معرفی و دانلود کتاب سرهنگ تمام

عکس جلد کتاب سرهنگ تمام
قیمت:
۲۶۰۰۰ ۱۳,۰۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سرهنگ تمام و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سرهنگ تمام و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سرهنگ تمام

کتاب سرهنگ تمام، مجموعه‌داستان آتوسا افشین‌ نوید، نگاهی متفاوت به آدم‌های امروز جامعه‌ی ایران دارد و برخلاف جریان داستان‌نویسیِ آپارتمانی حرکت می‌کند. روایت‌های نویسنده در هر پنج داستان کوتاه این مجموعه، آمیخته به اندوهی غریب با چاشنی غافلگیری‌هایی است که روند اتفاق‌ها را غیرقابل‌پیش‌بینی می‌کند. ایده‌ی مرکزی در همه‌ی داستان‌ها، درباره‌ی آدم‌هایی تنهاست که گویی شهر و جامعه با آن‌ها بیگانه است.

درباره‌ی کتاب سرهنگ‌ تمام

جریان داستان‌نویسی ایران در دهه‌های 80 و 90، با معرفی چهره‌های جوانی همراه شد که اغلب ذوق و توانایی نوشتن داشتند، اما بخش غالب آن‌ها دنباله‌روی فرمی بودند که به ادبیات آپارتمانی مشهور شد. اغلب این داستان‌ها بازنمایی زندگی طبقه‌ی متوسط شهری و زیست روزمره‌ی این طبقه است و در آن‌ها کمتر شاهد کنش و واکنش دراماتیک هستیم. کتاب‌های «کافه پیانو» نوشته‌ی فرهاد جعفری، مشهورترین نمونه‌ی عامه‌پسند، و «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» اثر زویا پیرزاد، شاخص‌ترین مثال از نوع جدی‌تر این آثار است. بااین‌حال در میان کتاب‌های نویسنده‌های نسل چهارم و پنجم، معدود افرادی هستند که برخلاف این جریان حرکت کرده‌اند و سعی‌شان بر آن بوده که فرمی متفاوت را امتحان کنند. ازجمله این نویسنده‌ها می‌توان به آتوسا افشین‌نوید اشاره کرد که در کتاب‌هایش، کوشش کرده از آن جریانِ نسبتاً غالب فاصله بگیرد.

به‌عنوان‌مثال، در کتاب سرهنگ‌ تمام که دربردارنده‌ی پنج داستان کوتاهِ «سرهنگ‌ تمام»، «غوغای گنگ شهر»، «سفارش یک سنگ قبر»، «کفن کهنه» و «شب آخر» است، او ایده‌ها و سوژه‌هایی را انتخاب و پی گرفته که کنشگری فردی و گاه اجتماعی دارند، گرچه اغلب، حامل سرگذشت و سرنوشتی تلخ و غریب هستند. مثلاً در داستان اول که عنوان کتاب نیز هست، راوی ماجرای سرهنگ بازنشسته‌ای را روایت می‌کند که تلاش دارد به روش خودش، با قانون‌گریزی، سوءاستفاده و منفعت‌طلبی شخصی آدم‌ها مقابله کند. او هرگونه پایمال‌کردن حقوق مردم را به‌عنوان جزئی از یک کل گسترده در نظر می‌گیرد و برای مواجهه با آن‌ها، حتی به قانون نیز متوسل نمی‌شود و نوعی مقابله‌به‌مثل را در پیش می‌گیرد. نویسنده در این داستان، با استناد به کلیشه‌ی رفتاری سرهنگ‌های بازنشسته که مبادی آداب و قانون بوده‌اند، تلاش می‌کند نوعی اعتراض نسبت به فراموش‌شدن اصول و مقررات را نیز بروز دهد؛ هرچند پایان تلخ داستان، حکایت از پوست‌اندازی نسلی و ناکامی کلنل دارد. دیگر داستان‌های کتاب سرهنگ‌ تمام، نوشته‌ی آتوسا افشین‌نوید که در نشر چشمه منتشر شده، نیز بیگانگی آدم‌هایی از جنس او را به تصویر می‌کشد.

