معرفی و دانلود کتاب روش‌های نوین درمان مشکلات روانی (نوروفیدبک، بیوفیدبک، Qeeg ،TDCS)

عکس جلد کتاب روش‌های نوین درمان مشکلات روانی (نوروفیدبک، بیوفیدبک، Qeeg ،TDCS)
قیمت:
18500 تومان - 2.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب روش‌های نوین درمان مشکلات روانی (نوروفیدبک، بیوفیدبک، Qeeg ،TDCS) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب روش‌های نوین درمان مشکلات روانی (نوروفیدبک، بیوفیدبک، Qeeg ،TDCS) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب روش‌های نوین درمان مشکلات روانی (نوروفیدبک، بیوفیدبک، Qeeg ،TDCS)

کتاب روش‌های نوین درمان مشکلات روانی (نوروفیدبک، بیوفیدبک، Qeeg ،TDCS) نوشته‌ی طاهره نیکو سخن ضمن معرفی این روش درمانی، به بررسی مواردی از جمله افزایش حافظه با تکنولوژی روز دنیا، همگام‌سازی امواج مغزی و میگرن، نشانه‌ها و درمان آن می‌پردازد.

امروزه استفاده از درمان‌های غیردارویی در درمان بیماری‌های روان‌پزشکی بسیار شایع و مورد استفاده است. یکی از این روش‌ها درمان نوروفیدبک است. نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است که بازخورد عصبی نیز به آن گفته می‌شود. این وسیله جزو پیشرفته‌ترین وسایل پزشکی نوین است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد.

در مغز تمام ما انسان‌ها، هزاران فرایند و فعالیت خودکار و غیرارادی در حال اتفاق افتادن است. فرایندهای ناهشیار بی‌شماری که کاملا از حوزه‌ی آگاهی و اختیار ما به دور هستند. هر لحظه در مغز هر یک از ما، امواج مغزی خاص و فرایندهای فیزیولوژیک بی‌شماری در جریان است بدون آنکه ما آگاهی و شناختی نسبت به نحوه‌ی عملکرد آن‌ها داشته باشیم. به خودتان نگاه کنید! آیا می‌دانید در حال حاضر امواج مغزی شما در چه وضعیتی قرار دارند؟ طبیعتا در شرایط طبیعی و بدون استفاده از ابزارهای خاص نمی‌توانید نسبت به هیچ کدام از واکنش‌های فیزیولوژیک بدن خود آگاهی دقیقی داشته باشید.

علاوه بر این وجود هرگونه ناهنجاری و اشکال در روند طبیعی عملکرد امواج مغزی و فرایندهای زیست شناختی در بدن انسان، می‌تواند منجر به بروز علائم بیمارگونه شود. به عبارت دیگر به هم خوردن روند طبیعی عملکرد امواج مغزی و واکنش‌های زیست شناختی می‌تواند به عنوان علامت و نشانه‌ای از وجود یک وضعیت بیمارگونه‌ی جسمانی یا روانی مورد توجه قرار بگیرد.

ما هر روز با نگاه کردن به آینه متوجه نقائص و اشکالات موجود در ظاهر خودمان می‌شویم. در واقع آینه ما را نسبت به وضعیت ظاهری مان و عیب و نقص‌های احتمالی موجود در آن آگاه می‌کند. این آگاهی و شناخت به ما کمک می‌کند تا در جهت رفع نقص‌های موجود در وضعیت ظاهری خود اقدام کنیم. نوروفیدبک دقیقا برای امواغ مغزی و عملکردهای فیزیولوژیک مغز ما به عنوان یک آینه‌ی پیشرفته عمل می‌کند. نوروفیدبک با استفاده از ابزارهای الکترونیک پیشرفته و کامپیوتر به ما کمک می‌کند تا از آن چه در مغز ما در حال رخ دادن است آگاه شویم.

نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است، که بازخورد عصبی نیز به آن گفته می‌شود. این وسیله جزو پیشرفته‌ترین وسائل پزشکی نوین است که بخش زیادی از این تکنولوژی مدیون تلاش‌های ناسا (سازمان فضایی آمریکا) در سال‌های اخیر است. امروزه حتی ورزشکاران حرفه‌ای فوتبال و شطرنج هم از نوروفیدبک استفاده می‌کنند تا دقت و سازمان‌بندی افکارشان را افزایش دهند. این روش، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و کنترل هیجان را تقویت می‌کند. نوروفیدبک یک روش درمانی است زیرا امواج مغزی که در اثر افسردگی، اضطراب، وسواس، میگرن و... به هم ریخته است را به حالت طبیعی در می‌آورد و این اختلالات را درمان می‌کند.

