معرفی و دانلود کتاب روان‌های مریض، ذهن‌های سالم: ویلیام جیمز چگونه می‌تواند زندگی‌تان را نجات دهد

برای دانلود قانونی کتاب روان‌های مریض، ذهن‌های سالم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب روان‌های مریض، ذهن‌های سالم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب روان‌های مریض، ذهن‌های سالم: ویلیام جیمز چگونه می‌تواند زندگی‌تان را نجات دهد

جان کاگ در کتاب روان‌های مریض، ذهن‌های سالم، فلسفه‌ی زندگی را از دید ویلیام جیمز، یکی از برترین و برجسته‌ترین فیلسوفان غرب بیان می‌کند. اینکه «آیا زندگی ارزش زیستن دارد؟» سؤال بنیادینی است که بی‌شک افراد بسیاری در طول زندگی خود با آن مواجه می‌شوند. شاید رسیدن به جواب ساده به نظر برسد اما در حقیقت آنچه زندگی هر یک از ما را متمایز خواهد کرد، راه و روشی‌ست که از طریق آن به جواب این پرسش می‌رسیم. این اثر از طرف انجمن ناشران آمریکایی به‌عنوان فینالیست جایزه‌ی PROSE در حوزه‌ی فلسفه انتخاب شده است.

درباره‌ی کتاب روان‌های مریض، ذهن‌های سالم

در سال 1895 میلادی، ویلیام جیمز، پدر فلسفه‌ی آمریکا، سخنرانی‌ای با عنوان «آیا زندگی ارزش زیستن دارد؟» ایراد کرد. برای جیمز که بیست‌وپنج سال پیش از آن سخنرانی، در جوانی با یک بحران وجودی دست‌وپنجه نرم کرده و به خودکشی فکر کرده بود، این پرسش فقط یک سؤال نظری و ساده نبود. در واقع، همانطور که جان کاگ (John Kaag) در کتاب روان‌های مریض، ذهن‌های سالم (Sick Souls, Healthy Minds) می‌نویسد، کلّ فلسفه‌ی زیستی جیمز، از ابتدا تا انتها، برای نجات زندگی‌اش طراحی شده بود. و دقیقاً به همین دلیل ممکن است بتواند شما را نیز نجات دهد. امروزه با صنعتی و ماشینی شدن زندگی‌ها، شکل‌گیری دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، فاصله‌ی زیادی بین انسان‌ها افتاده و بسیاری در دام افسردگی و دیگر بیماری‌های روانی می‌افتند. اینکه در مرحله‌ای از زندگی با این پرسش بنیادین و اساسی روبه‌رو شوید که آیا به راستی زندگی ارزش تحمل سختی‌ها و ناملایمات را دارد یا نه، امری بسیار طبیعی‌ست و ممکن است برای هر کسی رخ دهد، اما نحوه‌ی برخورد با این پرسش و راه‌های رسیدن به پاسخی معقول و قانع‌کننده برای آن است که حقیقت زندگی بشر را شکل می‌دهد.

معرفی و دانلود کتاب روان‌های مریض، ذهن‌های سالم

کتاب روان‌های مریض، ذهن‌های سالم مقدمه‌ای کامل و غنی بر زندگی و اندیشه‌ی جیمز است که نشان می‌دهد چرا بنیان‌گذار عمل‌گرایی و روان‌شناسی تجربی هنوز هم قادر است مستقیماً و عمیقاً با هر کسی که تلاش می‌کند زندگی ارزشمندی داشته باشد، صحبت کند و شاید راهکارهایی نجات‌بخش در اختیارش بگذارد. کاگ می‌نویسد که چگونه تجارب جیمز به‌عنوان یک «بیمار حقیقی»، کسانی که اندیشه‌هایی منفی دارند و فکر می‌کنند زندگی ممکن است پوچ و بی‌معنی باشد را به سوی بیانی ایده‌آل از «سلامت فکر» سوق می‌دهد. نگرش جیمز نسبت به زندگی کاملاً باز و فعال است و در عین امیدواری، در مورد خطرات آن نیز واقع‌بینانه می‌اندیشد. در واقع، تمام پراگماتیسم جیمز، مبتنی بر این ایده است که حقیقت را باید بر اساس پیامدهای عملی آن در زندگی‌هامان قضاوت کنیم. این نگرش، در حکم پاسخی منطقی برای بحران‌های معنایی است و ممکن است پادزهری سمّی باشد که قدرت از بین بردن و کشتن ما را دارد. در کتاب روان‌های مریض، ذهن‌های سالم، کاگ همچنین توصیف می‌کند که چگونه زندگی خودش نیز با نظریات و اندیشه‌های جیمز غنی شده و معنا پیدا کرده است.

