معرفی و دانلود کتاب زلزله: پس از آن‌که زمین می‌لرزد: بازگشت کشسان بر روی سیاره‌ای مسکونی

برای دانلود قانونی کتاب زلزله و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زلزله و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زلزله: پس از آن‌که زمین می‌لرزد: بازگشت کشسان بر روی سیاره‌ای مسکونی

درباره‌ی زمین‌لرزه چه می‌دانید؟... کتاب زلزله اثری علمی از سوزان الیزابت هاف و راجر جی بیلهام است. در این کتاب مسئله‌ی زمین‌لرزه، از دیدگاهی علمی مورد بررسی قرار گرفته، و رئوس و اصول دانش زلزله‌شناسی، به اختصار و با زبانی ساده توضیح داده شده است.

درباره کتاب «کتاب زلزله»

گوتفرید لایبنیتس یکی از شناخته‌شده‌ترین فیلسوفان اروپایی در سده‌ی هفدهم بود. این متفکر آلمانی، بیش از همه به واسطه‌ی نظریه‌ی متافیزیکی - الهیاتی‌ای شناخته می‌شود که استدلال می‌کند جهانی که ما در آن به سر می‌بریم، بهترین جهانِ ممکن است. چرا که جهانِ ما آفریده‌ی کردگاری والاست، که مظهر خیر مطلق، علم مطلق و کمال مطلق به شمار می‌رود. به گمان لایبنیتس، تصور جهانی بهتر از جهانِ حاضرِ بالفعل، بی‌گمان محال است. آموزه‌ی لایبنیتس درباره‌ی «بهترین جهان ممکن» برای دهه‌های متمادی در میان اهالی اندیشه پذیرفته‌شده بود. تا اینکه وقوع زمین‌لرزه‌ای مهیب در شهر لیسبون در میانه‌ی سده‌ی هجدهم، بسیاری از متفکران را به این فکر متمایل ساخت که در صحت آموزه‌ی لایبنیتس شک کنند. بزرگ‌ترین این متفکران، ولتر فرانسوی بود، که کتاب «کاندید» خود را، که داستانی‌ست هجوآمیز، در رد آرای گوتفرید لایبنیتس در باب بهترین جهان ممکن نگاشت.

این سطور را نگاشتیم تا نشان دهیم که زلزله، چه بلای طبیعی مهلکی‌ست! احتمالاً بزرگ‌ترین و فاجعه‌زاترینِ بلایای طبیعی. به نحوی که رقم خوردن یک زلزله‌ی نیمه‌مهیب در شهری اروپایی، کافی بوده تا یک آموزه‌ی الهیاتیِ دیرپا و نیرومند را رسوا سازد! مردمی که در لیسبونِ قرن هجدهم، عزیزان و دارایی‌های خود را بر اثر زمین‌لرزه از دست دادند، بی‌گمان همچون ولتر در اصلِ الهیِ کائنات شک کردند. چگونه خدایی که مظهر کمال و خیر مطلق است، چنین حادثه‌ی مهیبی را رقم می‌زند؟...

اثری که پیش رو دارید عنوانِ کتاب زلزله (After the Earth Quakes) را بر خود دارد. این کتاب توسط دو تن از برجسته‌ترین زمین‌شناسان معاصر به رشته‌ی تحریر درآمده است: پروفسور راجر جی بیلهام و سوزان الیزابت هاف. این دو مؤلف در اثر نامبرده، اصول پایه‌ایِ دانشِ زلزله‌شناسی را با زبانی ساده به مخاطبین خود آموزش داده‌اند. با مطالعه‌ی کتاب «کتاب زلزله» پاسخ بسیاری از پرسش‌های علمی خود را در باب زمین‌لرزه و ماهیتِ آن خواهیم گرفت. از جمله این پرسش‌ها: احتمال وقوع زمین‌لرزه در چه مناطقی بیشتر است؟ برای دور ماندن از تبعات فاجعه‌بار زلزله، چه تدابیری می‌توان اندیشید؟ آیا بشر روزی در برابر زمین‌لرزه‌های مهیب ایمن خواهد شد؟ هنگام درگرفتن زمین‌لرزه، چه نکات ایمنی‌ای را باید رعایت کنیم؟ و ...

کتاب «کتاب زلزله» توسط مهدی زارع و فرناز کامران زاد به زبان فارسی ترجمه شده و از سوی انتشارات مازیار در اختیار مخاطبین علاقه‌مند قرار گرفته است.

در نکوداشت کتاب «کتاب زلزله»

  • کتاب «کتاب زلزله» اثری ارزشمند و خواندنی است. نویسندگان در این کتاب، پیام خود را بی‌توسل به مباحث تخصصی ارائه داده‌اند. از همین رو، اثر آنان برای عموم مخاطبین نیز قابل استفاده است... این کتاب باید توسط تمام دانشجویان زلزله‌شناسی مطالعه شود. (Pure and Applied Geophysics)

کتاب «کتاب زلزله» مناسب چه کسانی است؟

دانشجویان و متخصصان رشته‌ی زمین‌شناسی، بیش از سایرین از مطالب کتاب «کتاب زلزله» بهره خواهند گرفت.

