معرفی و دانلود رایگان کتاب زندگی دینی در فضای مجازی

عکس جلد کتاب زندگی دینی در فضای مجازی
قیمت:
رایگان - 0€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زندگی دینی در فضای مجازی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زندگی دینی در فضای مجازی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زندگی دینی در فضای مجازی

کتاب زندگی دینی در فضای مجازی نوشته‌ی زهره آیت اللهی و زینت آیت اللهی، با تکیه بر آیات نورانی قرآن و روایات اهل بیت، دستورالعمل‌هایی را بیان می‌کند که کاربران فضای مجازی را به دقت در رفتارها و عملکردهایشان در این فضا وا می‌دارد و خط‌مشی زندگی اسلامی را در این محدوده مشخص می‌کند.

درباره کتاب زندگی دینی در فضای مجازی

امروزه شاهدیم فضای مجازی به عنوان پدیده‌ای نوین در اجتماعات انسانی وارد شده و درحال گسترش است. این فضا با توجه ‌به پیشرفت‌های روزبه‌روز ارتباطات، بیش‌ازپیش بر زندگی انسان تأثیر می‌گذارد. گرایش کاربران به حضور فعال در این محیط و نقش‌آفرینی در فضاهایی نظیر شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و پیام‌رسان‌ها، به ظهور سبک زندگی خاصی منجر شده است.

از آنجایی‌که شکل‌گیری اولیه و طراحی و برنامه‌ریزی اغلب شبکه‌های اجتماعی و بسیاری از سایت‌های پرمخاطب جهانی، در دنیای غرب صورت می‌گیرد، سبک زندگی غالب در این فضا، غربی است. تغییر سبک زندگی به‌تدریج در باورها نیز تحول ایجاد کرده، می‌تواند هویت کاربران را با خطر مواجه کند. سبک زندگی، نمودی از فرهنگ و هویت هر جامعه است و اگر فرهنگ جامعه تحت‌تأثیر فرهنگ‌های وارداتی دگرگون شود، عملاً آن جامعه یکی از زیرساخت‌های هویتی خود را از دست داده است.

یکی از ویژگی‌های مهم فضای مجازی تعاملی‌بودن آن است و این قابلیت، آن را از سایر رسانه‌ها جدا می‌کند؛ بنابراین بهره‌گیری مناسب از این ویژگی موجب خواهد شد که این فضا علاوه‌بر داشتن تهدید، مزیت‌ها و اثرهای مثبت فراوانی نیز به‌همراه داشته باشد. چنانچه این تعاملات در پرتو آموزه‌های دینی قرار گیرد، می‌تواند محرکی برای تقویت سبک زندگی اسلامی در میان مخاطبان باشد. لازمۀ چنین امری آن است که مخاطبان در مواجهه با محتواهای گوناگون و در حین نشر مطالب، همواره آموزه‌های دینی را در نظر داشته باشند و تلاش کنند در این فضا در راستای این دستورات عمل کنند.

کتاب زندگی دینی در فضای مجازی بنا دارد به مخاطب دین‌باور، این نکته را یادآوری کند که عالم، محضر خداست و هرآنچه در فضای مجازی انجام می‌دهد، فعل اوست و در حضور حضرت پروردگار صورت می‌پذیرد.

کتاب زندگی دینی در فضای مجازی مناسب چه کسانی است؟

این اثر در پروژه صیانت از کودکان و خانواده در اینترنت، به سفارش معاونت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات با همکاری پلیس فتا ناجا تهیه شده و مطالعه آن برای معتقدان به اخلاقیات و سبک زندگی اسلامی مناسب است.

در بخشی از کتاب زندگی دینی در فضای مجازی می‌خوانیم

با بررسی محتوای موجود در فضای مجازی، به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی، دیده می‌شود که بسیاری از سخنان و مطالب منتقل‌شده، دارای خصوصیات کلامی مورد نظر قرآن نیست. دیده می‌شود که قول لین و نرم، در بسیاری از موارد مراعات نمی‌شود؛ بلکه افراد بعضاً خیلی زود عصبانی شده و از عبارت‌های خشن در گفت‌وگو با دیگران یا افرادی که نظر مخالف دارند، استفاده می‌کنند. همچنین برخی افراد، کلامشان صفت سلام‌بودن را ندارد و دیگران درمقابل زبان آن‌ها احساس خطر می‌کنند. گاه مخاطبان فضای مجازی کامنت‌هایی را در صفحات برخی اشخاص معروف جامعه می‌گذارند که همراه با فحاشی و توهین است. این کامنت‌ها به هیچ شکلی ویژگی قول احسن را ندارد و نتیجه‌ای جز اختلاف، دشمنی و دلگیری ایجاد نمی‌کند.

لذا لازم است به نحوۀ صحبت با دیگران توجه کنیم و چنانچه می‌خواهیم به موضوعی اعتراض کنیم، باید اعتراضمان را با بیان منصفانه و انسانی و اثرگذار مطرح کنیم. گاهی اوقات کسی می‌خواهد برخوردی را محکوم کند؛ اما عملکرد خودش نامناسب‌تر از رفتار فردی است که می‌خواهد آن را محکوم نماید. این امر با اصول دینی نحوۀ معاشرت بسیار فاصله دارد.