نوروفیدبک در درمان اختلال پرتحرکی و کم تمرکزی، ‌ای دی اچ دی (ADHD) موثر است و باعث تقویت تمرکز و تنظیم رفتار می‌شود. دقت و تمرکز افزایش می‌یابد و سازماندهی افکار و اعمال ایجاد می‌شود. کارهای ناگهانی و تکانشی کم می‌شود و تحرک بیش از حد، کاهش می‌یابد. نوروفیدبک در درمان اختلال یادگیری هم موثر است.

طی سال‌ها تحقیق و تجربه دانشمندان دریافته‌اند هرکاری مربوط به یک قسمت خاص از مغز است. مثلاً موقعی که احتیاج به فکر کردن داریم قسمت خاصی از مغز مشغول به کار می‌شود و اگر این قسمت از مغز خوب کار کند امواج خاصی ایجاد می‌کند. در نوروفیدبک به ما آموزش داده می‌شود که این امواج مغزی را تقویت کنیم تا بهتر فکر کنیم. این روش درمانی با سایر روش‌های درمانی حاضر کاملا متفاوت است، و بیمار در نقش محصل و دانشجو، پزشک در نقش معلم و دستگاه نوروفیدبک در نقش ابزار آموزشی و مطب یا کلینیک در نقش کلاس آموزشی است. بیمار در طی جلسات این کلاس‌های آموزشی یاد می‌گیرد که چگونه خودش با اصلاح امواج مغز خود بر بیماری‌اش غلبه کند و تا آخر عمر و بدون مصرف دارو زندگی سالمی داشته باشد.

در قسمتی از کتاب روش‌های نوین درمان مشکلات روانی (نوروفیدبک،بیوفیدبک، Qeeg،TDCS) می خوانیم:

کودکان دارای ناتوانی‌های یادگیری زمانی تشخیص داده می‌شوند که پیشرفت آن‌ها در آزمون‌های اجرا شده به شکل انفرادی در خواندن، ریاضیات یا بیان نوشتاری به طور اساسی زیر آن چیز است که به لحاظ سن، پیشرفت تحصیلی و سطح هوش از وی انتظار می‌رود. نارسا‌خوانی رشدی یک ناتوانی تا حدود زیادی ارثی است که علیرغم هوش عادی و آموزش مدرسه‌ای کافی روی می‌دهد. تصور می‌شود که نارساخوانی با نقص‌هایی در واج‌شناسی شنیداری یا مغناطیسی سلولی- دیداری توجه یا مهارت‌های خودکار مخچه مرتبط باشد. شواهد اخیر نشان می‌دهند که این متغیرهای شناختی به شکل انفرادی به لحاظ تأثیرات‌شان روی خواندن متفاوت‌اند. در حالی که بعضی از کودکان دارای نقص توجه هستند، بعضی از کودکان به شکل مجزا نقص واج‌شناسی دارند یا با نقص واج‌شناسی، آسیب‌های مغناطیسی سلولی دیداری یا شنوایی، هم دارند. بر اساس تحقیقات بین‌المللی 5-10 درصد از کودکان در جوامع غربی از نارسا خوانی رنج می‌برند.

