معرفی و دانلود کتاب روانشناسی قلدری

عکس جلد کتاب روانشناسی قلدری
قیمت:
12000 تومان - 1.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب روانشناسی قلدری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب روانشناسی قلدری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب روانشناسی قلدری

کتاب روانشناسی قلدری نوشته‌ی منصور بیرامی، باقر حسنوند و پروانه علائی، به مسئله زورگویی و خشونت در میان نوجوانان در محیط مدرسه و بین دوستان می‌پردازد و با راهکارهایی که ارائه می‌دهد به والدین کمک می‌کند تا این ویژگی را در فرزندانشان از بین ببرند.

درباره‌ی کتاب روانشناسی قلدری:

قلدری بیشتر با اختلال‌های شخصیت دست دوم به‌ویژه با اختلالات ضداجتماعی و مرزی رابطه دارد و قابل پیش‌بینی است که اغلب دانش‌آموزان قلدر در بزرگسالی تبدیل به شخصیت‌های ضداجتماعی و مرزی شوند، چون هر سه با هنجارها، قانون، مدرسه، تحصیل و خانواده مشکل دارند و هر سه با اندکی تفاوت، تکانشی، پرخاشگر، بی‌پروا، مسئولیت‌ناپذیر، فریبکار، دروغگو، عامل به آمیزش جنسی، مشروب‌خوار، استعمال دخانیات، منازعه و پیشینه‌ای از خرابکاری هستند.

با تشویق افراد قلدر به ایفای نقش‌های اجتماعی، آنان قادر به درک و فهم ارزش‌های اجتماعی شده، پاداش‌هایی را که آن‌ها برایشان فراهم خواهند آورد، شناسایی کرده و مهارت‌های اجتماعی جانشین را خواهند آموخت. نقش‌های متفاوت موجب می‌شود آنان خود را در جایگاه‌های متفاوت ببینند و نسبت به مسائل بیگانه‌ی قبلی دیدگاه مثبت پیدا کرده و آن‌ها را به خود استناد دهند.

مدل‌های کفایت اجتماعی در دهه‌های اخیر نیز برای پیشگیری از قلدری و توانمندسازی و اصلاح آنان بسیار مؤثر است. در این راستا، کارآمدترین آن‌ها، مدل کفایت اجتماعی فلز می‌باشد. در راستای روانشناسی مثبت، به رغم فلز، بهداشت روانی صرف، برای فرد و اجتماع چندان مفید نخواهد بود. بلکه بهتر است بهداشت روانی افراد مؤثر باشد. بهداشت روانی زمانی اثر دارد که برای دیگران نیز مفید باشد و این زمانی ممکن است که فرد دارای کفایت اجتماعی بالایی باشد. در این مدل، کفایت اجتماعی ترکیبی از چهار دسته مهارت‌های شناختی مانند؛ حل مسأله، تصمیم‌گیری و سبک اسناد، مهارت‌های رفتاری مانند جرأت‌مندی، مذاکره و روابط بین فردی مؤثر، مهارت‌های انگیزشی مانند؛ ساختار ارزش، رشد اخلاقی و احساس کارآمدی و مهارت‌های هیجانی مانند تنظیم هیجان، مدیریت استرس، مدیریت خشم و خودکنترلی.

مبانی نظری محکمی وجود دارد که می‌توان این مهارت‌ها را آموزش داد و کفایت اجتماعی را در قلدرها مانند دیگران بالا برد و دستاورد آن بالا رفتن کیفیت ارتباط با والدین، معلم‌ها و مدرسه، همسالان، دوام دوستی‌ها، فعالیت‌های اجتماعی بالا و در نهایت غلبه بر قلدری است.

امروزه تجربه خشونت و رفتارهای پرخاشگرانه در اشکال مختلف آن تبدیل به یک تجربه مشترک میان مردمان سراسر دنیا شده است و به سبب پیامدهای زیان‌بخش آن روانشناسان و کارشناسان امور تربیتی را بر آن داشته تا بیش از پیش به آن توجه کنند. در همین راستا قلدری در مدرسه شکل خفیف و البته پیش‌آگهی‌دهنده‌ی رفتارهای خشونت‌آمیز آسیب‌رسان و شدیدتر دوران بزرگسالی است، بنابراین مطالعه‌ی همه جانبه‌ی این موضوع در جهت ارائه برنامه‌های پیشگیرانه و مداخله‌ای، سودمند و ضروری می‌نماید.