با نویسندگان کتاب «کتاب زلزله» بیشتر آشنا شویم

نویسندگان کتاب «کتاب زلزله» از برجسته‌ترین عالمانِ علم زلزله‌شناسی در عصر ما هستند. سوزان الیزابت هاف (Susan Hough) متولد سال 1961 و اهل کشور آمریکاست. او در دانشگاه‌های کالیفرنیا و بارکلی تحصیل کرده است. سوزان الیزابت هاف هم‌اینک مشغول فعالیت در سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده‌ی آمریکاست.

و اما پروفسور راجر جی بیلهام (Roger Bilham): او در دانشگاه کمبریج تحصیل کرده و هم‌اینک ساکن کلرادو است. وی علاوه بر نگارش چندین کتاب خواندنی در زمینه‌ی زلزله‌شناسی، چندین برنامه‌ی علمی تلویزیونی را نیز کارگردانی کرده است.

در بخشی از کتاب زلزله: پس از آن‌که زمین می‌لرزد: بازگشت کشسان بر روی سیاره‌ای مسکونی می‌خوانیم

در مرز‌های فعال ورقه‌ای زمین، انرژی (یا کرنش) انباشته می‌گردد زیرا در بیش تر نقاط گسل‌های بزرگ قادر نیستند تا آزادانه حرکت کنند. هرچند انعطاف یک مداد معلوم است، اما خمیدگی پوسته زمین بسیار ظریف و نامشهود است. تنها در سال‌های اخیر دانشمندان توانسته‌اند این خمیدگی را به طور مستقیم با استفاده از فناوری GPS مشاهده کنند. ممکن است که بازگشت کشسان پدیده‌ی ظریفی باشد اما نتایج آن هرچیزی به جز ظریف است: هنگامی که گسل‌ها گسیخته شده و قطعات پوسته به حالت قبل بر می‌گردند، این بشکن زدن انگشتان زمین، امواجی را تولید می‌کند که شهرها را ویران کرده و به معنای واقعی زمین را مانند زنگی به صدا درمی‌آورد.

در پایان قرن نوزده و اوایل قرن بیستم، یک تکه‌ی کلیدی پازل هنوز به مدت نیم قرن از اکتشاف دور بود: انقلاب زمین‌ساخت ورقه‌ای، مدتی که دانشمندان در نهایت پاسخ پرسشی را یافتند که برای هزار سال اذهان علمی دنیا را درگیر کرده بود: چرا زلزله‌ها رخ می‌دهند؟ نظریه‌های قدیمی‌تر شامل بادهای زیرزمینی، مکانیزم‌های شیمیایی، آشفتگی‌های الکتریکی، همگی برای سادگی ظریفانه ورقه‌های زمین ساختی، حرکت آن‌ها و انرژی ذخیره در مرزهایشان مردود شدند.

به این ترتیب از یک نقطه نظر جدید آموزشی، شناخت دانشمندان از زمین‌لرزه‌ها به گذشته بسیار دور بر می‌گردد. دانشمندان ابتدا امواجی تولیدی توسط زلزله‌ها، و سپس فرآیند اصلی در حال کار هنگام وقوع یک زلزله و درنهایت نیروهای مسبب رخداد زلزله‌ها را شناختند. این پیشرفت جالب توجه است. اگر امروزه کسی در مورد زلزله‌ها به عنوان یک پدیده فیزیکی صحبت کند، بهتر است که ترتیب بیان این مطالب را جا‌به‌جا کند: اول زمین‌ساخت ورقه‌ای، سپس اصول بنیادی زلزله‌ها و بعد طبیعت انتشار امواج.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
1: اثرها و طنین‌ها
2: زمین‌لرزه‌ها و شهرهای باستانی: آرماگدون پایان دنیا نیست!
3: زلزله لیسبون و عصر روشنگری
4: زلزله‌های قرن نوزدهم: دانشی متولد می‌شود
5: یافتن گسل‌ها در کالیفرنیا
6: زلزله‌ 1923 کانتو: بقای رستاخیز
7: سونامی!
8: شهر فرشتگان یا شهر پررونق؟
9: زلزله‌ها عامل تجدید حیات شهری‌اند؟
10: جمعیت‌ فعال
11: دوران ساخت وساز
افزوده‌ها
زندگی ما و زمین‌لرزه‌ها: در جستجوی آگاهی
فرهنگ اصطلاحات
واژه‌نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زلزله: پس از آن‌که زمین می‌لرزد: بازگشت کشسان بر روی سیاره‌ای مسکونی
نویسنده،
مترجممهدی زارع، فرناز کامران زاد
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات390
زبانفارسی
شابک978-600-6043-04-3
موضوع کتابکتاب‌های جغرافیا و زمین شناسی
قیمت نسخه الکترونیک
86000 ت - 9.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زلزله

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب زلزله

برای دریافت کتاب زلزله و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.