برای اصلاح ناهنجاری‌های حرکتی کودکان، همچنین نشان دادن نقش چشمگیر بازی و فعالیت جسمی در درمان مشکلات حرکتی کودکان.

تمامی نکات و مطالب کتاب رشد و تکامل وضعیت بدنی در کودکان در چهار بخش کلی بیان شده‌اند. بخش نخست کتاب، چگونگی رشد حرکتی و ویژگی‌ها و وضعیت جسمی کودکان را بررسی نموده. مطالعه‌ی این بخش برای مخاطبان عام و والدینی که اطلاعات علمی چندانی ندارند، راه‌گشا و آموزنده خواهد بود. بخش دوم، منحصراً بر وضعیت بدنی کودکان متمرکز شده و توصیفی دقیق و علمی از آن برای خوانندگان شرح می‌دهد.‌ مهدی قیطاسی و مریم قوجقی در بخش سوم این اثر، ارتباط میان وضعیت بدنی کودکان با سلامت عمومی آن‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اند.

اگر تاکنون تصور می‌کردید بازی‌ها صرفاً کارکرد تفریحی دارند و برای سرگرم کردن کودکان به کار می‌آیند، باید بگوییم پس از مطالعه‌ی بخش چهارم این اثر، دیدگاهتان در این مورد کاملاً دگرگون خواهد شد. نویسندگان کتاب در این بخش نشان می‌دهند که چگونه می‌توان از بازی‌ها برای پرورش وضعیت بدنی کودکان و رشد حرکتی آن‌ها کمک گرفت. توجه داشته باشید، استفاده از بازی برای بهبود اوضاع بدنی کودکان، به‌جای روش‌های درمانی معمول موجب می‌شود تا روند و مدت‌زمان بهبودی کاهش پیدا کند. به این خاطر که کودکان به‌خودی‌خود عاشق بازی هستند و ترجیح می‌دهند بیشتر ساعات روز خود را به بازی کردن اختصاص دهند و در نتیجه، روند درمان آن‌ها با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد. گفتنی است راهبردها و راهنمایی‌های بخش چهارم کتاب در واقع برای کودکان دو تا شش‌ساله ارائه‌ شده‌اند و ممکن است برای کودکان رده‌ی سنی بالاتر یا پایین‌تر اثربخش نباشند.

کتاب رشد و تکامل وضعیت بدنی در کودکان، اثری است نسبتاً کم‌حجم، با زبانی ساده و زودیاب اما مملو از اطلاعات علمی که گاه در حیطه‌ی پزشکی و فیزیولوژی قرار می‌گیرند و گاه به موضوعات علوم ورزشی مربوط می‌شوند. همچنین نگارندگان در تلاش بوده‌اند تا بخشی از آخرین یافته‌های پژوهشگران حوزه‌ی رشد را با خوانندگان در میان بگذارند. به‌عنوان نکته‌ی آخر، باید اشاره کنیم که جنبه‌های تئوری و عملی، هر دو به یک اندازه در این کتاب مورد توجه بوده‌اند.

این راهنمای کاربردی را نشر حتمی به مرحله‌ی انتشار رسانده و راهی بازار داغ کتاب کرده است.

کتاب رشد و تکامل وضعیت بدنی در کودکان برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویان و اساتید گرایش‌های گوناگون تربیت بدنی و علوم ورزشی، پژوهشگرانی که در حوزه‌ی رشد جسمی کودکان به مطالعه می‌پردازند یا پدران و مادرانی که دارای فرزندان خردسال هستند، مطالعه‌ی کتاب رشد و تکامل وضعیت بدنی در کودکان را فراموش نکنند.

در بخشی از کتاب رشد و تکامل وضعیت بدنی در کودکان می‌خوانیم

اولین انحنای ثانویه، به‌عنوان نخستین انحنای لوردوتیک ستون فقرات درحدود هفت‌هفتگی جنین در رحم هنگامی که عضلات بازکننده‌ی گردن نمو می‌یابند، به وجود می‌آید. اگرچه این انحنا هنگامی که طفل سر خود را مخالف جاذبه بالا نگه می‌دارد به نمو خود ادامه می‌دهد. لازم به ذکر است که توانایی حرکت در انسان براساس الگوی سری - دمی رشد می‌کند به همین دلیل کسب توانایی انجام حرکات ارادی در انسان از سر شروع می‌شود. کنترل هوشیارانه و ارادی سر یا گردن ممکن است به‌تدریج در پایان ماه اول زندگی ظاهر شود و تا حدود پنج‌ماهگی ادامه می‌یابد. حرکت ارادی سر با بلندکردن سر طفل در حالت دمر (خوابیده به شکم) شروع می‌شود و این عمل اغلب در حدود سن دوماهگی ظاهر می‌شود. در دو تا سه ماهگی طفل قادر خواهد بود وضعیت سر را در وضعیت دمر از چپ به راست یا از راست به چپ تغییر دهد.

فهرست مطالب کتاب

بخش اول: رشد حرکتی و وضعیت بدنی در کودکان
بخش دوم: وضعیت بدنی در کودکان
بخش سوم: ارتباط وضعیت بدنی با سلامت عمومی در کودکان
بخش چهارم: بازی‌هایی که به پرورش وضعیت بدنی و رشد حرکتی کودک کمک می‌کنند (ویژه‌ی کودکان 2 تا 6 ساله)
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب رشد و تکامل وضعیت بدنی در کودکان
نویسنده،
سال انتشار۱۳۹۳
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات75
زبانفارسی
شابک978-600-6904-66-5
موضوع کتابکتاب‌های ورزشی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب رشد و تکامل وضعیت بدنی در کودکان

برای دریافت کتاب رشد و تکامل وضعیت بدنی در کودکان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.