کتاب پیش رو با نگاه علمی به مسئله قلدری در مدرسه سعی نموده با تأسی از رویکرد بوم‌شناختی، تأثیرپذیری آن را از محیط خانواده، مدرسه و ارتباط معلم - دانش‌آموز با تکیه بر شواهد پژوهشی بررسی کند، همچنین در این کتاب سعی شده تا بر اساس نظریه شرم، خشم و پرخاشگری، نقش فرد و پندارهای او را با محوریت تجربه احساس شرم در بروز رفتار قلدری بازبینی نماید.

کتاب روانشناسی قلدری برای چه کسانی مناسب است؟

این اثر برای دانشجویان، پژوهشگران، روانشناسان و مشاوران علاقه‌مند به کار در این حوزه و کارشناسان تربیتی و معلمان مدارس تربیتی بسیار مفید و سودمند است.

در بخشی از کتاب روانشناسی قلدری می‌خوانیم:

در سال‌های اول زندگی، محیط خانواده نقش بسزایی در شکل‌گیری شخصیت کودک و الگوهای رفتاری او دارد. خانواده اولین نهاد اجتماعی است که کودک به آن وارد می‌شود و همین نهاد پرقدرت وی را برای ایفای نقش‌های مختلف دوره‌های متفاوت زندگی آماده می‌سازد. والدین، اولین کسانی هستند که با کودک ارتباط برقرار می‌کنند و اولین برخوردها و تعاملات سهم بسزایی در شکل‌گیری ساختار زندگی آینده‌ی کودک دارد. کودکانی که در روابط اولیه خود احساس امنیت اساسی را تجربه نکرده‌اند، انتظار دارند که دیگران نیز، افرادی غیرقابل پیش‌بینی و بی‌مسئولیت نسبت به آنان و نیازهایشان باشند، این انتظار آموخته شده بر تفاسیر آن‌ها از رفتارهای گوناگون تاثیر می‌گذارد. اندیشمندان دریافته‌اند که ادراک کودکان از این نوع تعاملات بسیار مهم‌تر از تجربه‌ی عملی چنین تعاملاتی است. شواهد تجربی نیز، اهمیت نقش باورها و ادراکات فردی را در سلامت، بیماری روانی، احساس خطر و خشونت نشان می‌دهد.

تحقیقات موید آن است که ادراک دانش‌آموزان راهنمایی از محیط خانواده و مدرسه بواسطه‌ی هیجانات بر قلدری تاثیر می‌گذارد. چنانچه جو خانواده همراه با پذیرش، گرمی و بهم‌پیوستگی اعضا باشد و مدرسه نظارت مناسبی بر روی دانش‌آموزان داشته باشد، علیرغم وجود مشکلات درونی‌سازی و برونی‌سازی، از احتمال آن که نوجوان درگیر رفتارهای قلدری و پرخاشگری (قلدر و قربانی) شود، کاسته می‌شود. برعکس، خانواده‌ها و مدارسی که چنین خصایصی ندارند، احتمال تشدید قلدری دانش‌آموزان را بالا می‌برند. گزارش‌ها حاکی از آن است که حدود 55 درصد دانش‌آموزان قربانی در پایه‌های مختلف مدارس ابتدایی گزارش کرده‌اند که کسی در خانه با آن‌ها درباره‌ی قلدری صحبت کرده است. این میزان در مدارس مقطع راهنمایی و دبیرستان تقریبا به 35 درصد کاهش می‌یابد. برای دانش‌آموزانی که گزارش کرده‌اند دیگران را مورد قلدری قرار داده‌اند، ارقام تا حد قابل توجهی پایین‌تر از این میزان بود.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
فصل اول: گذری بر دوره نوجوانی و ویژگی‌های این دوره
فصل دوم: مقدمه‌ای بر قلدری
فصل سوم: انواع قلدری
فصل چهارم: رابطه قلدری و اختلالات برون‌ریز
فصل پنجم: همبسته‌های قلدری
فصل ششم: پیامدهای قلدری
فصل هفتم: سبب‌شناسی و تشخیص و ارزیابی
فصل هشتم: مداخله در قلدری
فصل نهم: محیط خانواده و قلدری (با تأکید بر سبک‌های فرزندپروری)
فصل دهم: شرم و قلدری
جمع‌بندی کتاب
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب روانشناسی قلدری
نویسنده، ،
ناشر چاپیانتشارات آوای نور
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات192
زبانفارسی
شابک978-600-309-451-2
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان، کتاب‌های علوم تربیتی
قیمت نسخه الکترونیک
12000 ت - 1.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب روانشناسی قلدری

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب روانشناسی قلدری

برای دریافت کتاب روانشناسی قلدری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.