معرفی و دانلود کتاب زندگی روی سیاره‌ی ما

عکس جلد کتاب زندگی روی سیاره‌ی ما
قیمت:
۵۷,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زندگی روی سیاره‌ی ما و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زندگی روی سیاره‌ی ما و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زندگی روی سیاره‌ی ما

بیانیه‌ای برای نجات طبیعت از چنگال نابودی! دیوید اتنبرو چکیده‌ی سال‌ها پژوهش در زمینه‌ی تاریخ طبیعی و مستندسازی در حیات وحش، همچنین مشاهدات دقیق خود از دنیای طبیعت را در کتاب زندگی روی سیاره‌ی ما گردآورده و ما را متوجه خطراتی می‌کند که حیات گیاهی و جانوری زمین را در معرض نابودی قرار داده‌اند. کتاب حاضر که با همکاری جانی هاگز به نگارش درآمده، در سال 2020 جایزه‌ی برترین کتاب علمی و فناوری را از سوی گودریدز دریافت نموده است.

درباره‌ی کتاب زندگی روی سیاره‌ی ما

اگرچه قدمت حضور انسان‌ها بر روی کره‌ی زمین، نسبت به عمر چهارمیلیاردساله‌ی این کره‌ی خاکی بسیار ناچیز است اما به نظر می‌رسد در همین مدت اندک، انسان‌ها با اقدامات ویرانگرانه‌ی خود آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به این سیاره زده‌اند. البته تخریب‌های انسان‌ها در سده‌های اخیر و با گسترش صنعتی شدن سرعت و شدت بیشتری به خود گرفته و اگر هرچه زودتر متوقف نشود، باید به‌زودی منتظر سال‌های پایانی عمر زمین نیز باشیم! دیوید اتنبرو (David Attenborough) به‌عنوان مستندساز و پژوهشگری که بیشترین سال‌های عمر خود را در ارتباط مستقیم با طبیعت گذرانده، در کتاب زندگی روی سیاره‌ی ما (A life on our planet) حقایقی را به ما گوشزد می‌کند که نشان از وقوع فجایع ناگواری دارند.

اتنبرو با مشارکت جانی هاگز (Jannie Hughes) گزارشی علمی و چشم‌انداز وسیعی را در اختیارمان قرار می‌دهند که به کمک آن می‌توانیم تغییرات کره‌ی زمین را در سده‌ی اخیر بررسی نماییم؛ تغییراتی که نشان می‌دهند با پیشروی انسان‌ها در قلمرو طبیعت، گونه‌های بسیاری از جانوران و گیاهان رو به سوی انقراض نهاده‌اند و منابع زیرمینی نیز رفته‌رفته به نقطه‌ی پایان نزدیک شده‌اند.

کتاب حاضر را می‌توان داستانی در دل یک داستان بزرگتر دانست! به این معنا که دیوید اتنبرو در خلال صفحات کتاب زندگی روی سیاره‌ی زمین، داستان زندگی نودوچهارساله‌ی خود را برایمان روایت می‌کند. داستانی که بخش گسترده‌ای از آن را تلاش‌های وی در کشف ناشناخته‌های طبیعت تشکیل می‌دهند. بااین‌حال، داستان اصلی که سراسر زندگی اتنبرو، همچنین زندگی تمامی انسان‌ها را در دل خود جای می‌دهد، چیزی نیست جز داستان طبیعت. طبیعتی که زندگی‌ خود را میلیاردها سال پیش از انسان‌ها آغاز کرده و اگر انسان‌ها دست از خودخواهی و طمع خود نسبت به ثروت‌های خدادادی آن بردارند، خواهد توانست میلیاردها سال دیگر نیز به زندگی ادامه دهد.

با توصیه‌های دیوید اتنبرو و جانی هاگز درمی‌یابیم که با وجود از دست رفتن شمار قابل‌توجهی از بافت‌های گیاهی و اکوسیستم‌های طبیعی، اگر انسان‌ها همین امروز تصمیم بگیرند که به نجات زمین و منابع آن برخیزند، می‌توانیم سیاره‌ی شگفت‌انگیزی را که به ارث برده‌ایم به بهترین شکل حفظ کنیم. کافی است از آخرین فرصتی که در اختیارمان قرار گرفته نهایت بهره را ببریم و برای بازیابی خانه‌ی ارزشمند خود بکوشیم.

این اثر تحسین‌شده به کوشش سید علیرضا نباتی به فارسی ترجمه شده و نشر کتاب کوله پشتی آن را به تمامی علاقه‌مندان دنیای طبیعت عرضه کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب زندگی روی سیاره‌ی ما

  • دریافت جایزه‌ی گودریدز برای بهترین کتاب علم و فناوری سال (2020)
  • قرارگیری در فهرست بهترین کتاب‌های سال از سوی فایننشال تایمز (2020)
  • قرارگیری در فهرست نهایی برترین کتاب‌های غیرداستانی بریتانیا (2021)

