معرفی و دانلود کتاب روزگار رنج، کین ایرج

عکس جلد کتاب روزگار رنج، کین ایرج
قیمت:
35000 تومان - 4.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب روزگار رنج، کین ایرج و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب روزگار رنج، کین ایرج و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب روزگار رنج، کین ایرج

محسن دامادی در کتاب روزگار رنج، کین ایرج وقایع دوران پایانی زندگی و حکومت فریدون را برای ما روایت می‌کند. در این دوره است که فرزند مهربان فریدون، ایرج، به دست برادران خود سلم و تور به قتل می‌رسد و پهلوانانی مانند سام نریمان، قارن و گرشاسب برای کین‌خواهی او به دستور فریدون و همراه با منوچهر به توران لشکرکشی می‌کنند. این اثر ششمین جلد از مجموعه داستان‌های شاهنامه ابوالقاسم فردوسی به‌شمار می‌رود.

درباره‌ی کتاب روزگار رنج، کین ایرج

پس‌ازآنکه فریدون میراث خود را بین سه فرزندش سلم، تور و ایرج تقسیم کرد دو برادر بزرگ‌تر بیش‌ازپیش به ایرج حسادت ورزیدند. محسن دامادی در کتاب روزگار رنج، کین ایرج داستان وقایع پس از قتل ایرج به دست برادرانش را روایت می‌کند. او با زبانی ساده ابیات فردوسی را همراه با روایت داستانی نثر پیش می‌برد و در بخش سخن پایانی، شرح مفصل‌تری از عبارت‌ها و لغت‌های پیچیده‌ی این بخش از شاهنامه ارائه می‌کند.

سلم فرزند بزرگ‌تر فریدون بسیار از تقسیم قلمروی فریدون ناراضی بود. او انتظار داشت به‌عنوان فرزند بزرگ صاحب بزرگ‌ترین و بهترین منطقه شود اما فکر می‌کرد فریدون بهترین چیز را برای ایرج گذاشته است. پادشاهی روم و کشورهای غربی به سلم رسیده بود؛ چین و ترکستان به تور و ایران و عربستان به ایرج رسیده بود. سلم پس از همراه کردن تور با خود نامه‌ای برای فریدون می‌نویسد و درخواست می‌کند که ایران را به آن دو واگذار کنند وگرنه آن‌ها به ایران یورش خواهند برد. فریدون تن به این تهدید نمی‌دهد و از ایرج می‌خواهد برای جنگ آماده شود اما ایرج معتقد است که می‌توان با گفت‌وگو این مسئله را حل کرد. ایرج پیش برادران می‌رود و باوجود تلاش فراوان نمی‌تواند آن‌ها را راضی کند. تور که دیگر تصمیم نهایی خود را گرفته بود از مهربانی و سخنوری ایرج به ستوه آمد و با خنجری که از پیش آماده کرده بود سر ایرج را از بدن جدا کرد. تور و سلم سر بی‌جان ایرج را برای فریدون فرستادند. کتاب روزگار رنج، کین ایرج روایت این دوران زندگی فریدون و تلاش او برای یافتن فرد مناسبی است که بتواند انتقام ایرج را بگیرد.

تنها فرزند ایرج از همسرش ماه‌آفرید دختری بود که به پیشنهاد فریدون با پشنگ از نوادگان جمشید ازدواج کرد. منوچهر از پشنگ و دختر ایرج زاده شد و زیر نظر فریدون و در کنار پهلوانانی مانند سام، گرشاسب و قارن پرورش یافت. محسن دامادی در کتاب روزگار رنج، کین ایرج داستان شروع پادشاهی منوچهر و جنگ او با سلم و تور را نیز با زبانی جذاب برای ما روایت می‌کند. در این بخش‌ها از شاهنامه‌ی فردوسی که از قسمت‌های پایانی پادشاهی پیش‌دادیان محسوب می‌شود کم‌کم پهلوان‌های ایرانی نامدار برای مخاطب معرفی می‌شوند. شخصیت‌هایی مانند سام نریمان، قارن رزم‌زن، سرویمن، شاپور، نستوه و شیدوش به فرمان فریدون و برای کین‌خواهی ایرج منوچهر را همراهی می‌کنند. فرزندان و نوادگان این پهلوانان باعث شکل گرفتن داستان‌های هیجان‌انگیز بعدی در دوران کیایی می‌شوند.

کین ایرج نقش مهمی در اتفاق‌های بعدی شاهنامه دارد. جنگ‌های طولانی ایران و توران در دوره‌های بعدی شاهنامه تحت تأثیر مسائلی اتفاق می‌افتد که بین سلم، تور و ایرج اتفاق افتاده بود. پادشاهان و پهلوانان ایران و توران در ادامه بارها به این داستان و کین‌خواهی تور و ایرج اشاره می‌کنند. سرانجام اندوهناک فریدون و شباهت دورادور روایت کین ایرج و داستان یوسف پیامبر نیز از مسائلی است که مورد توجه منتقدین و شاهنامه‌شناس‌ها قرار گرفته است.