برخی از پژوهشگران با مطالعه‌ی آسیب‌های مغزی و عوارض آن‌ها بر خواندن، زوایای مبهم و مهمی از فعالیت‌های مغزی درگیر در خواندن و ارتباط آن‌ها با مغز گشوده‌اند. در کودکان مبتلا به نارساخوانی، الگوی EEG (الکتروآنسفالو گرافی) ویژه‌ای مشاهده شده است. چاپوت، مرکین، و کودکان مبتلا به ناتوانی یاگیری در امواج EEG تفاوت وجود دارد. میزان تشخیص با استفاده از شاخص‌های EEG در کودکان نرمال برابر 76 درصد، کودکان ADHD برابر با 89 درصد و کودکان LD (اختلالات یادگیری) برابر با 70 درصدبود. بنابراین کودکان مبتلا به LD از نظر شاخص‌های EEG با سایر کودکان متفاوت هستند. پوراتز کاتس برای بهنجارسازی امواج مغزی کودکان LD از سدیم والپورات استفاده نمود. تکنیک دیگری که امواج مغزی را بهنجار می‌کند روش درمانی نوروفیدبک است. نوروفیدبک فرایند شرطی‌سازی عاملی است که در آن افراد می‌آموزند فعالیت الکتریکی مغز خود را تغییر دهند. هدف نوروفیدبک اصلاح نابهنجاری EEG است که در این صورت (در صورت اصلاح) با بهبود عملکردهای شناختی یا رفتاری همراه است. نوروفیدبک به یک شکل از شرطی کنشگر فعالیت الکتریکی مغز اشاره دارد که در آن به فعالیت مطلوب مغز پاداش داده می‌شود و فعالیت نامطلوب مغز بازداری می‌شود. باور بر این است که نوروفیدبک رشد را فرا می‌خواند و در سطوح سلولی مغز تغییر ایجاد می‌کند، که به نوبت کارکرد مغزی و عملکرد رفتاری شناختی را پشتیبانی می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: نوروتراپی
تعریف نوروتراپی
نوروتراپی به عنوان یک روش درمانی روانشناسی
رویکردهای نوروتراپی
موارد درمانی نوروتراپی
کاربردهای نوروفیدبک/ بیوفیدبک
فصل دوم: نوروفیدبک
امواج مغزی
نورورفیدبک چیست؟
تاریخچه نوروفیدبک
آموزش نوروفیدبک
کاربردهای درمانی نوروفیدبک
عوارض جانبی آموزش نوروفیدبک
افزایش حافظه با تکنولوژی روز دنیا (نوروفیدبک)
کاربردهای درمانی نوروفیدبک
تنظیم مغز
تاریخچه نوروفیدبک
آیا روش نوروفیدبک روشی علمی است؟
مزیت‌های نوروفیدبک
کاربردهای درمانی نوروفیدبک
فواید دیگر نوروفیدبک
نوروفیدبک و اختلالات مختلف
اثربخشی نوروفیدبک به عنوان یک درمان برای بیماران وابسته به مواد مخدر
میگرن، نشانه‌ها و درمان آن
مقایسه‌ی اثر بخشی نوروفیدبک و روش چند حسی فرنالد بر هوش کودکان مبتلا به اختلال نارساخوانی
فصل سوم: بیوفیدبک
بیوفیدبک
تاریخچه بیوفیدبک
فصل چهارم: tDCS
تحریک الکتریکی مغز - tDCS
انواع تحریک
tDCS چیست؟
تاریخچه
Nt عرفی TDCS
امواج مغزی و ‌تأثیر آن‌ها
فصل پنجم: QEEG
QEEG چیست؟
الکتروانسفالوگرافی کمی (QEEG) چیست و چه مزیت‌هایی بر EEG دارد؟
بررسی الگوریتم‌های دسته بندی رابط‌های مغز و رایانه بر مبنای الکتروانسفالوگرافی
1. تلقی رابط‌های مغز و رایانه به عنوان یک سیستم الگوشناسی
2. بررسی دسته‌بندهای بکار رفته در تحقیقات رابط مغز و رایانه
3. راهنمایی‌های لازم برای انتخاب دسته‌بند
4. نتیجه‌گیری
فصل ششم: Rtms یا تحریک مغناطیسی
TMS چیست؟
کاربردهای TMS
ارزیابی قبل از شروع آموزش نوروفیدبک
تاریخچه
فصل هفتم: همگام‌سازی امواج مغزی
همگام‌سازی امواج مغزی
تأثیر همگام‌سازی امواج مغزی در باند بتا با استفاده از ضربان‌های دو گوشی بر بهبود حافظه کاری دیداری فضایی در افراد با رگه‌های اختلال شخصیت مرزی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب روش‌های نوین درمان مشکلات روانی (نوروفیدبک، بیوفیدبک، Qeeg ،TDCS)
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات قلم مهر
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات165
زبانفارسی
شابک978-600-8494-97-3
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک
18500 ت - 2.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب روش‌های نوین درمان مشکلات روانی (نوروفیدبک، بیوفیدبک، Qeeg ،TDCS)

ل پارسا
۱۳۹۸/۱۱/۴
کتاب خوب و مفید‌ی است امیدوارم در رابطه با درمان اختلالات خاص و پروتکل درمانی نوروفیدبک نیز کتاب در کتابراه قرار دهید
سارا اکبری
۱۴۰۰/۹/۱۲
برای افراد مبتدی مناسب است. فقط فقط معرفی این روش‌ها است که با یک سرچ ساده گوگل هم می‌شود یه این اطلاعات دست پیدا کرد.
لیلا .
۱۳۹۹/۴/۳۱
مطالب کتاب در حد مطالب ویکی پدیا بود انتظار بیشتری داشتم از جمله پروتکل نویسی در اختلالات مختلف
Habib Moghadasii
۱۴۰۱/۹/۲۴
صادقانه بگم این کتاب ۵۰ سال تجربه یه دکترای کامل رو میتونه بهت انتقال بده
بهار تاجیک
۱۳۹۹/۱۲/۴
خیلی داغون بود مطالب بشدت کم بی ارزش
شیماه عابدین
۱۳۹۹/۵/۱۸
کتاب ازاین افتضاح تر ندیدم یک ستاره هم زیاده
ایرج مردانی بلداجی
۱۴۰۰/۷/۲۲
کتاب ساده و برای شروع خوب است
مشاهده همه نظرات 7

راهنمای مطالعه کتاب روش‌های نوین درمان مشکلات روانی (نوروفیدبک، بیوفیدبک، Qeeg ،TDCS)

برای دریافت کتاب روش‌های نوین درمان مشکلات روانی (نوروفیدبک، بیوفیدبک، Qeeg ،TDCS) و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.