یکی از نکات در آداب معاشرت اسلامی، احترام به بزرگان و رفتار محبت‌آمیز با کودکان است که در روایات متعددی نیز به آن اشاره شده است. پیامبر رحمت (ص) می‌فرمایند: «ارحَمِ الصَّغیرَ وَ وَقِّرِ الکَبیرَ تَکُن مِن رُفَقائى؛ به کودکان رحم و به بزرگ‌سالان احترام کن تا از دوستان من باشی» (کافی، ج2، ص 316). همچنین می‌فرمایند: «إذا أتاکُم کَریمُ قَومٍ فَأَکرِموهُ؛ هرگاه بزرگ قومی بر شما وارد شد، گرامی‌اش بدارید» (الکافی، ج2، ص 659).

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
تعریف سبک زندگی و اهمیت آن
سبک زندگی چیست؟
سبک زندگی اسلامی چگونه است؟
ابعاد سبک زندگی
جنبه‌هایی از سبک زندگی اسلامی در فضای مجازی
رعایت کرامت انسانی
رعایت حریم خصوصی
آداب معاشرت در فضای مجازی
قول سدید
مجادله و جدال
فضای مجازی و توجه به تربیت فرزندان
اهمیت و هدف تربیت فرزندان در سبک زندگی اسلامی
به‌کارگیری ابزارهای فضای مجازی در تربیت و تأثیرات آن
توجه والدین به تربیت فرزندان در فضای مجازی
چگونگی مدیریت حضور فرزندان در فضای مجازی
پیروی‌نکردن از شبهات
مقابله با شایعه‌ها و گمان‌ها
رعایت حجاب و عفاف
صلۀ رحم
جمع‌بندی و توصیه‌ها
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زندگی دینی در فضای مجازی
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات عترت نو
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات87
زبانفارسی
شابک978-600-6094-66-3
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی، کتاب‌های اخلاق و معارف
قیمت نسخه الکترونیک
رایگان - 0 یورو
افزودن به کتابخانه

نقد، بررسی و نظرات کتاب زندگی دینی در فضای مجازی

پرستو مردانی
۱۴۰۲/۹/۲۶
سلام بسیار ممنون از کتاب اموزنده تون من پیشنهادی دارم کاش این کتاب و برای والدین بزارن بخونن ‌امتحان گرفته بشه از این کتاب هر کی یه نمره بیشتر بگیر ه جایزه‌ی نقدی بهش بدن ببینید من برای آزمون استخدامی گفتم این کتاب و بخونم گفتن چی خوندی بگم اینو خوندم ولی منو منقلب کرد این کتاب به خاطر استخدامی ولی اینو خوندم مسیرم تغییر پیدا کرد از خداوند ممنونم که باعث شد این چیزارو یاد بگیرم و چقدر خوب فهمیدم که قرآن واقعا کتابی هست که برای همه‌ی زمان هاست هر لحظه میتونی برنامه‌ی زندگیت و ازش بیاموزی 🙏🏽❤️🌹
زهرا جون
۱۴۰۳/۱/۵
خیلی کتاب خوب مفیدی هست برای تمام سنین توصیه‌اش میکنم، اگر این کتاب رو خوندید حتما برای دیگران تعریف کنین تا ملکه ذهنتون بشه و دیگران هم آگاه بشن
بنده خدا
۱۴۰۲/۵/۲۱
به نظر من خواندن این کتاب در زندگی امروزه که با ورود به فضایی دیگر به نام فضای مجازی آمیخته است به ما کمک زیادی میکنه
علیرضا نجفی
۱۴۰۱/۷/۲
بسیار عالی برای کلیه سنین، پیشنهاد میکنم مطالعه بفرماییدبرای زندگی امروزی لازم هستش... ☝️🤔🤔🙏🙏❤❤
زهرا کریمی
۱۴۰۲/۱۱/۲۶
با توجه به پیشرفت گسترده و هروزه دنیای مجازی واقعا بهش احتیاج داریم
زیبا عظیمی
۱۴۰۲/۱۰/۲۹
نویسنده با بیانی روانی ساده و عالی مطلب را به خواننده ارایه کرده بود
معصومه زارع مقدم
۱۴۰۲/۱۰/۲۵
به نظر من این کتاب به ما در زندگی روزمره کمک‌های زیادی می‌کند.
ساسان فتاحی
۱۴۰۱/۱۲/۲۲
خوبه و میتوانید برای نوجوان ما مفید باشد ‌.
یعقوب کریمی
۱۴۰۲/۱۲/۱۷
تقریبا مورد پسند من است کامل و جامع
.....
۱۴۰۱/۷/۱۸
مطالعه نکردم خوبه
مشاهده همه نظرات 10

راهنمای مطالعه کتاب زندگی دینی در فضای مجازی

برای دریافت کتاب زندگی دینی در فضای مجازی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.