معرفی و دانلود کتاب یادگیری اثربخش

برای دانلود قانونی کتاب یادگیری اثربخش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب یادگیری اثربخش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب یادگیری اثربخش

کتاب یادگیری اثربخش نوشته‌ی الریک اسمیت و کتی دیویدسون، شما را با مهم‌ترین عامل در تعیین عملکرد دانش‌آموزان آشنا می‌کند. این اثر با تاکید بر نقش خودشناسی و سبک‌های یادگیری توضیح می‌دهد چرا ترجیحات شخصیتی، اهمیتی حیاتی در موفقیت تحصیلی شاگردان دارد و چگونه می‌توان با تقویت مهارت‌های آموختن به دانش‌آموزان، آن‌ها را برای یادگیری مادام‌العمر آماده کرد.

درباره‌ی کتاب یادگیری اثربخش

یادگیری فرایندی متنوع، بی‌پایان و چالش‌برانگیز است که از لحظه‌ی تولد تا پایان عمر جریان دارد. در این مسیر معمولا معلم‌ها مسئول آموزش شمرده می‌شوند اما طرف دومی هم در معادله وجود دارد: یادگیرنده. محقق شدن اهداف آموزشی علاوه بر توانایی‌های آموزگار، به میزان قابل توجهی تحت‌تاثیر مهارت‌های یادگیری شاگرد یا دانش‌آموز است. این ظرفیت آموختن را که تا حدی ذاتی است، می‌توان با رفع موانع و استفاده از روش‌هایی خاص گسترش داد و کتاب یادگیری اثربخش (Effective Learning) به بیان همین موضوع می‌پردازد.

معرفی و دانلود کتاب یادگیری اثربخش

اگر بگوییم آینده‌ی کودکان و نوجوانان به توانایی آن‌ها برای یادگیری بستگی دارد اغراق نکرده‌ایم. از کودکی که مشغول خو گرفتن به محیط زندگی است گرفته تا سالمندی که باید با محیط اطرافش سازگار شود همگی درس‌هایی برای آموختن دارند. به عبارت دیگر می‌توان زندگی را به مدرسه‌ای پهناور تشبیه کرد،‌ اما آیا برای آموختن ناگزیر به مشارکت در تمام کلاس‌ها هستیم؟ آیا راهی برای بهبود عملکردمان در فرایند آموختن وجود دارد؟ خوشبختانه یک یادگیرنده‌ی مادام‌العمر قادر است با تکیه بر مهارت‌هایش، از اتلاف زمان و انرژی خود در موقعیت‌های گوناگون جلوگیری کند. آموزگاران به دلایل مختلف ابزار هدایت دانش‌آموزان را به این نقطه دراختیار دارند و این همان مسئله‌ای است که گاوین رید و شانون گرین در کتاب یادگیری اثربخش به آن می‌پردازند.

مدرسه بهترین بستر برای شکل‌دهی و تقویت مهارت‌های یادگیری است که از راه انتقال مفاهیم پایه‌ی علمی،‌ ذهن تحلیلی کودکان و نوجوانان را برای زندگی بزرگسالی آماده می‌کند. شناسایی و رفع موانع یادگیری، پیاده‌سازی راهبردهایی برای علاقه‌مندسازی شاگردان به فرایند آموختن و تطبیق شیوه‌های تدریس با شخصیت دانش‌آموزان درواقع ابزاری برای بهبود توانایی آموختن آن‌هاست.

کتاب یادگیری اثربخش به ما توضیح می‌دهد چرا با وجود عدم کاربرد بسیاری از مطالب درسی در سال‌های آینده، سیستم آموزشی بر آن‌ها تاکید می‌ورزد. همچنین متوجه می‌شویم چرا آموختن مطالبی که امروز ساده به نظر می‌رسند تا این حد برای دانش‌آموزان کم سن و سال دشوار بوده است. اگر شما معلم ابتدایی یا دبیر دیگر مقاطع تحصیلی هستید و سعی دارید راهی برای آسان‌سازی یادگیری بیابید، اگر می‌خواهید به شاگردانی که علی‌رغم تلاش قابل توجه نتایجی نه‌چندان رضایت‌بخش کسب می‌کنند کمک کنید، یا چنانچه معتقدید دلیل بیشتر ناکامی‌های سیستم آموزشی نه سهل‌انگاری، بلکه عدم تسلط بر روش‌های نوین یادگیری است، پس کتاب یادگیری اثربخش تالیف الریک اسمیت و کتی دیویدسون را از دست ندهید. شرح مهارت‌ها و استراتژی‌های مورد نیاز برای مطالعه‌ی مؤثر به شما کمک می‌کند تغییراتی ثمربخش در کلاس درس خود یا مدرسه‌تان به وجود آورده و شاگردانتان را به آرامی در جهت یادگیری مفید هدایت کنید.

در پایان لازم به ذکر است این اثر توسط انتشارات آوای نور به چاپ رسیده و اکنون با ترجمه‌ی اکرم اسکندری، حسین کنعانی و حسین زنگنه در اختیار شماست.

کتاب یادگیری اثربخش مناسب چه کسانی است؟

آموزگارانی که در مدارس مشغول به کار هستند، افرادی که وظیفه‌ی تعلیم کودکان و نوجوانان را در شکل‌های گوناگون برعهده دارند، سیاست‌گذاران آموزشی و والدینِ دانش‌آموزان در تمام مقاطع تحصیلی مخاطب اصلی این اثر هستند.