کتاب روزگار رنج، کین ایرج را انتشارات کتاب سرای نیک در قالب مجموعه‌ای جذاب از داستان‌های شاهنامه تهیه کرده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های داستان‌های شاهنامه

مجموعه داستان‌های شاهنامه اولین بار در سالروز بزرگداشت فردوسی رونمایی شد. محسن دامادی مسئولیت نگارش این مجموعه را به ‌عهده دارد و جلد‌های «قیام کاوه، سرنگونی ضحاک»، «پسران فریدون» و «از کیقباد تا کیکاووس» بخشی از کتاب‌های این مجموعه هستند که توسط انتشارات کتاب سرای نیک منتشر شده‌اند.

توجه به داستان‌های شاهنامه همیشه برای افراد و گروه‌های سنی مختلف جذاب بوده است. یکی از دلایل توجه کمتر به این داستان‌ها روایت شاعرانه و استفاده از ترکیب‌ها و کلماتی است که برای فارسی‌زبانان امروزی دشوار است. اهمیت نگارش محسن دامادی در این است که او توانسته کتاب‌های مجموعه داستان‌های شاهنامه را به آثاری جذاب برای آشنایان و ناآشنایان با متون ادبی تبدیل کند. او هم‌زمان که متن اصلی فردوسی را در برابر ما می‌گذارد با شرح موقعیت‌ها و کلمات دشوار ما را در درک بهتر متن شاهنامه یاری می‌کند.

کتاب روزگار رنج، کین ایرج برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای کسانی که به فرهنگ و اسطوره‌های ایرانی علاقه دارند بسیار جذاب خواهد بود. اگر دوست دارید داستان جذاب پهلوانان اسطوره‌ای ایران را با زبانی شیوا و امروزی بخوانید، از مطالعه‌ی این کتاب لذت خواهید برد.

با محسن دامادی بیشتر آشنا شویم

محسن دامادی متولد 1338 در کرمان، نویسنده و کارگردان سینما است. فیلم‌های «یک اشتباه کوچولو»، «قبرستان غیرانتفاعی» و «همه چی عادیه» بخشی از کارنامه‌ی سینمایی او و کتاب‌های «افسانه‌ی یک نجیب‌زاده ایرانی»، «برگزیده‌ی تاریخ اجتماعی» و «چگونه داستان را به فیلم‌نامه تبدیل کنیم» بخشی از کارنامه‌ی نویسندگی محسن دامادی است.

در بخشی از کتاب روزگار رنج، کین ایرج می‌خوانیم

و چنین بود، پس منوچهر شاه، نخست سواری دلاور خبر کرد تا با نامه‌ای کوتاه از او همراه با سرِ بریده‌ی سلم هرچه زودتر نزدِ فریدون برود تا از نتیجه‌ی جنگ آگاه شود.

فرستاده‌ای را برون کَرد گُرد
سَرِ شاه خاور مَر او را سِپُرد
یکی نامه بِنوشت نزدِ نیا
پُر از جنگ و از چاره و کیمیا

در آن نامه‌ی کوتاه، سخن همه از جنگ و کین و کمینِ دشمن و چاره‌جویی منوچهر بود تا نیا بداند نوه‌ی او چگونه از بلاها گذشته است.

منوچهر نامه‌ را به رسمِ نیکوی ایرانی با نامِ یزدان و ستایش از پروردگارِ مهربان آغاز کرد. ایزدی را سپاس گفت که پیروزی، نیرو، هنرِ زندگی و نیز تواناییِ جنگیدن با تباهی‌ها از اوست. خداوندی که از نیک و بدِ کارِ آدمیان آگاه و درمانگرِ هر دردِ بی‌درمان است.

نخست آفرین کرد بر کردگار
دگر باره کرد از شه نامدار
سپاس از جهاندارِ پیروزگر
کَزویَست نیرو اَزویَست هنر
همه نیک و بَد زیرِ فرمانِ اوست
همه دردها زیرِ درمانِ اوست

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
ماه‌آفرید
منوچهر
فریدون بینا شد!
آوازه‌ی منوچهر
هراسِ بزرگ!
تمنای سلم و تور از پدر
فرستاده‌ نزدِ فریدون
خواسته‌ی پسران از پدر
پاسخِ شاه به پیامِ پسران
پیامِ خون!
پیش‌دستی برای جنگ!
ایران، آماده‌ی نبردِ دلیران
شیوه (تاکتیکِ) منوچهر
خبری ناجور برای سلم و تور
پیامِ شاه به سپاهیانِ ایران
آرایشِ جنگی سپاه
در کمینِ شبیخونِ دشمن
مَرهَمی بر رنجِ نِیا
سرِ بُریده‌ی فرزند برای پدر
آگاهی‌یافتنِ سلم از سرنوشتِ تور
تدبیرِ نیکوی قارَن
نبرد در آلان!
فرمانده کاکویِ تازی
نبردِ منوچهر و کاکوی
سلم فرار کرد!
سلم دو نیمه شد!
تدبیرِ لشکریانِ سلم
نیا، چشم‌انتظارِ نوه!
دیدارِ دو شاه
سام را خبر کنید!
روزگارِ رنج، کینِ ایرج
سخن پایانی
چند معنى
و چند نکته

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب روزگار رنج، کین ایرج
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات کتاب سرای نیک
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات138
زبانفارسی
شابک978-622-5753-14-3
موضوع کتابکتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه الکترونیک
35000 ت - 4.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب روزگار رنج، کین ایرج

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب روزگار رنج، کین ایرج

برای دریافت کتاب روزگار رنج، کین ایرج و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.