در نکوداشت کتاب سرهنگ‌ تمام

  • داستان‌های کتاب سرهنگ‌ تمام از ایده‌ای بکر، به‌دوراز جو حاکم بر نوشته‌های چاپ‌شده‌ی این زمانه می‌گذرد که قابل‌تقدیر است. ایده‌ها نشان می‌دهد که این شخصیت‌ها فقط در ایران ما شکل‌گرفته‌اند؛ با همان ساختار اجتماعی که همه از آن باخبریم. (محمدرضا سالاری، منتقد ادبی)

کتاب سرهنگ‌ تمام مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به دوستداران داستان‌های کوتاه فارسی و به‌ویژه دنبال‌کننده‌های نویسنده‌های نسل چهارم ایران پیشنهاد می‌شود.

با آتوسا افشین‌نوید بیش‌تر آشنا شویم

آتوسا افشین‌نوید متولد 1354 است. او ابتدا به‌عنوان نویسنده‌ی رمان‌های نوجوان شهرت یافت و سپس آثاری در زمینه‌ی ادبیات داستانی بزرگسال نیز نوشت. از بهترین آثار این نویسنده می‌توان به کتاب‌های «گچ و چای سردشده»، «بازگشت ماهی‌های پرنده» و کتاب حاضر اشاره کرد.

در بخشی از کتاب سرهنگ تمام می‌خوانیم

با وجود عبور دائم موتورهایی که از راست‌و‌چپ خیابان‌ها و پیاده‌روها پیدای‌شان می‌شد، کرم با همان چهارتا سوتی که هرازگاهی می‌زد توانسته بود نظم‌و‌ترتیبی به میدان بدهد. سوت‌های اولش نامرتب بود. اما بعد از شش‌ هفت‌بار ناخودآگاه در فاصله‌ی زمانی مشخصی سوت می‌زد. گاهی به ردیف راننده‌های پشت خط عابر نگاه می‌کرد و از چهره‌ی برافروخته و سردرگم‌شان می‌فهمید که وقت سوت زدن است. درد دستش که آرام‌آرام فروکش کرد هجوم بی‌وقفه‌ی ماشین‌ها هم برایش عادی شد و سوت زدن مثل قلیان کشیدن‌های شبانه کیفورش ‌کرد. سوت را لای لب‌هایش نگه می‌داشت. جلو ردیف ماشین‌های منتظر راه می‌رفت و از حس این‌که راننده‌های پشت ماشین‌های گران‌قیمت، چشم به لب‌های او دارند نشئه می‌شد. اگر ترس از ستوان نبود تا ابد سوت نمی‌زد، لذتش زمانی کامل می‌شد که هوا را یک‌جا درون سوت می‌دمید و حس خفیفی مثانه‌اش را قلقلک می‌داد.

کرم در پادشاهی کم‌خرجی که ناگهان نصیبش شده بود قدم‌زنان طول خیابان‌ها را گز می‌کرد. ترسش از حرف‌های پسرک ریخته بود و هرازگاهی میان ماشین‌ها سرک می‌کشید شاید پیدایش کند. دلش می‌خواست نشانش دهد که کار، چندان هم مشکل نیست و از آن مهم‌تر پیروزی‌اش را با لیوانی چای جشن بگیرد. غیر از لوازم الکتریکی، بقیه‌ی مغازه‌ها تقریباً کارشان را شروع کرده بودند. پسر جوانی که همسن‌و‌سال کرم می‌زد، چندبار از مغازه‌ی پوشاک زنانه بیرون آمد و همان‌طور که جلو مغازه را آب‌و‌جارو می‌کرد زیرچشمی کرم را پایید.

فهرست مطالب کتاب

سرهنگ‌تمام
غوغای گنگ شهر
سفارش یک سنگ قبر
کفن کهنه
شب آخر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سرهنگ تمام
نویسنده
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۹۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات117
زبانفارسی
شابک978-964-362-766-9
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک
۲۶۰۰۰ ۱۳,۰۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سرهنگ تمام

مرضیه حسینجانی
۱۴۰۲/۳/۱۵
خوندنش لذت بخش بود.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب سرهنگ تمام

برای دریافت کتاب سرهنگ تمام و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.