در بخشی از کتاب یادگیری اثربخش می‌خوانیم

خارج از جعبه تفکر کنید. تفکر خلاق می‌تواند برای یادگیرنده فرصت‌هایی فراهم کند که سبک یادگیری و نیز ارائه اطلاعات خود را توسعه‌ دهد، و یادگیرنده را از محدودیت‌های پیروی یک فرآیند یا زنجیره که به‌وسیله معلم و یا متن کتاب بیان می‌شود رها سازد. تفکر خلاق برای بسیاری از یادگیرندگان می‌تواند یک تجربه آزاد باشد. برای بعضی یادگیرندگان، آزادی در تفکرکردن خلاقانه می‌تواند جالب و نشاط‌آور و وسیله‌ای برای بیان عاطفه باشد. در خلال رشد مهارت‌های یادگیری، تفکر خلاق می‌تواند یادگیری مستقل را ارتقا بدهد. این نیز مهم است که در مورد اعتمادبه‌نفس که می‌تواند همراه استقلال در یادگیری شکل گیرد، دانش‌آموز را از آن آگاه سازیم.

تفکر مستقلانه و خلاقانه می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا قدر دیدگاه‌های دیگران را مخصوصاً هنگام ایفای نقش بدانند. این تعجب‌آور است، وقتی می‌بینیم، بعضی از دانش‌آموزان هنگامی که آزادانه می‌اندیشند و به اصطلاح در خارج از جعبه فکر می‌کنند. تا چه اندازه برانگیخته می‌شوند. درعین‌حال بسیاری دیگر، نیازمند حمایت در رشد مهارت‌های تفکر خلاق هستند. این حمایت می‌تواند به‌وسیله کامل کردن یک متن ناتمام توسط دانش‌آموز صورت بگیرد، به‌طوری که اولین جمله آن جالب توجه باشد و بقیه بندها را دانش‌آموزان کامل کنند. فعالیت‌های دیگر برای ارتقای تفکر خلاق در قسمت بعدی آمده‌است. یک نکته مهم در تفکر خلاق این است که باید وقت کافی برای انجام فعالیت در اختیار دانش‌آموز باشد. فکر کردن در «خارج جعبه» وقت‌گیر است، زیرا اغلب دانش‌آموزان جنبه‌هایی اضافی و غیرمرتبط را در نظر می‌آورند که ممکن است به مسأله مورد‌ نظر ارتباطی نداشته باشند. این نوع تفکر حاشیه‌ای می‌تواند نیازمند صرف وقت اضافی و شاید پیش‌نویس‌هایی از پاسخ پایانی باشد.

فهرست مطالب کتاب

در مورد نویسندگان و تصویرگر
مقدمه
فصل 1: شناسایی موانع یادگیری و مقابله با آن‌ها
آرایش کلاس درس
استفاده از تکیه گاه‌سازی
پردازش اطلاعات
فصل 2: یادگیری یادگیری
معرفی یک روند فراشناختی
رشد یادگیری مستقل
به دانش‌آموزان کمک کنید تا سبک یادگیری خود را شناسایی کنند
شناسایی سبک‌های یادگیری از طریق مشاهده
تشخیص اهمیت نظریه نسبت دادن
مقاوم بودن دانش‌آموز در برابر استرس
رشد یادگیری گروهی و مشارکتی
فصل 3: حافظه
بار اضافی وارد نکنید
اولویت‌بندی
سازماندهی اطلاعات
(قالب) الگویی برای سازماندهی
کاربرد عنوان‌ها و زیر‌عنوان‌ها
قسمت کردن
خلق پیوندها
اجرای دوباره
بحث و گفتگو
فصل 4: انگیزش
مرکز کنترل
برنامه‌های آموزشی انفرادی به‌وجود آورید که انگیزش‌دهنده باشند
انگیزش را درونی کنید
تشویق خلاقیّت
فصل 5: خواندن و نوشتن خلاق
صداهای تلفیقی را تمرین کنید
تشویق به خواندن استنباطی
درک انتقادی را در خواندن تشویق کنید
تفکر خلاق را تشویق کنید
اهداف خواندن را توسعه دهید
انتخاب کتاب برای دانش‌آموزان
از هنر و وسایل کمکی دیداری برای نوشتن خلاقانه استفاده کنید
موقعیت‌هایی برای نوشتن خلاقانه به‌کار ببرید.
مکانی راحت برای دانش‌آموزان هنگام خواندن فراهم کنید
واژگان را توسعه دهید
ایجاد کردن و به‌کار بردن یک مجموعه واژگان شخصی
فصل 6: یادگیری موفق
مدیریت زمان
راهبردهای ریاضی
کاربرد هوش‌های چندگانه
فصل 7: رویکردهای کل مدرسه
ارتقا دادن سواد عاطفی
آمادگی عاطفی برای انجام تکلیف
فرمول F، P و R دوگانه
دور کردن استرس از مدرسه
اولویت دادن به یادگیری اثربخش از طریق توسعه کارکنان
واژه‌نامه
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب یادگیری اثربخش
نویسنده،
مترجماکرم اسکندری، حسین کنعانی، حسین زنگنه
ناشر چاپیانتشارات آوای نور
سال انتشار۱۳۹۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات144
زبانفارسی
شابک978-600-309-017-0
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب یادگیری اثربخش

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب یادگیری اثربخش

برای دریافت کتاب یادگیری اثربخش و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.