جان کاگ کتاب روان‌های مریض، ذهن‌های سالم را در شش بخش به رشته‌ی تحریر درآورده است. او بخش اول کتاب را به موضوع جبرگرایی و ناامیدی اختصاص داده. اینکه چطور ممکن است هر یک از ما در لحظاتی از زندگی خود به معنی واقعی کلمه پوچی را تجربه کرده باشیم و اراده‌ی خود را بی‌اثر و ناکارآمد بشماریم. بخش دوم کتاب درباره‌ی آزادی و زندگی صحبت می‌کند، اینکه زیستن و زندگی کردن دقیقاً به چه معناست و شاید ندانیم تا چه حد آزادی عمل و چقدر در تعیین سرنوشت خود نقش داریم. بخش سوم کتاب درباره‌ی روان‌شناسی و ذهن سالم است و کاگ در بخش چهارم در حیطه‌ی آگاهی و تعالی می‌نویسد. در بخش پنجم حقیقت و عواقب آن را خواهید شناخت؛ اینکه دانایی و رسیدن به پاسخ چطور تجربه‌ای است و چه احساسی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. بخش ششم و پایانی کتاب به طور کامل درباره‌ی حیرت و امید است. کاگ در این بخش به شگفت‌زدگی انسان و حس امیدواری پس از آن را بیان می‌کند. این کتاب شیوا، الهام‌بخش، و سرشار از بینش است. بنابراین دور از ذهن نیست که آن را هوشمندانه‌ترین و مهم‌ترین کتاب خودیاری در میان انبوه آثار این حوزه.

محمدحسین ایزدی و محمد امدادی ماسوله کتاب روان‌های مریض، ذهن‌های سالم را با همکاری یکدیگر به فارسی برگردانده‌اند و انتشارات کتاب کوله‌پشتی آن را منتشر و روانه‌ی بازار کتاب کرده است.

نکوداشت‌های کتاب روان‌های مریض، ذهن‌های سالم

  • اگر ویلیام جیمز این کتاب را می‌دید قطعاً دوستش می‌داشت. جان کاگ ایده‌های جیمز را مستقیماً با چالش‌ها و معماهای زندگی خود و زندگی خوانندگانش مرتبط می‌کند. ایده‌های جیمز در قرن گذشته قوی‌تر از کتاب کوچک کاگ مفهوم حقیقی و چراییِ زندگی را به ما یادآوری می‌کند. (ایمز تی کلوپنبرگ، واشنگتن پست)
  • یکی از موردانتظارترین کتاب‌های غیرداستانی فصل بهار. (Next Big Idea Club)
  • "این کتاب کوتاه مقدمه‌ای عالی برای ویلیام جیمز و فلسفه‌ی او است. (جان بانویل، نقد ادبی)

کتاب روان‌های مریض، ذهن‌های سالم برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به فلسفه‌ی غرب علاقه‌مندید، یا به شکلی ساده فقط در پی یافتن معنایی برای زندگی خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه‌ی این اثر ارزشمند و غنی را از دست ندهید.

