معرفی و دانلود کتاب ستاره شناسی برای المپیادی‌ها

عکس جلد کتاب ستاره شناسی برای المپیادی‌ها
قیمت:
75000 تومان - 7.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ستاره شناسی برای المپیادی‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ستاره شناسی برای المپیادی‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ستاره شناسی برای المپیادی‌ها

فلاویو سالواتی در کتاب ستاره شناسی برای المپیادی‌ها، مباحث مهم و بنیادین نجوم را با شما در میان می‌گذارد و کمک‌تان می‌کند تا با یادگیری این علم در المپیادها به رتبه‌ی خوبی دست پیدا کنید.

درباره‌ی کتاب ستاره شناسی برای المپیادی‌ها:

این کتاب از چهار بخش تشکیل شده است. فصل نخست تا فصل ششم درباره نجوم موقعیتی بحث می‌شود. فصول هفت، هشت و نه به سازوکارهای تابش می‌پردازد. فصل‌های 10 تا 13 به مکانیک سماوری اختصاص یافته است و در نهایت فصل‌های پایانی به جواب تمارین و مسائل و همین طور پیوست‌ها تعلق دارد.

در کتاب ستاره شناسی برای المپیادی‌ها (Fundamentals of astronomy) با انبوهی از تمرین‌ها و مسائل روبه‌رو می‌شوید که دانش نظری شما را به چالش می‌کشند. تمرین‌ها بیشتر پیرامون مطالبی است که در متن کتاب آمده. دشواری تمرین‌ها و مسائل با تعداد ستاره‌هایی که در کنار آن‌هاست مشخص می‌شود، از ساده (بدون ستاره) تا بسیار دشوار (چهار ستاره).

برخی مسائل فوق‌العاده سخت هستند، اما طبیعی است که در حل آن‌ها به مشکل برخورد کنید. در این صورت ناامید نشوید! مسئله را کناری بگذارید و پس از مدتی دوباره به سراغ آن بروید. خواهید دید که اندیشیدنِ پی در پی درباره راه‌حل‌های احتمالی، آموخته‌هایتان را تقویت و تردیدهایتان را برطرف می‌کند.

فلاویو سالواتی (Flavio Salvati) در دو فصل طولانی که به پاسخ تمرین‌ها و مسائل اختصاص یافته است، تلاش کرده تا حد امکان، ضمن رعایت اختصار، پاسخ‌ها را با زبانی ساده ارائه دهد.

کتاب ستاره شناسی برای المپیادی‌ها برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای دانش‌آموزانی است که خود را برای المپیادهای کشوری و بین‌المللی ستاره‌شناسی آماده می‌کنند و منبعی مفید برای آن‌هایی است که برگزیده شده‌اند. همچنین با توجه به نوع تمرین‌ها و مسائلی که در آن وجود دارد، می‌تواند برای دانشجویان فیزیک و نجوم نیز مفید باشد.

در بخشی از کتاب ستاره شناسی برای المپیادی‌ها می‌خوانیم:

خورشید و ماه و همچنین دیگر سیارات در منظومه شمسی، بسیار نزدیک به صفحه دایرةالبروج حرکت می‌کنند و [با نیروی گرانش خود]، برآمدگی استوایی زمین را به سمت صفحه می‌کشند. زمین به این پدیده واکنش نشان می‌دهد، بدین صورت که مانند «فرفره» به دور محور عمود بر دایرة‌البروج می‌چرخد. در نتیجه، محور زمین [از دو طرف] دو مخروط را در فضا رسم می‌کند، آن هم با دوره تناوب 25/765 سال. این حرکت را تقدیم اعتدالین می‌نامند، چراکه اعتدال بهاری، با حرکت ساعتگرد در امتداد دایرة‌البروج با نرخ "50 در سال، تاریخ اعتدال بعدی را جلو می‌اندازد. در نتیجه، طول دایرة‌البروجی تمام اجرام بر روی کره سماوی، هر ساله "50 افزایش می‌یابد. در قرن حاضر، محور چرخش زمین [در راستای شمال] تقریباً به سمت ستاره قطبی نشانه رفته است. (با فاصله حدود یک درجه از آن). در 3000 سال پیش از میلاد، محور زمین به سمت ستاره کم‌نورتر «ثعبان» در صورت فلکی «تنین» نشانه رفته بود. پس از حدود 12000 سال، این محور در راستای ستاره نسرواقع قرار خواهد گرفت، یعنی نسرواقع در آن زمان «ستاره قطبی» خواهد بود. در سمت مقابل، هم‌اکنون قطب جنوب سماوی در محلی از آسمان قرار گرفته که هیچ ستاره روشنی در آن وجود ندارد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار مترجم
فصل 1: دستگاه‌های مختصات سماوی
فصل 2: تبدیل مختصات
فصل 3: اختلال مختصات
فصل 4: رصد و ابزار آن
فصل 5: دستگاه‌های زمان
فصل 6: ماه
فصل 7: تابش الکترومغناطیسی
فصل 8: شار و قدر
فصل 9: نردبان فاصلۀ کیهانی
فصل 10: گرانش و قوانین کپلر
فصل 11: حرکت سیارات
فصل 12: مانورهای مداری
فصل 13: ستاره‌های دوتایی
فصل 14: پاسخ تمرین‌ها
فصل 15: پاسخ مسائل
پیوست‌ها
منابع پیشنهادی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ستاره شناسی برای المپیادی‌ها
نویسنده
مترجمغلامرضا شاه علی
ناشر چاپیانتشارات شاهچراغ
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات392
زبانفارسی
شابک978-622-7129-72-4
موضوع کتابکتاب‌های نجوم و اختر شناسی، کتاب‌های دانشگاهی
قیمت نسخه الکترونیک
75000 ت - 7.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ستاره شناسی برای المپیادی‌ها

علی ابراهیمی
۱۴۰۱/۱۱/۱
کتاب خوبی بود ریاضیات و مسئله‌های های خوبی داشت اما ایرادی داشت این بود که بعضی از چیزی‌های رو خیلی عمیق برسی کرده که نیاز نیست
و درسنامش خیلی خیلی بدرد بخور بود
اخر کتاب اموزش ریاضیات هم داره
Sadaf Gazan
۱۴۰۲/۳/۲۹
برای المپیادی‌ها عالی است
من خودم پارسال در المپیاد نجوم و اخترفیزیک سال ۱۴۰۱ شرکت کردم و تموم اطلاعاتم را مدیون این کتابم
Zaynab Vahdani
۱۴۰۲/۹/۲۷
خیلی خوب بود علمی بود خوشم اومد
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب ستاره شناسی برای المپیادی‌ها

برای دریافت کتاب ستاره شناسی برای المپیادی‌ها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.