نکوداشت‌های کتاب زندگی روی سیاره‌ی ما

  • هر کسی که دغدغه‌ی آینده‌ی اکولوژیکی سیاره‌ی زمین را دارد، لازم است این کتاب فوق‌العاده را مطالعه کند. (بررسی‌های Kirkus)
  • کتاب زندگی روی سیاره‌ی ما را با هدف کسب دانش مطالعه کنید. (ساندی تایمز)
  • ادعاهای نویسندگان به‌جا و معتبر هستند و لازم است فعالان حوزه‌ی محیط‌ زیست این اثر را مطالعه کنند. (برایان اپلیارد، روزنامه‌ی تایمز)

کتاب زندگی روی سیاره‌ی ما برای چه کسانی مناسب است؟

بهترین انتخاب برای دوستداران طبیعت! اگر شما هم نگران فعالیت‌های مخرب انسان‌ها در نابودی حیات وحش و محیط زیست هستید و مایل‌اید کتابی دقیق و معتبر در مورد آینده‌ی احتمالی جهان طبیعت بخوانید، کتاب زندگی روی سیاره‌ی ما را از دست ندهید.

با دیوید اتنبرو بیشتر آشنا شویم

دیوید اتنبرو (متولد 1926)، نویسنده، زیست‌شناس، مجری و مورخ طبیعی انگلیسی‌تباری است که شهرت و محبوبیت خود را غالباً به سبب تهیه‌ی مجموعه مستند Life به دست آورده. او همچنین به‌عنوان مدیر ارشد شبکه‌ی بی‌بی‌سی و مدیر برنامه‌‌نویسی آن فعالیت داشته. تاریخ طبیعی، زیست‌بوم‌ها و حیات جانوری و گیاهی کره‌ی زمین موضوعات محوری مطالعات دیوید اتنبرو را تشکیل می‌دهند. او که مشهورترین فیلم‌ساز تاریخ طبیعت محسوب می‌شود، چیزی حدود پنج دهه به فعالیت حرفه‌ای در این زمینه پرداخته.

دیوید اتنبرو سرپرست موزه‌ی بریتانیا و باغ‌های گیاه‌شناسی سلطنتی، همچنین عضو افتخاری کالج کلر است که توانسته در سال 1985، عنوان «شوالیه» را از انجمن سلطنتی بریتانیا دریافت کند.

در بخشی از کتاب زندگی روی سیاره‌ی ما می‌خوانیم

دهۀ 2050

هرنوع آتش‌سوزی و آب‌شدگی سرکش که در طول سه دهۀ بعدی رخ می‌دهد مقدار کربن اتمسفر را به شتاب بزرگ خودش می‌رساند. بازهم مثل همیشه، سطح اقیانوس‌ها بیشتر از سهم منصفانه‌شان از این کربن جذب می‌کنند. دی‌اکسیدکربن موقع ورود به آب تشکیل اسید کربنیک می‌دهد. این اتفاق ابتدا در اعماق کم، و در ادامه، به‌دلیل گردش جریان‌های اقیانوسی در کل ستون‌های آب رخ می‌دهد. در دهۀ 2050 همۀ اقیانوس‌ها آن‌قدر اسیدی خواهند بود که افول مصیبت‌بار آن‌ها شروع ‌شود.

سدهای مرجانی، که متنوع‌ترین اکوسیستم در بین همۀ اکوسیستم‌های دریایی هستند، استعداد ویژ‌ه‌ای برای اسیدی شدن بیشتر دارند. افزایش میزان اسیدیتۀ اقیانوس‌ها باعث می‌شود تا این سدها - که پدیدۀ سفیدک زدن در طول سال‌های قبل آن‌ها را تضعیف کرده است - سخت بتوانند اسکلت کربنات کلسیمی خودشان را ترمیم کنند. در ناحیه‌ای که هوا گرم‌تر و طوفان‌ها شدیدترند، این سدها کاملاً از هم می‌گسلند. بعضی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که 90 درصد سدهای مرجانی روی زمین در یک بازۀ چندساله تخریب شوند.

اقیانوس‌های آزاد نیز مستعد اسیدی شدن هستند. اکثر گونه‌های پلانکتون در پایین زنجیرۀ غذایی نیز پوسته‌هایی از جنس کربنات کلسیم دارند و اقیانوسی که روزبه‌روز اسیدی‌تر می‌شود جلوی قابلیت رشد و شکوفایی آنان را می‌گیرد و جمعیت ماهی‌ها نیز از پایین تا بالای زنجیرۀ غذایی از این موضوع رنج خواهند برد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه: بزرگ‌ترین اشتباه ما
بخش اول: آنچه که خود شاهد آن بوده‌ام
بخش دوم: آنچه پیشِ ‌رو داریم
بخش سوم: تصویری از آینده
جمع‌بندی: بزرگ‌ترین فرصت برای ما
تصاویر
واژه‌نامه
تقدیر و تشکر
توضیح و منبع تصاویر
توضیح شماره‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زندگی روی سیاره‌ی ما
نویسنده،
مترجمسید علیرضا نباتی
ناشر چاپیانتشارات کتاب کوله پشتی
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات272
زبانفارسی
شابک978-600-461-490-0
موضوع کتابکتاب‌های زیست شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زندگی روی سیاره‌ی ما

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب زندگی روی سیاره‌ی ما

برای دریافت کتاب زندگی روی سیاره‌ی ما و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.