در بخشی از کتاب روان‌های مریض، ذهن‌های سالم: ویلیام جیمز چگونه می‌تواند زندگی‌تان را نجات دهد می‌خوانیم

در یکی از روزهای بهاری سال 2014، دوچرخه‌ام را تا دانشگاه هاروارد راندم تا به کتابخانه‌ی وایدنِر بروم و آن کتاب دلگرم‌کننده در مورد پراگماتیسم جیمز را سرانجام به‌ پایان برسانم. آن روزها احوالم بهتر بود و به‌پایان‌رساندن کتاب امری ممکن و تاحدی واقع‌بینانه به‌نظر می‌رسید. صبح فوریه‌ی برف‌پوشیده و بسیار سردی بود. نمی‌دانستم چه باعث شده بود که سوار دوچرخه‌ام شوم و راهم را از چارلزتاون به کمبریج، آهسته و لغزان طی کنم. آخرین مرحله از دوچرخه‌سواری در امتداد خیابان کرکلند، مقابل‌ ساختمان ویلیام جیمز بود، اما مسیر اطراف آن ساختمانِ بلند به‌وسیله‌ی نوار زردرنگ پلیس مسدود شده بود.

ارتفاع ساختمان ویلیام جیمز بناهای قدیمیِ اطرافش را کوچک جلوه می‌دهد. بیشتر بخش‌های هاروارد براساس منشِ پیوریتَن و مطابق با این باور که آسمان باید برای خدا باقی بماند، به‌صورت افقی بنا شده بودند؛ اما ساختمان جیمز براساس چنین منشِ فروتنانه‌ای احداث نشده بود. این آسمان‌خراش، با ‌ظاهری مدرن که امروزه دپارتمان روان‌شناسیِ هاروارد را در خود جای داده، به‌وسیله‌ی مینورو یاماساکی، طراح مرکز تجارت جهانی، در سال 1963 ساخته شده است. این اثر ادای احترامی باشکوه به مردی است که به‌احتمال فراوان در میان متفکران بزرگ هاروارد، بزرگ‌ترینشان به‌شمار می‌آید.

از پشت‌بام ساختمان ویلیام جیمز می‌توانید سنگی پرتاب کنید تا به خانه‌ی سابقِ او در شماره‌ی 95 خیابان اروینگ اصابت کند. این خانه سال 1889 ساخته شد و جیمز آن را «بهشت روی زمین» می‌نامید. این بهشتِ سه‌طبقه معماریِ سبک شیروانی با سقفِ چهارترک‌ مربوط به دوره‌ی استعماری را احیا کرده بود. همچنین یک کتابخانه‌ی بزرگ در طبقه اول و یک اتاق مطالعه‌ی دِنج در طبقه دوم داشت. اگر آن سنگ را در جهت مخالف ساختمان ویلیام جیمز پرتاب کنید، سنگتان به ساختمان امرسون واقع در محوطه‌ی هاروارد نخواهد رسید؛ جایی که جیمز در سال‌های نخستینِ سده‌ی بیستم، یک مکتب منحصراً آمریکایی از فلسفه را آنجا پایه‌گذاری کرد. رالف والدو امرسون، پدرخوانده‌ی فکریِ جیمز، سال 1837 درمورد ظهور گروه جدیدی از متفکران در مجموعه‌سخنرانی‌هایی تحت‌عنوانِ «محقق آمریکایی» خبر داده بود که می‌خواهند روی نقشه‌ی فکریِ جهان جایی برای ایالات متحده باز کنند. هنگامی‌که جیمز سال 1910 در شصت‌و‌هشت‌سالگی درگذشت، تمام تلاش خود را برای تحقق پیشگوییِ امرسون به کار بسته بود.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مترجمان
درآمد: «تنفر از زندگی»
1: جبرگرایی و ناامیدی
2: آزادی و زندگی
3: روان‌شناسی و ذهن سالم
4: آگاهی و تعالی
5: حقیقت و عواقب آن
6: حیرت و امید
سپاسگزاری
منابع پیشنهادی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب روان‌های مریض، ذهن‌های سالم: ویلیام جیمز چگونه می‌تواند زندگی‌تان را نجات دهد
نویسنده
مترجممحمد امدادی ماسوله، محمدحسین ایزدی
ناشر چاپیانتشارات کتاب کوله پشتی
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات160
زبانفارسی
شابک978-600-461-502-0
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب روان‌های مریض، ذهن‌های سالم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب روان‌های مریض، ذهن‌های سالم

برای دریافت کتاب روان‌های مریض، ذهن‌های سالم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.